• Smuppra

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

sasssyy skrev 2011-04-15 18:24:14 följande:
    då kan jag berätta om när jag cyklade från vår sommarstuga in till lanthandeln ca 4 km därifrån... med cykelhjälm på, jag är livrädd för att skada mig och har kraschat två gånger på cykel i mitt liv och klarat mig tack vare hjälm liksom...

KOmmer glidande, parkerar cykeln (som var en splitter ny citybike med lite breda däck och rätt så snygg... när jag kom ut från butiken stod tre kvinnor runt min cykel och tittade på den undersökande...och följande samtal utspelade sig

kvinna1-undrar om det är Olssons tös nya cykel, hon skulle köpa en ny
    kvinna2- det hänger en hjälm på styret
    kvinna 3- använder hon hjälm?
    kvinna1-nää det gör hon nog inte, det är nog nåt barn som lånat den isf
    kvinna3-den är för stor för ett barn

Jag- hej, det är min cykel...
    kvinna2-jahaaaaa....*lite undrande*
    Jag- ja .. jag har sommarstugan uppe vid Oves på höjden
    kvinna3-jaassså göteborgarna...
    kvinna2-ja det kunde man ju räknat ut, det är ingen här ute som köper så fin cykel
    kvinna 1 *skrattande* eller använder hjälm, typiskt stadsfolk
    Slutsats: stadsbor är klokare och mer rädda om sig själva än lantisar *generalisering på hög nivå*
    Jag använder också hjälm! Köpte en sprillans ny förra våren och lobbar för att alla ska ha hjälm!

Ja, lås bilen i Sthlm. Lås hotellrumsdörren. Lås dörren hos folk du besöker. Lås toalettdörren...
    Skumboll skrev 2011-04-15 18:56:23 följande:
    Jävla gubbe! Han trodde att jag skulle ställa mig att göra hemmagjord pizza för att han skulle kasta i sig och sen gå å dra el i hans föräldrars kök (läs tjattra, blir aldrig något jobb gjort!). Näru blev ingen mat för honom idag. {#emotions_dlg.djavulsk}

Bäst den bittra kärringen (jag alltså) tar ett glas vin till! SKÅL! Skål
    Vi bakade ju 12 pizzor förra fredagen, så vi har ju en del kvar kan jag säga. Ska jag skicka över en?
    Ska precis börja med lasagne till mig och MB.
  • Smuppra
    1700tal skrev 2011-04-15 19:09:23 följande:
    Yeeeee, både datorn och internet funkar!!!!
    Vilken tur att du inte bara stack hem efter jobbet utan gafflade en stund med oss!
  • Smuppra

Jag hade ju tenta idag... och jag städar inte under tentaplugg... Och igår fyllde jag år... och imorgon kommer folk hit och ska fira mig... och jag hade tänkt städa idag men fastnade vid denna gaffeltråd... och jag är rädd att den vårstädning jag försakar nu kommer innebära att gästerna vänder i dörrn imorgon... det vore ju trist....

• Smuppra

En till stadsbo vs lantis-historia...

Träffade en tjej där på vischan i Jämtland när jag var fem år, hon var fyra. När vi lärde oss skriva började vi brevväxla och än idag håller vi kontakten. Men iaf. jag kom upp dit varje sommar och varje dag ringde jag hem till henne och frågade om vi skulle leka. När vi var i 12 årsåldern fick hon nog och frågade varför jag ringde jämt och ständigt! Det var ju bara att komma dit och fråga! (Gångavstånd även för barn).

-Men, svarade jag. Om ni inte hör dörrklockan då, och ingen är ute? (De har ett stort hus).
    -Dörrn ä olåst, det ä bar å gå in å ropa då! svarade hon.
    -Men om ni inte hör då iaf då...
    -Ja då ä dä väl bar å gå in å kolla om nån ä hemma!

Så det fick jag göra därefter. Stappla in i någons hem för att se om några var hemma. Gå från rum till rum och ropa "Hallåååå?!" Och jobbigast var ju när det var helt tomt och hela familjen var och handlade mat eller så. Känns skumt att gå i någons olåsta, tomma hus utan deras vetskap... Men ja, tydligen funkar det så där. Skulle aldrig falla mig in att göra här i sthlm! (om nu någon skulle glömt låsa dörren...)

• Smuppra
    1700tal skrev 2011-04-15 19:45:46 följande:
    Men men fyller du år?? SKål på dig och GRATTIS!!! Skål

Ps, en vädur alltså.... Flört
    Jo, tack så mycket! Skål

Japp, vädur! Säger det dig något speciellt då? Har du bra koll på temperament eller sådant vad gäller stjärntecken? (Jag har typ noll koll. Vet att kräftor är hårda utanpå och mjuka inuti iaf, och det stämmer på MB )
  • Smuppra
    S2011 skrev 2011-04-15 19:52:04 följande:
    hahahahahhahaha! precis som hemma där jag kommer från

en annan sak som man har svårt att förstå när man kommer uppifrån hemma (Ångermanland) är det här med att ringa och avtala tid för att hälsa på folk. Hemma säger man:
    "ämeh, tro om olsson's ä hemma? vi far en sväng" (för den som undrar betyder detta "olsson med fru")
    och sen åker man och hälsar på. är dom hemma så är dom hemma
    (knackelibang på dörrn, "hoho?") och då går man in och tar en fika i köket och snackar lite.
    är dom inte hemma, då far man vidare igenom landskapet Skrattande

Jag gillar dock inte oanmälda besök. Blir helt ställd när det ringer på dörren oanmält :-|
  • Smuppra
    1700tal skrev 2011-04-15 20:05:14 följande:
    Hahahaha, jooo, har lite koll... Vi (jag) gafflade rätt friskt om det i den förra kinatråden och fick lte skäll för att det var så OT.

Men var skojsigt att du har en kräfta, det har jag med!! Och japp, det stämmer om kräftorna... Tog mig ett halvår att knäcka den koden som var min blivande. Och vädur... Jaaa, mitt senaste ex var vädur. Och det gör jag alrid om igen, jävlarinamma vad det tog fyr ibland!

Så tycker du att det är döfrustrerande när han sluter sig och inte tar din konfrontation ibland?? Och tycker han du är lite läskig och lite för självständig ibland? Följer han strömmen och då går emot? Håller han ofta med och du säger istället vad du tycker?
    Här får man gaffla hur mycket som helst ju! Är du också vädur?

Haha, så jag ska vara explosiv eller? Kort stubin?

Hm, vi kanske inte är så mycket vädur och kräfta då. Vi har faktiskt superbra konflikthantering. Han sluter sig inte, jag skrämmer honom inte.  Han säger vad han tycker, jag säger vad jag tycker. Vi kompromissar. Men... det är ju jag som är bossen är hemma :-P
  • Smuppra
    Skumboll skrev 2011-04-15 20:25:21 följande:
    Smuppra skrev 2011-04-15 20:16:35 följande:
    Jag gillar dock inte oanmälda besök. Blir helt ställd när det ringer på dörren oanmält :-|
    Gör som jag, jag öppnar inte dörren om det är oanmält besök....  
    Jo, jag brukar kika ut genom ett fönster på övanvåningen först och se om jag vet vem det är. Senast jag fick oväntat besök var det en städerska till grannen som knackat på fel. Hon blev helt ställd när jag sa att jag minsann inte bokat in någon städning. Det var ju henens första dag och hon ville väl göra bra intryck denna första gång...
    S2011 skrev 2011-04-15 20:27:07 följande:
    jag har med en kräfta till sambo Skrattande

hahahaha, ja, jag misstänker att det krävs en norrlänning för att förstå sig på det här med spontankaffe och "ä vi hämma så ä vi"-tänket Glad mitt ex brukade ringa sin mamma och stämde träff "nästa tisdag klockan fem" (stockholmare). det hade jag, och har väl fortfarande, väldigt svårt att förstå.
    precis som att jag har lite svårt att förstå min sambo och hans vänner som tycker att "det är lite långt att åka till M bara för en fika": en av killarna i gänget bor i Lidköping, fem mil bort. och det krävs verkligen veckor av planering för att ses! mitt i allt planerande kan jag stå och stampa och tycka "men kom igen, det är väl ba å fara nu då!?" 
    Värsta kräft-grabbs-gänget här då! Kanske är det kräftor som är giftasmaterial?

Jo, jag kan knappt åka hem till mor och far utan att ringa först (5 minuter med bil)
  • Smuppra
    Skumboll skrev 2011-04-15 20:34:00 följande:
    Höhöhö, säg det förhållande där kvinnan inte är bossen! Tungan ute
    Sant! Läste i magdalena Ribbings bok att anledningen till att båda skär upp tårtan är för att den som annars skär får makten i hushållet/äktenskapet. Jag sa detta till MB som svaraR "då är det väl lika bra att du skär upp den själv".
  • Smuppra
    1700tal skrev 2011-04-15 20:44:28 följande:
    Mmmm, men det ligger ju i ditt vädursbeteende att strukturera upp det så... Jag och min kräfta kompromissar oxå - jag bestämmer och han gör (inte alltid, för en kräfta är ju en kräfta) som jag vill. Men nej, jag är inte vädur. Jag är fisk som så måååånga i tråden, vilket bekräftade det jag redan visste om oss. När vi pratade om detta sist tror jag vi var ungafär hälften fiskar av alla tjejer i tråden! Och är rädd för att de gräsliga flickiga färgerna och det puttinuttiga sen BTs omlansering bara lockar fler av oss! Uppe i molmen är vi... Till skillnad från vädurarna. Och för att inte tala om stenbockarna! Eller hur, skumboll?
    Mina föräldrar är båda fiskar...  :-P

Aha, det kanske då är förklaringen till varför ni älskar massa tyll och köper massor med klänningar och gottar er, medan jag har en klänning och är (innan jag nu fått den då) nöjd med den Precis som jag blev jättenöjd när jag fann min ring (första besöket hos juveleraren) osv. Och ja- jag älskar att strukturera! Jag har en välanvänd kalender, jag skriver listor, jag organiserar allting efter system här hemma (som MB inte riktigt tycker är nödvändiga... och han trackar mig för listorna). Jag bestämmer, han gör oftast som jag vill... tills han ska göra revolt och minsann bestämma för en gångs skull. I bröllopssammanhang innebär det att tårtan är helig och att han, om vi ska ha solist i kyrkan, ska bestämma solosång. Jag väljer psalmerna (men han får ju tycka till också så klart- bara det blir de psalmerna i slutändan så är jag nöjd ).
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!