• MrsT2011

Maräng - en temafest att se fram emot!

Vi var några stycken i en annan tråd som började diskutera temafester. Då kom signaturen "prinsessanogrodan" med en helt grym idé: Man borde fixa en temafest endast för blivande och tidigare brudar, där alla kommer klädda i 80-talsbröllopskläder med gigantiska puffärmar a la prinsessan diana!

Tänk vad häftigt: Alla gäster har extremt fluffiga vita kläder, man klär in en hel lokal i fiberduk och volanger, och man sätter i sig kopiösa mängder marängsviss och sockervadd till efterrätt!

Jag är inte ironisk utan jag tände verkligen på idén! Glad

Har ni förresten läst artikeln om den brittiska kvinnan som ordnade skilsmässofest? När hon skilde sig ordnade hon en tjejfest där klädkoden var "den fulaste brudklänning du kan hitta". Det var ganska underhållande bilder...!

• Svar på tråden Maräng - en temafest att se fram emot!
  • MrsT2011

Vi kanske skulle köra dansuppvisning för er som levde för Fame och Flashdance, bara att damma av gympadräkten och benvärmarna och börja öva fame-hopp, ha ha!

• Strawberry

Jag bor i Stockholm men inte kan man avstå en chans att klä ut sig till en jätte maräng och lyssna på goa 80-tals band!?! Jag tycker det låter som en perfekt anledning att ta sig till Göteborg en helg..

• MrsT2011
    Strawberry skrev 2011-04-28 21:55:43 följande:

Jag bor i Stockholm men inte kan man avstå en chans att klä ut sig till en jätte maräng och lyssna på goa 80-tals band!?! Jag tycker det låter som en perfekt anledning att ta sig till Göteborg en helg..

Låter strålande, välkommen till Göttlaborg! =)
  • 1995 11 17

Ni är för härliga allihop. Jag har egentligen aldrig tyckt om modet på 80 talet men alltid älskat musiken därifrån. Men jag älskar oxå att få spexa till det och då hoppar jag gärna i en maräng eller nåt neonfärgat. Jag är född 79 men kommer faktiskt inte ihåg så väsrst mycket av 80 talet ändå men det känns lite i minnet som att det var ganska lätt att finnas till, inte så stora krav på allting som idag. Men givetvis kommer jag ihåg att mamma hade enorma axelvaddar i kavajen och jagtyckte hon var knäpp som tog läppstiftet på kinderna och sudda ut lite med fingrarna och hade blå mascara. Ja, jag har nog fler minnen än jag tror, behöver bara friska upp dem lite, hihi.

• MrsT2011

Ja, blå mascara! Snacka om att det är ett måste, gärna med grön ögonskugga och chockrosa läppstift/rouge! Håret kan med fördel hempermanentas eller tok-tuperas. Dessutom borde man satsa på accesoarer i så mycket neonfärg man kan hitta, neonarmband och neon-handväska till en enorm marängklänning tycker jag låter ljuvligt...! Flört

• Aniara4

80-talet är ju inte en enda stil såklart, det är 10 år vi pratar om, men neonfärgerna hade ett par bra år där!

Blå mascara och riktigt ljus-skärt läppstift minns jag också.

En sak som slår mig när jag tittar på gamla musikvideos är att de såg ut att ha mycket roligare på den tiden. Det är knalliga färger som inte nödvändigvis passar ihop, diverse knasigheter, och dansarna ser oftast ut att ha roligt. Nuförtiden ska dansarna i en musikvideo vara nästan nakna, se förbannade ut och trycka upp rumpan i kameran. Det ser inte alls lika kul ut.

Jisses vilken tant jag låter som nu!

• Chicita
    Aniara4 skrev 2011-04-29 08:53:44 följande:
    80-talet är ju inte en enda stil såklart, det är 10 år vi pratar om, men neonfärgerna hade ett par bra år där!

Blå mascara och riktigt ljus-skärt läppstift minns jag också.

En sak som slår mig när jag tittar på gamla musikvideos är att de såg ut att ha mycket roligare på den tiden. Det är knalliga färger som inte nödvändigvis passar ihop, diverse knasigheter, och dansarna ser oftast ut att ha roligt. Nuförtiden ska dansarna i en musikvideo vara nästan nakna, se förbannade ut och trycka upp rumpan i kameran. Det ser inte alls lika kul ut.

Jisses vilken tant jag låter som nu!
    hehe.. jamen det är väl inte för inte som dom kallar det "det glada 80-talet" Skrattande
    (vilket ju även används om fler årtionden förståss Flört)

Men jo jag håller med dig och även 1995 11 17 om att det kändes rätt kravlöst och som en enklare tillvaro. 
    Det var lite mindre prestige, och mindre hetsjakter mindre krig och katastrofer.
    Men det kan ju bero också på att nyheter mm inte var lika tillgängliga som dom är nu och tidningarna hade inte katastrof-blänkare på förstasidorna varje dag. Dom var mer fokuserade på vad som hände i Sverige än i världen. Vi var alltså inte lika upplysta då som nu.

Men 80-talet var ju en explosion av färg, polyester, axelvaddar, puffpuff och "maränger". Dom tog ut svängarna ordentligt. Och det syns ju så tydligt. Det är nog därför vi får den där bilden (minnesbilden för oss som är gamla nog att minnas det *S*) av att det var så roligt då... 
  • Fjosok
    Ett hett tips för en marängarbetande hobbydesigner är att inte blanda samman 80 och 90-tal.

Dmo släta klänningarna med väldiga puffar är ofta från 90-talet, exemplen finns i mitt galleri. 80-talsklänningar var betydligt ofta mer släpiga (2-3 meter broderat släp) och långa ärmar med tyllpuffar överst.

Majoriteten av klänningarna ni nämner här är ju från 1992-1996, dvs mer Kär & Galen-stuk än 80-tal. Mer Suede och tidigt Oasis än Lili & Sussie. Mer Rederiet än Varuhuset.

Hoppas ni förstår min lilla vink.

Varför inte arrangera en fest i denna stil men bara kalla den marängbrudar eller liknande, inte behöva snacka 80-tal för oftas så stämmer det som sagt inte ens.

Hör av er om ni behöver tips!
  • Amejuli

Men åhh vilken rolig idé. Jag bor i sthlm men kommer från västkusten och har familj där.

Jag är född -84 och minns det sista av 80-talet. Dock gick jag på en dansskola tidigt på landsbygden som var sjukt efter och som tyckte det var snyggt med stringbody i neonfärger utanpå tights på dansande tioåringar.

Är det någon mer än jag som fått uppleva den helt horibla stringbodyn??

• Höstbröllop 2011

Åh vilken rolig idé! Jag vill hemskt gärna komma, bor en bit därifrån men har en av mina bästa vänner i Gbg så det blir bara en anledning att hälsa på henne :) Har ni kommit fram till nåt datum? Annars kunde ett förslag vara att göra ett evenemang av festen på Facebook där man kan anmäla sej. Då får man en bra överblick av vilka som kommer och hur stort det blir etc. Har använt mej av den funktionen många ggr med lyckat resultat :)

• Joffan

För mig passa r fredagar, lördagar och söndagr. Så kan min blivande ta ledigt en dag från jobbet på fredag eller måndag.

Ska bli såå kul!!!! :)

• Fjosok

Tråkigt om detta inte skulle bli av!

Låna några klänningar av mig vettja :)

Svar på tråden Maräng - en temafest att se fram emot!