• JochD

nehepp..

Blivandes föräldrar hörde av sig för några dagar sedan och meddelade att dom inte kunde komma på bröllopet och det verkar inte som att något av hans syskon (och då även deras respektive) kan komma heller och hans bästa vän kommer vara utomlnads den dagen... 
    Dom bor 100mil härifrån så självklart är ingen av oss sur på dom men det käns ju lite tråkigt eftersom dom vetat om det sedan i höstas (gifter oss 28maj)

Så ja.. det blir väl drygt  15gäster i den ändå hyfsat stora kyrka vi ska vigas i.. 

• Svar på tråden nehepp..
  • Äppelkärna

Nämen fy vad tråkigt! Rynkar på näsan

Är det en slump att ingen i familjen kan eller har de något emot bröllopet?
    Finns det andra ni skulle vilja bjuda som ni nu kan få rum med inom ramarna för er budget?
    Hoppas din familj kommer i alla fall, med det måste ju kännas hemskt tråkigt för er båda att din blivandes familj inte kommer. Hur känner han själv?

Stora kramar och lycka till, jag är säker på att ert bröllop kommer vara alldeles underbart med eller utan hans familj på plats!

• JochD

Vi ska ha barn ca 2månader efter bröllopet så dom prioriterar att komma då istället, det kan jag absolut förstå men visst käns det lite tråkig.
    Fler gäster kommer vi inte ta in, vi kommer inte ha någon fest alls utan det är bara vigsel, vilket gör att vi på sätt och vis förstår ännu bättre att dom prioriterar att komma senare.

Ja.. han säger inte så mycket, det är klart att han är besviken men han har en kusin och nära vän som bor inte alls långt härifrån så han kommer komma iallafall.

Tack så mycket jag är rätt säker på det också! 

• Äppelkärna
    JochD skrev 2011-04-09 18:54:04 följande:
    Vi ska ha barn ca 2månader efter bröllopet så dom prioriterar att komma då istället, det kan jag absolut förstå men visst käns det lite tråkig.
    Fler gäster kommer vi inte ta in, vi kommer inte ha någon fest alls utan det är bara vigsel, vilket gör att vi på sätt och vis förstår ännu bättre att dom prioriterar att komma senare.

Ja.. han säger inte så mycket, det är klart att han är besviken men han har en kusin och nära vän som bor inte alls långt härifrån så han kommer komma iallafall.

Tack så mycket jag är rätt säker på det också! 
    Mm, när flera stora saker händer så nära i tid måste man ju prioritera. Grattis till kommande babyn Skrattande
  • zvartaliljan

Så tråkigt...tycker inte 100 mil är mycket att resa för att se sin son/bror gifta sig även om det är utan fest...man kan väl ta ett flyg...jag hade varit rätt sur och besviken om jag varit din blivande...varför kan de inte komma för bröllopet OCH sen när bebisen kommit?
    Annars hade jag funderat på att flytta fram bröllopet om jag vore du...för hans skull då...ta det i samband med dop kanske...eller ha bröllopet mer i närheten av släkten...

• prinsessanogrodan
    zvartaliljan skrev 2011-04-09 23:01:43 följande:
    Så tråkigt...tycker inte 100 mil är mycket att resa för att se sin son/bror gifta sig även om det är utan fest...man kan väl ta ett flyg...jag hade varit rätt sur och besviken om jag varit din blivande...varför kan de inte komma för bröllopet OCH sen när bebisen kommit?
    Annars hade jag funderat på att flytta fram bröllopet om jag vore du...för hans skull då...ta det i samband med dop kanske...eller ha bröllopet mer i närheten av släkten...
    Jag kan också också tycka att de borde kunna komma både till bröllop och till bebisen....och det är väl inget som säger att de måste komma direkt när bebisen kommit? Nog för att det är speciellt att se nyfödda...men varför inte komma till dop/namngivning och till bröllopet? Om ni har dop/nmangivning när lill*n är ett par månader så får dom ju ändå se lill*n  som väldigt liten bebis och då är det nästan ett halvår mellan bröllop och bebis....
    Jag kanske är knäpp men måste dom se lill*n när han/hon är helt nyfödd? Varför inte vänta ett par månader och åka på dop/namngivning om det är aktuellt...då kan dom kanske komma till bröllopet också ju.
  • Sebastiána
    JochD skrev 2011-04-09 18:37:05 följande:
    Blivandes föräldrar hörde av sig för några dagar sedan och meddelade att dom inte kunde komma på bröllopet och det verkar inte som att något av hans syskon (och då även deras respektive) kan komma heller och hans bästa vän kommer vara utomlnads den dagen... 
    Dom bor 100mil härifrån så självklart är ingen av oss sur på dom men det käns ju lite tråkigt eftersom dom vetat om det sedan i höstas (gifter oss 28maj)

Så ja.. det blir väl drygt  15gäster i den ändå hyfsat stora kyrka vi ska vigas i.. 
    Vad tråkigt! Vi har bjudit 60 gäster. 30 har tackat nej. Alla utom 2 kommer här uppifrån (norrland). Vi gifter oss dygt 120 mil bort - i Skåne där jag kommer från. Men min BM:s föräldrar och syskon kommer i alla fall. Jag tycker det känns tråkigt att de flesta gästerna är mina och att det blir en sån övervikt av skåningar, men är glada för de som tackat ja.
  • Fröken Söt
    zvartaliljan skrev 2011-04-09 23:01:43 följande:
    Det är jättetråkigt att missa en så pass stor händelse, men jag förstår att de inte åker ner båda gångerna. Jag har släktingar i norrland, och det kostar ca 7000 kr/person att flyga fram och tillbaka. Det går förstås att hitta billigare resor, men det förutsätter att man kan välja flygtider väldigt fritt.
  • zvartaliljan
    Fröken Söt skrev 2011-04-10 12:47:14 följande:
    Det är jättetråkigt att missa en så pass stor händelse, men jag förstår att de inte åker ner båda gångerna. Jag har släktingar i norrland, och det kostar ca 7000 kr/person att flyga fram och tillbaka. Det går förstås att hitta billigare resor, men det förutsätter att man kan välja flygtider väldigt fritt.
    7000 är svindyrt...jag har rest för en femtedel till norrland...(tåg) eller så hyr man en liten minibuss och kör ner...eller letar billiga flyg/tåg/bussbiljetter...lite får man väl anstränga sig...själv har jag gäster som kommer från Argentina, Venezuela, Mexico, Spanien, Italien, England, Skottland...ja listan kan göras lång...de betalar mycket för sina biljetter och flera av dom var här i somras med då sonen döptes...men de skulle aldrig missa vårt bröllop så de betalar dyra flygbiljetter....känner mig lyckligt lottad att vi betyder så mycket för dom (och nej, de är inte rika så de har råd o resa massor, utan har sparat ihop till resan länge då vi sa till i god tid.).

Så jo...JAG tycker att 100 mil är ett litet avstånd för att tacka nej till sin SON/BRORS bröllop!!! Om min son bestämmer sig för att gifta sig i Tokyo eller vart som helst i framtiden så skulle jag inte missa det hur fattig jag än var...skulle spara länge för att kunna resa dit, och även resa dit senare om det visat sig att en bebis skulle komma med. Men alla gör ju sina prioriteringar annorlunda när det gäller tid/pengar....för mig betyder det mycket att gå på en familjemedlems bröllop o då sparar jag hellre in på annat...

Om man anstränger sig lite så skulle man säkert ha råd att komma på ett bröllop 100 mil bort...kan väl hoppa över bröllopspresent så är det faktum att man kommer själva presenten...som sagt...prata ihop sig med andra inbjudna o hyra en liten minibuss....och göra detsamma sen när bebisen kommit. Så kanske två resor i slutändan inte kostar mer än vad 1 gjort utan lite efterforskning om reselösningar...i detta fallet har de ju haft sen i höstas på sig att hitta billig resa...så inte dåligt om tid direkt.
  • jennifaer
    7000kr!?! vad är det för biljetter? Jag pluggar uppe i Norrland och en stor del av de i min klass kommer från södra Sverige och de har ändå råd att åka hem flera gånger per termin. Vill man verkligen åka ner så kan man ju kolla upp biljetter i tid för att hitta några billiga biljetter.
  • JochD

Ja vi vet inte hur vi ska göra just nu faktiskt, vi skulle gentligen gifta oss 6 augusti men när jag blev gravid så bestämde vi oss för att flytta bak datumet lite men nu blir det väl kanske att flytta fram igen då, till slutet av augusti eller hösten.
    så får dom komma och se barnet då i samma veva också, för vi vill ju gärna ha dom här när vi gifter oss.. ja jag vet då inte hur vi ska göra!

• På rosa moln

Om inte de har det väldigt knapert ställt så tycker jag att det är dåligt av dem att inte komma. Visst förstår jag att det är lite bökigt att åka 100 mil två gånger med ett par månaders mellanrum, men ens barn gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång i livet och då tycker jag att det är ens plikt att närvara under den dagen. Det förstår jag mycket väl ifall ni är besvikna över. Och inte bara plikt förresten, det trodde jag var en händelse som inte en förälder skulle vilja missa för allt i världen. Fast det är klart, har ni möjlighet att skjuta fram vigseln ett par månader så att hans föräldrar/familj kan närvara både under den och se barnet samtidigt så är väl det det bästa.

• JochD

Nej knapert har dom det inte, det blir bara krångligt, särskilt hans mamma har varit väldigt engagerad och glad över vigseln så jag blev väldigt förvånad när ja fick höra att dom inte skulle komma..

Då är bara fråga, hur långt ska vi flytta fram det, jag tittar lite på datum just nu men vet inte riktigt, jag vill helst gifta mig innan det blir kallt men iaf 1månad efter att barnet kommit (har två sedan innan också) så kanske början på september då... annars hade 1okt blivit en rolig siffer kombination :) 

• Moster Stina

Vi skulle också gift oss i augusti!
    Den 20:onde närmare bestämt!

Men eftersom vi också blev med barn (efter flera år ar försök, men överraskande ändå ju!) så blev vi också tvungna att tidigarelägga det hela! Vi gifter oss därför i juni!

Men jag tänker i vilket fall i ert fall att det kanske ändå är smartare att flytta vigseln till i höst istället!

Det är väl såklart roligare för er att ha han släktingar med.

Men jag kan mycket väl förstå dem att de inte åker ned 100 mil ENKOM för att närvara på en halvtimmes vigsel. 

Får man fråga varför ni inte ens tänkt ha en enkel mottagning efteråt? 

De kanske inte heller tror att ni själva tycker ert bröllop är särskilt viktigt om ni bara har vigsel och inget mer. 

Det skulle jag också tycka vore futtigt att åka 100 mil för! Hur vackert och rörande det än må vara. 

• Sebastiána
    Bor de lite otällgängligt kanske? Jag flyger mellan Umeå och Malmö titt som tätt och om man är ute i god tid kan man få biljetter för 1500:- tur/retur (och därför skickade vi inbjudan 6 månader före plus att vi tydligt sa att det blir billigare om man bokar 3 månader i förväg).
  • awarwen
    JochD skrev 2011-04-10 22:24:45 följande:
    Nej knapert har dom det inte, det blir bara krångligt, särskilt hans mamma har varit väldigt engagerad och glad över vigseln så jag blev väldigt förvånad när ja fick höra att dom inte skulle komma..

Då är bara fråga, hur långt ska vi flytta fram det, jag tittar lite på datum just nu men vet inte riktigt, jag vill helst gifta mig innan det blir kallt men iaf 1månad efter att barnet kommit (har två sedan innan också) så kanske början på september då... annars hade 1okt blivit en rolig siffer kombination :) 
    Har du bra kontakt med hans föräldrar? Om ja, försök att prata med henne om det så att du känner att du har fått en förklaring som du kan komma till ro med oavsett om ni byter datum eller inte. Alltid skönt att kunna släppa det man grunnar på.
    September kan vara otroligt fint. Båda mina yngsta är födda i slutet och jag minns att det har varit kanonväder vid båda tillfällena, så varför inte slå till med ett bröllop då. Kan bli hur fint som helst. Skrattande
  • Fröken Söt

Ang. de dyra flygbiljetterna - de var räknade på ett flyg Halmstad - Kiruna t.o.r. Klart det går att hitta billigare, men då får man verkligen vara ute i god tid eller ha god tid på sig... I det fallet tar tågresan ett dygn enkel väg, och kostar ändå sina goa tusenlappar. Måste man ta extra ledigt kostar det också.

Min poäng var att det är inte billigt att resa ("bara att ta ett flyg"), och två resor på två månader kan göra djupa hål i fickorna.

• Flodis Hjärtat

Tråkigt,  min tanke var att vill man man ha hela familjen( x-antal personer) hos sig när man precis har fått barn! det skulle inte jag vilja, men det är Jag. Alla är vi olika.

Min familj bor 50 mil bort o jag skulle bli väldigt besviken om de inte ansträngde sig för min skull. Men det är jag!

Hoppas att ni komemr på ngt bra så at alla kan vara med. Glad

Svar på tråden nehepp..