• Emblas Mamma

jag VISSTE det! Mardrömmarna blir sanna! Vårt bröllop känns helt förstört nu!!

Jag orkar inte mer! JAg orkar inte ta tag i allt,
    jag orkar inte med allt som går fel, jag ORKAR INTE!

Jag sitter och gråter nu och har en stor tung sten i bröstet. FAAAN med.. :(

Jag hade bokat och spikat datum i September med kyrkan, vigseln och prästen!
    Och ajg är 100% säker på att ajg sa till honom den 18 Juni klockan 16! (han skrev upp det i almanackan)
    Nu skulle vi precis skicka ut inbjudningskorten men innan dess ville jag ändå dubbelkolla med prästen,
    så sambon ringde, för jag sa att jag inte orkade göra mer just nu då jag slitit ganska hårt med bröllopet och plugget denna veckan.

Nu när sambon ringde sa prästen plötsligt att han hade en vigsel klockan 3 i kyrkan så vi fick ävlja mellan tiderna 13 och 17 på eftermiddagen!
    Det är ju inte klokt :(
    Min sambo bara fattade ingenting så han la på utan att ens bry sig om att strida.
    Varför ska något annat jävla brudpar stjäla VÅR dag och VÅR tid när jag ringde först, nästan ett ÅR innan!??!

Ja, självklart är det inte deras fel men just nu är jag helt panikslagen!
    Vårt bröllop SKA stå klockan 4! Detta var ju bestämt!
    Jag har gjort upp tider med ALLA, min frisör, min sminkös, mina tärnor, vår fotograf, vår bröllopskörning (skitdyr) och beställt ALLA inbjudningskorten för ganska mycket pengar (för oss),

Hur kul är det då att ändra allt? Det GÅR inte..
    Vi kan inte ha bröllopet klockan ett för vi hinner inte allt på förmiddagen, omöjligt! Jag vill inte detta heller.
    Och ska vi ha klockan fem så blir middagen SKITSEN! OCh tårtan kommer inte skäras upp förrän halv två!

Jag ORKAR verkligen inte mer!!!!!
    Finns det inga regler för sån här orättvisa!??!?!!? Gråter

Till råga på allt har min klänning inte kommit ÄN, jag ringde butiken för två månader sen och då skulle den komma inom en vecka.
    Nu hade den inte ens kommit då jag ringde och dom verkade vara lite småoroliga.

jag mår SKIT just nu!
    Snälla, hur ska jag ta mig ur detta? Gråter

• Svar på tråden jag VISSTE det! Mardrömmarna blir sanna! Vårt bröllop känns helt förstört nu!!
  • soffia

Fick du ingen bekräftelse från kyrkan när du bokade? Alltså en skriftlig sådan? Det har jag fått av min nämnligen. Om du har det så får ju församlingen se till att ordna detta på nåt sätt, då är det inte ditt problem att det har blivit fel

• Thailand2011

Förstår att det måste vara jobbigt... Men det kanske bara är droppen som fått bägaren att rinna över!
    På ditt inlägg verkar det som att du varit stressad med mycket.... :/
    Det är ju trots allt bara en timme det handlar om (om ni väljer kl. 17 istället)..... Det kanske inte är så farligt... Eftersom alla saker redan är bokat (smink, hår o så) så betyder det bara att ni får lite extratid vilket kanske kan vara skönt....

Fotograf och skjuts kan ni säkert ringa och boka om en timma...

Förstår absolut din frustration eftersom det inte blivit som ni bestämt, men jag tror att om du får ta några djupa andetag och sova på saken så ska du se att det inte blir ett superproblem ändå... =)

Några frågor bara...
    Varför skulle inte tårtan kunna skäras förrän halv två?? Hade ni tänkt er halv ett annars?? Är ju ganska sent med halv ett också...
    Står tiden redan tryckt på inbjudningen? Alltså kl. 16??

• Anna89

åh... vad jobbigt för dig! Förstår att det känns som att allt är skit. Men hur länge brukar en vigsel ta? Brukar det ta en hel timme?Finns det ingen möjlighet att ni kan få viga er kl 16.00 som planerat? Jag tycker att din sambo ska ringa upp igen och förklara och säga att ni var först!

Känner att jag själv måste ring och duddelkolla, har redan hunnit ut med mina inbjudningskort!

• Emblas Mamma
    soffia skrev 2011-02-22 17:27:04 följande:
    Fick du ingen bekräftelse från kyrkan när du bokade? Alltså en skriftlig sådan? Det har jag fått av min nämnligen. Om du har det så får ju församlingen se till att ordna detta på nåt sätt, då är det inte ditt problem att det har blivit fel
    nej jag fick inget alls!
     :(
    PRsäten skrev in det i almanackan via telefonsamtal från mig, och han skrev samtidigt som vi pratade.
    Han sa att vi skulle träffas precis efter nyår och prata om det, han skulle ringa oss.
    Men han ringde aldrig, därför har jag mått lite dåligt, så jag tänkte att nu måste vi ju ringa och kolla så allt är bra, och så händer detta.

jag vet inte vad jag ska göra.. Hoppas det finns en annan präst som kan viga oss! Det enda positiva var att den vigseln som ska vara innan oss var i en annan kyrka 8 km från vår, så vi kanske kan ta någon annan OM det finns.. jag vet inte.. är helt förkrossad just nu!
  • Emblas Mamma
    Thailand2011 skrev 2011-02-22 17:27:57 följande:
    Förstår att det måste vara jobbigt... Men det kanske bara är droppen som fått bägaren att rinna över!
    På ditt inlägg verkar det som att du varit stressad med mycket.... :/
    Det är ju trots allt bara en timme det handlar om (om ni väljer kl. 17 istället)..... Det kanske inte är så farligt... Eftersom alla saker redan är bokat (smink, hår o så) så betyder det bara att ni får lite extratid vilket kanske kan vara skönt....

Fotograf och skjuts kan ni säkert ringa och boka om en timma...

Förstår absolut din frustration eftersom det inte blivit som ni bestämt, men jag tror att om du får ta några djupa andetag och sova på saken så ska du se att det inte blir ett superproblem ändå... =)

Några frågor bara...
    Varför skulle inte tårtan kunna skäras förrän halv två?? Hade ni tänkt er halv ett annars?? Är ju ganska sent med halv ett också...
    Står tiden redan tryckt på inbjudningen? Alltså kl. 16??
    jo jag har haft det superstressigt,,
    men jag tänker inte ändra en enda tid, allt som vi bokat är jättedyrt tycker vi själva,
    bara bröllopskörningen kostar femtusen kronor..
    det känns lite jobbigt att ändra eftersom dom är så eftertraktade.

jag VILL inte ha en sen middag,
    anledningen till att det blir sent är att transporten tar en hel timme, sen tar det alltid en halvtimme innan och efter med innan man får någon mat. Och lägger man vigseltiden på detta med så kommer vi inte äta förrän ca 7 tiden enligt vår toastmadame som varit på så många bröllop..

Vi har räknat ut hela middagen innan och kommit fram till att tårtan kan skäras TIDIGAST klockan 12..
    Och jag vill inte ens ha det så sent knappt..

och JA... klockslaget står på inbjudningarna redan, och vi har redan talat om det för alla innan genom spara-datum kort..
    JAg vill inte betala flera, flera hundra för nya inbjudningskort och annat för vi har faktiskt inte råd med det :(

nu är jag förbannad istället.. jag har bokat tid och har rätt att få den eftersom jag var ute i FÖR god tid...
    Tycker det är orättvist att ett annat brudpar som var MYCKET senare ska få som dom vill.
    Det är DOM som borde få ändra till kl. 2 istället så vi kan ha våran vigsel vid 4..

:(
  • Emblas Mamma
    Anna89 skrev 2011-02-22 17:29:07 följande:
    åh... vad jobbigt för dig! Förstår att det känns som att allt är skit. Men hur länge brukar en vigsel ta? Brukar det ta en hel timme?Finns det ingen möjlighet att ni kan få viga er kl 16.00 som planerat? Jag tycker att din sambo ska ringa upp igen och förklara och säga att ni var först!

Känner att jag själv måste ring och duddelkolla, har redan hunnit ut med mina inbjudningskort!
    jag vet inte riktigt :( en halvtimme tar det ungefär, men prästen har väl lite att göra innan och efter,
    och sen är det 8 km mellan platserna han ska på med så det är kalrt det blir tajt då.. :(

Men sambon lovade att ringa nu och fråga om vi kunde få en annan präst åtminstonde...
  • egglina

Usch då, vilken mardröm ja!!
    Men det finns ju hopp så att säga, den vigseln är ju inte i er kyrka så hoppas ni kan hitta en annan präst bara, då är det ju löst och ni kan gifta er vid den tänkta tiden.

Det löser sig säkert!

• Emblas Mamma

Ja, en riktig mardröm!

Nu har jag dock lite mindre ont i hjärtat då sambon ringde och prästen lovade att fixa detta på något sätt så vi får vigseln klockan 16.00!
    Men kommer nog förbli lite småorolig efter detta, men vi får hoppas det blir vid 4 nu!
    Får be sambon ringa och dubbelkolla igen sen om ett tag för säkerhets skull..

Men det lättnade betydligt för stunden nu! 

• Moster Stina

Med gratulationer på kyrktrappen ska man nog räkna med en timmes vigseltid!

Men usch vilket dilemma för er! Ni som varit hur duktiga som helst och planerat så långt i förväg och allt! Skäms på den personen som inte ens verkar minnas att han skulle skrivit in er i sin almanacka!!!

Men du, jag tror att det kommer ordna sig ändå för er!
    Om inte just er kyrka är upptagen kanske det går att få tag i en annan präst som är villig att hjälpa er.

Nej, det blir ju så klart inte som ni tänkt, men i alla fall bättre än om ni helt plötsligt måste ändra alla tider pga någon annans miss. 

I annat fall om ni tvunget MÅSTE ändra vigseltid, så tycker jag att ni ber om hjälp med att ringa runt till alla som anmält sig. Då slipper i alla fall stressade och ledsna NI, göra det själva! 

Men jag skulle faktiskt höra med pastorsexpeditionen först  om vilka andra präster det finns. Kanske någon annan trevlig prick kan tänka sig hoppa in för att hjälpa er istället.

På våran pastorsexpedition så kunde man ABSOLUT inte välja sin vigselpräst  sa de, men när jag frågade favoriten själv, så var det då inga problem för honom att göra det oavsett om han egentligen jobbar den helgen eller inte! 
    Hoppas VERKLIGEN att det ordnar sig för er!
    Lycka till! 

• MrsT2011

Åh nej vad hemskt, det där är ju en sån grej som bara inte FÅR strula! Men hur i helskotta har de kunnat säga kl 16.00 till er och sen helt plötsligt ändrat hela schemat för dagen till att plötsliga gälla 13.00, 15.00 och 17.00???

Jag tycker absolut att församlingen ska ta sitt ansvar här. I vår kyrka är det bara 1,5 timme mellan varje vigsel, samma borde kunna gälla i er kyrka. Det betyder att antingen borde det andra paret kunna få tiden 14.30 och ni kl 16.00. Eller också att ni kanske kan ordna anhöriga som grejar i lokalen på förmiddagen så att ni kan ha vigseln 14.00 och det andra paret 15.30. Men för att ni ska kunna ha vigseln 14.00 måste ni ju boka fotografering efter vigseln, och då ska gästerna ha nåt att göra under tiden.... Fan också, att de inte bara kan hålla reda på vad de lovar och låta bli att utsätta brudpar för sånt här!

Hoppas att mina tips ger något, om ni MÅSTE välja mellan 13.00 och 17.00 så hade jag nog hellre valt vigsel 13.00. Jag skulle tro att gästerna stöttar er och förstår att alla måste hjälpas åt att fixa i lokalen efter vigseln så att middagen kommer igång i vettig tid... Men jag vet inte, klart att 16.00 hade varit det bästa!!

Men om du och din sambo tänker rent egoistiskt och utgår från att era anhöriga sköter det praktiska, hade inte 13.00 känts skönare då än 17.00? Då kanske schemat för dagen kan se ut ungefär såhär:
    08.00 Hår och smink
    11.30 Lunch
    12.30 Transport till kyrkan
    13.00 Vigsel
    14.00 Porträtt-fotografering
    16.00 Fika med brudföljet
    16.30 Transport till festlokalen
    17.00 Fördrink
    18.00 Middag
    22.00-23.00 Tårta

Hoppas, hoppas att det löser sig snart!! Stor kram, känner med dig!!

• Emblas Mamma

Tack så hemskt mycket för svaren och tipsen!
    Nu räknar jag med att vigseln kommer bli klockan 16 ändå eftersom prästen sa att han lovade att ordna detta.
    Men jag kommer nog ändå gå med lite ont i magen nu på grund av detta att man inte kan vara säker..
    Vi bor ju i världens minsta by typ, så jag kunde inte ens tänka mig att få konkurans på samma dag..
    Men nu är det ju som det är,
    vi måste försöka göra det bästa av det. Men nu HAR ju prästen lovat så nu får vi verkligen lita på det!
    Annars får vi rycka en sista-minuten-präst någonstans!

Det måste bara bli bra till slut...! Drömmer

• lillabjörn

Vi ska vigas kl 17 och är jättenöjda med det! ;)

Fotografering osv före vigsel, och dessutom ingen stressig morgon! Middagen kommer nog igång cirka 19.

• Willowfield

Hua vilken mardröm, lider med dig :(
    Sicken tur det verkar ordna sig, och säger som de andra dem får väl fixa fram en annan präst i värsta fall, ni skall inte behöva lida absolut inte..

Skyndar nu till telefon för att kolla allt stämmer med vårat..... 

• Cammee
    soffia skrev 2011-02-22 17:27:04 följande:
    Ja jag tänkte också fråga detta.
    Jag bokade in den 30 juli, och sen en vecka efter typ så fick jag en bekräftelse. Tur var det för dom hade bokat in oss den 30 juni, iiihh,! Så jag fick ringa direkt och ändra. Hade jag inte fått den bekräftelsen hem så hade ju vi inte fått reda på felet från det var dags att bestämma med låtar och så, och det hade vi tänkte vänta ett tag till med.

Sjuk otur du har emblasmamma. Kan inte föreställa mig hur du mår just nu. Hur fan kan allt gå så fel ? :S
  • Future Mrs S

Herregud jag förstår dig VERKLIGEN!! usch usch usch.. man kan tänka bara en timma men den dagen är ju varje sekund viktig! man kan bli en bridezilla för mindre! ;) 

Kollade direkt nu så det stod rätt på vår bokning av kyrkan och det gör det tack och lov! Men festlokalen har vi inte fått någon bokningsbekräftelse på, det är en bygdegård och allt hon gjorde var att skriva upp i sin kalender, hoppas bara att ingen mer tar hand om bokningar dit.. jag är faktiskt orolig över det och vi gifter oss i november! ;)

Skönt att det verkar som det ordnar sig för er, har man lagt pengar på inbjudningar strykit det från listan så är det inte kul att ändra! Man har nog att tänka på liksom..

• soffia
    Cammee skrev 2011-02-23 11:14:32 följande:
    Ja jag tänkte också fråga detta.
    Jag bokade in den 30 juli, och sen en vecka efter typ så fick jag en bekräftelse. Tur var det för dom hade bokat in oss den 30 juni, iiihh,! Så jag fick ringa direkt och ändra. Hade jag inte fått den bekräftelsen hem så hade ju vi inte fått reda på felet från det var dags att bestämma med låtar och så, och det hade vi tänkte vänta ett tag till med.

Sjuk otur du har emblasmamma. Kan inte föreställa mig hur du mår just nu. Hur fan kan allt gå så fel ? :S
    Oj vilken tur haha!
    Jag begär alltid bekräftelse, jag fick våran redan samma dag som jag bokade kyrkan, fick den på mailen så :)
  • snuttitess

Usch vad jobbigt att de gör så fel.

Jag har inte fått någon bekräftelse så nu blir jag orolig, får ringa och kolla.

Skönt att ni fick den tiden ni bokade till slut. 

• Hanna och Petter

Stackare, jag hoppas att det löser sig! (och det låter det ju som om de kommer göra...)
    Måste bara få berätta om när min bror skulle gifta sig föra några år sen..

Torsdagen innan de ska gifta sig (bröllopet skulle va på lördagen) ringer en kille och säger att han ska spela in en film där några gifter sig och undrar om han får använda församlingen (gästerna) på deras bröllop i filmen. Brorsan säger nej men nånstanns i samtalet nämner killen "på ert bröllop på lördag klockan ett". Ett? säger brorsan, vi ska ju gifta oss klockan  två. Jaja, de är väl killen som fått för sig fel id tänker han men ringer ändå prästen för att dubbelkolla. Och nej, det är inte bara killen som fått fel tid, kyrkan har helt missat att brorsan å hans tjej (fru nu då..) hade ändrat tid från ett till två tidigt i planeringen. Och klockan två hade de ett dop inbokat, flickan som skulle döpas va dock magsjuk så eventuellt skulle de ändå behöva ställa in. Så de hade is i magen och väntade till fredagen, men nej, flickan blev frisk så det var bara klockan ett som var ledigt... Så de fick (med hjälp av min mamma) sätta sig å ringa runt till sina dryga 100 gäster och ändra tid. Som tur är hade de gott om margilal och alla gäster hade kommit till sthlm kvällen innan för att vara med på en gemensam middag så det löste sig fint.. Cateringfirman bara skrattade och lovade att komma med maten en timme tidigare, det enda som blev bråttom var att göra iordning det sista i lokalen då den öppnade klockan 12.. Men det gick finfint och det blev ett underbart bröllop! Så det mesta löser sig tillslut!

Svar på tråden jag VISSTE det! Mardrömmarna blir sanna! Vårt bröllop känns helt förstört nu!!