• Tårtsmula

Erfarenhet av rosor från Hötorget?

Hej alla blivande brudar och alla gifta!

Jag har äntligen kommit fram till en fantastiskt vacker dukning. Den förutsätter massor av rosor och då är det ju av största intresse att få tag i såna billigt. Jag bor i Västerås och gick till torget och köpte rosor för att göra en provdukning. Nu, fem timmar senare, tycker jag att dom ser ledsna ut. Jag får verkligen ångest av det här. Hela dukningen pajjar om jag inte får tag i rosor och jag har inte budget för att betala 40 kr per ros. Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???

• Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?
  • Emblas Mamma

Här är bild på våra blommor,
    vi är jättenöjda såklart! Vi prioriterar absolut inte blommor på borden, det viktiga var såklart att beställa brudbuketten hos en florist, men just dekorationer kan kvitta.
    Detta fick vi alltså för 300, när vi kolla de hos floristen skulle det gå på mer än det dubbla - och vi hade inte råd just då. Så det fick bli från torget! Det kunde inte bli bättre, vi hade kanske tur också!
    Man får kanske inte vara för kräsen! :)

• passionsblomman

Jag garanterar att jag är fullständigt lugn. Vad som är "min uppgift" kommer väl inte an på någon annan att tala om däremot? När det handlar om argument för olika val, och att dlea med sig av olika erfarenheter, så borde det sannerigen stå var och en-även den som inte har de bekvämaste åsikterna eller infallsvinklarna-att komma med dem. Klart man med vad man delar med sig antingen övertygar eller motsatsen, beroende på vem som ska sålla bland inläggen. Det är inget konstigt och handlar inte om något tvång, manipulation eller översitteri. Det är bara olika sidor av saken. Jag har aldrig sagt att det skulle vara dåligt att redan vara "lågprisfrälst" ett ord jag tog till för att påpeka på att man redan är övertygad.

Värt att notera i samtalet, är hur obemärkt inlägget om svarthandel gled förbi....
    det är uppenbart att vissa faktorer spelar noll roll för den som gör vissa val.

Och mitt senaste inlägg handlade om det här med garanti-något som TS sa inte spelar roll. Den bilden ville jag -helt lugnt-nyansera en aning. Det tycker jag behövdes. och oavsett alla "gör-det-själv-brudar" så fortsätter jag envist att ibilla mig att även en utbildad, yrkeserfaren florist me god inblick i såväl torghandel som butiks och grossisteld, kan ha fakta att komma med på ett forum som detta. OCH att det varningens finger jag ibland höjer, kan vara välbefogat även om det finns folk som saker gått bra för.
    Och för envar, så är ju den slutliga huvudsaken att man själv är nöjd. men på ett allmänt plan, finns det kanske saker att iaktta när det kommer till kvalité på binderier, konsumentens vanor och vad som är viktigt för personen, vad man är beredd att betala för, vad man vill ha utan att egentligen alls betala för det och så vidare. Det är fragor som vi i branschen måste se och vara medvetna om för att kunna satsa rätt på våra företag.

Och en sak kan jag -också helt lugnt-konstatera: om alla tyckte och som ni gör, skulle mitt yrke vara helt onödigt, inte existera och därmed falla i glömska. Då är det sedan slut på floristtips, och sedan kan var och en knyta sina buketter med de blommor man fått på lägstapriset på torget, helt utan att någon jobbig florist lägger sig i med ovälkomna råd.

Fram till dess kommer jag antagligen att redovisa en del punkter jag tycker är tänkvärda, även fortsättningsvis på bt, åtminstone ett tag till. Det kommer knappast att skada någon eller vara ett hinder för någon att "göra som den vill".

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MickeAngelica2011

Hej!
    jag har handlat på hötorget många gånger när jag har gjort brudbukett och bröllopsdekerationer till vänner och de har varit jätte nöjda o de har varit kanon fina....så satsa på hötorget...

det ska jag göra till borden...
    det man ska tänka på är om man vill ha en speciell färg  men annars är hötorgt toppen *L*

• passionsblomman

TS; jag har helt klart ett djupt engagemang när det kommer till blommor, branschen, rättvis konkurrens och ord som kvalité osv. men jag är inte så omogen att jag tar torghandel personligt. Det är en väldigt grav missuppfattning. Däremot är jag obekväm nog att inte bara stryka medhårs jämt. DET brukar ofta tas personligt på BT.

Du frågar efter erfarenheter TS. Jag har erfarenheter. Förnodligen de största och längsta av de flesta du träffar här. Både som kund och inifrån branschen. Jag har från början fattat att det inte är vatten värt för dig och din trådstart till trots, så vill du egentligen bra höra precis det du hoppas på: att blommor från torget kommer att bli sååååå bra.

Det blir de kanske.

Men ingen av er kan väl vara så ignoranta att ni faktiskt tror på allvar att n kan köpa blommor som ni uppger er ha gett 5 kr/st för, och sedan förmå er att samtidigt tro att ni handlar på schyssta villkor? För de där 5 kronorna har ingen fått en vit lön på,ingen har betalat ett öre i skatt och ingen som vill sälja blommor med kvalité och ge service, kunskap och allt annat som hör till yrkets och yrkesstoltheten, har någon som helst rimlig chans att konkurrera med det prismässigt. Jag har sett vagnarna som står och väntar på att kastas och som har en skylt "torg-kalle?" på sig. Om inte ens Torg-Kalle förbarmar sig över vagnen, till vrakpris, så kastas de blommorna vid stängning. Annars är ni välkomna att köpa dem av honom nästa morgon. Det står er helt fritt. 

Sedan finns det faktiskt olika torgare också. Vissa säljer bra saker, som här på landet där jag bor nu, så är torgaren inte en "dealare" utan ofta är det en odlare som har ett familjeföretag och som säljer närproducerat. Det är ofta prisvärt, med definitivt inte de underpriser som nämns här, utan det kostar vad som framstår som rimligt i förhållande till produkten. Inte som i storstan där torgarna kommer sist på dan, köper "skiten" eller ännu värre: egentligen bara har sin blom-/grönsaksverksamhet för att tvätta pengar eller mörka helt annan verksamhet. Som en polis sa till mig "Tja, det är ju inte så jävla svårt att ge bort blommorna gratis när man säljer amfetamin ur blombilen i garaget på natten..."

Men då är frågan: När ni säger "blommor är inte så viktigt för mig", så menar ni alltså egentligen "Blommor är så viktigt och avgörande för mig att jag vill ha hundratals blommor. Jag vill ha dem i massor, och överflöd och härliga mängder. Men jag vill inte betala för dem. Åtminstone inte vad de i rättvis handel borde kosta."

Annat vore det ju om ni inte tyckte blommor var viktigt-och därmed inte prioriterade att ha några. Eller plockade dem själva i all enkelhet i naturen.

Det här går att överföra på alla andra kategorier tjänster också. Fotografen, frisören, konditorn osv.

Egentligen är det döfött och helt onödigt av just mig att skriva i den här typen av trådar, eftersom det inte är yrkesråd som de som skapar dem vill ha. Men det är ändå lite så, att om inte jag säger min sida av saken, vem säger den då? Och vad är det för upplysning för någon, om den bara får veta det positiva?

• Emblas Mamma

Mina rosor kostade 15kr/st inte 5kr/styck.

Hur gärna jag vill ha ett helt ekologiskt och bra bröllop så har vi faktiskt inte råd.
    Jag förstår att allt inte är bra - men, jag köper vissa saker som är bra till bröllopet och adnra saker som är mindre bra. Jag försöker kompensera på andra sätt.
    Jag har inte dåligt samvete alls.

Alla på BT är ju glada åt ordspråket "rätta munnen efter magsäcken" och det verkar som om det alltid finns någon som förespråkar att man bara måste göra si eller så lite då och då. Det gäller både ringar, fotograf, klänning osv, osv.
    Jag förstår att man kan tycka det, men tyvärr så har inte alla råd med det. Man försöker ju ändå så gott man kan.
    Blommor till kyrkan plockade vi dock i naturen! Likaså till ärebågen  osv.
    Det kändes hur bra som helst. Sen att jag köpte 20 billigare rosor för 300 har jag inte dåligt samvete för alls, det var bara bra för plånboken det.

• passionsblomman
    Emblas Mamma skrev 2011-07-18 20:48:20 följande:

Hur gärna jag vill ha ett helt ekologiskt och bra bröllop så har vi faktiskt inte råd.
    Jag förstår att allt inte är bra - men, jag köper vissa saker som är bra till bröllopet och adnra saker som är mindre bra. Jag försöker kompensera på andra sätt.

Alla på BT är ju glada åt ordspråket "rätta munnen efter magsäcken" och det verkar som om det alltid finns någon som förespråkar att man bara måste göra si eller så lite då och då. Det gäller både ringar, fotograf, klänning osv, osv.
    Jag förstår att man kan tycka det, men tyvärr så har inte alla råd med det. Man försöker ju ändå så gott man kan.
    Blommor till kyrkan plockade vi dock i naturen! Likaså till ärebågen  osv.
    Det kändes hur bra som helst. Sen att jag köpte 20 billigare rosor för 300 har jag inte dåligt samvete för alls, det var bara bra för plånboken det.
    Det priset hade du kunnat få hos en florist också, och det var inte ditt pris jag tog som exempel, utan brudslöja för 5 kr/st. 15 kr funkar, 5 kr gör det inte.

Jag vet att alla tips på billigt är populärt på forumet och att man ofta tycker "men annars har vi inte råd" För mig personligen går gränsen vid svarthandel. Jag vill inte betala för svarta tjänster. Då får jag isåfall ta att jag inte har råd med DJ, fotograf eller vad det nu kan vara. Jag tycker nämligen inte att gå den svarta vägen är att rätta mun efter matsäcken, utan att leva i gråzoner och göra oärliga val. Om jag inte har råd den vita vägen, så har jag inte råd. Helst vill jag ha annan konsumentupplysning också, som att kunna köpa fair-trade rosor och kaffe där plantagearbetarna fått riktig lön. Eller rosplockarna för den delen. Men det är jag det. Och en del av det är en mycket vidare diskussion, som jag är rätt säker på att jag är ensam här om att vilja föra.
  • Tårtsmula
    Emblas Mamma skrev 2011-07-18 20:48:20 följande:

Blommor till kyrkan plockade vi dock i naturen! Likaså till ärebågen osv.

Jag håller med. Vi kommer att behöva runt 200 rosor till borden och övrig dekoration. Det är helt orimligt att betala 20-25 kr st.

Jag köper varje fredag blommor till min blivande från en fantastik florist i Sumpan och ibland från NK. Dom håller ca en vecka och kostar ca 50 kr st. Så det klart att jag kan kvalitet och förstår mig på allt det där, en för bröllopet struntar jag fullständigt i det. Huvudsaken dom är fina en dag!

• Tårtsmula

Jätte, jättefina rosor!

Emblas Mamma skrev 2011-07-18 19:28:25 följande:
    Här är bild på våra blommor,
    vi är jättenöjda såklart! Vi prioriterar absolut inte blommor på borden, det viktiga var såklart att beställa brudbuketten hos en florist, men just dekorationer kan kvitta.
    Detta fick vi alltså för 300, när vi kolla de hos floristen skulle det gå på mer än det dubbla - och vi hade inte råd just då. Så det fick bli från torget! Det kunde inte bli bättre, vi hade kanske tur också!
    Man får kanske inte vara för kräsen! :)

• Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2011-07-18 20:56:23 följande:
    Det priset hade du kunnat få hos en florist också, och det var inte ditt pris jag tog som exempel, utan brudslöja för 5 kr/st. 15 kr funkar, 5 kr gör det inte.

Jag vet att alla tips på billigt är populärt på forumet och att man ofta tycker "men annars har vi inte råd" För mig personligen går gränsen vid svarthandel. Jag vill inte betala för svarta tjänster. Då får jag isåfall ta att jag inte har råd med DJ, fotograf eller vad det nu kan vara. Jag tycker nämligen inte att gå den svarta vägen är att rätta mun efter matsäcken, utan att leva i gråzoner och göra oärliga val. Om jag inte har råd den vita vägen, så har jag inte råd. Helst vill jag ha annan konsumentupplysning också, som att kunna köpa fair-trade rosor och kaffe där plantagearbetarna fått riktig lön. Eller rosplockarna för den delen. Men det är jag det. Och en del av det är en mycket vidare diskussion, som jag är rätt säker på att jag är ensam här om att vilja föra.
    Men vem säger att alla blommor på torget är svarthandel?
    Vårt torg är exempelvis ganska litet, det är bara ett par försäljare, alla känner till dom väl, och min toastmadame känner den som hon handlade av mycket väl, själv är även hon utbildad florist.
    Jag tror inte hon skulle gå och handla av någon som körde med svarthandel.
    Nu känner dom varandra väl.

Tcker det är lite att ta i att säga att alla kör med svarthandel?
    Vi hade ingen DJ, vi hade en amatörfotograf och inget liveband. Inte heler någon cateringsfirma eller liknande.
    Vi hade inte råd. Den sista månaden fick vi vända på varenda krona. Floristen erbjöd oss blommor för ca. 8-900 kronor - vilket vi inte hade pengar till då.
  • Emblas Mamma
    Tårtsmula skrev 2011-07-18 20:58:01 följande:

Jag håller med. Vi kommer att behöva runt 200 rosor till borden och övrig dekoration. Det är helt orimligt att betala 20-25 kr st.

Jag köper varje fredag blommor till min blivande från en fantastik florist i Sumpan och ibland från NK. Dom håller ca en vecka och kostar ca 50 kr st. Så det klart att jag kan kvalitet och förstår mig på allt det där, en för bröllopet struntar jag fullständigt i det. Huvudsaken dom är fina en dag!

Oj! Det var riktigt många rosor!
    Då förstår jag att det måste bli billigare!
    Vi hade ju bara 20 stycken! :)

Alltså, jag gillar inte på något vis olaga saker och att människor lider,
    men man kan tyvärr inte tänka på allt. Jag försöker just nu göra andra saker som är bra för människor och miljö,
    alla kan göra något men ingen kan göra allt.
    Jag tror inte det är så illa att alla torghandlare är bluffare och svarthandlare,
    det är ju lika illa att t.ex dricka cola och kaffe har jag hört? Det finns mycket vi inte ens vet om som är dåligt för omgivningen. Man kan bättra sig på en hel del saker - men inte gör man allt! Det går inte..
  • passionsblomman
    Emblas Mamma skrev 2011-07-18 21:00:28 följande:
    Men vem säger att alla blommor på torget är svarthandel?
    Vårt torg är exempelvis ganska litet, det är bara ett par försäljare, alla känner till dom väl, och min toastmadame känner den som hon handlade av mycket väl, själv är även hon utbildad florist.
    Jag tror inte hon skulle gå och handla av någon som körde med svarthandel.
    Nu känner dom varandra väl.

Tcker det är lite att ta i att säga att alla kör med svarthandel?
    Vi hade ingen DJ, vi hade en amatörfotograf och inget liveband. Inte heler någon cateringsfirma eller liknande.
    Vi hade inte råd. Den sista månaden fick vi vända på varenda krona. Floristen erbjöd oss blommor för ca. 8-900 kronor - vilket vi inte hade pengar till då.
    Jag sa det då inte iallafall. Tvärtom har jag påpekat att det finns olika sorters torgare. Det kan du se om du läser inlägg #24. Och för information, så har även utbildade florister skrämmande breda samveten många gånger. Just dt faktum att svarta pengar är så utbrett och accepterat i den här branschen, är ett oerhört tungt skäl till att jag drar mig för att starta eget. Det är inte många som verkligen jobbar ärligt hela vägen. Jag tycker det är oerhört sorgligt och har ingen vidare lust att ge mig in och slåss om kunderna på de premisserna. 
  • Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2011-07-18 21:08:30 följande:
    Jag sa det då inte iallafall. Tvärtom har jag påpekat att det finns olika sorters torgare. Det kan du se om du läser inlägg #24. Och för information, så har även utbildade florister skrämmande breda samveten många gånger. Just dt faktum att svarta pengar är så utbrett och accepterat i den här branschen, är ett oerhört tungt skäl till att jag drar mig för att starta eget. Det är inte många som verkligen jobbar ärligt hela vägen. Jag tycker det är oerhört sorgligt och har ingen vidare lust att ge mig in och slåss om kunderna på de premisserna. 
    Nej, det är väldigt tråkigt att det måste vara så!
    Jag håller med om det.
    JAg önskar som sagt att jag hade råd med att göra ett riktigt ekologiskt bröllop, och faktiskt, alltid vara sådan i vardagen också! Det går ju inte helt och hållet.
    Men jag beundrar verkligen alla som försöker ordentligt! :)
  • passionsblomman
    Emblas Mamma skrev 2011-07-18 21:12:45 följande:
    Nej, det är väldigt tråkigt att det måste vara så!
    Jag håller med om det.
    JAg önskar som sagt att jag hade råd med att göra ett riktigt ekologiskt bröllop, och faktiskt, alltid vara sådan i vardagen också! Det går ju inte helt och hållet.
    Men jag beundrar verkligen alla som försöker ordentligt! :)
    Ja, när det kommer till att handla utifrån värdegrund, kan man ju ibland känna sig helt knäckt. Typ "vad fan kan man egentligen ÄTA!" och liknande känslor. Men jag tycker att jag är skyldig mig själv och min son, vår jord och samhället att göra så schyssta val jag kan. Även om jag bara klarar det till en liten del. Och då är information otroligt viktigt. Och hjälp med tips om vart man kan vända sig.

Ju mer vi handlar med de rättvisa varorna, desto bättre priser kommer de ju också att kunna få. Så även butiker där man jobba "vitt" - om den butiken går bra, har den möjligheter till erbjudanden, kampanjer och kundvänliga priser på ett helt annat sätt.
  • Blivande fru Swärdh

Passionsblomman, tror du har missuppfattat tråden. Tråden handlar inte om att få en etik och moral predikan, om fördomar mot torgare, svarthandel, villkor om man köper ruttna blommor och allt annat man inte orkat läsa i dina långa inlägg. TS fråga löd kort och gott "Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???"
    Du har sagt ditt och alla fattar vad du menar utan att behöver repetera om allt igen. Du tar detta för personligt för att florist är din bransch, det är inte personligt. Tårtsmulan har sagt vad hon tänker göra på lördag, låt henne va.

• passionsblomman
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-18 22:30:48 följande:
    Passionsblomman, tror du har missuppfattat tråden. Tråden handlar inte om att få en etik och moral predikan, om fördomar mot torgare, svarthandel, villkor om man köper ruttna blommor och allt annat man inte orkat läsa i dina långa inlägg. TS fråga löd kort och gott "Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???"
    Du har sagt ditt och alla fattar vad du menar utan att behöver repetera om allt igen. Du tar detta för personligt för att florist är din bransch, det är inte personligt. Tårtsmulan har sagt vad hon tänker göra på lördag, låt henne va.
    Nej det har jag inte. Men det jag har att bidra med är inte välkommet.Hur skulle det kunna vara personligt? Ni har ingensom helst aning om vem jag är, och jag är inte så bakom flötet att jag tror att brudar går till torget för att personligen angripa mig. Det är ju en helt befängd tanke. Man kan ha ett engagemang i en fråga baserat på kunskap, utan att man tar saker personligt.

Däremot: jag har varit korkad nog att svara olika personer på vad de kommenterat. En tråd blir faktiskt, väl öppnad ute på ett forum sällan helt ens egen. Kanske orkade någon anna läsa, och kanske tog någon in mina aspekter på det hela. Förutom TS. Isåfall, gott så, annars spelar mina jobbiga inlägg knappast någon roll-ni har ju en scrollfunktion, eller hur, så det som inte är viktigt kan ni ju lika gärna låta vara.

Och jag står rakt in i evigheten för att jag har erfarenheter att bidra med. Bara kanske inte de alla vill höra. För då har man genast predikat. (ett märkligt nog återkommande fenomen på bt-den som inte svarar det TS vill, får verkligen veta att den lever, för då är man jobbig, elak, moralpredikat eller vad det nu är.)

Ibland tar en tråd oväntade vindlingar och ibland dyker vidare frågeställningar upp, som kanske TS inte alls tänkt sig från början. Det är så samtal fungerar.

Jag har antagligen ansträngt mig helt i onödan och bara lyckats reta upp resten här, men då får det vara så. Jag teg åtminstone inte bara om baksidan av myntet.

Jag brukar hoppa över trådar som bara går ut på att komma runt kostnader, gör det själv och annat. Dels för att jag inte ser någon egentlig aledning att jag ska sitta och ha binderikurser gratis på nätet, och dels för att det brukar florera för många myter, lögner och missuppfattningar för att man ska orka se det som proffessionell.

Den här gången varnade jag. Och det belev ett väldigt argumenterande. Då har jag all anledning att svara.
  • EllaBella
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-18 22:30:48 följande:
    Men varför skulle det inte vara ok att prata runt ämnet? Skulle ju bli ganska ointressant om alla rådar bara var raka svar av typen "jag betalade 19 kr/st, jag betalade 16 kr/st, jag betalade 22 kr/st".. Det kan ju faktiskt vara intressant att veta om någon köpt hos florist och fick kraftig rabatt just för att denne beställde 200 rosor. Priset på rosor skiljer ju dessutom enormt beroende på storlek och kvalité på rosen och säsong. T ex sålde floristen sär jag köpte blommor buntar med 10 rosor för 69:- medan den jumbostorlek som jag köpte kostade 20 kr/st. Alltså kan det nog rent generellt vara svårt att jämföra priser rakt av.
  • passionsblomman
    EllaBella skrev 2011-07-19 11:44:36 följande:
    Men varför skulle det inte vara ok att prata runt ämnet? Skulle ju bli ganska ointressant om alla rådar bara var raka svar av typen "jag betalade 19 kr/st, jag betalade 16 kr/st, jag betalade 22 kr/st".. Det kan ju faktiskt vara intressant att veta om någon köpt hos florist och fick kraftig rabatt just för att denne beställde 200 rosor. Priset på rosor skiljer ju dessutom enormt beroende på storlek och kvalité på rosen och säsong. T ex sålde floristen sär jag köpte blommor buntar med 10 rosor för 69:- medan den jumbostorlek som jag köpte kostade 20 kr/st. Alltså kan det nog rent generellt vara svårt att jämföra priser rakt av.
    Tack ska du ha! Jag har bla annat försökt få fram just det-det går att beställa väldigt prisvärda buntar även av en florist och i god tid inna bröllopet. Sådant man kan få kvitto och garanti på. Och som man slipper leta efter samma dag.
  • Hidalgo

Hej!
    Tack för alla intressanta svar och vinklingar. Jag har funderat på vad vi vill ha för blommor på dagen D.

Slutsatsen blev:
    Brudbukett, tärnbukett och 4 corsager från Malmös mest erkända florist för totalt 2600:- är beställt.

Borsdekorationerna till 8 bord och blommorna i kyrkbänkarna ska jag köpa i bunt och göra själv dagen innan, från en kedja som heter Buketten. (se www.buketten.se)
    Butiken ligger precis vid mitt jobb och jag har handlat rosor av dem under lång tid, trots at de bytt leverantör har alltid rosorna stått länge och varit väldigt vackra. Rosorna är inte de största (som typen Avalanche) snarare "mittemellan"-stora. Efter samtal med ägaren vet jag att jag kan köpa 10-buntar för 59:-, specialbeställa vilken färg jag vill 2 veckor innan samt grönt. Otroligt hjälpsamma!

Jag räknar med ca 12 buntar + grönt = ca 1000:- för allt.
    Min florist skulle ha ca 600:-/bordsdekoration.

Det lönar sig att tala med florister, kanske inte egenföretagare med små marginaler, men lite större kedjor har bättre "grundpriser" att förhandla om.

Jag skulle aldrig våga handla dagen innan på torget, tänker att jag inte får rätt sammansättning och färg eller så är rosorna slut.  Brudbuketten är i centrum ca 1 timme, bordsdekorationerna ska våra gäster se under hela middagen....

Jag har handlat på Hötorget många gånger, både lösa blommor och färdiga buketter. Min erfarenhet är att blommorna inte står så länge, endast liljor . Bl a. en fin bukett till min bästa vän på hennes 30-årsdag, den stog inte dagen efter. Det kändes nästan lite pinsamt när jag såg den....

• Tårtsmula

Man kan beställa rosor från torget. Då får man det man vill ha och i rätt mängd. Sen får man självklart räkna in att någon ros vissnar...

Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?