• Debe

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

Vi ska gifta oss i januari 2012 och planerar en bröllopsfest för ca 60 gäster där vi har tänkt göra mycket själva för att hålla kostnaderna nere. Helt enkelt för att vi inte har råd med annat.
    Jag tycker det vore kul att höra hur ni andra gör, fixar och trixar. Just nu brottas vi med kostnaderna för vigselring och min fåfänga. Jag vill fixa håret och naglarna.
    Vår budget: 40-50000 för bröllopet och detsamma för bröllopsresan (en månad i asien)

• Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
  • millemill

Jag kommer att "pimpa" min förlovningsring, sätta i en liten sten i den eller något liknande, eftersom jag inte är någon  smyckes-person annars känns det onödigt med två ringar. 

Ska önska mig en makeup-kurs i födelsedagspresent, och fixa det själv, håret vill jag ha ordnat av nån som kan! ;) Det är lyxen jag unnar mig!!

Klänning är redan inköpt på blocket, dricka köps i Tyskland, gästerna får dricka till maten, resten till självkostnadspris.
    Vi tänker ta en kuvert avg, men vi skriver i inbjudan att vi önskar detta istället för presenter. M2b köper sin kavaj på Vinåker outlet. Näbb-klänning ska jag be en väninna till min mamma sy, har blivit lovad ett mkt förmånligt pris! ;)

Funderar på att fixa för-och efterrätt själv, och betala för huvudrätten.

Lokal ska vi hyra där min m2b arbetar, så vi får ett bra pris.
    Och inbjudningskort och meny/festprogram ska jag själv fixa.

Är det någon som vet var man köper billigt papper???

• Mariahove

Vi ska också hålla nere på kostnaderna.
    Tänker betälla en "kina" klänning
    Vår ena kompis ska spela trumpet i kyrkan och två andra kompisar ska spela lite gittar på festen, sen ska vi ha spotify.
    Vi ska ha tai buffe (jag älskar taimat och dessutom inte så dyrt).
    Vi har tungstens förlovningsringar och ska beställa vigselring från samma ställe, (våra förlovningsringar kostade knappt 1000kr var).
    Sprit från Tyskland.
    Inbjudningskort troligtvis från vistaprint
    Barnvakten till allas barn kostar ca 60kr i timmen
    Lokal är det enda som kommer kosta en del, ska hitta en lokal där porslin ingår.
    Ev behöver vi någon serveringspersonal.
    Brudbuketten ska jag försöka hitta en vanlig finbukett typ.
    Göra mina naglar själv, fransk manikyr
    Göra en vanlig håruppsättning, inte brud

• fru i augusti

Vi gifte oss i lördags och hade ett bröllop som totalt gick på ca 30.000:- (23.000:- om man räknar bort min ring). Här kommer lite bilder på hur vi dekorerade bord och partytältet.

I ett inlägg några sidor bakåt tipsade tout lamour lamour om billiga dekorationer. Vaser gjorda av glasflaskor upphängda i taket (hängda två och två eller en och en. Blommorna är från en ICA bukett) och ljuslyktor gjorda av glasburkar. Jag nappade på idén och såhär fint blev det

Vit pappersduk, ljusblå karottunderlägg från IKEA 19 kr / styck. Vita blomkrukor som redan fanns hemma och blommorna i krukorna är köpta på ICA (29 kr /st )

Jag blev helnöjd =)

• nica83

Vårt bröllop kostar mycket trots följande besparingar:

Billig lokal (i förhållande till vad vi får för pengarna i Stockholm)
    Nära släkting som gör mitt hår och sminkar (hon är frisör)
    Egna inbjudningskort/placeringskort/festhäften och vigselhäften
    Egna vaser för blommor (barnmatsburkar med fint sidenband runt)
    Binder troligen min egen brudbukett + tärnbuketterna
    Vi lagar mer än hälften av maten själva (snittar, förrätt, delar av varmrätten som är buffé, efterrätt)
    Vi har borglig vigsel där vi har nära anhöriga som spelar piano och sjunger

• Nudax
    fru i augusti skrev 2011-08-08 19:25:59 följande:

Vi gifte oss i lördags och hade ett bröllop som totalt gick på ca 30.000:- (23.000:- om man räknar bort min ring). Här kommer lite bilder på hur vi dekorerade bord och partytältet.

I ett inlägg några sidor bakåt tipsade tout lamour lamour om billiga dekorationer. Vaser gjorda av glasflaskor upphängda i taket (hängda två och två eller en och en. Blommorna är från en ICA bukett) och ljuslyktor gjorda av glasburkar. Jag nappade på idén och såhär fint blev det

Vit pappersduk, ljusblå karottunderlägg från IKEA 19 kr / styck. Vita blomkrukor som redan fanns hemma och blommorna i krukorna är köpta på ICA (29 kr /st )

Jag blev helnöjd =)

Åh. såg ju riktigt genomtänkt och fint ut! =D Vi planerar också att ha liten budeget (36.000) och letar idéer för det överallt. Jättefint hade ni! =)
  • JNT

Vilken underbar tråd!!

Vårt bröllop hamnar på mellan 30 000-40 000, allt är inte helt klart med budgeten.Vi kommer ha ca 60 gäster.

Vår lokalhyra ligger på 1800:- från fredag morgon till söndag kväll, då ingår bord, stolar och röda mattor att rulla ut vid ingången. Lokalen är som en dröm, en gammal industrilokal som gjorts om till festvåning. :)

Vi kommer ha buffé. Den kalla maten kommer vänner till oss att göra (vi betalar råvarorna), den varma maten tar vi från en catering där vi känner ägaren som lovat oss "kompispris". :) Vi ska be några bekanta att ställa upp som servitriser. Tårtan bakar vi antingen själva eller köper från CityGross eller liknande. Korv med bröd som vickning.

Porslin, bestick och glas kommer vi låna ihop från släkt och vänner (det vi inte har själva), det kommer vara gamla grejer då vi älskar vintage och antikviteter.

Vi kommer dekorera med levande ljus, ängsblommor och ungbjörkar. Har köpt billig tyll i en second hand-butik att spänna upp i taket i lokalen.

En del av alkoholen kommer vi köpa i Tyskland när vi ändå ska dit, resten på bolaget så vi kan lämna tillbaka det som inte går åt.

Trycksaker kommer vi och vårt värdpar till stor del göra själva, det riktigt kliar i fingrarna efter att börja pyssla!

Vi hoppas vi kommer ha råd att anlita ett band som spelar på festen, annars får det bli Spotify i offline-läge med bestämd låtlista så ingen kan ändra något.

Har fått ärva vigselringar från nära släktingar och kommer smälta ner dessa för att göra våra nya ringar.

Förmodligen kommer vi bara önska oss pengar i present, ev till bröllopsresa. Vi har inte planerat nån utan vi får se hur långt pengarna räcker.

En nära släkting är make up-artist så hon kommer sminka mig och eventuellt fixa mina naglar och håret också.

Jag kommer nog ha en enklare klänning eller en kinaklänning. Tror jag kommer ha ärvda smycken, det beror på lite vilken klänning det blir.

Blivande mannen kommer köpa ny kostym som han kommer kunna använda många gånger.

Bröllopsnatten spenderar vi hemma med fina laka, vackra blommor och tända ljus. Några vänner kommer göra i ordning brunch till oss dagen efter. :)

Det är så långt vi kommit hittills med planerandet!

• augusti2012

Kattpoet: fransk silkpaj med hallon låter spännande.. berätta gärna mer. :)

• augusti2012

du har inte receptet på svenska??? kan kanske provas i helgen till sambons kalas. går den göra med vit choklad??

• Kattpoet

augusti om du ger mig 1- 2 timmar så ska jag över sätta receptet till svenska. Inga problem!

• augusti2012

kattpoet: tack va gullig du är {#emotions_dlg.flower}

• Kattpoet

Fransk silk paj.
     22 cm i diamter stort  färdig gjort pajskal, det ska var kallt. 
    3 stora ägg
    160 ml strösocker.
    2 msk vattten
    285 gram  hackad chocklad,  mörk, ljus eller vit  eller en blanding mellan mörk ochljus.
    114 gram smör, skuren i kuber och rumsvarmt. 
    236 ml vispgrädde
    1½ tsk äkta vanilj socker 

Topping
    236 ml vispgrädde
    1 tsk äkta vanilj socker
    75 ml socker

Tillsätt socker, ägg och vatten i en stor kastrull (2liter). Sätt på plattan på låg medelvärme och börja vispa med en elvisp.  När massan når  70 grader tar du bort den från värmen och vispar i smöret. När smöret är smält ha i chokladen och fortsätt att vispa tills  smeten är rumstemperature.  In en separat bunke vispa  grädden med vaniljen till styva toppar.
    Vispa på ner chokladensmeten sakta i  grädden, tills allt är blandat.  Häll smeten ner i pajformen och ställ i kylskåpet tills det är kall och den har satt sig, det tar ungefär 2 timmar.
    När du ska servera  vispa den andra omgången vispgrädde med socker och vanilj och lägger den ovan på.

Om du använder vit choklad så bör du tillsätta gelatin.  7 gram gelantin blandas med  sockret och sedan hälles i kastrullen , tillsätt sedan sedan äggen och vattnet och så följer du receptet som ovan.
    Om man vill ha  frukt i pajen så som  urkärnade körsbär, hallon, jordgubbar så fyller man pajskalet med frukten innan man häller på smeten.  Om man använder hallon, körbärs är det bäst att lägga dem på sidan så att hålen även kan fyllas med choklad smet.
    Man kan annars ha  frukt eller chokladgodis på toppen av pajen.

Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?