• Redaktör Kristin

Ge två bra tips för en lyckad möhippa!

Har du varit med och planerat en rolig möhippa? Har du själv blivit hippad? Eller har du idéer om hur en lyckad möhippa ska vara?

En mysig middag med vänner? Sälja pussar på stan? Dansa hela natten utklädd till Mimmi Pigg?

Skriv två konkreta tips i den här tråden!

Alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden Ge två bra tips för en lyckad möhippa!
  • TheD

Personlig så att det passar huvudpersonen. Om hon inte gillar att stå framför folk/scenskräck då kan det vara bra att undvika det osv :)

• labbalabba

jag tycker absolut inte heller att man ska springa runt på stan o sälja pussar, känns väldigt ute.. gör saker tillsammans! på en möhippa jag var på dansade vi allihop lindy hop, sen hade vi matlagningstävling i lag och på en annan möhippa gjorde vi silversmycken.. allt var väldigt lyckat!

• Brud  vår 2012

jag tycker det bästa är när man har två aktiviteter. 1 som bara är till för Bruden, typ: fotografera fina bilder till mannens morgongåva, spela in en cd-skiva i studio, blåsa glas i Glasbruk osv och så en aktivitet som hela gänget kan deltaga i, typ: bågskytte, curling, höghöjdsbana. Bubbelpool brukar bli bra avslutning innan man går ut o käkar, då alla kan duscha o samsas framför speglar o så

Tycker oxå att man ska känna av vad Bruden vill!
    Ta många kort under dagen o sedan göra ett album som hon får på bröllopet

• Aniara4

För mig skulle det vara ok med något lite småpinsamt på stan. Att ha en leksaksbrudslöja på huvudet och säga knasiga saker till främlingar skulle vara ok för MIG - jag är nämligen inte särskilt lättgenerad eller prestigefylld. Förhoppningsvis känner man bruden tillräckligt väl för att veta om det är ok för henne eller inte. Vad jag däremot inte skulle vilja vara med om är aktiviteter med sexuella undertoner. Jag vill varken sälja kondomer eller kyssar, och jag vill absolut inte se några strippor! (vare sig manliga eller kvinnliga). Dildoparty skulle jag inte heller tycka var så kul, vill jag ha en dildo går jag och köper den själv utan att blanda in någon annan i min sexualitet.

Jag skulle heller inte vilja vara tvungen att ha några fula och missprydande kläder på mig, eftersom jag är rund och gör mitt bästa för att trolla bort det med mina kläder. Folk underskattar i allmänhet mitt höftmått, jag har hittills aldrig varit med om att någon annan lyckats välja ett plagg åt mig som inte varit MYCKET för litet. Att gå omkring i för trånga kläder skulle vara förödmjukande på fel sätt.

Men det är jag, och mina integritetsgränser. Varje person har ju sina egna gränser och preferenser, och en del skulle säkert gladeligen stå mitt på torget iförd stringtanga och erbjuda kondomer till främlingar. Men om man inte är säker på att bruden kommer att tycka det är kul så är det bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag!

• blivandefruAson

A och O tycker jag är att den som planerar möhippan är den person som känner bruden bäst av alla, och som kan dra gränsen när det går överstyr (för även om möhippegänget skulle tycka att det vore jättekul om bruden fick följa med när kräl- och krypdjuren ska matas på Skansen så är det inte säkert att det uppskattas av bruden själv).

Sen att hela dagen är välplanerad och att det alltid finns en plan B.

Och ytterligare en aspekt som jag ser att någon mer även skrivit, att det är en aktivitet bara för bruden. Men sen så kan det ju vara så att det faktiskt är så att bruden är gravid och inte kan dricka, därför måste planeringen utgå ifrån henne. Det kan ju inte vara alltför roligt att dra omkring med ett gäng fulla tjejer och själv vara nykter..

• chme

Jag hade min möhippa i helgen, och under dagen märkte jag att min tärna (som anordnade möhippan) inte känner mig. Jag har hört i efterhand att andra vänner och mina systrar försökte hjälpa till och föreslå vad jag tycker om. Det slutade med att de fick utskällningar, att "hon" minsann vet bäst... Möhippan var lite sorgligt komisk då hon verkligen prickat in saker som jag inte älskar. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska handskas med allt. Om det ens är lönt att ta upp det med min tärna. Jag tar gärna emot förslag :)

Så det viktigaste när en möhippa planeras:

- Låt alla vara delaktiga i möhippan och ge förslag på saker de vet att bruden tycker om. Då blir det massor med bra ideer, sen är det bara att plocka ut det bästa.

- Det är roligast att blanda aktiviteter, lugnt och mer fartfyllt. Det ska ju vara ett minne för livet :) Pröva på ngt som bruden inte gjort förut.

- Det roligaste är om verkligen alla kan vara med. Jag uppskattar mer om alla kan vara med än att det är dyrt. Så håll kostnaderna nere, utnyttja kontakter, laga mat själv osv. 

- Och det är inte ett bra minne att gå en hel dag och vara jättefull. Salongsberusad, ja, om det måste vara alkohol inblandat. Men att vara jättefull är inte roligt... 

• Jojolina

Hade världens bästa hippa!
    På torsdagen blev jag kidnappad från jobbet ( efter att min chef lurat mig rejält ) för att åka till AIKs fotbollsträning Där hade en av mina underbara tärnor + 2 andra vänner fixat så att jag fick kärlekstips + autografer från samtliga spelare, samt ha strafftävling med ikoniska ( mycket snygga :). Allt videofilmades och fotograferades och visades upp som en snygg redigerad film på min senare " riktiga" hippa.

På lördagen ringde det på ytterdörren och utanför stod en påse med instruktioner. Jag skulle springa Stockholm Marathon! Nog för att jag tränat en del inför bröllopet, men inte för detta ;)). Efter 3 km löpning stod alla tjejer längst vägkanten med champange och plockade av mig. Efter det hade vi rose och champangelunch på en lyxjot i Stockholms skärgård. Mycket lekar, lagom roliga uppdrag till mig samt filmvisning från torsdagens överraskning. Vi var i land runt 18-tiden och då bar det av till Park Hotel Stureplan där suiten var bokad. Efter middag, fler lekar och uppdrag , var det dags att göra stan. Kvällen avslutades med att jag fick reda på att jag inte skulle sova hemma utan i suiten på Park Hotel och att min blivande man fanns där och väntade på mig i sänger !! :).

Låter dyrt? Troligen inte dyrare än en " vanlig" möhippa. Detta pga av att många ställde upp och tänkte efter och använde sina kontakter! ( lyxjot var via kontakt, så även suite på Park Hotel. AIK-träning även den genom kontakt). Sammanfattande tips: 
    - Bygg på vad bruden tycker är kul och uppskattar ( jag är en mycket sport och lyxintresserad AIK-are som gillar att gå ut :)
    - Utnyttja/använd kontakter för att kunna göra mkt för budgeten
    -Tänk på det lilla extra ( fortfarande tårögd när jag tänker på att kvällen avslutades med att min blivande man var på hotellrummet)...
    - Låt den blivande bruden slippa klä ut sig!
    Lyckar till :))

• Chicita

Två bra tips:

Anpassa det som ska hända efter bruden.
    Dvs respektera hennes önskemål. Och det kan man bara göra om man faktiskt vet hur hon vill ha det.
    Så att blanda in hennes blivande, eller hennes mamma eller någon annan som hon litar på som kan luska lite försiktigt är en bra idé.
    Det handlar om bruden, inte om dom som hippar. Även om alla andra har jätteroligt på brudens bekostnad så är det inte säkert att hon gillar hippan. Utan hon kan till och med må dåligt och ta illa upp.
    Om det är en brud som VILL ha en förnedringshippa så kan hon bli jättebesviken om hon får en lugn dag istället...

Försök inte överträffa eller kopiera en annan möhippa
    Även om man gör samma saker men bättre, större och dyrare så behöver det inte alls vara något som bruden uppskattar som BRUD, men hon kanske älskade att vara med på på den andra möhippan.
    Och det är inte kul som deltagare att göra samma saker om och om igen heller om det är ett tjejgäng där flera gifter sig efter varandra.
    Ibland är enkelt och billigt bättre än avancerat och dyrt. En tjejkväll hemma med vin och god mat och sen utgång på stan kan vara en helt underbar hippa utan att det händer så mycket mer.

• Debe

Nu har jag tyvärr inte läst hela tråden så det kanske blir kaka på kaka nu...

TIPS 1: Se till så att alla som vill kan vara med på möhippan, låt det inte bli för dyrt. Jag själv har knappt råd att gå på en möhippa i sommar som kostar 1000 kr/person... Jag ska se till att min möhippa kostar max 500 kr för annars vet jag att många kommer tvingas tacka nej.

TIPS 2: Gör möhippan personlig, ha kul och försök att inte vara så tidspressade.

• Frk Johansson

Var med och Hippade en kompis. Hon är enormt vältränad och gillar att vara aktiv så vi hämtade henne på morgonen och had emed frukost sedan cyklade vi till brandkåren där hon fick klättra upp på stegbilens stege i full mundering och sedan göra rökdykargången på gång band ( hon höll på att bli värvad på kuppen). Därefter cyklade vi vidare och hade femkmp på en äventyrslada. Vi hade även med lunch och rejäla mängder vatten.

När det började bli eftermiddag cyklade vi hem till en annan av tjejernas hus där vi hyrt in vedeldad badtunna. Här åt vi också midda som vi ordnat i förväg. Under dagen fick tjejen svara på frågor om oss vänner och vann små priser (som hon skulle komma att behöva senare) - hon var väldigt fundersam.

Priserna fick hon använda till att ro ihop en kreation av ett tyg vi raggat upp och som hon skulle bära en del av kvällen när vi drog in till krogen.

vi var snälla och ville inte utsätta henne för tråkiga töntiga saker, så jag tror att hon uppskattade dagen =)

Svar på tråden Ge två bra tips för en lyckad möhippa!