• passionsblomman

Så fel det kan bli

Det här med "fråga experten" och att ingen annan kan lägga sig i de trådarna känns som en riktigt bra källa till att det verkligen kan bli fel svar. Eller åtminstone högst begränsad del fakta i svaren.

Det här är ju tillexempel alldleles galet:

www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3931340.html

Ingen präst får ta emot någon form av ersättning för att viga någon. Det vet alla som följt "fråga prästen-tråden"

Och det retar mig att jag inte kan kommentera saken i den aktuella tråden-eller egentligen är det ju forumets präster som verkligen borde kunna göra det, men men...

Bara en reflektion så här i eftermiddagstid.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Svar på tråden Så fel det kan bli
  • darkHorse

Jo, i den andra prästfråga framgår det inte heller klart att präster inte får ta emot ersättning, utan att det är lite hursom men att kollekt är uppskattat.

Etikettexperten säger enbart "Det är ditt bröllop, bjud vilka du vill" på frågan om vilka man ska bjuda, vilket kan vara vettigt. Men vedertagen etikett är ju att bjuda respektive till en bröllopsfest, är det inte det man vill veta om man frågar en etikettexpert? Man kunde ju iaf tänka sig ett "Hej, praxis är att man bjuder de man vill + respektive, men i slutändan är det upp till er" eller liknande.

Etikettexperten nämner inte heller att man inte kan gifta sig först borgligt och sedan kyrkligt, utan att man isåfall får ha en välsignelseakt. Den kan ju vara jättetrevlig och fin ändå, men det är ju inte en vigsel.

Eller när det är en tjej som frågar om hon kan ha handskar till smoking. Enligt Ribbing gäller:
    Smoking
    Hon:
    Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!
    Jag håller inte alltid med henne och det är klart att man kan ha handskar även till smoking. Men igen, frågar man en etikettexpert vill man ju uppenbarligen veta vad som är korrekt etikett. Inte ytterligare ett "Idag kan man ha vad man vill" . Låt tjejen ha handskar, men vara medveten om att hon gör ett val som bryter mot vedertagen etikett. Det är ju knappast någon som kommer titta snett på henne i varje fall.

• JustMeAndMyLove

Nä fy vad tråkigt :/

Förslag till BT:
    Klistra Expertens svar i TS rutan så kan fler skriva men expertsvaret visas alltid överst! Ge också experten tillgång till att göra tillägg eller ytterligare förklaringa efter kritik från andra på BT. 

• JustMeAndMyLove
    Kjell Präst skrev 2011-03-09 16:27:43 följande:
    Jag har anmält inlägget, men det strider väl knappast mot forumreglerna så vi får väl se hur det går.
    Bra att det anmäls, då är de tvungen att ta en titt på saken!
  • Kjell Präst

Nu har jag fått svar från redaktionen. Inlägget är "anmält till överordnade", vad det nu innebär. Inget är ändrat ännu i alla fall...  Fast det har ju bara gått några dagar än...

• MuBu

Det är väl som på alla andra ställen, dom ska "kolla" på saken för att förbättra till nästa gång.
    Sen att saker är fel, det struntas det i.

• hernameispekka
    Kjell Präst skrev 2011-03-11 06:20:24 följande:
    Nu har jag fått svar från redaktionen. Inlägget är "anmält till överordnade", vad det nu innebär. Inget är ändrat ännu i alla fall...  Fast det har ju bara gått några dagar än...
    har någon skrivit det rätta svaret i personens gästbok eller så? Skulle kunna vara snällt :D
  • Kjell Präst
    hernameispekka skrev 2011-03-11 09:18:22 följande:
    har någon skrivit det rätta svaret i personens gästbok eller så? Skulle kunna vara snällt :D
    Det går tyvärr inte, för frågeställaren heter "Anonym" ...
  • Sebastiána
    ClaraH skrev 2011-03-09 20:05:16 följande:
    Jag tycker att "experterna" ofta svarar mycket svepande och kortfattat och ibland vill man verkligen gå in och svara för att komplettera ett svar. Man får verkligen mycket bättre svar på forumet.
    Håller med. Svepande är ordet. Det är inte särskilt mycket substans i många svar. Jag undrar hur många som verkligen blir hjälpta av "experterna". En del svar har som sagt varit rent felaktiga.
  • Sebastiána
    Sörön10 skrev 2011-03-09 22:26:27 följande:
    Om de ändå bara svarar "idag kan man göra som man vill" har de ju på nåt vis skjutit sig i foten. Då behövs de ju inte som exptertiser!
    En annan frågeställare undrade hur hon skulle göra med bordsplaceringen vid honnörsbordet eftersom hennes föräldrar var skilda, hennes mamma hade en ny kille som hon var förlovad med och både denne kille, mammans ex OCH brudens far (alltså mammans nya plus 2 av hennes ex) skulle komma på bröllopet. En knepig sits. "Expertens" svar var bara att bruden brukar ha sin far till bordet och att förlovade brukar placeras ihop men inte gifta. Jaha!?
Svar på tråden Så fel det kan bli