• Redaktör Kristin

50 bästa sätten att fria! Fyll på.

Nu vill vi veta, hur friar man på bästa sätt?

Hjälp oss och ge tips här. Du kan berätta om hur du friade, eller blev friad till. Frierier du hört talas om, eller sett på teve.

Plats, stämning, planering, romantik, överraskning...

Målet är att samla ihop 50 bra sätt att fria!

• Svar på tråden 50 bästa sätten att fria! Fyll på.
  • Kattpoet

Jag föredrar den svenska traditionen om att GEMENSAMT  besluta om förlovning och gå och titta efter ringar, jag finner det mer kärleksfullt att båda är delaktiga i beslutet om ett äktenskap.

Men jag är ju gammal modig av mig, 

• izredam

Vi bestämde gemensamt, vi tittade på och beställde ringarna tillsammans - de kommer nästa onsdag - sen får vi se hur han väljer att fria. Jag gillar egentligen inte överraskningar, men det här kändes rätt för oss och jag slapp i alla fall en överraskningsring :)

• Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-07-04 15:46:46 följande:
    Vi kom fram till det gemensamt. Så härligt när man märker att herregud detta vill vi båda. Det pirrade ordentligt .
    Samma här!

Det närmaste vi kommit ett frieri var första gången saken kom på tal. Han övervägde att ta ett jobb i ett annat land, som skulle medföra stora fördelar men förstås också uppenbara nackdelar. Under de diskussionerna kom vi in på att om vi skulle flytta dit skulle vi vara tvungna att gifta oss för att få bo tillsammans.  Han mumlade då att "det skulle jag iofs kunna tänka mig ändå". Själv hade jag inte haft en tanke åt det hållet utan tyckte det var alldeles för tidigt att ens tänka på det.

Det här med den eventuella flytten blev vår hittills största kris, men till slut kom jag fram till att om han absolut måste flytta för sin karriär så skulle jag följa med och lägga min egen på is några år. Och när jag blivit klar över att jag kände så insåg jag att det betydde att jag nog var redo att gifta mig ändå! Men sen dröjde det ytterligare ett år innan vi började prata om förlovning. Och då först genom att jag tittade menande på honom när vi gick förbi en guldsmedsaffär. Han fräste då, mycket romantiskt "det där har vi inte tid med idag". Men till slut så!

Och tack och lov fick han ett bra jobb i Sverige sen. Jag hade verkligen inte velat bo i det andra landet, ärligt talat.
  • solros1

Min MTB hade frågat flera gånger sen vi förlovade oss, men jag bara svarat att om det ska va så ska han falla på knä o fria "riktigt"... DET har jag väntar på snart 10 år, men nu på nyårsafton, nä det blev nyårsdagen 11-01-01 kl 00.01 när kyrkklockorna ringer i Insjön (där vi är på besök hos min bästa kompis) o raketerna smäller som bäst... DÅ faller han ner på knä, och friar, har ett paket med vackra öronhängen som "friargåva"..... blev stum, o kunde knappt klämma fram mitt Ja. helt totalt överrumplad - hade dessutom skojat om det innan på kvällen att "hur svårt ska det vara att fall ner på knä" - då hade han svarat lite kryptiskt men det hade jag inte märkt. Snart .... 3 september gifter vi oss.

• soahl

Vi bor i Brisbane, Australien och hade redan gemensamt kommit fram till att vi skulle gifta oss, men m2b ville gärna fria storslaget ändå.

Det finns en stor bro här som man kan gå upp på, alltså själva brokonstruktionen (http://www.storybridgeadventureclimb.com.au/). Min m2b hade bokat två biljetter till det och överraskade mig med en skattjakt för att få reda på var vi skulle. Väl där hade han visst redan pratat med personalen som ordnar vandringen upp och fått låna någon speciell ring-bärar-grej eftersom man inte får ha med sig lösa saker upp.
    Vi gick upp sen eftermiddag så vi hamnade mitt i solnedgången. Det finns tre ställen man får stanna på och ta foton och på den tredje stationen var solen nästan helt nere, himlen helt röd, alla ljus från staden glittrade och då föll han ner på knä och friade. Fantastiskt!

Jag visste redan om att han skulle göra det (lite observationsförmåga har man ju), men det gjorde det inte mindre speciellt.  =)

• Tea78

Mitt frieri till min blivande man var kanske lite annorlunda. Först och främst så var det jag som friade även fast det inet var skottdagen. Det hela började med att jag ca: 1 månad innan min sambos 30 års dag började planera en överraskningsfest. Fest upplägget var att på dagen skulle min sambo få göra lite aktiviteter med sina killkompisar,som tog med honom så han fick åka proppellerplan. Medan detta hände var jag och förberedde festen tillsammans med tjejer i en stuga i jämtlandsfjällen. Jag hade varit dit tidigare och planerat men en av mina tjejkompisar. Festen hade tema peruk,själv hade jag på mig en lila peruk med långt hår och till min sambo hade jag köpt en hårdrocksperuk. Efter en heldag med grabbarna kom de äntligen upp till stugan, min sambo blev väldigt överraskad och jag hade lyckats samla alla våra närmast 15 vänner. Brevid stugan ligger  en slalombacke,där hade jag förberett ett stort hjärta av marchaller och ett stort paket. Vi åt middag och grillade och sedan bad jag en vän till oss hålla ett tal medan han gjorde det smet jag ut bakvägen iklädd svart balklänning och lila peruk och kängor. Jag gick upp i slalombacken tände marchallerna i hjärtat och ställde mig i hjärtat och väntade. Festgästerna fick ta en liten fjäll tur upp för backen och ställde sig runt hjärtat och min sambo ställde sig i med mig. Än så länge så har han inte en aning om att jag ska fria, därav det stora paketet så han skulle tro att han skulle få en present. Jag började tala om hur jag kände för honom och vad han gjorde för mig och vad jag hoppades göra för honom. När mitt tal var klart böjer jag mig ner och stoppar in handen i ett hål i paketet och tar fram ringasken och frågar, Vill du gifta dig med mig?. Då rök min sambos peruk och jag fick ett stort JA dock lite chockad. Allt detta bland våra närmaste vänner och dessutom filmades.  Lite rommantiskt får man nog lov att säga :) . Nu ska vi gifta oss januari 2012

• queenelin
    Aniara4 skrev 2011-07-04 18:15:30 följande:
    Samma här!

Det närmaste vi kommit ett frieri var första gången saken kom på tal. Han övervägde att ta ett jobb i ett annat land, som skulle medföra stora fördelar men förstås också uppenbara nackdelar. Under de diskussionerna kom vi in på att om vi skulle flytta dit skulle vi vara tvungna att gifta oss för att få bo tillsammans.  Han mumlade då att "det skulle jag iofs kunna tänka mig ändå". Själv hade jag inte haft en tanke åt det hållet utan tyckte det var alldeles för tidigt att ens tänka på det.

Det här med den eventuella flytten blev vår hittills största kris, men till slut kom jag fram till att om han absolut måste flytta för sin karriär så skulle jag följa med och lägga min egen på is några år. Och när jag blivit klar över att jag kände så insåg jag att det betydde att jag nog var redo att gifta mig ändå! Men sen dröjde det ytterligare ett år innan vi började prata om förlovning. Och då först genom att jag tittade menande på honom när vi gick förbi en guldsmedsaffär. Han fräste då, mycket romantiskt "det där har vi inte tid med idag". Men till slut så!

Och tack och lov fick han ett bra jobb i Sverige sen. Jag hade verkligen inte velat bo i det andra landet, ärligt talat.
    Gud så roligt, så extremt oromatiskt! Ha, ha! Men jag älskar det! Att du berättar om det med sån värme! Han ville gifta sig, inte du, ni tänkte göra det av praktiska skäl, men gjorde det inte. Sen när du är redo så har han "inte tid"! Och så roligt att han förstod vad du menade när du bara tittade på guldsmedsaffären.

Det här är kärlek när den är som bäst! Vardagskärlek! Jag blir helt varm!
  • Yarrow

Jag har ingen historia (mannen friade på fyllan. Haha) men jag har dessa två bilder som är helt Underbara!

• Ayla

Jag hade velat sjunka genom jorden och försvinna om min m2b skulle ha friat offentligt (romaniska filmer må vara fina att titta på men det är inte så jag vill ha det) fast som tur är så är vi alla olika.

Här var det jag som friade. Vi hade pratat lite generellt om frieri och giftemål innan men inte kommit längre. Dagen det hände så var vi hemma, det var en vanlig grådaskig onsdag mitt i gråa kalla vintern. Hade ätit en godare kvällsmat och satt och slöade i soffan. Där överraskade jag honom med en ros, samtidigt som jag talade om allt det fina vi har tillsammans och hur mycket jag älskar honom. & han svarade ja. Solig Enligt mig är det i den vanliga "grå" vardagen vi kommer leva mest, så då kändes det mest romantiskt att fria så också. Helgen efter så tittade vi ut ringar tillsammans och det var härligt mysigt (det med).

• AnnaJacob

Vi körde förbi ett hus nyligen där mannen hade skrivit med målarfärg över hela fasaden: VILL DU GIFTA DIG MED MIG?
    och sedan gjort två rutor under, en för JA och en för NEJ. Rutan för JA var det målat ett kryss i..=)

Svar på tråden 50 bästa sätten att fria! Fyll på.