förlovadflicka skrev 2011-05-05 18:59:50 följande:
Jag vet inte om det är någon skillnad på efternamn och mellannamn så, båda är ju efternamn... Min mamma gifte sig för 20 år sedan (oj, om drygt en månad, måste köpa present! :P) och hon skriver alltid under med båda namnen :)
Som svar till hela diskussionen om mellannamn tänkte jag försöka svara lite:
Mellannamn är
inte detsamma som ett efternamn. Ett mellannamn behöver man inte skriva med i informella sammanhang, men man kan göra det om man vill. I formella sammanhang ska däremot även mellannamnet vara med.
Namnlagen ändrades 1982 och tidigare kunde man ha dubbla efternamn, men efter att lagen förändrades så kan man alltså bara ha ett efternamn och istället ha ett mellannamn utöver det. De som då hade dubbla efternamn fick göra om dessa till ett efternamn med bindestreck ex: Andersson-Larsson.
Den största skillnaden mellan ett efternamn och ett mellannamn är att barn inte kan ärva mellannamn. Om föräldrarna däremot har olika efternamn så kan man välja att låta barnet få den ene förälderns efternamn som mellannamn.
Ang arbetsansökningar så kan folk skriva nästan vad de vill. En del ljuger ju t.o.m. om tidigare erfarenheter och sådant. Men generellt sätt så är det mellannamnet som är frivilligt, inte efternamnet så ska man gör en ansökan korrekt så ska man ha med sitt efternamn.