• Pinkgrape

Hjälp med smink önskas!

Jag vet att kombinationen kan inget alls om smink och ska sminka mig själv kanske inte klingar så jättebra, men så är det. Jag vill absolut inte att någon annan gör det, speciellt inte på bröllopsdagen.

Det är ju dock så att jag inte vet något alls om smink. Vad är en primer? Veil, aldrig hört talas om. Mineralsmink eller vanligt, vad är bättre? Tips och knep för att få det så fint som möjligt och för att det ska sitta bra hela dagen?

Jag vill ha en väl täckande grund, men sedan då? Läppstift, ser det tokigt ut om man skippar det? Hur mörka kan man göra ögonen? Skimmer och glitter, bör det undvikas för fotograferingen?

Ptja.. jag har alltså noll koll :P Ni får gärna lämna inspirationsbilder och sådant om ni vill.
    Alla tips är varmt välkoma :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Hjälp med smink önskas!
  • plin

Gå till Body shop eller make up store eller nåt o be om hjälp! jag har för mig att om man tar en sminkkurs på make up store så får man produkter av dem sen..
    Eller bara gå in i sminkaffär o be om hjälp att köpa grejer till en bra grund. det är ju därför de jobbar där!

Jag ska också sminka mig själv av den anledningen att det känns bäst så. Jag vill liksom känna mig som mig själv. 
    men jag får hjälp av en kompis som jobbar på body shop att köpa fina ögonskuggor och så tänkte jag gå till make up store och köpa lösfransar..

sminka dig så att du känner dig fin. Jag tänker att jag ska sminka mig som jag brukar, men köpa lite bättre smink som håller hela dagen. ja + lösfransar då! 

• Pinkgrape

Själva grunden, att den täcker väl och inte ser hemsk ut (smulig, kakig osv) + mascara är nog det viktigaste. Tar gärna emot tips på den fronten :)

• Pinkgrape
    plin skrev 2011-06-16 11:07:34 följande:
    Gå till Body shop eller make up store eller nåt o be om hjälp! jag har för mig att om man tar en sminkkurs på make up store så får man produkter av dem sen..
    Eller bara gå in i sminkaffär o be om hjälp att köpa grejer till en bra grund. det är ju därför de jobbar där!

Jag ska också sminka mig själv av den anledningen att det känns bäst så. Jag vill liksom känna mig som mig själv. 
    men jag får hjälp av en kompis som jobbar på body shop att köpa fina ögonskuggor och så tänkte jag gå till make up store och köpa lösfransar..

sminka dig så att du känner dig fin. Jag tänker att jag ska sminka mig som jag brukar, men köpa lite bättre smink som håller hela dagen. ja + lösfransar då! 
    Ja, men jag blir bara irriterad när jag går in på ett sådant ställe, för de lyssnar inte på mig. Jag frågar och ber om tips och de bara babblar på om annat och överöser mig med produkter som jag inte alls bett om att få kika på ens. Då blir jag förbannad och går.
  • Nikkita

Jag har själv använt I.D. mineralsmink tidigare, tyvärr tål jag det inte så fick sluta. Men det tyckte jag var himla lätt att lägga snyggt iaf. En primer är till för att jämna ut hudens små linjer & stora porer. Du kan sen täcka skavanker med ett täckstift. Sen använder man en foundation i ton med din hy, (alltså inte mörkare), ev. om du vill ha lite rouge på kindbenen & viel lägger du som ett lager över för att få det att sitta bättre! Om du är osäker så kan du få hjälp på tex "Kicks" el. som ovanstående skrev Makeup store. Om du vill köra på mineralsmink rekomenderar jag att du börjar med ett start kit, det är billigare & mindre förpackningar så att du inte slösar en massa om du sen inte tycker om det.
    Mascaran lägger du sist för att inte få löst smink på fransarna. Lägg många tunnan lager istället för ett tjockt, då blir fransarna snyggare! Från roten & ut, gärna föra borsten i sicksack rörelser för att undvika att fransarna klibbar ihop.

Hoppas att detta hjälper dig lite iaf. Lycka till Skrattande

• wiii

jag hade inte heller så stor koll på just grunden, brukar inte använda foundation och så, så jag gick till make up store och bad om hjälp, fick med mig en halvtäckande foundation i precis rätt nyans hem :)
    Läpptift använder jag heller aldrig, så även det bad jag att få hjälp med, och dom letade fram ett som inte var så långt ifrån min egen färg så att det inte skulle kännas alldeles konstigt för mig 

• Pinkgrape

Tack alla :) Okej, så vill man ha bra smink måste man lägga ut pengar? Varken Make Up Store eller I.D är väl direkt billigt? Haha jag kommer bli ruinerad! :P

• ClaraH

Jag skulle rekommendera dig att gå till t.ex. FACE eller liknande märke och få en make up lektion. Du ska ju ändå köpa smink till bröllopsdagen antar jag och det får du på köpet för en viss summa. Det är svårt att lära sig genom forumet om du är helt ovan. Min erfarenhet är att gå till vem som helst och fråga helt enkelt och då får du ostast en liten lektion om den produkten du ska handla. T.ex. foundation är jätteviktigt att du provar ut i ansiktet innan du köper den.

Primer använder man för att få foundationen att sitta bättre. Man kan ha flytande foundation eller i puderform som mineral foundation, sen finnsd et varianter där emellen. Jag föredrar flytande foundation med transparant puder över för fixering. Men du kan ju också använda mineralfoundation med en s.k. veil (ett slags puder) över det. Du behöver också flera concealer i olika färger för att täcka olika partier. T.ex. under ögonen kan du behöva en för att täcka blåare partier och runt näsvingarna kan du behöva en lite grönare nyans för att täcka rött.

När det gäller skimmer så sägs det ju att man ska undvika det vid fotograferingen, och eventuellt ska jag göra det, men jag ska prata med vår fotograf först. I alla fall under vigseln kommer jag ha guldglitter på själva locket. Jag är ju 40+ och då sägs det ätt man inte ska lägga glitter, men har man det bara på rätt ställe (dvs. på locket) och inte sprider ut det överallt så går det bra.

Hur mycket och hur du ska sminka dig beror på din stil och jag tror också här att det är något du bör diskutera på en make up session. Fråga jättemycket och det är gratis om du handlar samtidigt. I helgen dök jag in hos FACE och fick en minilektion på studs hur jag ska sminka mina ögon. Jag har gått alldeles för långt utåt i min sminkning visade det sig (nu var jag ute efter lite större ögon). Nu fick jag lära mig att lägga den mörkare skuggan högre upp men att inte gå utanför den linje som bildas från yttre ögonvrån och ögonbrynets slut. Men det är svårt att beskriva här, man bör se det.

Jag tycker att du ska ha något på läpparna, det ser mer "klädt" ut men är du inte van vid läppstift kan det räcka med en glans med svagare färg. Tänk på vilken stil som är du och bara förstärk den, du ska ju fortfarande vara du. Det finns annars flera sminktrådar här som du kan dyka ner i.

• Nikkita

Ett start-kit på I.D smink har jag för mig går på 995kr på Kicks. Makeup lektion + smink för summan på makeup store kostar 495kr (det räckte till 3 ögonskuggor & en eyeliner till mig).

• emzerus83

Smink kostar ju tyvärr en del på tex makeup store, men som i de flesta fall så får man det man betalar för. Och makeup stores smink tycker jag sitter väldigt bra o det räcker länge. För att sminket ska sitta så är primer väldigt bra att ha under. Jag har själv bara använd makeup stores primer på ögonlocken, det gör att ögonskuggan sitter hela dagen utan att man får ränder eller att skuggan liksom "spricker" :)

Om du inte är van med läppstift tex så skulle jag välja en nyans i samma ton som läpparna o sedan ha ett läppglans över istället. Tycker jag är fint!

Men för att få tag i rätt ton o färg på smink så rekommenderar jag dig att gå till ett ställe som makeup store eller face tex o be om hjälp o gärna att de testar på dig o visar hur du ska göra. Vilket de absolut är villiga att göra när du ska köpa produkter!

• Pinkgrape

Okej, det är väl bara att traska ner, ännu en gång, på staden. Det enda som finns här är dock Kicks, Make Up Store och The Body Shop. Hoppas på att de fått in ny personal då :)

Jag är inte helt ovan smink, använder det ju varje dag, men jag vet inte hur man gör för att få sminket att sitta och se bra ut en hel dag. Eller extra bra kanske man skulle kunna säga. Till vardags bryr jag mig inte om diverse skavanker, men vill gärna slippa sådant på bröllopsdagen.

Svar på tråden Hjälp med smink önskas!