• Debe

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

Vi ska gifta oss i januari 2012 och planerar en bröllopsfest för ca 60 gäster där vi har tänkt göra mycket själva för att hålla kostnaderna nere. Helt enkelt för att vi inte har råd med annat.
    Jag tycker det vore kul att höra hur ni andra gör, fixar och trixar. Just nu brottas vi med kostnaderna för vigselring och min fåfänga. Jag vill fixa håret och naglarna.
    Vår budget: 40-50000 för bröllopet och detsamma för bröllopsresan (en månad i asien)

• Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
  • Gwennie
    millemill skrev 2011-07-13 21:36:47 följande:
    Bra tråd!! :D

Vi ska också försöka hålla nere kostnaderna, har också funderat på det här med att laga mat själva, hur kommer ni att göra? Vad serverar ni för mat?
    Jag känner att man vill ju kunna slappna av och inte behöva hålla koll på all mat och sånt själv.
    Svärmor gör petitchouxrullar med kräftröra och kaviar till förrätten. Väldigt praktiskt att transportera och lägga upp eftersom de görs som rulltårtor som sen bara skivas och läggs upp på tallrikarna. Serveras kallt dessutom.
    Jag gör mango- och limecheesecake till efterrätt. Också smidigt att transportera eftersom det görs i formar.
    Vi har dock valt att ha catering för varmrätten för att det är så smidigt med varmhållningen då. I vår festlokal finns bara en ugn och cateringföretagen har så bra värmeskåp så det kändes självklart.
  • fru i augusti

O ja! Vi kämpar som 17 med det! Men vår budget ligger långt från eran. Räknar med att komma under 30.000:- Vi gifter oss i samband med sonens dop. Har bara bjudit in till dop, de flestavet inte om att det blir vigsel också. Vi kommer göra all mat själva, en kall buffé, där mycket är sånt jag gör innan och fryser in. Vi kommer ha festen på mina föräldrars sommarstugetomt. För vår del blir det ett enkelt bröllop och jag tar hjälp av vänner och släkt för att låna ihop partytält, serveringsfat, blomkrukor, bord, stolar etc. Om jag hinner ska jag sy vimplar, kommer dekorera i övrigt med röda Minirosor i vita krukor (kostar 29 kr för en sån krukväxt i butiken närmast oss.) Vi betalar två tjejer för att hjälpa till att plocka fram, diska och fixa i ordning. Sen betalar vi för sång i kyrkan, bara 500:- för sången då det är en tjej jag känner lite halvt. Men kompningen på gitarr verkar bli lite dyrare då vi inte hittar någon musiker bland gästerna som känner sig trygg i att spela i kyrkan. Jag har beställt klänning från ett Kinaföretag (men är inte nöjd så kanske jag köper en annan, dock är jag ute efter en kortare, enkel klänning så det behöver inte bli så hemskt dyrt. Sen har jag sån tur att en av mina bästa vänner är guldsmed och hon gör våra ringar till ett bra pris. Smink och hår gör jag själv, kommer inte hinna med att gå och få det gjort någon annanstans. Dock har mkt pengar gått åt till att köpa bra makeup-produkter (vanligtvis använder jag inte mer än mascara, eyeliner och lite puder) så jag tror att det kanske hade blivit billigare om jag fått makeupen lagd av någon annan. Hmm, vad har jag glömt? Antalet gäster blir ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi skippar köpt bröllopstårta. Vi kommer ha en efterrättsbuffe med cheesecakes, glasstårtor, cupcakes och godis i fina glasburkar. En av tårtorna ska jag göra i en hjärtform, den kommer stå i mitten och på den caketoppern. Tycker hela tiden att det dyker upp saker som gör att vi får lägga mer pengar på bröllopet än vi tänkt från början. Som att klänningen inte känns 100% bra och att vi får lägga mer pengar på musiken än vad vi tänkt. Men så har vi inte planerat det så länge heller. Bokade kyrkan i april och gifter oss i augusti Det är nog lättare att hålla kostnaderna nere om man har lite mer tid. Jag har gjort en del onödiga köp bara för att jag haft bråttom och så blir jag missnöjd och får köpa något annat också. Som mina skor, köpte ett par men ångrade mig och köpte då ett annat par. Samma sak med dotterns klänning, köpte en fin men hittade dagen efter en annan och lämnade då tillbaka den första. Om jag inte känt mig så jäktad kanske jag inte skulle gjort sånna felköp.

• millemill
    Gwennie skrev 2011-07-13 21:41:37 följande:
    Svärmor gör petitchouxrullar med kräftröra och kaviar till förrätten. Väldigt praktiskt att transportera och lägga upp eftersom de görs som rulltårtor som sen bara skivas och läggs upp på tallrikarna. Serveras kallt dessutom.
    Jag gör mango- och limecheesecake till efterrätt. Också smidigt att transportera eftersom det görs i formar.
    Vi har dock valt att ha catering för varmrätten för att det är så smidigt med varmhållningen då. I vår festlokal finns bara en ugn och cateringföretagen har så bra värmeskåp så det kändes självklart.
    Ja det var ju en bra idé, att göra för-och efterrätt själv! Låter kanon.

Har köpt min brudklänning begagnad på Blocket, har hämtat den idag!! Det funkade kanonbra och den var JÄTTEFIN!!!
    Har ni andra köpt nya eller?
  • Tessann

Vi försöker komma så BILLIGT som möjligt undan :) Vet inte hur det kommer sluta men..

Gäster drygt 60
    Vi gifter oss borgeligt.
    Jag har köpt en vit fin tubklänning för ca 600kr
    Jag sminkar mig själv och fixar håret (men bara egentligen för att jag tycker man ska se ut som man gör på riktigt)
    Naglarna fixar jag året om i vanliga fall också.
    Festlokal är garaget hemma på gården :)
    En vän äger en restaurang/cateringfirma.. så han fixar specialpris :) buffe för 145kr/pers
    Sprit köpes på dunk
    Bord och stolar lånas från byahuset
    Pappersdukar, paperstallrikar, plastmuggar
    Ikea värmeljushållare

Tycker tex att levande blommor är superfint!!!! MEN.. inget jag kommer komma ihåg resten av livet hur fina blommor som stod på bordet.. så det skiter vi i *S**
    Samma med annat småkrafs som bara ser fint ut just då.. inget man kommer komma ihåg.. minnena kommer ju vara vännerna, stämmningen mm mm
    Så om man verkligen VILL så kan man komma undan billigt :)

Fast vi har ju ändå räknat på att komma runt ca 15000kr drygt

• knyttan

Hej,
    bra tråd för mig också!
    Vi räknar o hoppas på 30 000 för 35 gäster ungefär, vi gifter oss nästa sommar. Men inser att det nog landar på närmare 40 000...
    Vårt STORA problem just nu är att hitta en bra lokal. Just nu känns det som att det kommer gå på ett ut för oss att ha festen på en hyffsad restaurang, eller att fixa iordning en lokal, catera mat, hitta serveringspersonal etc... Man kan säkert spara stora summor om man ska ha många gäster, men i och med att vi ändå är rätt få så känns det inte som om det riktigt är värt det?
    Det känns som om allt pyssel och småinköp av "jättepraktiska" grejer på ikea som man kan sy om till helt andra grejer och ljushållare från panduro som man bara ska limma på små band, i slutändan kan gå på ganska stora summor (och tid!!!!) och då tänker jag att det kanske bara är bättre att smacka på en extra hundring på varja kuvert och få allt färdigt och fint och dukat och serverat. Eller?
    Vi har varit o kollat på en sån DYI lokal som skulle gå på 3000 i lokalhyra men då skulle vi få jobba hela natten innan vigseln för att få den fin, plus alla grejer vi skulle behöva köpa, plus all organistion med catering och betala för städning dan efter (jag tänker då inte kliva upp i ottan dan efter mitt bröllop för att städa!)....
    Jag gillar egentligen att pyssla, så det är inte det, men jag får lite en känsla av att man lurar sig själv när man köper massa små billiga grejer lite åt gången, då märks det kanske inte att det faktiskt rinner i väg ganska mycket pengar. Och tre tusen för oss är ju typ hundra kronor per gäst, som vi lika gärna kan lägga på att vara på en restaurang istället och få allt serverat.
    Men berätta gärna ni som har andra erfarenheter, jag ahr kanske helt fel.
    I vårt fall så handlar det nog om att dra ner på andra grejer, som tex kommer vi nte lägga så mkt pengar på ringar, jag är inte nån som gillar bling bling iallafall och tycker inte om att ha guldsmycken på mig. Vi har fått ärva mina morföräldrars vigdelringar som vi ska låta göra om bara. Naglar kommer jag nog inte att göra och sminka mig ska jag göra själv. Jag ska int ha nån brudtärna så hela den utgiftsposten är helt raderad, plus att jag  är helt inställd på en liiiten brudbukett. Evt kommer jag också fixa tårtan själv då jag är rätt bra på sådant, men det beror ju lite på vad för lokal vi får tag på nu då, eller om det blir en restaurang istället. Då får man ju se vad man kan komma överens om med dom.

• Amejuli

Jag har hyrt en lokal som kanske inte ser så mycket för världen ut men tror den kommer bli jättefin då jag gillar att pyssla och fixa! Lokalen kostade 4000 för en hel helg och det tyckte jag ändå var ett okej pris. (i sthlm-området!)

Sen blir det väldigt mycket fixa själv som sagt. Men en del catering fick som överraskning på slutet av föräldrarna. Vääldigt skönt!

Andra sparssätt: Min kompis och jag hjälps åt med hår och smink (hon är frisör och make up artist kan jag tillägga. Ibland har man tur)

Många fynd på rea och loppis om man börjar i tid!

Sen har vi sålt av en del från förrådet :-P

• Debe
    millemill skrev 2011-07-13 21:36:47 följande:
    Bra tråd!! :D

Vi ska också försöka hålla nere kostnaderna, har också funderat på det här med att laga mat själva, hur kommer ni att göra? Vad serverar ni för mat?
    Jag känner att man vill ju kunna slappna av och inte behöva hålla koll på all mat och sånt själv.
    Vi tänkte först ha Italiensk buffé men kör nog en trerätters ändå.
    Vi kommer ha erfaren serveringspersonal, förmodligen 3 st.
    Förrätt- Antipasti. Vi köper korvar, skinka och ostar färdigskuret från delikatessbutiken. Lägger på soltorkade tomater, oliver och ruccola m.m. Lätt som en plätt!
    Varmrätt- Canneloni. Vi köper pastarör som vi fyller med något gott som vi kokat ihop själva. Lägger dem i formar med god hemagjord tomatsås som vi värmer i ugnen i lokalen. Personalen lägger upp, strör över ost och lägger en god sallad bredvid. Ganska lätt, tycker jag.
    Efterrätt- Chokladmousse. Chokladmousse gör vi innan. Den ska serveras i martiniglas tillsammans med färska hallon och en klick hallon. Lätt som en plätt!
    Som snittar tänkte vi köpa crostini som vi lägger två olika röror på. Tapenade och något annat vi inte bestämt än. Som vickning hade vi tänkt pizzabullar men vi kanske gör foccacia med något smarrigt på istället.
    Italienskt för hela slanten!
  • Gamila
    Angelika&Simon skrev 2011-07-13 21:18:24 följande:
    vi hittade en lokal med allt inkluderat (stolar, bord, porslin, kök) för 1300 för hela helgen. Dekoration gör jag mycket själv, köper på ikea och lagerhouse. Resa vet vi inte ännu. Hår, smink & naglar kommer några vänner till mig att fixa. Det dyraste för oss är maten då vi har hyrt in kock som står för allt! :)
    Var i skåne ligger den lokalen? :)
  • andersson1970
    Gamila skrev 2011-07-14 18:48:30 följande:
    Var i skåne ligger den lokalen? :)
    Ja det undrar jag oxå! :)
  • tout lamour lamour

Min syster gifte sig för några år sedan och de hade ett mycket lyckat och uppskattat bröllop hemma på sin gård för ungefär 20.000 kronor. 75 gäster, partytält, lånade stolar o bord, buffe: catering + lite egenlagat, cateringfirman stod för porslinet, min mamma bakade tårtor som efterrätt, min pappa stod för drickat (läsk), folk tog med egen sprit, någon släkting sjöng, en vän spelade säckpipa, de kom "inridandes" på sina hästar till vigseln, jag sydde hennes brudklänning och hon fixade smink och hår själv precis som vanligt.

Nu ska jag och min sambo gifta oss nästa sommar och vi räknar med runt 60 gäster och en budget på ca 50.000 kronor. Något vi INTE kommer att kompromissa med är serveringspersonal, jag och min familj slet hund på syrrans bröllop med att ta hand om buffén och kunde inte sitta ner och njuta av middagen. På kvällen var jag så slut att jag inte orkade vara med på festen i princip utan gick och lade mig jättetidigt. På mitt bröllop vill jag att även släktingarna ska vara gäster och ha trevligt. Vi kommer därför förmodligen att laga all mat själva men hyra in serveringspersonal. Vi tänker ha buffé men leker med tanken på att ändå ha en förrätt som står färdig på allas tallrikar när de kommer in från vigseln, för att undvika de långa köerna och väntetiden på maten när alla samtidigt ska gå och hämta mat.
    Borgerlig vigsel utomhus och festen i en lokal brevid, är tanken. Vi har dock inte börjat titta efter lokal så jag vet inte vad den kommer att kosta. Om ingen i bekantkskapskretsen vill sjunga kommer vi nog att leja någon, för det känns viktigt för mig att vigseln känns "ordentlig" och stämningsfull "trots" att vi inte är i en kyrka. Belysning inne i festlokalen är också något som jag tänker kommer få kosta lite pengar, så att det blir stämningsfullt.

Vi har en vän som jobbar med att importera klänningar från Kina så hon kan förhoppningsvis fixa den modell jag vill ha till ett bra pris. Kanske även makens kläder.
    Vi kommer att koppla datorn till stereon för musik under festen och inte leja någon DJ eller dylikt. Vi har lite speciell musiksmak så det känns säkrast att vi väljer helt själva. :)

I övrigt så tycker jag att billiga genomtänkta dekorationer oftast känns finare än superdyra lyxiga sådana. Jag har exempelvis en fjärilsformad stans som jag har börjat använda på gamla böcker här hemma = fjärilsformad konfetti med text på = väldigt fint enligt mig. Gamla böcker kan man köpa billigt på loppis och sedan är det bara att stansa på, så får man konfetti man kan sprida ut antingen på borden eller i "altargången" praktiskt taget gratis. Tänker även göra några mobiler med sådana utstansade fjärilar som "flyger" på olika nivå med hjälp av vit sytråd och några grillpinnar, och hänga upp lite här och där i festlokalen. Funderar även på att börja vika massa papperstranor av gamla boksidor, det kan bli riktigt fint om man har många och hänger upp vid vigselplatsen exempelvis.

Jag har även börjat samla gamla barnmatsburkar som jag tagit bort etiketterna från, som jag kommer att göra några "lyktmobiler" av och hänga upp i stil med den här:

Jag samlar även stora konservburkar i metall som jag kommer att måla vita, samt stora glaskonservburkar, för att ha som vaser för blommor.

Sedan kan man ju göra vimplar och stora "nätbollar" och pom-pom:s själv, till utsmyckning.
    Mina skor planerar jag att ha något i stil med de här:

För min klänning kommer vara så lång att skorna ändå inte syns så varför då riskera att få ont i fötterna? ;) De på bilden kostar ca 500:- men jag tänker köpa ett par enkla vita och klistra på egna stenar. Totalkostnad på ca 150:- kanske? :)

Blommor verkar ju vara en ganska stor utgift och när vi gifter oss (början på juli) finns det i princip inte några vilda blommor ute att plocka. Men det går att göra blommor av papper och kaffefilter som jag funderar på. Om man, som ovan, köper böcker på loppis blir ju det billigare än riktiga blommor, men kaffefilter måste jag räkna lite på och se om det faktiskt blir billigare... Här är en bild på en ros handgjord av kaffefilter:

Och här en bild på några blommor gjorda av papper:

Det var lite av det som jag har tänkt kommer spara mycket pengar utan att för den skull göra bröllopet mindre fint/genomtänkt/stämningsfullt. Ursäkta alla bilder.
Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?