• passionsblomman

Så fel det kan bli

Det här med "fråga experten" och att ingen annan kan lägga sig i de trådarna känns som en riktigt bra källa till att det verkligen kan bli fel svar. Eller åtminstone högst begränsad del fakta i svaren.

Det här är ju tillexempel alldleles galet:

www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3931340.html

Ingen präst får ta emot någon form av ersättning för att viga någon. Det vet alla som följt "fråga prästen-tråden"

Och det retar mig att jag inte kan kommentera saken i den aktuella tråden-eller egentligen är det ju forumets präster som verkligen borde kunna göra det, men men...

Bara en reflektion så här i eftermiddagstid.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Svar på tråden Så fel det kan bli
  • Aniara4
    Moster Stina skrev 2011-06-09 08:51:17 följande:

Och en kommentar från mig angående Ribbing...

Hon är jättebra och har koll på det mesta....MEN...

En förlovning går alltid till så, enligt henne att mannen köper en ring och sen friar.

Efter det går de tillsammans och tittar på en ring till honom.

Mina föräldrar som båda är över 80 år har ALDRIG hört talas om detta. Inga de känner har heller gjort så.

Kanske är det ett storstadsfenomen...?

Fast hon säger också:

"Men med detta gör man som man vill. Men måste inte nödvändigtvis ge en ring i det ögonblick man friar. Det passar lika bra att fästparet går tillsammans till juveleraren och väljer ringar. Dessa trohetssymboler ska ju användas livet ut, och det är viktigt att de får den stil som passar bäraren."

Men jag håller med om att det vanligaste i Sverige (utan att ha något mer tillförlitligt statistiskt underlag än min egen bekantskapskrets) tycks vara att man gemensamt kommer överens om att förlova sig, bestämmer ett datum och köper ringar med det datumet ingraverat i förväg. Sen kan man iofs också säga att bara för att många gör på ett sätt betyder inte det att det är det rätta sättet. Se bara hur många som spottar på gatan, det kan sägas vara ett vanligt sätt att göra sig av med oönskad saliv, men jag hävdar ändå att det korrekta sättet är att svälja den!
  • BlackWIngedAngel
    darkHorse skrev 2011-06-06 21:07:03 följande:
    Fast om brudar överlag har det kan det ju vara skälet till att den ena elelr den andra ordningen har uppkommit.
    Fast Ribbing skrev tydligen (jag har läst det inklippt här på BT) i samband med det också att vigselringen var den som var slät för att den inte skulle vara i vägen i arbete och annat eftersom den alltid ska bäras. Så då kan det ju inte ha något med alliansringarna att göra. Att vigselringen skulle vara den släta av de två låter inte heller som något normalt förfarande, även om Ribbing tydligen påstår detta. Visst, fram tills ganska sent så var båda ringarna släta, men i och med att stenarna kom på modet så har jag faktiskt aldrig träffat någon som haft stenarna på förlovningsringen istället för vigselringen. I något enstaka fall har jag sett kvinnor som haft stenar i båda, men aldrig i bara förlovningsringen.
    Moster Stina skrev 2011-06-09 08:51:17 följande:

Och en kommentar från mig angående Ribbing...

Hon är jättebra och har koll på det mesta....MEN...

En förlovning går alltid till så, enligt henne att mannen köper en ring och sen friar.

Efter det går de tillsammans och tittar på en ring till honom.

Mina föräldrar som båda är över 80 år har ALDRIG hört talas om detta. Inga de känner har heller gjort så.

Kanske är det ett storstadsfenomen...?

Nej, inte är det något storstadfenomen heller. Varken mina mor- eller farföräldrar har hört talas om något liknande och då är vi ändå infödda göteborgare (som trots allt är en storstad, med svenska mått mätt).
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-03-11 11:42:58 följande:
    En annan frågeställare undrade hur hon skulle göra med bordsplaceringen vid honnörsbordet eftersom hennes föräldrar var skilda, hennes mamma hade en ny kille som hon var förlovad med och både denne kille, mammans ex OCH brudens far (alltså mammans nya plus 2 av hennes ex) skulle komma på bröllopet. En knepig sits. "Expertens" svar var bara att bruden brukar ha sin far till bordet och att förlovade brukar placeras ihop men inte gifta. Jaha!?
    Ehhh... bruden brukar väl ändå ha sin brudgum till bordet dessutom?! Hennes far brukar ju sitta på andra sidan...
  • mikita
    Aniara4 skrev 2011-06-15 00:20:11 följande:
    "Hoppsan, jag sa visst fel."
    www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3977471.htm...
    Vi hade problem med hindersprövningen, som fastnade i skatteverkets långsamt malande kvarnar. Då sa vår präst att i värsta fall får vi göra vigseln och ha festen precis som vi har tänkt men att det inte "är på riktigt" då utan mer en show. Sedan när hindersprövningen har kommit har vi en kort, privat ceremoni som blir den riktiga, när vi blir lagligt gifta. Är det ett alternativ för Jules? Fast jag gissar att det löst sig för Jules, det är ju några veckor sedan hon skrev.
  • Aniara4

Om man frågade Bröllopstorgets experter vad klockan är, skulle de svara att "klockan är en rund sak som visar tiden, och om du ringer till Fröken Ur kan du få veta hur mycket den är just nu".

• Kjell Präst
    Aniara4 skrev 2011-06-19 10:44:45 följande:
    Om man frågade Bröllopstorgets experter vad klockan är, skulle de svara att "klockan är en rund sak som visar tiden, och om du ringer till Fröken Ur kan du få veta hur mycket den är just nu".
    Hahahahahahahahaha!!!!!!
  • didis
    Aniara4 skrev 2011-06-19 10:44:45 följande:
    Fast det är inte så jäkla lätt att svar på frågor sådär klart o tydligt. Jag har varit"expert" i ett forum och folk frågar de mest konstiga saker som inte alls går att svara på kort och koncist. Och inte går det att hålla en jätteutläggning varje gång att "om a finns så gäller b men om c finns tillsammans med d..."

Och dessutom ska man stå där med sitt eget namn och måste dubbelkolla varenda liten detalj för det skulle ju vara så pinsamt om man hade fel
  • anne på grönkulla
    didis skrev 2011-06-19 16:31:31 följande:
    Fast det är inte så jäkla lätt att svar på frågor sådär klart o tydligt. Jag har varit"expert" i ett forum och folk frågar de mest konstiga saker som inte alls går att svara på kort och koncist. Och inte går det att hålla en jätteutläggning varje gång att "om a finns så gäller b men om c finns tillsammans med d..."

Och dessutom ska man stå där med sitt eget namn och måste dubbelkolla varenda liten detalj för det skulle ju vara så pinsamt om man hade fel
    Absolut. O därför ska myndigheter t ex svara på frågor om lagar och regler. Frågar man en självutnämnd expert som ger fel svar (eller svar som inte gäller pga nån särskild omständighet i ens eget fall) så blir man ju bara förbannad.
  • Aniara4

Här är det väl inget större fel på svaret, men jag kan inte låta bli att önska att frågeställaren hade skrivit i forumet istället. Typisk fråga som behöver bollande av idéer från olika synvinklar snarare än "facit" från en expert!
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3999163.html

• Aniara4

Och här kommer experten snubblande nära att göra reklam genom att lyfta fram och tipsa om en specifik fotograf. Hon missar också att graden av redigering av bilderna kan spela stor roll för prisets rimlighet!
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3994813.html

• Aniara4
    XenaK skrev 2011-06-20 20:36:00 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3987826.htm...
    3 September 2011
    Men den tyckte jag inte var så konstig. Frågeställaren undrar väl om det finns några regler för om bandet ska få sitta med och äta middag, och experten svarar att man gör som man vill.

Själv skulle jag iofs ha lagt till att min personliga åsikt är att bandet inte är gäster utan just personal vid festen, men jag tycker ändå inte att svaret var så jätteknasigt som vissa andra.
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-06-20 20:31:03 följande:
    Här är det väl inget större fel på svaret, men jag kan inte låta bli att önska att frågeställaren hade skrivit i forumet istället. Typisk fråga som behöver bollande av idéer från olika synvinklar snarare än "facit" från en expert!
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3999163.htm...
    Jag kunde inte hålla med dig mer. Tycker faktiskt det var ett rätt dåligt svar av den sk. experten, men det verkar ju inte vara så ovanligt av denna tråden att döma.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • XenaK
    Aniara4 skrev 2011-06-20 20:39:02 följande:
    Men den tyckte jag inte var så konstig. Frågeställaren undrar väl om det finns några regler för om bandet ska få sitta med och äta middag, och experten svarar att man gör som man vill.

Själv skulle jag iofs ha lagt till att min personliga åsikt är att bandet inte är gäster utan just personal vid festen, men jag tycker ändå inte att svaret var så jätteknasigt som vissa andra.
    Jag blev bara superirriterad på "Det är du som bestämmer  det finns inga måsten här."
    Men kanske övertolkade lite efter att ha läst den här tråden och några riktigt dåliga "expertråd" på raken.
    3 September 2011
Svar på tråden Så fel det kan bli