• Gopplan

sex dagar innan bröllopet tillkommer gäster?

Vi hade vårt OSA-datum måndagen efter påsk för att kunna ha gott om tid att planera allt. Visst var vi beredda på att folk kunde tacka ja lite för sent men idag, sex dagar innan bröllopet ringde svärmor för att meddela att hennes bror ska komma på bröllopet. Han har redan köpt biljett och allt är klart. Hon har övertalat honom att komma trots att han först tackat nej, men hur snällt är det mot oss som har lagt ned en evighet på våra festhäften med gästpresentationer, bordsplaceringen, placeringskort mm? Dessutom har vi redan spikat antalet gäster hos cateringfirman mm. Till på köpet förväntar han sig att vi ska ordna boende för vi har ju bokat hotell till alla andra gäster, men om det inte finns något ledigt rum nu då? Ska han sova hos oss då? Min blivande vill göra om alla häften mm nu, men det är ju inte bara en massa jobb utan även kostsamt. Jag blir så trött på min svärmor! Först bjöd hon in SINA vänner utan att ens fråga oss om det är ok, och tyvärr kommer dessa främlingar som jag inte alls ville bjuda och nu fortsätter hon att tjata på folk för att de ska komma. Lätt för henne att bjuda in folk när hon inte hjälper till med något! Gahhh!

• Svar på tråden sex dagar innan bröllopet tillkommer gäster?
  • Loche
    Vickymb skrev 2011-07-04 08:23:26 följande:
    Mina släktingar bjöd också in folk som jag absolut inte tyckte var självklara gäster + en jäkla massa barn fast vi ville ha en barnfri fest. Vi ville ha ett litet intimt bröllop på 35-40 pers.
    Vissa var så irriterade att jag höll på att strypa dom....
    -Ja kommer inte om inte HAN är bjuden...och bla bla bla bla.
    Så jag fick bjuda in dom iaf fast det känndes märkligt men jag ORKADE INTE att tjaffsa med dom...dom får vad dom vill bara dom slutar gå mig på nerverna.

Och ja frid och fröjd tills veckan innan då kom dom plötsligt på att dom inte hade råd att resa till Köpenhamn så då sa dom nej tack vi kan inte komma.

Jag gifte mig i Danmark och jag har sagt att jag gärna hjälper dom som vill med att boka resor och hotell och hela mitt hem var överfullt av dom som inte hade råd till att bo på hotell en natt. Men ändå så satt jag två dagar innan med gäster som helt plötsligt inte hade bokat hotell och nu var det så dyrt så nu visste de inte om de hade råd.
    Jag bröt fullständigt ihop och min underbara mamma kontaktade alla som hade "problem" och sa att nu var det hon som skötte kontakten och hjälpte till med att boka.

Jag var så stressad att jag gick upp flera kilo i vikt (jag går inte ner i vikt när jag blir stressad utan tvärt om). Så dagen innan jag ska gifta mig kan jag inte komma in i min klänning.....paniken var total. Min underbara vännina fick sy hela natten...in och slet upp innerkjolen och bredda ut den...jag såg ut som en sprängfärdig julgris om hon inte hade räddat mig...tacka vet jag alla underbara vänner och släkt som hjälper till med alla idioter till vänner och släkt man har.

Dagen blev iaf helt underbar och jag njöt och lät ingenting förstöra min underbara dag! Det är ju bara en gång...och ja vad ska man säga ALLT löser sig men shit vad irriterande det kan bli ibland ;)
    Vilken mardröm!!! Förvånad
  • Vickymb

He he he det kan jag lova men allt ordnar sig men det är mkt blod, svett och tårar på vägen...iaf i mitt fall ;)

• Loche
    Vickymb skrev 2011-07-04 08:57:42 följande:
    He he he det kan jag lova men allt ordnar sig men det är mkt blod, svett och tårar på vägen...iaf i mitt fall ;)
    Tja, det som inte dödar det härdar, sägs det ju! Flört
  • tinato

Svårt det där... ännu svårare när det är M2Bs bror !
    Låt honom komma, rita dit honom i festhäftet ( så han förstår att han var sen men att ni ändå lät honom vara med ) säg att hotellet tyvärr är fullbokat men han kanske kan bo hos svärmor ? 
    Strunta i att beställa mer mat, det lär ändå räcka och bli över, säg dock till om porslin för ännu en person. 
    Ta det lugnt & låt inte detta förstöra er dag, tänk på att det viktigaste är trots allt att du gifter dig med mannen du älskar. 
    Det blir som det blir, festen kommer att bli fantastisk iaf !  

• Dejli
    tinato skrev 2011-07-04 13:44:50 följande:

Svårt det där... ännu svårare när det är M2Bs bror !
    Låt honom komma, rita dit honom i festhäftet ( så han förstår att han var sen men att ni ändå lät honom vara med ) säg att hotellet tyvärr är fullbokat men han kanske kan bo hos svärmor ?  

Morbror blir det väl (svärmoderns bror)? Vill M2B ha sin morbror där? Isf tycker jag inte ni ska påpeka i förväg att det är dålig stil att meddela så sent, särskilt om man först tackat nej. Det sänker säkert bara stämningen. Ta alla sådana diskussioner i efterhand istället.

Jag tycker ju inte egentligen att man ska skälla för mkt på gästen om det är så att svärmodern tjatat på honom att komma trots att han tackat nej (och hade uteblivit om det inte vore för svärmodern). Däremot tycker jag ju då också att det blir svärmoderns uppgift att lösa de praktiska problemen.

Strunta i att ändra i häftena, shit happens och det kunde varit värre. Det är inte hela världen om det saknas en person i häftet, och sätt honom på nån gavel nånstans så ändras inte bordsplaceringen nämnvärt?
  • Gopplan

Skönt att höra att jag inte är ensam om det här. Nu börjar vissa fransoser ställa krav också att vi ska köpa frukost till dem. De ska bo på ett lägenhetshotell med eget kök och det ingår inte frukost där. Vi har bokat till alla och förhandlat fram priserna så att de får superbra rabatt. Dagen efter bröllopet ska vi ha lunch för de som vill, men ändå har folk mage att kräva att vi ska köpa frukost. Men jag borde väl inte vara förvånad längre.

• marimekko86

Sex dagar innan bröllopet skulle jag sagt NEJ! Speciellt eftersom ni redan spikat antalet gäster hos cateringfirman och fixat bordsplacering mm. NEJNEJNEJ, har folk inget vett?!

Jag blir irriterad av att mina släktingar vill ha med sina nya pojkvänner och annat som jag inte ens visste exsisterade när vi skickade ut inbjudningarna och min moster ska absolut ha med sin nya snubbe som hon ganska nyss träffat...det värsta är att de liksom tyar förgivet att jag ska vilja ha med dessa pojkvänner på mitt bröllop, varken jag elelr min blivande känner dem! Har aldrig ens träffat dem.!? Det kostar ju pengar och tid och möda....om folk ändå bara kunde fråga vänligt, och i TID och inte bara ta för givet...pjuuuh.!

Det värsta är ändå en gammal vän jag har som jag träffade i helgen...hon va så glad för vår skull och skulle verkligen se till att komma,skitkul kände jag Sedan säger hon att hon fixat en dejt (hon är singel), vår gamla klasskompis som jag inte umgås med alls sedan vi gick ut grundskolan...??! WHAT? Inbjudan gäller HENNE knappast henne+1....men hon är för mkt i USA och tror väl att deras +1 inbjudningar gäller även här....

Sorry, nu gnällde jag av mig lite väl mkt...jag har iaf gott om tid på mig till skillnad från dig...Lycka till med allt.!

• Sammet

men guuu, det är ju inte erat problem att ordna boende om det är så sent. Det kan ju din svärmor själv göra! 
    Ni måste ju prata för jag märker att du blir sur, just för att det inte finns en konversation mellan Er.
    Ring och förklara! sen borde din blivande man hålla med dig tycker jag, men ta inte det så hårt mot honom för jag kan förstå att han hamnar i kläm och dilemma. Hur som helst. Alla är vuxna och borde ta eget ansvar.
    Du ska inte bry dig om sådant! Ta hand om dig själv. De som krångla får fixa själva

• Sammet

Sen håller jag med när det gäller trycksaker, att du inte borde ändra något där! 
    Sätt honom på en plats som funkar bara. 

• cityalven

jag säger som några av de andra; det kan bli svårt att skylla på morbrorn i och med att det är svärmor som övertalat honom. dock tycker jag att om din man vill ändra alla trycksaker (det är ju en del) så får väll svärmor gå in och backa upp med peng för det då. Eller så får morbror inte vara med där.

Att ni bjuder på lunch dagen efter tycker jag är jättegeneröst! och så som ni har ställt upp för den franska sidan av familjen. men jag tycker att det är hemskt att då börja knorra om att De ska ha frukost också... hur mycket får din sida av familjen? eller hur mycket har de utgått ifrån?

hoppas allt löser sig och hjärtligt lycka till på eran dag :)

• GeneralElectric
    marimekko86 skrev 2011-07-04 21:25:34 följande:
    Det värsta är ändå en gammal vän jag har som jag träffade i helgen...hon va så glad för vår skull och skulle verkligen se till att komma,skitkul kände jag Sedan säger hon att hon fixat en dejt (hon är singel), vår gamla klasskompis som jag inte umgås med alls sedan vi gick ut grundskolan...??! WHAT? Inbjudan gäller HENNE knappast henne+1....men hon är för mkt i USA och tror väl att deras +1 inbjudningar gäller även här....
    Oj, jag blir alldeles galen av att läsa om hur folk bjuder in sig själva/sina vänner... Vill dock gärna säga att det inte alls är självklart att man automatiskt får ta med sig en extragäst till amerikanska bröllop med middag – visst är det vanligare än i Sverige, men absolut inte standard.
  • GeneralElectric
    marimekko86 skrev 2011-07-04 21:25:34 följande:
    Jag blir irriterad av att mina släktingar vill ha med sina nya pojkvänner och annat som jag inte ens visste exsisterade när vi skickade ut inbjudningarna och min moster ska absolut ha med sin nya snubbe som hon ganska nyss träffat...det värsta är att de liksom tyar förgivet att jag ska vilja ha med dessa pojkvänner på mitt bröllop, varken jag elelr min blivande känner dem! Har aldrig ens träffat dem.!? Det kostar ju pengar och tid och möda....om folk ändå bara kunde fråga vänligt, och i TID och inte bara ta för givet...pjuuuh.!
    En vecka före bröllopet fick vi per mail in OSA från våra gäster gällande kringaktiviteter (cocktailparty, brunch etc). Då hade en av mina kusiner genomgående anmält två personer till allting.
    Jag tog för givet att hon anmält sig själv och sin mamma (=min gamla faster, som inte själv använder mail). Men nejdå – det gällde hennes tolvårige son, som hon ville ta med på så många saker som möjligt.

Helt OK för vissa aktiviteter där vi angett att barn var välkomna, som t ex cocktail och vigsel, men inte alls OK för vår båtresa (till festen) eftersom vi redan hade för många passagerare på den – enligt båtens maxantal – och absolut inte skulle kunna ta med några fler! Men jag fick också mail från en annan kusin (hennes syster) som skrev att det var ”jätteviktigt” att tolvåringen skulle få vara med.

Irriterande var att ingen i släkten hade nämnt att han skulle följa med sin mamma från Göteborg till Stockholm, trots att vi alla hade setts på en släktträff en vecka tidigare! Tydligen hade kusinen räknat med att en viss annan släkting skulle vara barnvakt, vilket hon inte alls ville/kunde.

Jag svarade genast att det absolut inte gick att räkna med att följa med på båten bara sådär (fast jag uttryckte mig vänligare) och att vi redan sagt nej till gäster som frågat flera månader i förväg om deras barn skulle kunna vara med ombord, och att vi ändå hade för många passagerare MEN att vi skulle försöka lösa det hela på något vis.
    Min mamma och jag klurade ut en lösning, nämligen att tolvåringen skulle få åka med henne i bilen till festlokalen (och sedan vara på sitt vandrarhemsrum, hoppades vi även om jag vid det här laget insåg att kusinen antagligen ville ha med honom till den barnfria middagen också...) eller att kusinen kunde göra det och då avstå sin båtplats.

Kort sagt, att alls tänka på detta och att formulera artiga mail tog flera timmar dyrbar planeringstid och mental energi, just den tid då vi behövde det som bäst!

Ni kanske kan gissa vad som hände... Fyra dagar före bröllopet mailar kusinen igen, och meddelar att hon tyvärr inte alls skulle kunna komma på bröllopet – på grund av att det är så otroligt mycket att göra på jobbet så att hon dessvärre absolut inte hade möjlighet att fara till Stockholm ett par dagar... Bara att rycka bort henne från bordsplaceringen, och skriva ett artigt svar om att det ju var hemskt tråkigt att hon inte kunde komma...Fick verkligen hålla mig i skinnet för att inte skriva något om vad jag tyckte om ett så sent avhopp!

Lider med er som har franska släktingar som kräver att ni ska fixa allting... Finns det ingen svensk släkting som kan vara ”liasion” för alla ”turistfrågor”?
  • Mirjami

Vem betalar bröllopet? Är det ens föräldrar så anses de har rättighet att vara med och bestämma vilka som skall bjudas. Betalar dock ni själva allt så beter hon sig ju som en... egoistisk...mupp..! Ursäkta att jag benämner din svärmor som sådan, men så länge man själv inte bidrar betydande konomiskt till bröllopet skall man heller ej ta sig friheter!  Bidrar hon dock betydande så, ja... Då är det nog ok. Dock inte att få med någon endast sex dagar innan. Markera missnöjet genom att inte boka hotell eller göra om något. Påpeka för svärmor att det är för sent med ändringar och skall han ändå komma ordnas boende själv och han får en plats på ett hörn av ett bord.

Svar på tråden sex dagar innan bröllopet tillkommer gäster?