• Redaktör Kristin

Ge två bra tips för en lyckad möhippa!

Har du varit med och planerat en rolig möhippa? Har du själv blivit hippad? Eller har du idéer om hur en lyckad möhippa ska vara?

En mysig middag med vänner? Sälja pussar på stan? Dansa hela natten utklädd till Mimmi Pigg?

Skriv två konkreta tips i den här tråden!

Alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden Ge två bra tips för en lyckad möhippa!
  • bruden i skogen

Jag var på en för en tid sedan där gick vi på ett litet spa. Bruden fick massage och någotn form av behandling. Vi andra ,fixade till frukt och dryck. Då bruden var klar var vi ombytta till baddräkt och så gled vi ner i bubbelpolen. Vi åt och drack av det goda. Blev sedan makede, var jättekul. '
    Tog på oss lite finkläder och gick till en fotograf som hade litet party för oss. Vi blev fotade i en massa poser, hade hur kul som hela gänget, ja vi var nog bara 6 stycken om ajg minns rätt. Här blev det mer dryck och lite tilltugg. För att sedan avsluta kvällen med ett fint restaurangbesök.

• SnuttisSessan

Att lyssna på bruden och lägga upp dagen efter hennes önskemål . Jag är jättenervös och har velat hoppa över hippan just för att jag är rädd för allt det där förnedrande och pinsamma som mina vänner skulle älska men inte jag. De har även sagt att "det hör till" vilket inte jag tycker.

• Hanna och Petter
    EmmaStina skrev 2011-06-13 14:19:20 följande:
    Har egentligen bara ett tips.... Tänk på mat! Jag hade min hippa i lördags och den slutade i migrän eftersom jag ätit dålig frukost (mitt fel jag vet) och att mina kompisar inte tänkte på att jag inte ätit lunch när dom hämtade mig vid två (m2b slutar två varje lördag så vi äter ju alltid när han kommer hem). Två glas bubbelvin och några jordgubbar är ingen bra lunch. Så kom ihåg att ta med eller var i närheten av nått ställe där det finns mat att köpa så slipper ni avbryta hippan för att bruden blir dålig.
    Blev också hippad i lördags och mina vänner hade som tur va tänkt på mat (de vet väl hur jag blir annars.. ). De hade hyrt in två riktiga kockar som var i brorsans å hans frus lägenhet och lagade mat när vi kom dit. Så det blev en underbar tre-rätters-lunch. Helt fantastiskt! Och ett bra sätt att se till att bruden (och alla andra) får i sig ordentligt med mat. Så kockar eller egen tre-rätters-lunch är ett hett tips från mig. 

Ett annat tips i samma anda är att se till att bruden får i sig vatten så hon orkar hela dagen. 
  • Annika David

Ha många aktiviteter planerade - det gör att det inte blir tråkigt och att det inte är hela världen om något inte blir av för att ett ställe tex stänger pga sjukdom eller liknande

Planera i god tid, en helg när så många som möjligt kan vara med. Ofta slutar det ju med att kanske bara hälften av alla "bjudna" kommer och det är ju lite synd...

Bröllop 2011-07-02
  • På rosa moln

En kul grej som jag hörde att några hade var att samköra möhippan och svensexan, antingen hela eller delar av dagen. Några startade på varsitt håll för att senare mötas upp och äta/festa tillsammans på kvällen, de andra samkörde hela dagen och lät kompisgängen och bruden och brudgummen tävla mot varandra i exempelvis gyttjebrottning - särskilt det sistnämnda tycker jag låter som en kul idé.

Annars så håller jag med om det som några andra redan har skrivit - gör det personligt och inte förnedrande (om inte bruden/brudgummen själv har bett om att bli bortgjord naturligtvis - fast då kanske det inte heller kan kallas för förnedring så...). En annan viktig sak som också redan har nämts är att inte göra för dyra aktiviteter om inte ni verkligen vet att alla tycker att det är okej, det är förstås inget kul om någon/några inte har råd att vara med även fast de/n vill.

Personligen så tycker jag att det skulle vara väldigt kul att få en genomtänkt kidnappning så om ni tror att er vän är som jag så lägg gärna lite planering bakom den - fast naturligtvis kan det bli en väldigt lyckad dag ändå :)

• Sörön10

Ett annat viktigt tips är att låta ALLA vara med på aktiviteterna, eller enbart bruden! Har hört skräckhistorier om att alla betalade massor av pengar men det var bara ett fåtal som fick ta del av SPA-behandlingen (eller vad det nu var) för "Hallå? Bruden kan ju inte vara ensam heller! Ni andra kan laga mat!" 

Rim och reson, ffs!

• moonlightgirl

Vi var några tjejer som tog våran vän på möhippa för två veckor sedan.
    Vi startade dagen kl 9 på morgonen med att "kidnappa" henne hemma hos dem. Vi började med en ordentlig frukost. Sedan åkte vi in till stan och ett ställe där vi gjorde en varsin scrapbooksida. Det tog ca 2 1/2 h, vi la in det så att vi skulle ha gott om tid, vi hann precis göra klart så vi tyckte att  tiden gick fort och kul hade vi. När vi var klara där käkade vi lunch. Sedan var vi inne i stan där hon skulle utföra lite roliga uppdrag (obs inga förnedrande). Sedan åkte vi hem till en av tjejerna där vi käkade middag och sedan hade vi ett "dildoparty". Dildopartyt tog ett tag och sedan gjorde vi oss i ordning och partade för att sedan åka vidare till en bygdegård som hade festligheter.
    Den blivande bruden (som nu är fru) uppskattade dagen väldigt mycket och hon hade jätte kul.

• MissNina

En möhippa är en möhippa. Bruden har igentligen inget att säga till om xD anser jag. Men man kan respektera att det finns vissa saker som bruden inte vill göra.

En lyckad möhippa för mig som blev hippad i lördags var att de hade tänkt på mig. Jag blev totalt blåst och kidnappad. Det var personlig och VÄLDIGT roligt.

Men för att svara på frågan: 1. Den ska vara personlig. 2. Den ska vara "spontan". Inte massa tider och passa. Och man SKA skämma ut sig lite på stan ;)

• Sörön10
    MissNina skrev 2011-06-13 19:58:25 följande:
    En möhippa är en möhippa. Bruden har igentligen inget att säga till om xD anser jag. Men man kan respektera att det finns vissa saker som bruden inte vill göra.

En lyckad möhippa för mig som blev hippad i lördags var att de hade tänkt på mig. Jag blev totalt blåst och kidnappad. Det var personlig och VÄLDIGT roligt.

Men för att svara på frågan: 1. Den ska vara personlig. 2. Den ska vara "spontan". Inte massa tider och passa. Och man SKA skämma ut sig lite på stan ;)
    Fast där kan ju jag då tycka att man bör respektera om bruden inte är en sån som fixar att "skämma ut sig på stan". Man vill ju inte att bruden ska minnas hippan med fasa och ångest utan med glädje!
  • Tittij
    MissNina skrev 2011-06-13 19:58:25 följande:
    Nej man SKA inte skämma ut sig på stan. Det är så trashigt och löjligt och fyller ingen funktion för nån vad jag kan se. Har varit med på en sån möhippa även om "skämma-ut-grejen" var väldigt mild och kort. Men de flesta vänner tyckte det var småpinsamt och bruden uppskattade det inte als. Så för vems skull SKA det vara så??
Svar på tråden Ge två bra tips för en lyckad möhippa!