Min syster gifte sig för några år sedan och de hade ett mycket lyckat och uppskattat bröllop hemma på sin gård för ungefär 20.000 kronor. 75 gäster, partytält, lånade stolar o bord, buffe: catering + lite egenlagat, cateringfirman stod för porslinet, min mamma bakade tårtor som efterrätt, min pappa stod för drickat (läsk), folk tog med egen sprit, någon släkting sjöng, en vän spelade säckpipa, de kom "inridandes" på sina hästar till vigseln, jag sydde hennes brudklänning och hon fixade smink och hår själv precis som vanligt.
Nu ska jag och min sambo gifta oss nästa sommar och vi räknar med runt 60 gäster och en budget på ca 50.000 kronor. Något vi INTE kommer att kompromissa med är serveringspersonal, jag och min familj slet hund på syrrans bröllop med att ta hand om buffén och kunde inte sitta ner och njuta av middagen. På kvällen var jag så slut att jag inte orkade vara med på festen i princip utan gick och lade mig jättetidigt. På mitt bröllop vill jag att även släktingarna ska vara gäster och ha trevligt. Vi kommer därför förmodligen att laga all mat själva men hyra in serveringspersonal. Vi tänker ha buffé men leker med tanken på att ändå ha en förrätt som står färdig på allas tallrikar när de kommer in från vigseln, för att undvika de långa köerna och väntetiden på maten när alla samtidigt ska gå och hämta mat.
Borgerlig vigsel utomhus och festen i en lokal brevid, är tanken. Vi har dock inte börjat titta efter lokal så jag vet inte vad den kommer att kosta. Om ingen i bekantkskapskretsen vill sjunga kommer vi nog att leja någon, för det känns viktigt för mig att vigseln känns "ordentlig" och stämningsfull "trots" att vi inte är i en kyrka. Belysning inne i festlokalen är också något som jag tänker kommer få kosta lite pengar, så att det blir stämningsfullt.
Vi har en vän som jobbar med att importera klänningar från Kina så hon kan förhoppningsvis fixa den modell jag vill ha till ett bra pris. Kanske även makens kläder.
Vi kommer att koppla datorn till stereon för musik under festen och inte leja någon DJ eller dylikt. Vi har lite speciell musiksmak så det känns säkrast att vi väljer helt själva. :)
I övrigt så tycker jag att billiga genomtänkta dekorationer oftast känns finare än superdyra lyxiga sådana. Jag har exempelvis en fjärilsformad stans som jag har börjat använda på gamla böcker här hemma = fjärilsformad konfetti med text på = väldigt fint enligt mig. Gamla böcker kan man köpa billigt på loppis och sedan är det bara att stansa på, så får man konfetti man kan sprida ut antingen på borden eller i "altargången" praktiskt taget gratis. Tänker även göra några mobiler med sådana utstansade fjärilar som "flyger" på olika nivå med hjälp av vit sytråd och några grillpinnar, och hänga upp lite här och där i festlokalen. Funderar även på att börja vika massa papperstranor av gamla boksidor, det kan bli riktigt fint om man har många och hänger upp vid vigselplatsen exempelvis.
Jag har även börjat samla gamla barnmatsburkar som jag tagit bort etiketterna från, som jag kommer att göra några "lyktmobiler" av och hänga upp i stil med den här:
Jag samlar även stora konservburkar i metall som jag kommer att måla vita, samt stora glaskonservburkar, för att ha som vaser för blommor.
Sedan kan man ju göra vimplar och stora "nätbollar" och pom-pom:s själv, till utsmyckning.
Mina skor planerar jag att ha något i stil med de här:
För min klänning kommer vara så lång att skorna ändå inte syns så varför då riskera att få ont i fötterna? ;) De på bilden kostar ca 500:- men jag tänker köpa ett par enkla vita och klistra på egna stenar. Totalkostnad på ca 150:- kanske? :)
Blommor verkar ju vara en ganska stor utgift och när vi gifter oss (början på juli) finns det i princip inte några vilda blommor ute att plocka. Men det går att göra blommor av papper och kaffefilter som jag funderar på. Om man, som ovan, köper böcker på loppis blir ju det billigare än riktiga blommor, men kaffefilter måste jag räkna lite på och se om det faktiskt blir billigare... Här är en bild på en ros handgjord av kaffefilter:
Och här en bild på några blommor gjorda av papper:
Det var lite av det som jag har tänkt kommer spara mycket pengar utan att för den skull göra bröllopet mindre fint/genomtänkt/stämningsfullt. Ursäkta alla bilder.