• MeahJ

Brud 2013

Jag kommer att gifta mig 2013.

Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

• Svar på tråden Brud 2013
  • Joselyn

Hejsan tjejer!!
    Jag gifter mig oxå nästa år, närmare bestämt den 13 juli 2013 :) Vi skulle egentligen gifta oss i år med pga många om och men så har datumet TILL SLUT blivit den 13 juli nästa år :) Så ÄNTLIGEN kan jag börja planera :) Mitt "problem" är att jag bor i Spanien men vi ska gifta oss i Göteborg, där hela min familj bor så det där med att gå och titta på festlokal och kyrkor är inget jag kan göra tyvärr :( ... Har dock redan mailat ett par ställen för kostnadsförslag osv.
    När tror ni att man ska skicka ut inbjudningarna om vi gifter oss i juli???? Jag har redan kollat efter klänning och tror att jag ska beställa ifran www.shopindream.com då vårat budget inte är det som alla drömmer om men det gör inget.... Allt kommer att bli jättefint ändå :):):)
    Jag har absolut ingen koll på hur man planerar bröllop så jag tar gärna emot alla tips och rekommendationer tjejer ;)

Ha det bra!! 

• FruHassel

Är det bara jag som är bridezilla nervös att inte dagen ska bli så bra som jag vill?!

• Pagnie
    FruHassel skrev 2012-05-06 19:45:55 följande:
    Är det bara jag som är bridezilla nervös att inte dagen ska bli så bra som jag vill?!
    nej jag lovar du är verkligen inte ensam. så länge kvar men ändå är det bara massa bröllop allt kretsar kring,
  • drömmer

Jag är också sjukt nervös över att ngt ska gå fel, eller att jag just på bröllopsdagen tänker... "Men nej...varför gjorde vi inte så, eller varför placerade vi dem ihop" osv. Kommer behöva lugnande sista veckan tror jag .

Nu är mannens kostym inköpt och jag inväntar en tärnklänning från Kina för att se hur den sitter på mina tärnor och sedan beställa fler. Spännande !!!

• queenemma

Är jag den enda som tänker på dagen efter? När man ska till lokalen och städa och fixa i ordning och varken jag eller min blivande kan köra bil! Det är den dagen jag fasar för mest :( Skulle vara så skönt om någon annan erbuder sig att städa dagen efter så vi kan njuta av första dagen som gifta tillsammans med våra barn i vårat egna hem! Men får se hur det blir.. Inte någon ännu som kan erbjuda sig heller då ingen vet men iallefall.. 

• TweetyBruden

Jag har hört att det kostar att gifta sig i en annan kyrka än den man "tillhör". Är det bara jag som tycker att det är förjävligt!? Här har man betalat för att vara med i svenska kyrkan i alla år och så får man inte ens gifta sig vart man vill!! (gratis alltså) Någon som vet hur mycket det kostar?? Vi bor nämligen i ett ganska litet samhälle och jag vill gärna att vigseln och festen är i samma kommun åtminstone och det finns ingen lokal som är stor nog där vi bor.

• Wirre 81
    TweetyBruden skrev 2012-05-07 10:04:20 följande:
    Jag har hört att det kostar att gifta sig i en annan kyrka än den man "tillhör". Är det bara jag som tycker att det är förjävligt!? Här har man betalat för att vara med i svenska kyrkan i alla år och så får man inte ens gifta sig vart man vill!! (gratis alltså) Någon som vet hur mycket det kostar?? Vi bor nämligen i ett ganska litet samhälle och jag vill gärna att vigseln och festen är i samma kommun åtminstone och det finns ingen lokal som är stor nog där vi bor.
    Jag haörde samma sak så jag kollade upp vad som gäller i den kommunen vi ska gifta oss i (jag är från Nynäshamn och vi ska gifta oss i sambons hemkommun Sollefteå) så här stog det där:

Kostar det något?

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan. Om ni väljer en annan kyrka än den egna församlingens behöver ni dock en blankett som vigselförrättaren ska fylla i för församlingarnas egen bokföring.

Blanketten kan antingen tas ut i hemförsamlingen eller i den församling där vigselkyrkan är belägen

• TweetyBruden
    Wirre 81 skrev 2012-05-07 10:11:44 följande:
    Jag haörde samma sak så jag kollade upp vad som gäller i den kommunen vi ska gifta oss i (jag är från Nynäshamn och vi ska gifta oss i sambons hemkommun Sollefteå) så här stog det där:

Kostar det något?

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan. Om ni väljer en annan kyrka än den egna församlingens behöver ni dock en blankett som vigselförrättaren ska fylla i för församlingarnas egen bokföring.

Blanketten kan antingen tas ut i hemförsamlingen eller i den församling där vigselkyrkan är belägen

Aha, det låter ju toppen! Då ska jag kolla upp det! =)
  • drömmer
    queenemma skrev 2012-05-07 09:42:59 följande:
    Är jag den enda som tänker på dagen efter? När man ska till lokalen och städa och fixa i ordning och varken jag eller min blivande kan köra bil! Det är den dagen jag fasar för mest :( Skulle vara så skönt om någon annan erbuder sig att städa dagen efter så vi kan njuta av första dagen som gifta tillsammans med våra barn i vårat egna hem! Men får se hur det blir.. Inte någon ännu som kan erbjuda sig heller då ingen vet men iallefall.. 
    Jo det känns ju inte vidare toppen, men vi kommer be våra tärnor och marskalker som hjälp och jag tror även fåra mammor kommer bidra med hjälp. Dock kommer vi också vara där såklart, men förhoppningsvis går det ju snabbt om man är många .
  • ChristineL
    FruHassel skrev 2012-05-06 19:45:55 följande:
    Ånej! Dock känner jag mig rätt lugn just nu, är ändå mer än ett år kvar för oss. Men det är bannemej dags att bestämma sig för kyrkligt/borgerligt. Vad kan jag använda för argument för kyrkan mot min m2b? Han säger typ att han inte vill gifta sig i kyrkan för att vi inte är kyrkliga av oss, och det stämmer ju visserligen och jag kände från början att det egentlligen inte spelade nån roll. Men, det har varit jättesvårt att hitta en lokal som passar oss och våran ekonomi framför allt. Så det är det jag har sagt, rent ekonomiskt sett är det bättre med kyrkan då man får med lokalen "på köpet". Andra tips?
Svar på tråden Brud 2013