• Debe

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

Vi ska gifta oss i januari 2012 och planerar en bröllopsfest för ca 60 gäster där vi har tänkt göra mycket själva för att hålla kostnaderna nere. Helt enkelt för att vi inte har råd med annat.
    Jag tycker det vore kul att höra hur ni andra gör, fixar och trixar. Just nu brottas vi med kostnaderna för vigselring och min fåfänga. Jag vill fixa håret och naglarna.
    Vår budget: 40-50000 för bröllopet och detsamma för bröllopsresan (en månad i asien)

• Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
  • Debe

Hade vi gift oss på sommaren så hade vi nog också haft festen i en trädgård men nu ska vi gifta oss i januari och då är en lokal ett måste.
    Jag har börjat släppa tanken på att få hår och naglar fixat. Lägger nog hellre dom pengarna på vigselringen.
    Skönt att höra att ni också vill spara, många jag pratar med tycker så mycket och att det ska vara på ett speciellt sätt, "Du måste ju göra så, fixa det, köpa det" osv.

• mathildajacobsson

vi har ca 100 gäster bjudna och kommer landa mellan 20-30 000 i pengar vilket vi är väldigt nöjda med.

vi har ingen alkohol vilket självklart drar ner kostnaderna och min moster är kock så hon fíxar maten.
    när vi dessutom har alkoholfritt får man låna kyrkans församlingshem gratis vilket vi tyckte va helt perfekt, då är allt snyggt och fräscht och RENT!

vi har inte valt bort något vi velat ha, vi gör det vi tycker är snyggt, har en riktigt fotograf och fixar mitt hår själv med hjälp av mamma.

vi har valt fokusera på sånt vi vill ha, jag tex vill inte ha stenar i min ring för jag tycker det är snyggare utan, två helt släta ganska breda guldringar blir det för min del helt enkelt.

sen har vi en bllig blomsterhandel här som fixar blommor, sen dekorerar vi snyggt helt enkelt, mina syskon har gift sig med ungefär samma förutsättningar och då har det varit så snyggt, även utan både rosetter på stolen och stolsöverdrag.

men jag förstår att det är svårt att få till det med serveringspersonal och kökspersonal om man inte har dom kontakterna från vardagslivet.

så man kan få det snyggt med ikea, vika servetter istället för servettringar, billig ring, gratis lokal, ingen alkohol, acceptera det porslin som finns i festlokalen och så vidare.
    kan tillägga att vi dessutom lämnar in festhäften på tryckeri.

lycka tll med alla era bröllop

• dracodormi

Vi kommer nog definitivt under 10 000.
    Min klänning hade jag innan och min fästmös kostade under 2000.
    Sen är det bara lokalhyran och ringarna som kostat ett par tusen.
    Maten till 70 pers lagas av släktingar. Blomkransar gör en vän till oss.
    En annan vän sminkar och fotograferar och en vän bakar alla sju tårtor.
    Bröllopsresan går till Gotland och vi hoppas på bidrag till den som bröllopspresent.
    Vi vill ha det enkelt och ber våra nära om hjälp med allt.
    Det är ju trots allt vår kärlek och vår gemenskap med de människor som betyder nåt för oss
    som är allra viktigast och inte alla pengar vi lägger på bröllopet. :)

• knyttan
    ElinFalk85 skrev 2011-07-15 22:25:05 följande:
    Jag tänkte också att vi skulle köra med catering av maten (buffé), ha alkoholfri dryck och hyra lokal. när jag räknade på hur mycket allt skulle kosta så skulle det kosta över 600kr per kuvert. så jag letade upp en riktigt bra restaurang istället. Enskede Värdshus!!! Vi tar deras bröllopsmeny 1, det är en buffé med 3 glas vin eller öl till maten, bröllopstårta kaffe och avec till efterrätt samt ett glas mousserande vin till brudskål. Det kostar dock 750kr pert kuvert. dock så vet vi att många av våra vänner inte dricker alkohol, så vi tänkte att jaja det går nog på ett ut i alla fall. Vi orkar inte heller städa och fixa dagen efter så vi valde att göra  så. Vi valde också att bara bjuda in familjen och närmsta vännerna. det blev ändå 30 st!!! Jag har många syskon med respektive.dock har vi valt att inte ha med barn på festen. jag har en kompis som är dj så han ska spela på bröllopet. vi förväntar oss ingen present av honom, eftersom han spelar gratis ( han får ju mat och dryck :)). Min klänning kommer att sys upp i kina och kosta runt 1000 kr (1500 med underkjol och smycken). Gubben tar sin fina kostym och köper en väst till. Mina hår, naglar och smink ska jag dock få fixat eftersom jag är väldigt sparsam och duktig i vanliga fall. jag är student. eftersom min blivande man vet att jag har ont om pengar medans han har väldigt gott om pengar så vill han unna mig det. och det får han jue =). Vi önskar oss bara en enda sak i present och det är pengar  som vi ska ha på vår bröllopsresa. hm j jag vet inte om du blev så mycket klokare =)
    summan är iaf att om du vill ha det billigt, bra med oerhört bra personal så kan jag verkligen rekomendera enskede värdshus (om du bor i sthlm vill säga). Alviks matbod har billigt också men dom har jag inte testat. det finns en sida som heter bokalokal.se (tror jag eller om det är .com), där kan man gå in och välja och sen kommer det förslag. finns många sånna sidor.
    Tack för tipset, det är bara det att vi bor i Malmö o ska gifta oss i Kalmar Solig Bokalokal.se har inte så stor täackning i området s.a.s
    Enligt vad vi har räknat på lite ungefärligt så skulle vi kunna komma undan med runt 600 per kuvert på en ok
    restaurang inkl alkohol då, fast inte fri bar. Och det känns som överkomligt isammanhanget.
    Tyvärr har vi inga florister, frisörer, kockar eller nagelteknologer i släkten det är bara odugliga akademiker allihopa plus en polis som kanske kan få hålla lite ordning på tillställningen haha!
    Så vi är tvungna att hyra in / betala för allt sånt.., Vill inte heller "kommendera" ut släkt o bekanta till att arbeta en massa bara för att jag ska gifta mig. Hade vi haft kvar det stora huset där jag växte upp med gammal stor trädgård hade det varit en sak, men det är sålt sen länge, så vi har liksom inget "gratis".
    Musiker känner vi några dock så dem hoppas vi kunna muta att sjunga o spela lite för oss till kompispris.
  • Kattpoet

Vill man ha ett billigt bröllop måste man vara flexibel!   Man måste kunna  ändra sig , dvs finns inte  svart  grå stenar, ja men då får man väl ta mörk grå istället  utan att festen är förstörd.

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan bli bra en då.   Jag set så många som har färg eller tema och det gör festen dyrare.  

Något som jag alltid gör när jag dekorerar, en eller två vecka innan festen  kollar jag på blommor och vad som finns i naturen och sen går jag köper en pappduk i färg som passar, den kostar oftas  runt  40-50 kr  och jag kan göra löpare på mitten av bordet  med den som funkar med det som finns.

Förr hade jag   runt 20 oanvända lakan som jag ärvt som jag använde som duk, nu så lånar vi av vänner knopa lakan, har man vänner runt omkring som också ska ha fester kan man ju tillsammans köpa ett lager lakan och låna. 

• Moster Stina

Vi hade en mottagning med alkoholfri bål och en massa snittar och tilltugg av olika slag, för ca 130 personer.

Sedan en middag för 100 personer. Vårt bröllop kostade 40 000 kr.

Vi gjorde absolut det mesta själva och höll på att jobba ihjäl oss under månader, men främst veckorna innan, då jag dessutom var 7-månadersgravid, förkyld med feber och det var 28 grader varmt under de mest slitsamma dagarna innan. Matlagningen var tuff, det skall det inte stickas under stol med, men jag tyckte trots allt det var värt allt jobb.

Snittarna: mördegssnurror med ost och flingsalt, eller mögelost. Tunnbrödssnurror med pepparrotsost och skinka, ostbågar och salta pinnar.

Middagen bestod av:

förrätt: Egenbakat tunnbröd som jag sen ångat och böjt till över efterrättsskålar. De fick en fyllning av Västkuströra, bestående av Craime fraische (nej jag kommer aldrig lära mig stava till det!), dill, crabbfish, citronsaft, majonäs och lite räkor.

Huvudrätt: Tjälknöl gjord på vildsvin. Väddöskinka, som vi köpt, samt trattkatarellsås och potatistårta. Plus en enkel sallad till.

Efterrätt: Där hade vi faktiskt köpt en jättegod chokladtryffeltårta på ett kafé, och sen delat upp den i minimala men lagoma bitar.

Bröllopstårta, köpte vi på Citygross. Tre vita runda prinsesstårtor, för sammanlagt 80 personer. 11,60 kr /biten. 30 bitar blev över!

Dryck bestod av mammas hemmagjorda flädersaft, vatten eller röd/vitvin som hällts upp i karaffer. På denna post sparade vi mycket pengar genom att dels prova ut vinsorter som smakade förträffligt och precis som vi ville, fast till ett mycket lågt pris. Dessutom köpte vi flaskorna på Systemet och kunde lämna tillbaka det som ej blivit drucket.

(folk fick dricka av det hela kvällen, men ändå fick vi hälften över)

Visst var det säkert lite tråkiga alternativ för dem som hellre druckit öl och läsk, men vi orkade inte lägga ned så mycket kraft på att räkna ut hur mycket sånt vi skulle köpa in, samt lyckas hålla kylt också!

Till tårtan serverade vi Chapel hill. Ett gott sött mouserrande vin, som dock är riktigt billigt.

När det gällde lokalen så hade vi hyrt den för flera dagar så vi verkligen skulle kunna få den så fin som vi önskat. Pynt behöver ju inte kosta massor, men gärna vara genomtänkt!

Inbjudningar, och festprogramspärmar var alla gjorda av snygga men billiga Coop byggtapeter. (Det tar mycket tid att skära till, så detta bör man göra i god tid innan de skall användas!!!)

På borden som satt ihop två och två, låg knoppalakan, och en vacker tapet som täckte skarven och funkade jättefint som löpare! Jag hade faktiskt tidigare köpt hem ett tyg, som jag tänkt sy till längder av, men tack och lov insåg jag att det skulle ta alltför mycket dyrbar tid. Tapeten var jättefin, billig och tidsbesparande! (Och tyget gick att lämna tillbaka)

Över knoppalakanen på honörsbordet hade vi draperat fiberväv, och det blev jättefint. Dessutom var det jätteskönt att kunna ta av sig skorna där bakom, så att ingen såg!

Dessutom hängde vi upp tre tvättlinor från den ena kortväggen till den andra, och däröver draperade vi två stycken fibervävar.

Olika färgade rosor köpte vi billigt från en handelsträdgård, och med bara två stycken olika per småbord blev det jättefint ihop med tapeten och festprogrammen. (rosa, gult och grått)

Vi hade förresten köpt massor av sådana där små dricksglasliknande ljuslyktor på IKEA. Heter de GALEJ kanske? Billiga men jättefina. Och så hade vi köpt flera uppsättningar av deras olikfärgade små blockljus i storförpackningar. (rosa, lila) De blev otroligt fina när de tändes, TROTS dagsljuset! Och de brann jättebra från kl 17 till kl 00:30. Finns fortfarande brinntid kvar! Hade också köpt en liten grund glasskål för 5 kr styck, till varje bord. Det var där i vi satte rosenknopparna. Blev superfint.

Brudbuketten band jag själv av utvalda rosor från handelsträdgården. Blev jättefin med rosa satinband runtom.

Håruppsättning gjorde jag själv. (Men jag har ett tunt lockigt hår, som inte tar så mycket tid att fixa till ens för en frisör. Det tog en kvart för mig.) Likaså sminkningen.

Klänningen köpte jag på Bridal outlet i Stockholm.

Mina skor beställde jag från Ellos, för 249 kr.

Oscarkostymen köpte killen från en outletbutik i Gällstad (Ulricehamn) kravatt, väst och näsduk beställde han från Mytuxido.uk.

Vi beslöt oss för att strunta i hästtransport eller fin bil, och åkte runt i svärfars vrålåk istället. Vilket var jätteskönt, och vi fick en lång lugn stund tillsammans efter vigseln.

När det gäller personal, så går det ju att genom bröllopstorget byta tjänster med andra. Det kan bli alldeles gratis och jättekul erfarenhet för båda.

Jag SKULLE ha haft tre stycken från ett bröllop som jag lovat att sjunga på. MEN de dök inte upp!!! Personen hade senast skickat ett bekräftelsesms några dagar innan, men gick dessvärre inte att nå på telefon! Jag tänker inte hänga ut vem på torget det var, men vill bara varna er, och för att påminna er om att ha ordentligt mycket kontakt med bytespersonerna innan. Det HADE kunnat sluta riktigt illa för oss, men jag råkar ha mycket kontakter, så jag fann hastigt några elever (kvällen innan) som jag kunde hyra in istället.

En annan blivande brud härifrån var däremot med, och det skall bli jätteroligt att kunna återgälda det fantastiska jobb hon gjorde vid vårt bröllop genom att stå för musiken på hennes.

Ja vi hade ett rätt storslaget bröllop tycker vi själva, fast budgeten inte överskred 40 000 kr.

Ett tips jag vill ge andra är också att köpa in festsaker som ni kan tänka er att sälja vidare sen. (Ljusstakar, karaffer, vattenflaskor...)Då kommer ju faktiskt kostnaderna ner något i alla fall.

• Kattpoet

Moster Stina,  jag har en kokbok där det står   1 dl  Kräm Fräs....

• Millan1984

Nu blev det konstigt i inlägget ovan, förlåt men jag vill bara tipsa om dessa pysselböcker, som är väääldigt billiga, jättebra om man har barn med på festen. Vet inte hur mycket jag får skriva, men vill ni veta mer så inboxa mig
  • ElinFalk85
    knyttan skrev 2011-07-17 20:17:01 följande:
    Tack för tipset, det är bara det att vi bor i Malmö o ska gifta oss i Kalmar Solig Bokalokal.se har inte så stor täackning i området s.a.s
    Enligt vad vi har räknat på lite ungefärligt så skulle vi kunna komma undan med runt 600 per kuvert på en ok
    restaurang inkl alkohol då, fast inte fri bar. Och det känns som överkomligt isammanhanget.
    Tyvärr har vi inga florister, frisörer, kockar eller nagelteknologer i släkten det är bara odugliga akademiker allihopa plus en polis som kanske kan få hålla lite ordning på tillställningen haha!
    Så vi är tvungna att hyra in / betala för allt sånt.., Vill inte heller "kommendera" ut släkt o bekanta till att arbeta en massa bara för att jag ska gifta mig. Hade vi haft kvar det stora huset där jag växte upp med gammal stor trädgård hade det varit en sak, men det är sålt sen länge, så vi har liksom inget "gratis".
    Musiker känner vi några dock så dem hoppas vi kunna muta att sjunga o spela lite för oss till kompispris.
    Vi har inte heller fri bar! Vi har det som ingår i paketet, 3 glas öl/vin samt ett glas
    mousserande vin. Skulle det inte ingått så skulle vi bjudit på ett glas mousserande samt
    ett glas öl eller vin. vill folk festa till det efter det får dom köpa i baren =).
    naglarna får jag gjorda på salong vi har inte heller några nagelteknologer eller florister
    i släkten tyvärr. också bara akademiker, och en musiker =).
Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?