• Tårtsmula

Erfarenhet av rosor från Hötorget?

Hej alla blivande brudar och alla gifta!

Jag har äntligen kommit fram till en fantastiskt vacker dukning. Den förutsätter massor av rosor och då är det ju av största intresse att få tag i såna billigt. Jag bor i Västerås och gick till torget och köpte rosor för att göra en provdukning. Nu, fem timmar senare, tycker jag att dom ser ledsna ut. Jag får verkligen ångest av det här. Hela dukningen pajjar om jag inte får tag i rosor och jag har inte budget för att betala 40 kr per ros. Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???

• Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?
  • Tårtsmula
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-17 21:10:08 följande:
    Tycker det låter som en bra plan!
    Jag kunde inte brytt mig mindre om ifall blommorna höll dagen efter men min bukett höll upp till 3 dagar efter bröllopet. Lycka till! :)
    Hahha.... ja, det är så jag också känner.
  • snart Peters fru

Har du möjlighet att handla blommorna på torsdagen så kan det vara en idé.
    Då hinner du snitta dem o ställa i varmt vatten så dom hinner vattendra ordentligt. Då kan du dessutom plocka bort de blommor som slokat!

Lycka till!

• Tårtsmula
    snart Peters fru skrev 2011-07-17 22:28:04 följande:
    Har du möjlighet att handla blommorna på torsdagen så kan det vara en idé.
    Då hinner du snitta dem o ställa i varmt vatten så dom hinner vattendra ordentligt. Då kan du dessutom plocka bort de blommor som slokat!

Lycka till!
    Aha, ja det är ju såklart en idé... tack!
  • Sandrina
    passionsblomman skrev 2011-07-16 00:37:46 följande:
    Men tala med din florist om det då, och säg att du skulle behöva hitta en ros för det priset. Vem vet vad de kan erbjuda? På sommaren ligger inte blommor lika högt som de gör på vintern, så det är inte alls säkert att det är omöjligt. Men jag vidhåller MED erfarenhet från torget och branschen i övrigt att du bör vända dig till en firma där du åtminstone får riktiga kvitton och nöjd-kundgarati. De flesta torgare kör inte på det. Och som sagt, jag har bra koll på vad det är de köper in. Det är inte samma kvalité. Men visst, det hoppar säkert in någon som berättar att hon köpte på torget och att det blev så bra SÅ. Och det var ju tur för henne då. Det kan precis lika gärna rasa. Den risken får du lov att vara beredd att ta. Så är det bara.
    Jag tror en florist kan hjälpa dig utan att du behöver tulla på kvalitén. men kom ihåg att prata om hela buntar och att de inte ska tas isär, och kolla vad de då kan göra för dig. Jag hade kunnat ordna det när jag jobbade det vet jag. Och då jobbade jag ändå i storstan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, jag har köpt rosor på höstorget, dock inte till mitt bröllop, och dom var jättefina, billiga och stod sig en hel vecka.
    Givetvis är chansen säkert större att du får bättre blommor hos en florist.
    MEN, jag har en vän som hämtade sin brudbukett från sin florist där vissa blommor redan börjat vissna,
    Så någon garanti kan man aldrig få, oavsett vart du köper dina blommor.

Du kan lika gärna ha tur med blommor från Hötorget som otur med blommor från en florist eller tvärt om.
  • Emblas Mamma

Vi köpte blommor från torget här hemmavid,
    jag tyckte inte att det var det viktigaste, utan sa till min toastmadame att gå dit och plocka åt sig rosor samma dag, dom har ju ändå mycket att välja på och jag sa bara åt henne att hitta en stor vit blomma, gärna stora rosor, och dom får gärna gå åt det gröna eller ljust rosa hållet. Men bara en aning.

Blommorna höll sig superfina en hel vecka! Svärmor lyckades hålla sina ännu längre som hon fick över!
    Jag tycker at det är värt att köpa på torget, bordsdekorationen är ju ändå inte det viktigaste av allt.
    Tror inte heller chansen är den största att det vissnar sådär med en gång, det bästa är kanske att köpa samma dag!
    Det blir billigare om du inte beställer. Gå bara dit och ta något som passar till ert bröllop.
    Tyvärr fungerar det inte att ladda upp bilder just nu, försöker senare igen.
    Men just våra blommor blev som jag ville, stora, vita och liite åt det ljusgröna hållet i kanterna. Toastmadame köpte även lite "grönt" till och band ihop lite fint! Allt gick lös på ca. 300 kr. Och detta var för 20 rosor och lite grönt till alla.

• passionsblomman
    Sandrina skrev 2011-07-18 04:42:27 följande:
    Ja, jag har köpt rosor på höstorget, dock inte till mitt bröllop, och dom var jättefina, billiga och stod sig en hel vecka.
    Givetvis är chansen säkert större att du får bättre blommor hos en florist.
    MEN, jag har en vän som hämtade sin brudbukett från sin florist där vissa blommor redan börjat vissna,
    Så någon garanti kan man aldrig få, oavsett vart du köper dina blommor.

Du kan lika gärna ha tur med blommor från Hötorget som otur med blommor från en florist eller tvärt om.
    Nja, förhoppningvis inte "lika gärna" men eftersom det är färskvara man handlar med, och även en florist i butik kan råka ut för att få undermåliga blommor från en odlare ibland, så blir det -i min värld-desto viktigare att man då har garantier och policy där man åtminstonde får tillbaka pengar eller på annat sätt kompenseras de gånger oturen är framme. På torget är det mer "chansa och vinn eller förlora" vilket ju kan vara helt ok i vissa sammanhang.
    Det är ju dessutom så att det finns både bra, seriösa florister och helt kassa, fullständigt samvetsösa, precis som i alla branscher, och en butikslokal är ju ingen garanti för att någon är duktig. Men man har åtminstone bättre reklamationsmöjligheter. Och generellt sett, så får man ju som bekant vad man betalar för. Vart man sedan väljer att handla, är ju helt upp till var och en.

Vad din vän beträffar, så är det total skandal ifall det inte gjordes något åt hennes bukett. hade det hänt mig att det jag skulle leverera inte höll måttet, hade jag vänt ut och in på mig för att rädda situationen.
  • Tårtsmula

Garantin har man ingen nytta av när det väl gäller. Man kan inte gärna skjuta upp festen för att man ska reklamera rosor. Att garantin innebär pengarna tillbaka, spelar ingen roll just den dagen.

• passionsblomman
    Tårtsmula skrev 2011-07-18 16:27:04 följande:
    Garantin har man ingen nytta av när det väl gäller. Man kan inte gärna skjuta upp festen för att man ska reklamera rosor. Att garantin innebär pengarna tillbaka, spelar ingen roll just den dagen.
    Nej men köp dina blommor på torget då för hundra gubbar!

Nu har du-givetvis av självklara skäl, och precis som de flesta andra- lite dålig insikt i hur mycket man faktiskt ibland kan göra när man drabbas av dålig leverans.

För det första så lär floristen ofta märka att blommorna hon fått inte är bra-då händer det att grossister flyger upp nya blommor från Holland enkom för att rädda den brudbeställningen. Det är sådant som bruden kanske aldrig ens får veta. Buketter och dekorationer görs inte samma dag, och ser man på morgonen att något gått åt skogen, har man ett nätverk av kollegor och leverantörer man självklart akutkontaktar för att få hjälp att lösa en katastrofsituation. Om det så innebär att man sätter sig i en bil eller budar över blommor från nästa stad, skiter man i just då, bara man räddar situationen.

Blommor som bruden själv ska dekorera med och som man säljer på bunt, ger man noggranna instruktioner i hur de ska skötas och tas om hand för att just undvika slokande roshuvuden etc Man lämnar heller inte ut dem samma dag, utan de brukar hämtas senast dagen innan, och då har man åtminstone lite tid på sig att upptäcka oegentligheter. Och man beställer samvetsgrannt något man tror på. Som man vill sätta sitt namn på. Som man står för. (Det är INTE inköpskriterierna inom torghandeln generellt sett, kan jag upplysa om, utan det går i stort sett helt ut på lägsta möjliga inpris, punkt slut) Ibland önskar jag att ni alla kunde se vilka stordåd och räddningsaktioner om skett bakom kulisserna somliga gånger. Herregud!
    Skulle allt skita sig, så är det såklart alldles hemskt om det blir så illa att bruden står utan blommor-fast inann man kommit dithän, så har man antagligen erbjudit sig att åtminstone dekorera med något annat och på butikens bekostnad. Att man sedan lämnar tillbaka pengarna och säkerligen lägger mer plåster än så på såren, är kanske inte nog just på bröllopsdagen, men i förlängningen är det viktigt, det är ju självklart.
    Nöjd-kundgarantin jag talar om, omfattar förövrigt alla blommor från den butik som har sådan. Blommogram, tulpanbuketter, begravningsarr etc. För mig som florist är det väldigt viktigt att åtminstone få chansen att ersätta blommor som jag själv inte står för och dessutom vill jag få veta det så jag har chans att reklamera i min tur. Det gynnar hela branschen.

Men har man som kund chansat och står där på sin festdag, med inga blommor alls, ja då har man ju inget annat än skägget i brevlådan helt och hållet. Särskilt om man vare sig har mer tid, mer pengar eller ens kvitton på det man handlat.
    Jag tänker inte försöka övertyga just dig om att avstå hötorget-du är uppenbart redan en av de lågprisfrälsta, så det är ju helt lönslöst. Men utöver dig är det ju flera andra som uttrycker sig i tråden, och jag hade en replik där på vad Sandrina skrev.
  • Blivande fru Swärdh

Ta det lugnt passionsblomman. Det är inte din uppgift att övertyga någon om att inte köpa på torget. Alla gör som dem vill. Man prioriterar olika. Blommor är inte alltid en nr 1 prio för alla. Det framstår tydligt att dem som köpt sina på närmaste torg (inkl. jag) varit jättenöjda så det är dessutom inget fel att vara "lågprisfrälst".
    Vad gäller blommorna tycker jag bara det är extra smart att vara lågprisfrälst för blommor är bara en tillfällig vara. Tycker Tårtsmulans plan är jättebra!

• Tårtsmula

Tack blivande fru Swärdh! :)

Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-18 19:02:46 följande:
    Ta det lugnt passionsblomman. Det är inte din uppgift att övertyga någon om att inte köpa på torget. Alla gör som dem vill. Man prioriterar olika. Blommor är inte alltid en nr 1 prio för alla. Det framstår tydligt att dem som köpt sina på närmaste torg (inkl. jag) varit jättenöjda så det är dessutom inget fel att vara "lågprisfrälst".
    Vad gäller blommorna tycker jag bara det är extra smart att vara lågprisfrälst för blommor är bara en tillfällig vara. Tycker Tårtsmulans plan är jättebra!

Ja, jag känner lika dant. Passionsblomman, du verkar ta det personligt på något sätt att man letar efter blommor från torg. Du upprepar dina argument om och om igen. Jag förstår vad du skriver, jag lovar! ;)

Hade jag varit intresserad av blommor från florist så hade rubriken angett det. För mig räcker det att blommorna är fina under bröllopsdagen. Många skriver att dom är supernöjda efter att dom har köpt från torg och jag har inte läst någonstans att någon har känt sig blåst.

På måndag ska jag till Hötorget och köpa rosor för en provdukning. Jag kan återkomma om rosornas kvalitet!

Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?