• Anonym

    Jag skäms för min snåla blivande man

    Jag fattar inte hur folk har råd med så flotta och påkostade bröllop! Alla i vår bekantskapskrets har bjudit på bröllop de lux i mina ögon. Jag menar då hyrd lokal med personal som serverar trerätters middag. Fina kläder, påkostade ringar, band som spelar och gratis dricka i baren. Skulle gissa på att kalaset går på 150.000 kronor och uppåt.
    Nu är det äntligen vår tur, men min sambo vägrar att lägga så mycket pengar. Han kan komma med förslag som catering i folkets hus.
    Å ena sidan vill jag att vi ska sticka till Vegas för att komma undan hela skiten, å andra sidan håller jag med honom att det är mycket pengar för en enda dag. Men ibland när han snålar så känns det som om han inte vill lägga pengar på mig och vår kärlek.
    Är det någon annan här som trotsar vad "alla andra" gör och kör budgetrace???
    Hur snål vågar man egentligen vara???

  • Svar på tråden Jag skäms för min snåla blivande man
  • Loche
    Anonym (Mimi) skrev 2011-04-26 08:50:57 följande:
    Jag upplever att även dom som har riktigt bra med pengar sparar in på väldigt mycket,
    finns ju dom som är jätterika men ändå shoppar på rea och fyndar hellre än att köpa nytt!

    =)
    Det kanske är just därför dom är rika?? ;)
  • Anonym

    Vi har en begränsad budget, kommer bara ha den närmaste familjen samt några vänner på vårt bröllop. Det innebär ca 25 personer. Jag ska skicka efter klänning från Kina, skor, blommor osv från nätet. Maten ska vi laga själva, kommer be min mamma och ev sambons mamma om hjälp med att laga den...om de vill, vilket jag tror att de gör. Samma sak med tårtorna, de och jag brukar göra tårtor som uppskattas av alla. Vi kommer hålla till i en liten mysig lokal, och det känns som att det blir vårt drömbröllop ändå!!!   Den dyraste utgiften blir våra ringar, men å andra sidan, de ska ju sitta där resten av livet!    Nu är jag så långt ifrån rik man kan komma, men även om jag hade haft mycket pengar, hade jag ändå inte velat lägga alltför mycket pengar på en enda dag, heller. Jag är kanske lyckligt lottad, som har en M2B som tycker lika som jag? Jag önskar ju att alla får känna att de får den bröllopsdag som de vill ha, utan att man vare sig känner sig snål, eller att man slösar pengar så att man får ont i magen.

  • Sebastiána
    Anonym skrev 2011-04-25 15:18:32 följande:
    Jag fattar inte hur folk har råd med så flotta och påkostade bröllop! Alla i vår bekantskapskrets har bjudit på bröllop de lux i mina ögon. Jag menar då hyrd lokal med personal som serverar trerätters middag. Fina kläder, påkostade ringar, band som spelar och gratis dricka i baren. Skulle gissa på att kalaset går på 150.000 kronor och uppåt.
    Nu är det äntligen vår tur, men min sambo vägrar att lägga så mycket pengar. Han kan komma med förslag som catering i folkets hus.
    Å ena sidan vill jag att vi ska sticka till Vegas för att komma undan hela skiten, å andra sidan håller jag med honom att det är mycket pengar för en enda dag. Men ibland när han snålar så känns det som om han inte vill lägga pengar på mig och vår kärlek.
    Är det någon annan här som trotsar vad "alla andra" gör och kör budgetrace???
    Hur snål vågar man egentligen vara???
    Vi har hyrd lokal med personal som serverar, min klänning är en fin sidenklänning, ringen har en diamant, vi hart ett band som spelar och gratis dricka i baren. Summa cirka 65.000:- Man kan säkert få det ännu billigare om man är lite fiffig.
  • sofi 88

    Synd att du, ts, känner att du ska skämmas över din man... Känner dock att jag är helt inne på hans linje och tycker du verkar resonera lite omoget. Bara för att man har 500 000 kr eller liknande måste man inte lägga allt det på bröllopet. Det är upp till brudparet, inte bruden eller brudgummen (om inte någon utav dem själv kan betala hela kalaset om man vill ha på det ena eller det andra sättet), att bestämma den budget man vill röra sig med. Det viktiga i sammanhanget bör väl ändå vara att man blir äkta makar? Jag lägger inga värderingar vid brudpar som gemensamt beslutar sig för ett bröllop i 200 000 kr klassen men om man skäms över att ens blivande inte vill lägga 150 000 kr tycker jag det är lite omoget. Själva kommer vi prioritera livet efter bröllopet och försöka spara in så gott det går och ingen i min närhet som vi diskuterat med har tyckt att vi är snåla eller tråkiga...

  • Anonym

    jag tycker att det är väldigt "nyrikt" att slösa med pängar.

  • nikkihag

    Jag tycker inte att det är helt fel att vara ekonomisk, vem har man en vräkig fest för?! 

  • Loche
    nikkihag skrev 2011-05-02 15:45:05 följande:
    Jag tycker inte att det är helt fel att vara ekonomisk, vem har man en vräkig fest för?! 
  • Thessa01

    Vi kör budgetrace! Känns rätt roligt och utmanande att försöka förbilliga bröllopet.

    Vi har bekanta som gift sig i Rådhuset och ätit på Mc Donalds efteråt, där går dock min gräns. Runt 12 000 kr får det kosta (i värsta fall ryker väl hela skatteåterbäringen på 20 000 kr ) men lite vill jag lyxa till det. Jag tycker inte det är fel med ett mellanting. Mpånga sponsras ju också av sina föräldrar eller tar kuvertavgift, men det tänker inte vi göra, därför får vi försöka att hålla budgeten stramst möjligt.

    Vi ska ha catering hemma hos oss, beställer ifårn en lite "finare" cateringfirma och har ett fåtal gäster vi slösar på.

  • Anonym

    Jag kan börja med att säga att jag är student och min sambo jobbar heltid.
    Nu under sommaren är jag luspank, så det blir mycket att vi lever på honom. Men jag är ganska så sträng när det kommer till bröllopet. Vi ska spara, även om vi inte nödvändigtvis sparar allt till just den dagen så sparar vi, varje månad. Så det så!

    Jag är en riktig auktionsfan, så jag köper gärna grejer på nätet.
    Med bara det så kom jag undan lindrigt med min drömklänning och skor.
    Hans kläder blir dyrare, men vi planerar att åka till vingåker och kika lite. De har ju fina kostymer som sagt, kanske tom ett par snyggskor :)

    Det vi egentligen lägger pengar på är maten, som kommer att gå på 18000.
    Jag är imponerad av de som endast lägger ut ca 5000-8000kr för 40personers mat, vi vill egentligen också hamna där.

    Men hittills har vi endast 18gäster och det kostar ca 1000kr per person.
    Då är det en bröllopsmeny och så är det restaurang/hotell med utsikt över vatten.

    Vi har räknat med en budget på 50000kr och i det kommer min ring att kosta 13000kr.

    Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med fotograferingen, men eftersom vi har vänner med fotointressen kanske vi kan få fram ett bättre pris än de som erbjuds på nätet.


    Jag rekommenderar er att spara genom att ta med lunch till jobbet, välj kollektivtrafiken om ni kan, sätt upp veckomenyer så att ni inte köper middagsingredienserna samma dag, det är dyrt!
    Jag har länsat lägenheten på onödiga prylar som inte längre används, kläder och massa annat som jag sålde på bakluckeloppis. Det gav oss 3000kr i handen, det är bra enligt mig :)
    Om ni vill ut och käka, så som en tidigare nämnt, laga en lyxmiddag hemma med lite ljus och dylikt, varför inte ha knytkalas med vänner. Det kostar mindre och alla tillför med lite, supermysigt!
  • ElinFalk85

    jag är student, dvs "fattig" och min blivande man tjänar bra. jag lägger undan 1000kr och han 2000kr per månad. vi har budgeterat vårt bröllop till 31200kr. för mig är det ofantligt mycket pengar!!! så dom som säger att man är snål för att man inte lägger 150.000kr kan ju slänga sig i väggen!!! Vi har bjudit vår familj och våra närmsta vänne, men med alla respeiktive och syskon osv osv osv blir det 38 st. vi har hyrt en festlokal och ska köra catering (buffé) samt köpa tårtan. Är vi snåla? Nä men ingen av oss vill som sagt behöva ringa lyxfällan!!! Jag ska sätta upp mitt hår och färga det på salong, det behöver man ju inte, det är 2000kr det, man måste inte heller köra catering, vilket är 10500kr, man kan baka tårtan själv och då komma undan med 2000kr till. sen måste man ju inte tillbringa natten på hotell så man kan komma undan med 1500kr till :). jag tycker att det viktigaste är att jag får gifta med min blivande man, att vi får ha det trevligt, samt att jag eller han slipper stressa :). ringar måste man inte heller lägga förmögenhet på. vi har budgeterat 5000kr för våra ringar för att min ska ha diamanter....men jag tycker att ett par billigare ringar var gott nog. sen att älskling vill skämma bort mig, ja det får han gärna :). eftersom vi gifter oss på valborg 2012 så är det i slutet av terminen och jag kommer inte orka att laga mat in i det sista så vi valde att köra catering. ÄH gift er, var lyckliga och glada :)

  • Rosi

    Vi har valt en budget på 30 000 kr... Vi sparar ca 2500 varje månad å bröjar redan och köpa lite små grejer till bröllopet som äger rum den 11/8 2012. Där av blir det inga stora kostnar på samma gång.. !!

  • Anneli72

    När vi gifte oss för 2½ år sedan så gjorde vi det mesta själva. Det som var dyrast var vår dj för 4000:-!!!
    Vi lagade all mat själva, (förrätt huvudrätt & tårta). Min man arbetade av maten på en reasturang som kock, på ledig tid.
    Jag sydde min klänning själv för 1000:-  Kostymen hade han själv, så det var bara min son´s kostym vi behövde köpa. (Och det gjorde vi på ellos.) Tärna, näbbar & bestman hade egna kläder.
    Vi provade ringarna i butik, men beställde på internet för c:a 25% billigare pris. Inga diamanter, för vi var överens om att vi kunde sätta i senare vid speciella tillfällen, t.ex det första gemensamma barnet, varit gift i 5 år eller liknande.
    Dryck beställde vi på internet.
    "Kökspersonalen" var en fd arbetskompis & hennes vuxna dotter, detta för 300:- under hela kvällen. 
    Blommorna köpte vi & min mor satte ihop till brud/tärn buketter & "knappblommor".
    Vi köpte saker i olika tillfällen, ofta på rea från första dagen då vi hade planerat att gifta oss, tills en vecka innan bröllopet.
    Vi önskade oss istället för presenter hjälp med festen! Bara det gav oss 25´000:- tillbaka!!!
    Vi hade 65 tallrikar dukade, & bröllopet gick på 65´000:-

    Nu hjälper jag en vän att planera deras bröllop och dom tar ut en kuvertavgift istället för presenter, eftersom de känner att de inte behöver 13 vaser å 9 brödrostar!!!

    Några små tips för att man inte ska behöva lägga ut så otroligt mycket med pengar på en gång. 

  • Anonym (Ännu snålare)

    Skämmas för din blivande ska du inte göra. Om du räknar på "minutpriset" för ett bröllop så är det ganska sjukt...

    Hur som hällst. Jag och min blivande fru lägger våra "bröllopspengar" på oss själva. Vi kommer att åka iväg på en rundresa och inleda den med en borgerlig vigsen. Sen bär det av i fyra veckor på egen hand. 
    Ska bli riktigt härligt att slippa alla krav, måsten och funderingar på vad alla andra ska tycka och tänka. Vi kommer att ta ett kort på oss själva efter vigselen och skicka hem där vi sriver att vi gift oss. Enkelt och skönt! 

     

  • fasit
    Anonym skrev 2011-04-25 15:18:32 följande:
    Jag fattar inte hur folk har råd med så flotta och påkostade bröllop! Alla i vår bekantskapskrets har bjudit på bröllop de lux i mina ögon. Jag menar då hyrd lokal med personal som serverar trerätters middag. Fina kläder, påkostade ringar, band som spelar och gratis dricka i baren. Skulle gissa på att kalaset går på 150.000 kronor och uppåt.
    Nu är det äntligen vår tur, men min sambo vägrar att lägga så mycket pengar. Han kan komma med förslag som catering i folkets hus.
    Å ena sidan vill jag att vi ska sticka till Vegas för att komma undan hela skiten, å andra sidan håller jag med honom att det är mycket pengar för en enda dag. Men ibland när han snålar så känns det som om han inte vill lägga pengar på mig och vår kärlek.
    Är det någon annan här som trotsar vad "alla andra" gör och kör budgetrace???
    Hur snål vågar man egentligen vara???
    Jag tycker verkligen inte man ska lägga massa pengar på sitt bröllop bara för att alla andra gör det! Jag och min sambo är båda studenter nu och vi ska gifta oss nästa sommar. Vi har ingen möjlighet att lägga så mycket på ett bröllop men det viktiga är ju att man har roligt!!Ens vänner gör jättemycket! Det viktiga är att man har roligt, inte att det är dyrt!
  • Memmsan

    Hej
    Jag har inte läst alla svar du fått på tråden men tänkte dela några tankar, kanske blir någon repris.
    Såg att du nämnde att dina vänner haft öppen bar, serveringspersonal m.m.
    Första tipset skippa spriten över huvudtaget, drick gärna vin, öl och cider till maten, kanske även något efter men inte straksprit och drinkar, fulla personer på ditt livs drömdag är INTE kul. Någon somman inte tror har problem med spriten kanske blir för full och förstör hela dagen..
    Andra tipset: Sen råder jag dig att be kompisar att servera på bröllopet, ni har säkert vänner, arbetskamrater, gymkompisar m.m. som inte är bjudan men som gärna vill förgylla er dag och som hjälper till för en billig slänt eller tom gratis, kanske kan de få en liten present.
    Tredje tipset är att hyra en bygdegård eller liknande, det finns så många fina byggdegårdar osm man inte trott finns och som bara finns där om du letar. Här får du en läng att kolla på www.bygdegardarna.se.
    i bygdegården kan ni sväva ut i dukning och dekoration istället, ofta har de även en fin trädgård somman kan pynta fint. Finns ju mycket som kan lyxa till stämningen i pyntväg inomhus och utomhus.

    Vi hoppas kunna spara in till en rätt stor bugdet i min värld men kommer högst troligen inte använda allt. Men vi vill vara på säkra sidan.
    Vi kommer ha catering som är billig men gör fantastisk mat, vänner som serverar och diskar. Vänner/bekanta som kan spela för billig peng. Känner folk som kan spela och sjunga i kyrkan, som gör det gratis.
    Jag komme rint elägga en förmögenhet på klänning, max 10000, vilket är en förmögenhet för många och oss också egentligen. Hoppas att bara kunna lägga runt 5000 kr men vill hitta den perfekta klänningen. Vi hyr min fästmans kläder.
    Vi kommer köpa lakan från IKEA som dukar, vi försöker luska ut om någon i familjen, släkten och vänkretsen har förmågor, talanger eller kontakter som gör att allt kan bli billigare, vänd på varje sten.
    Det jag inte kommer snåla på är ringar, vi kommer använda mina föräldrars ringar, in mamma lever inte längre, så vi vill ha med henne på något sätt =) Så guldet kanske sänker kostnaderna en del men stenarna kommer ju kosta. Men ringarna ska man ju ha hela livet.
    När det gäller t.ex. vin och champagen, så kan man köpa billigt vin som är gott på box, använda karaffer, det kanske tom finns i lokalen man hyr... Bubblet behöver absolut vara äkta, det kan vara billigt men gott, finns massa goda alternativ från 50 kr på systemet. har man tänkt handla i Tyskland kanske det kan bli ännu billigare. Unna er själva en äkta flaska bubbel på rummet efter bröllopet eller på dagen vid förberedelserna.
    Kolla om någon i umgänget är bra på att fotografera, då kommer ni billigt undan.
    Farmför allt lägg all krut på er själva, er lycka, er dag, inte gästerna och deras välmående, de kommer att ha det fantstiskt ändå, då de gläds mer er och er kärlek. De som inte gör det, behöver inte komma tycker jag.
    Jag tror att man i längden mår bäst av att inte bränna alla besparingar på ett bröllop. Efter den fantastiska dagen kommer ju ändå verkligheten med bil-/huslån etc. som ska betalas, bilar och hus som måste renoveras eller lagas. Ev. barn och allt vad det innebär..
    Så bränn inte allt krut på en dag för att bräcka andra vänner, de kanske är skitpanka idag, vem vet?

    Huvudsaken är att ni kommer till altaret, säger ja och lever lyckliga i alla dagar =)
    Kram

Svar på tråden Jag skäms för min snåla blivande man