Fröken Söt skrev 2011-04-10 12:47:14 följande:
Det är jättetråkigt att missa en så pass stor händelse, men jag förstår att de inte åker ner båda gångerna. Jag har släktingar i norrland, och det kostar ca 7000 kr/person att flyga fram och tillbaka. Det går förstås att hitta billigare resor, men det förutsätter att man kan välja flygtider väldigt fritt.
7000 är svindyrt...jag har rest för en femtedel till norrland...(tåg) eller så hyr man en liten minibuss och kör ner...eller letar billiga flyg/tåg/bussbiljetter...lite får man väl anstränga sig...själv har jag gäster som kommer från Argentina, Venezuela, Mexico, Spanien, Italien, England, Skottland...ja listan kan göras lång...de betalar mycket för sina biljetter och flera av dom var här i somras med då sonen döptes...men de skulle aldrig missa vårt bröllop så de betalar dyra flygbiljetter....känner mig lyckligt lottad att vi betyder så mycket för dom (och nej, de är inte rika så de har råd o resa massor, utan har sparat ihop till resan länge då vi sa till i god tid.).
Så jo...
JAG tycker att 100 mil är ett litet avstånd för att tacka nej till sin
SON/BRORS bröllop!!! Om min son bestämmer sig för att gifta sig i Tokyo eller vart som helst i framtiden så skulle jag inte missa det hur fattig jag än var...skulle spara länge för att kunna resa dit, och även resa dit senare om det visat sig att en bebis skulle komma med. Men alla gör ju sina prioriteringar annorlunda när det gäller tid/pengar....för
mig betyder det mycket att gå på en familjemedlems bröllop o då sparar jag hellre in på annat...
Om man anstränger sig lite så skulle man säkert ha råd att komma på ett bröllop 100 mil bort...kan väl hoppa över bröllopspresent så är det faktum att man kommer själva presenten...som sagt...prata ihop sig med andra inbjudna o hyra en liten minibuss....och göra detsamma sen när bebisen kommit. Så kanske två resor i slutändan inte kostar mer än vad 1 gjort utan lite efterforskning om reselösningar...i detta fallet har de ju haft sen i höstas på sig att hitta billig resa...så inte dåligt om tid direkt.