• Debe

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

Vi ska gifta oss i januari 2012 och planerar en bröllopsfest för ca 60 gäster där vi har tänkt göra mycket själva för att hålla kostnaderna nere. Helt enkelt för att vi inte har råd med annat.
    Jag tycker det vore kul att höra hur ni andra gör, fixar och trixar. Just nu brottas vi med kostnaderna för vigselring och min fåfänga. Jag vill fixa håret och naglarna.
    Vår budget: 40-50000 för bröllopet och detsamma för bröllopsresan (en månad i asien)

• Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
  • tout lamour lamour

En till bild bara:

Den här dekorationen tycker jag är otroligt vacker och hur mycket kostar den att göra? Inte mycket alls om man samlar flaskor av vänner och bekanta. Det är ju bara en blomma i varje flaska men ändå ser det så maffigt ut! Det behöver ju inte ens vara blommor egentligen utan skulle kunna vara typ björkkvistar om man inte vill lägga några pengar alls....

• Angelika&Simon
    Gamila skrev 2011-07-14 18:48:30 följande:
    Var i skåne ligger den lokalen? :)
    den ligger i markarydskommun så den ligger i småland! :) men ligger bara ungefär 3 mil ifrån där jag bor :)
  • Angelika&Simon
    andersson1970 skrev 2011-07-14 19:18:09 följande:
    Ja det undrar jag oxå! :)
    den ligger i markarydskommun så den ligger i småland! :) men ligger bara ungefär 3 mil ifrån där jag bor :)
  • hysch

Vi kör också så billigt som möjligt! Vi räknade först 60 000 på 60 gäster, men har nu bantat ned till 35 000, och då ingår ändå liveband, fri öl- och vinbar och en lokalhyra på 12 000 i den budgeten. Kommer fixa hår och smink själv, mamma hjälper till att sy servetter av mitt fyndade tyg, kommer laga all mat och baka tårta. Sen blir et pyssel som pappersblommor och servettringar för att dekorera fint.

• Aniara4
    Daniel1 skrev 2011-07-15 19:20:08 följande:

Hej!

Som guldsmed med egen verkstad kan jag erbjuda er vigselringar till ett extremt bra pris. Säg bara i vilket material och om det skall vara briljanter, vilken carat oxå vidare, så räknar jag ut ett bra pris till er.

Det är inte tillåtet att göra reklam i forumet.
  • ElinFalk85
    knyttan skrev 2011-07-14 00:39:58 följande:
    Hej,
    bra tråd för mig också!
    Vi räknar o hoppas på 30 000 för 35 gäster ungefär, vi gifter oss nästa sommar. Men inser att det nog landar på närmare 40 000...
    Vårt STORA problem just nu är att hitta en bra lokal. Just nu känns det som att det kommer gå på ett ut för oss att ha festen på en hyffsad restaurang, eller att fixa iordning en lokal, catera mat, hitta serveringspersonal etc... Man kan säkert spara stora summor om man ska ha många gäster, men i och med att vi ändå är rätt få så känns det inte som om det riktigt är värt det?
    Det känns som om allt pyssel och småinköp av "jättepraktiska" grejer på ikea som man kan sy om till helt andra grejer och ljushållare från panduro som man bara ska limma på små band, i slutändan kan gå på ganska stora summor (och tid!!!!) och då tänker jag att det kanske bara är bättre att smacka på en extra hundring på varja kuvert och få allt färdigt och fint och dukat och serverat. Eller?
    Vi har varit o kollat på en sån DYI lokal som skulle gå på 3000 i lokalhyra men då skulle vi få jobba hela natten innan vigseln för att få den fin, plus alla grejer vi skulle behöva köpa, plus all organistion med catering och betala för städning dan efter (jag tänker då inte kliva upp i ottan dan efter mitt bröllop för att städa!)....
    Jag gillar egentligen att pyssla, så det är inte det, men jag får lite en känsla av att man lurar sig själv när man köper massa små billiga grejer lite åt gången, då märks det kanske inte att det faktiskt rinner i väg ganska mycket pengar. Och tre tusen för oss är ju typ hundra kronor per gäst, som vi lika gärna kan lägga på att vara på en restaurang istället och få allt serverat.
    Men berätta gärna ni som har andra erfarenheter, jag ahr kanske helt fel.
    I vårt fall så handlar det nog om att dra ner på andra grejer, som tex kommer vi nte lägga så mkt pengar på ringar, jag är inte nån som gillar bling bling iallafall och tycker inte om att ha guldsmycken på mig. Vi har fått ärva mina morföräldrars vigdelringar som vi ska låta göra om bara. Naglar kommer jag nog inte att göra och sminka mig ska jag göra själv. Jag ska int ha nån brudtärna så hela den utgiftsposten är helt raderad, plus att jag  är helt inställd på en liiiten brudbukett. Evt kommer jag också fixa tårtan själv då jag är rätt bra på sådant, men det beror ju lite på vad för lokal vi får tag på nu då, eller om det blir en restaurang istället. Då får man ju se vad man kan komma överens om med dom.
    Jag tänkte också att vi skulle köra med catering av maten (buffé), ha alkoholfri dryck och hyra lokal. när jag räknade på hur mycket allt skulle kosta så skulle det kosta över 600kr per kuvert. så jag letade upp en riktigt bra restaurang istället. Enskede Värdshus!!! Vi tar deras bröllopsmeny 1, det är en buffé med 3 glas vin eller öl till maten, bröllopstårta kaffe och avec till efterrätt samt ett glas mousserande vin till brudskål. Det kostar dock 750kr pert kuvert. dock så vet vi att många av våra vänner inte dricker alkohol, så vi tänkte att jaja det går nog på ett ut i alla fall. Vi orkar inte heller städa och fixa dagen efter så vi valde att göra  så. Vi valde också att bara bjuda in familjen och närmsta vännerna. det blev ändå 30 st!!! Jag har många syskon med respektive.dock har vi valt att inte ha med barn på festen. jag har en kompis som är dj så han ska spela på bröllopet. vi förväntar oss ingen present av honom, eftersom han spelar gratis ( han får ju mat och dryck :)). Min klänning kommer att sys upp i kina och kosta runt 1000 kr (1500 med underkjol och smycken). Gubben tar sin fina kostym och köper en väst till. Mina hår, naglar och smink ska jag dock få fixat eftersom jag är väldigt sparsam och duktig i vanliga fall. jag är student. eftersom min blivande man vet att jag har ont om pengar medans han har väldigt gott om pengar så vill han unna mig det. och det får han jue =). Vi önskar oss bara en enda sak i present och det är pengar  som vi ska ha på vår bröllopsresa. hm j jag vet inte om du blev så mycket klokare =)
    summan är iaf att om du vill ha det billigt, bra med oerhört bra personal så kan jag verkligen rekomendera enskede värdshus (om du bor i sthlm vill säga). Alviks matbod har billigt också men dom har jag inte testat. det finns en sida som heter bokalokal.se (tror jag eller om det är .com), där kan man gå in och välja och sen kommer det förslag. finns många sånna sidor.
  • mildamatilda

Även vi kör budgetvarianten. Kommer att vara vid föräldrarnas sommarstuga i augusti. Vi ska vigas utomhus under nån slags björkportal. Sången står min bästa kompis för, min bror kompar till på gitarr. Prästen är en bekant till min syster.
    Festen har vi i ett partytält som vi ska köpa nu till veckan på Ö&B. 40 kvm för 2500:- Delar den kostnaden med mina föräldrar, de tyckte det kunde vara bra att ha, vi kan ju dessutom hyra ut det och få tillbaka lite pengar.

Eftersom stugan saknar el och rinnande vatten så blir det enkelt dukat med pappersdukar, papperstallrikar och plastglas. Tror det gick på ca 400:-

Stolar och bord har vi fått låna av pappas kompis som är mässarrangör, kostar ingenting.
    Maten - grillbuffé med kött från gris (föräldrarna har handlat detta), potatissallader (gör svärmor), olika sallader och röror kommer förstås att kosta lite. Tårtorna har jag fått flera frivilliga att göra, det blir ingen köpetårta iaf. Har inte försökt uppskatta kostnaden för mat, det får bli som det blir.

Alkohol - räknar med ca 2-3000:- på vin, öl och mousserande vin och så söker vi med ljus och lykta efter dunk av god kvalitet, dock ej hittat någon ;)

Vi kommer att bli ca 35 vuxna och 5-6 barn.

Min klänning är en kort, vit, enkel men lite romantisk sak, kostade 1000:- inkl en bolero ifall det blir lite sämre väder. Skorna, låga sandaletter, fyndade jag idag på Skopunkten, 99:- på rea. Jag som tänkte köpa nästan likadana på Scorett för närmare tusenlappen :)

Hår och make fixar jag själv, men kommer att lägga en slant på att få snygga naglar. (Arbetar inom vården, har kortkorta naglar). Bukett hade jag inte tänkt att ha, tycker det känns lite malplacerat att stå och hålla ett gäng blommor i handen, men håller på att ångra mej. Tror jag. Kanske fixar en egen bukett. Några kallor eller vita liljor kanske.

Kläder till mannen och barnen är ännu ej inköpt. Räknar med 2-3000 på det. Mannen kommer förmodligen att ha vit linneskjorta och ett par beiga byxor kanske...förslag på mannens klädsel mottages varmt!!

Jag vill inte ha två ringar, därför kommer vi att använda våra förlovningsringar i vitt guld. Kostnad för gravyr.

Ja det tillkommer säkert något mer men tror vi kommer att landa nånstans på 10 000:-

• Blivande fru Swärdh

Vi kom undan med ca. 20.000:-.
    Mina föräldrar ordnade buffé med 5 rätter, vi bjöd på dricka hela kvällen, pappa gjorde 5 våningstårta bl.a.
    Resten kan ni se bilder på och läsa om här: www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4024653.html
    Behöver inte bli så dyrt. Vårt bröllop blev magiskt och jättelyckat! Hjärta

• Kattpoet

Jag är en av  de få här som kom under  10 000 sträcket med  30 gäster men det är för jag inte priorterade festen utan äktenskapet  så  morgondagarna som skulle komma var viktigare  för oss än   en dag  i livet.

Udda men vi fick det vi ville ha endå,  varandra och det är för oss de viktigaste.

Våra ringar var arvegods, klänningen var gammal, skulle haft en ny men kroppen svällde upp pga allergier så det var bara att glömma och maken hyrde kläder.   Sminkade mig och fixade håret det gjorde jag själv. Visserligen hade vi catering för 110 kr per portion så det och vigseln var det dyraste.   Ja det kostade 2700 kr i avgifter att gifta sig på en lördag i Skottland.   Veckodagar kostade endast  500 kr, men har man släkt som vill vara med måste man betala lite mer.  Ja just det min brudbukett var köpt på Lidl och Lilla blomsterbutiken i stan,   det gick på  max 50 kr, maken säger att det var mindre.   Jag ville ha prästkragar och tistlar och inga rosor så det blev billigt. 

• fru i augusti
    Jag har även börjat samla gamla barnmatsburkar som jag tagit bort etiketterna från, som jag kommer att göra några "lyktmobiler" av och hänga upp i stil med den här:

Jag samlar även stora konservburkar i metall som jag kommer att måla vita, samt stora glaskonservburkar, för att ha som vaser för blommor.

Sedan kan man ju göra vimplar och stora "nätbollar" och pom-pom:s själv, till utsmyckning.
    Å, vilka bra tips på enkla, fina dekorationer!
    Gifter oss om 2 ½ vecka (och nu när jag skriver det inser jag hur SNART det är är! Skrattande)

Hur hade du tänkt göra ljuslyckta-mobilerna? För min del är jag nog lite väl sent ute för att fixa sådana.
    Men idén med att hänga upp glasflaskor som vaser, den idén kopierar vi nog!
Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?