darkHorse skrev 2011-06-06 21:07:03 följande:
Fast om brudar överlag har det kan det ju vara skälet till att den ena elelr den andra ordningen har uppkommit.
Fast Ribbing skrev tydligen (jag har läst det inklippt här på BT) i samband med det också att vigselringen var den som var slät för att den inte skulle vara i vägen i arbete och annat eftersom den alltid ska bäras. Så då kan det ju inte ha något med alliansringarna att göra. Att vigselringen skulle vara den släta av de två låter inte heller som något normalt förfarande, även om Ribbing tydligen påstår detta. Visst, fram tills ganska sent så var båda ringarna släta, men i och med att stenarna kom på modet så har jag faktiskt aldrig träffat någon som haft stenarna på förlovningsringen istället för vigselringen. I något enstaka fall har jag sett kvinnor som haft stenar i båda, men aldrig i bara förlovningsringen.
Moster Stina skrev 2011-06-09 08:51:17 följande:
Och en kommentar från mig angående Ribbing...
Hon är jättebra och har koll på det mesta....MEN...
En förlovning går alltid till så, enligt henne att mannen köper en ring och sen friar.
Efter det går de tillsammans och tittar på en ring till honom.
Mina föräldrar som båda är över 80 år har ALDRIG hört talas om detta. Inga de känner har heller gjort så.
Kanske är det ett storstadsfenomen...?
Nej, inte är det något storstadfenomen heller. Varken mina mor- eller farföräldrar har hört talas om något liknande och då är vi ändå infödda göteborgare (som trots allt är en storstad, med svenska mått mätt).