RiNa skrev 2011-05-08 08:28:01 följande:
Vi kommer antagligen gå in tillsammans eftersom min pappa tyvärr inte är i livet längre. Hade han varit det hade jag velat att han överlämnade mig.
För min del handlar det absolut inte om att man blir överlämnad som en ägodel, förstår inte riktigt varför man skulle se det på det viset.
Om något så handlar det väl om att man tagit ett eget, självständigt beslut att på ett sätt "lämna" ( i brist på bättre ord) den familj man vuxit upp i för att starta en ny med sin blivande.
Alla får ju tycka som de vill och detta är bara min, en persons, åsikt.
Det är klart att ingen som väljer att bli överlämnad i Sverige gör det för att de vill ses som en ägodel. Och det är klart att svenska brudar som väljer att bli överlämnade gör det för att de vill. Det ifrågasätter ingen. MEN vare sig man gör detta frivilligt eller inte finns symboliken där. Om man nu är jämställd, varför spela upp en charad med helt motsatt symbolik?
Det fanns i och för sig en tjej här på BT för ett tag sedan, och som ville bli överlämnad, som faktiskt var emot jämställdhet. Hon såg mannen som kvinnans överhuvud. Där är det ju naturligt att vilja manifestera detta genom att gå in med sin far.