Vi hade en mottagning med alkoholfri bål och en massa snittar och tilltugg av olika slag, för ca 130 personer.
Sedan en middag för 100 personer. Vårt bröllop kostade 40 000 kr.
Vi gjorde absolut det mesta själva och höll på att jobba ihjäl oss under månader, men främst veckorna innan, då jag dessutom var 7-månadersgravid, förkyld med feber och det var 28 grader varmt under de mest slitsamma dagarna innan. Matlagningen var tuff, det skall det inte stickas under stol med, men jag tyckte trots allt det var värt allt jobb.
Snittarna: mördegssnurror med ost och flingsalt, eller mögelost. Tunnbrödssnurror med pepparrotsost och skinka, ostbågar och salta pinnar.
Middagen bestod av:
förrätt: Egenbakat tunnbröd som jag sen ångat och böjt till över efterrättsskålar. De fick en fyllning av Västkuströra, bestående av Craime fraische (nej jag kommer aldrig lära mig stava till det!), dill, crabbfish, citronsaft, majonäs och lite räkor.
Huvudrätt: Tjälknöl gjord på vildsvin. Väddöskinka, som vi köpt, samt trattkatarellsås och potatistårta. Plus en enkel sallad till.
Efterrätt: Där hade vi faktiskt köpt en jättegod chokladtryffeltårta på ett kafé, och sen delat upp den i minimala men lagoma bitar.
Bröllopstårta, köpte vi på Citygross. Tre vita runda prinsesstårtor, för sammanlagt 80 personer. 11,60 kr /biten. 30 bitar blev över!
Dryck bestod av mammas hemmagjorda flädersaft, vatten eller röd/vitvin som hällts upp i karaffer. På denna post sparade vi mycket pengar genom att dels prova ut vinsorter som smakade förträffligt och precis som vi ville, fast till ett mycket lågt pris. Dessutom köpte vi flaskorna på Systemet och kunde lämna tillbaka det som ej blivit drucket.
(folk fick dricka av det hela kvällen, men ändå fick vi hälften över)
Visst var det säkert lite tråkiga alternativ för dem som hellre druckit öl och läsk, men vi orkade inte lägga ned så mycket kraft på att räkna ut hur mycket sånt vi skulle köpa in, samt lyckas hålla kylt också!
Till tårtan serverade vi Chapel hill. Ett gott sött mouserrande vin, som dock är riktigt billigt.
När det gällde lokalen så hade vi hyrt den för flera dagar så vi verkligen skulle kunna få den så fin som vi önskat. Pynt behöver ju inte kosta massor, men gärna vara genomtänkt!
Inbjudningar, och festprogramspärmar var alla gjorda av snygga men billiga Coop byggtapeter. (Det tar mycket tid att skära till, så detta bör man göra i god tid innan de skall användas!!!)
På borden som satt ihop två och två, låg knoppalakan, och en vacker tapet som täckte skarven och funkade jättefint som löpare! Jag hade faktiskt tidigare köpt hem ett tyg, som jag tänkt sy till längder av, men tack och lov insåg jag att det skulle ta alltför mycket dyrbar tid. Tapeten var jättefin, billig och tidsbesparande! (Och tyget gick att lämna tillbaka)
Över knoppalakanen på honörsbordet hade vi draperat fiberväv, och det blev jättefint. Dessutom var det jätteskönt att kunna ta av sig skorna där bakom, så att ingen såg!
Dessutom hängde vi upp tre tvättlinor från den ena kortväggen till den andra, och däröver draperade vi två stycken fibervävar.
Olika färgade rosor köpte vi billigt från en handelsträdgård, och med bara två stycken olika per småbord blev det jättefint ihop med tapeten och festprogrammen. (rosa, gult och grått)
Vi hade förresten köpt massor av sådana där små dricksglasliknande ljuslyktor på IKEA. Heter de GALEJ kanske? Billiga men jättefina. Och så hade vi köpt flera uppsättningar av deras olikfärgade små blockljus i storförpackningar. (rosa, lila) De blev otroligt fina när de tändes, TROTS dagsljuset! Och de brann jättebra från kl 17 till kl 00:30. Finns fortfarande brinntid kvar! Hade också köpt en liten grund glasskål för 5 kr styck, till varje bord. Det var där i vi satte rosenknopparna. Blev superfint.
Brudbuketten band jag själv av utvalda rosor från handelsträdgården. Blev jättefin med rosa satinband runtom.
Håruppsättning gjorde jag själv. (Men jag har ett tunt lockigt hår, som inte tar så mycket tid att fixa till ens för en frisör. Det tog en kvart för mig.) Likaså sminkningen.
Klänningen köpte jag på Bridal outlet i Stockholm.
Mina skor beställde jag från Ellos, för 249 kr.
Oscarkostymen köpte killen från en outletbutik i Gällstad (Ulricehamn) kravatt, väst och näsduk beställde han från Mytuxido.uk.
Vi beslöt oss för att strunta i hästtransport eller fin bil, och åkte runt i svärfars vrålåk istället. Vilket var jätteskönt, och vi fick en lång lugn stund tillsammans efter vigseln.
När det gäller personal, så går det ju att genom bröllopstorget byta tjänster med andra. Det kan bli alldeles gratis och jättekul erfarenhet för båda.
Jag SKULLE ha haft tre stycken från ett bröllop som jag lovat att sjunga på. MEN de dök inte upp!!! Personen hade senast skickat ett bekräftelsesms några dagar innan, men gick dessvärre inte att nå på telefon! Jag tänker inte hänga ut vem på torget det var, men vill bara varna er, och för att påminna er om att ha ordentligt mycket kontakt med bytespersonerna innan. Det HADE kunnat sluta riktigt illa för oss, men jag råkar ha mycket kontakter, så jag fann hastigt några elever (kvällen innan) som jag kunde hyra in istället.
En annan blivande brud härifrån var däremot med, och det skall bli jätteroligt att kunna återgälda det fantastiska jobb hon gjorde vid vårt bröllop genom att stå för musiken på hennes.
Ja vi hade ett rätt storslaget bröllop tycker vi själva, fast budgeten inte överskred 40 000 kr.
Ett tips jag vill ge andra är också att köpa in festsaker som ni kan tänka er att sälja vidare sen. (Ljusstakar, karaffer, vattenflaskor...)Då kommer ju faktiskt kostnaderna ner något i alla fall.