Tårtsmula skrev 2011-07-18 16:27:04 följande:
Garantin har man ingen nytta av när det väl gäller. Man kan inte gärna skjuta upp festen för att man ska reklamera rosor. Att garantin innebär pengarna tillbaka, spelar ingen roll just den dagen.
Nej men köp dina blommor på torget då för hundra gubbar!
Nu har du-givetvis av självklara skäl, och precis som de flesta andra- lite dålig insikt i hur mycket man faktiskt ibland kan göra när man drabbas av dålig leverans.
För det första så lär floristen ofta märka att blommorna hon fått inte är bra-då händer det att grossister flyger upp nya blommor från Holland enkom för att rädda den brudbeställningen. Det är sådant som bruden kanske aldrig ens får veta. Buketter och dekorationer görs inte samma dag, och ser man på morgonen att något gått åt skogen, har man ett nätverk av kollegor och leverantörer man självklart akutkontaktar för att få hjälp att lösa en katastrofsituation. Om det så innebär att man sätter sig i en bil eller budar över blommor från nästa stad, skiter man i just då, bara man räddar situationen.
Blommor som bruden själv ska dekorera med och som man säljer på bunt, ger man noggranna instruktioner i hur de ska skötas och tas om hand för att just undvika slokande roshuvuden etc Man lämnar heller inte ut dem samma dag, utan de brukar hämtas senast dagen innan, och då har man åtminstone lite tid på sig att upptäcka oegentligheter. Och man beställer samvetsgrannt något man tror på. Som man vill sätta sitt namn på. Som man står för. (Det är INTE inköpskriterierna inom torghandeln generellt sett, kan jag upplysa om, utan det går i stort sett helt ut på lägsta möjliga inpris, punkt slut) Ibland önskar jag att ni alla kunde se vilka stordåd och räddningsaktioner om skett bakom kulisserna somliga gånger. Herregud!
Skulle allt skita sig, så är det såklart alldles hemskt om det blir så illa att bruden står utan blommor-fast inann man kommit dithän, så har man antagligen erbjudit sig att åtminstone dekorera med något annat och på butikens bekostnad. Att man sedan lämnar tillbaka pengarna och säkerligen lägger mer plåster än så på såren, är kanske inte nog just på bröllopsdagen, men i förlängningen är det viktigt, det är ju självklart.
Nöjd-kundgarantin jag talar om, omfattar förövrigt alla blommor från den butik som har sådan. Blommogram, tulpanbuketter, begravningsarr etc. För mig som florist är det väldigt viktigt att åtminstone få chansen att ersätta blommor som jag själv inte står för och dessutom vill jag få veta det så jag har chans att reklamera i min tur. Det gynnar hela branschen.
Men har man som kund chansat och står där på sin festdag, med inga blommor alls, ja då har man ju inget annat än skägget i brevlådan helt och hållet. Särskilt om man vare sig har mer tid, mer pengar eller ens kvitton på det man handlat.
Jag tänker inte försöka övertyga just dig om att avstå hötorget-du är uppenbart redan en av de lågprisfrälsta, så det är ju helt lönslöst. Men utöver dig är det ju flera andra som uttrycker sig i tråden, och jag hade en replik där på vad Sandrina skrev.