• Minuz

Vad bjuder ni på?

Vad bjuder ni på?

Vad har ni för menyeer?

Sitter just nu och funderar själv, ska man ha meny, buffé eller julbord? Kan man ha julbord på ett bröllop och kan man ha det redan 11-11?
    Lättast är ju buffé då behöver man "bara" ha någon som passar och fyller på buffén, har man meny måsta man ha någon som lägger upp det på tallrikar och serverar, har man julbord så är det ju lika lätt som buffé.
    Jag har tänkt laga maten själv och vet att jag har svårt att tro att andra gör det lika bra som jag med upplägg osv.... Blir det inte som mina förväntningar så är det allt annat än roligt. fasar ju redan nu för hur jag ska kunna släppa kontrollen och hålla mig borta från köket denna dag..........

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad bjuder ni på?
  • bruden

Vi har ju anlitat en koordinator där vi ska ha vårt bröllop så köket där ordnar med maten, upplägg och alltihop. Menyn har vi själva bestämt. Vi kan sätta oss till ett dukat bord och behöver inte tänka på det.

• Chicita

Vi kommer att anlita en cateringfirma med specialkompetens.
    Det blir något mittemellan bordsservering och buffé eftersom dom ställer fram plockfat som man förser sig i från 4 och 4

Vår meny:

Omgång 1
    Rökt fläsk I skivor
    Kryddiga bullar av kött
    Rökt fisk
    Oststavar
    Pepparrotslingon

Omgång 2
    Vetegryn i saffran
    Puré av gröna ärtor
    Späckkyckling
    Frisk sås

Omgång 3
    Honungsslungade rotsaker
    Helstekt vildsvin
    Örtsås
    Färskost med kryddor

Omgång 4
    Lingonpäron

Kaffe
    Tårta

• dreams come true

Vi har serverad tre-rätters och vi kommer till 60 personer ha fyra personal. 1 kock och 3 serveringspersonal. Tror inte det skiljer extremt mycke i hur många serveringspersonal som krävs för en buffé. Om man ska hålla det fräscht så behöver man ju lägga upp i små skålar och så vidare och sedan fylla på konstant. Sedan ska det ju grejas med dricka, disk m.m.

• dreams come true

Ja just det, menyn också.

Förrätt: Norrlandssushi (kallrökt lax, rullad runt en röra med creme fraiche, philadelphiaost och pepparrot, till det inlagd gurka med ingefära och gulbeta med dil och havssalt.

Varmrätt: Lammytterfilé med bakad potatis som man gör "potatismos" av tillsammans med knaperstekt bacon och västerbottenost och sedan fyller skalet igen. rårörda lingon med gin och en skysås

Efterrätt: Citron- och limemousse med kardemummakryddad rabarberkompott och knäckflarn

Vi räknar på ett pris mellan 15 000:- och 20 000:- inklusive personalkostnad

• ClaraH

Jag är lite som du och har svårt att släppa kontrollen över maten. Så jag gör den själv, men det måste ju vara mat som går att laga dagen innan. Sedan måste jag släppa kontrollen när det kommer till uppläggningen, men jag lämnar tydliga instruktion hur det ska se ut.

Förrätt: Minivästerbottenpaj med kräft-och räkröra, parmesanflarn och portvinsgelé, rosenhjärtbröd. Detta kommer vara framdukat när gästerna sätter sig.
    Varmrättsbuffén: dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng (det enda vi inte gör själva), inkokt lax med sauce vert, färskpotatis, sallad, bröd, knäckebröd. KOmmer att vara buffé där man förser sig själv.
    Efterrätt: Chokladpanna cotta med hallongelé. Denna tar gästerna från serveringsbordet tillsammans med dessertvinsglaset.

• bruden

Vår meny:

Förrätt: Pestoslungad plocksallad med knaperstekt rökt bacon, tomat och riven parmesanost

Huvudrätt: Grillad oxfilé marinerade i olivilja, basilika och vitlök, serveras med potatiskaka smaksatt med parmesanost samt ugnsbakade coctailtomater

Efterrätt: bröllopstårta
  • S2011

vi har bokat in oss på ett hotell (festvåning) och har tagit fram en buffémeny med hjälp av deras kökschef.
    så här ser vår meny ut:

grillad fläskfilé
    grillad quornfilé
    aprikossalsamarinerad kycklingfilé

klyftpotatis
    caprese (tomat och mozzarellasallad)
    grönsallad
    plockbord: minimajs, champinjoner, inlagda pfefferoni, oliver

tzatziki
    guacamole
    pepparsås

hallonpaj med vaniljsås
    citronfromage och chokladmoussebägare med jordgubbe

senare på kvällen bjuder vi förstås även på bröllopstårta.

• snartfru

Vi har valt att servera 3-rätters med tårta. Sittandes middag.

Förrätt:

Toast: Knaperstekt brioche med en lax och räksallad
    smaksatt med pepparrot, serveras med gräslöksvinaigrette samt löjrom.

Varmrätt:

Örtbakad torskrygg, serveras med rostade rödbetor,
    kräftsås smaksatt med krondill samt mandelpotatisblankett.

Efterrätt:

Limesockermarinerade svenska jordgubbar med valrhornachokladsandwich och ingefärsgrädde

Tårta:

Marängbotten med tre typer av chokladmousse

Samt kaffe och chokladtryffel

• Kattpoet

Jul bord  den 11/ 11 är för tidigt och  julmat är något som de flesta som jobbar får för mycket av och en buffé  kan man ju göra en då utan jul biten.

Varje gång jag släppt kontrollen över maten har kökspersonalen haft i citrusfrukter eller skurit upp det brevid maten, jag är allergisk mot citrusfrukter så jag blir sjuk.  Så för stora fester så är jag köksdiktator, det är bara så, ja andra kan få servera men jag gör maten.  Och eftersom jag är bra på att laga mat så låter mina vänner mig hållas eller  så får jag hjälpa till hos dem.

Den senast  buffén  jag gjorde   hade vi   kall skuren lantkorv, äppleköttbullar,   tjärlknöl gjord på  skinkstek,  fransk rissallad,  hembakt bröd,  maasdamer, yoghurt sås,  tomat sås och oliver.   Enkelt och vad vi hade råd med och folk åt sig  mätta och gillade maten.

Efterätten blev  7 sorters kakor,  kladdkaka med  kola sås, banan och vispgrädde och  kanelbullar  och även där blev folk  glada och jag fick mycket berömm för vad jag gjort. 

• Pinkgrape

Vi har valt att ha middagen i en festvåning på ett hotell här. De ordnar med allting, dukning, bordsdekorationer, maten (förutom tårtan), servering, städning och sånt. Det kostar 5000kr, utöver det tillkommer då kostnader för mat och dryck. Vi har lagt upp det på detta sätt.

Vi bjuder på:

Brudskål, vitt mousserande, 1 glas/person
    Chokladdoppade jordgubbar
    Dryck till maten, antingen 2x 50cl starköl eller 2x vinglas med påfyllning
    Alkoholfritt alternativ
    Kaffe med påtår och tårta

Vi tar kuvertavgift för:

Förrätt - Ros av parmaskinka, honungsmelon och örtcreme
    Varmrätt - Helstekt fläskfilé med stekta grönsaker, cognacsås och potatisgratäng
    Efterrätt - Bärmousse i chokladskål med riven choklad, serveras på bärspegel

Maten kostar 350kr/person.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Vad bjuder ni på?