Chicita skrev 2011-07-19 08:18:15 följande:
Nja... Visst är väl tanken att man ska gifta sig med den man förlovat sig med. Men i Sverige är det ju inte automatiskt samma sak som frieri.
Förlovningen är egentligen ett löfte om giftemål. Men kan brytas lätt då det inte har någom juridisk form. Det är ju mer ett löfte om att man ska gifta sig med varandra "nån gång"... Vissa säger att det bör ske inom ett år efter förlovningen, men det är då långt ifrån verkligheten i dagsläget...
Friar gör du när du bestämt att nu vill jag gifta mig med dig - och sätter ett datum för detta.
Om man då inte redan är förlovade så blir man det automatiskt då däremot...
Förr så trolovade man sig. Vilket betydde att man lovade trohet till en person, men bröllopet kunde vara många år fram i tiden. Vissa föräldrar trolovade sina barn med varandra eftersom dom tyckte att det skulle vara bra för framtida affärer...
Förlovningen som är ett senare påfund betydde att man lovat att gifta sig med varandra, så då var det ok att hoppa i säng - vilket garanterat betydde att man måste gifta sig sen om man var tjej om man inte ville bli utfryst som slampa / hora...
Onödigt att säga att vissa karlar utnyttjade detta för att få komma inanför tjejernas underkläder och sen svor sig fria...
Det här är ju en sån klassisk sak där ordets betydelse har ändrats genom tiderna
Och jag hör till dom som "varit förlovad i en livstid" dvs 6 år, eller 6,5 år när vi gifter oss... (eller är det 7,5... ? håller inte så noga reda på det faktiskt)
Vi såg ingen mening i att stressa in i ett giftemål direkt, men ville ändå markera för omvärlden att vi hörde ihop.
Jag har dessutom varit förlovad 2 ggr tidigare... Så det är ju inget jag "bara har gjort en gång" heller
Nej, absolut inte automatiskt. Men datum kan man ju med lätthet bestämma som förlovade utan att fria, varför ska man fria bara för en sådan sak? Det är väl inte alltid man bestämmer datum på en gång när man förlovar sig. Ska man då förlova sig först, och sedan ska mannen fria efter 2-3 månader när man kommit överens om ett datum? Om det nu ska vara en överraskning, har han då bestämt datum i förväg som bruden får godkänna eller hur ska det gå till? Måste man sedan gifta sig inom överskådlig tid bara för att man friar, eller kan man fria fler gånger om det drar ut för mkt på tiden? Nej, jag ser inte funktionen i att fria för att kunna bestämma datum. Det blir som sagt kaka på kaka.
Det är ju det traditionella, att man kommer överens gemensamt, och då tycker iaf jag att det bara blir löjligt att sedan också fria bara för att bestämma ett datum. Är man förlovade så är man. Sedan att traditionerna förändras är självklart, men detta är iaf inte något som varken mina föräldrar (60-talister) eller mor-/farföräldrar känner igen att man förlovar sig för att sedan fria så det är ett väldigt modernt påhitt.
Det är förmodligen något som kommit med filmerna de senaste decennierna känns det som, och många har någon romantisk bild om att mannen ska falla på knä och hela baletten. Gärna med brudöverlämning i kyrkan. Snacka om att gå mot ett mindre jämställt samhälle och befästa förlegade könsroller som har ursprung i gamla synsätt på män och kvinnor. Knäböjandet kommer från riddartiden där mannen skulle visa vördnad inför kvinnan, och det är väl fint men ett ganska förlegat sätt att se på kvinnor och män.
Trolovning var juridiskt bindande till skillnad från förlovning, och det var inte heller något man kom överens om gemensamt i alla situationer (som du säger när det gäller barn). Det är inte samma sak som förlovning, så jag ser inte riktigt relevansen i att jämföra dem. En förlovning kan man ju också bryta, och det är väl inget fel i det. Jag anser att man förlovar sig med avsikt att gifta sig, men det är ju inte alltid det blir så, och då är det så det är.