• AnnaJacob

Slipp onda fötter!!

Detta kanske är ett tips som många känner till, men jag hade aldrig hört om det innan, och tycker att det är super. Om man smörjer in sina fötter med smärtlindrande kräm innan man tar på sig skorna, så får man inte ont i fötterna. Blir det en lång dag och natt så kan man behöva smörja in dem igen, men det är väl det man har tärnor till!?..=)

Jag har provat, var nämligen lite rädd för att jag skulle tappa all känsel i fötterna, men det kändes som vanligt, bara ingen smärta!! =)

• Svar på tråden Slipp onda fötter!!
  • Nikkita
    1700tal skrev 2011-07-23 09:56:16 följande:

Hmm.. Låter lite läskigt. Då känner man ju inte när man får blåsor och när huden går sönder. För det gör den på mig och att då bedöva så jag kan "gå vidare" en hel kväll, huuu så mina fötter skulle se ut dagen efter! Skulle nog inte kunna gå på en vecka..

Själv ville jag inte kompensera med att ha skor som ser ut som brudskor och jag ville ha lite klack. Satsar därför på dansskor. Nu har mina kommit av modell särskilt anpassade för känsliga fötter, helt invändigt klädd i skinn och med fjädrande mjuk mockasula. Nu valde jag en lite "tråkig" modell, det finns ju flärdigare med högre klack. Men dessa ser tillräckligt brudiga ut för mig. Har aldrig haft på mig så sköna skor, de kommer jag ha hela kvällen utan skoskav. Så visst finns det alternativ som är snälla mot fötterna.

Va skönt att höra att du hittat så fina skor trots att de är bekväma! Vart är det du fått tag i de här? Jag vill oxå väldigt gärna ha bekväma skor, men vill som du ha ett par som ändå ser brudiga ut Flört Ingen lätt kombination direkt... dessutom har jag st. 35 så det är inte det lättaste att hitta rätt skor!
  • EeB
    AnnaJacob skrev 2011-07-23 04:38:02 följande:
    Jag vet inte med dig, men mina planer är att bara gifta mig en gång i livet, och då tror jag inte att mitt tips är livshotande...=) Hade inte tänkt att gifta mig i ett par fula ecco skor, utan jag vill gärna vara fin på min stora dag!
    Oj oj, här har vi taggarna utåt! :)

Allt jag vill säga är att Voltaren (diklofenak) är känt för orsaka problem med ökande blödningsbenägenhet,
    men kombinera gärna det med trånga obekväma (SKITSNYGGA!!!!) skor, få blåsor, öppna skavsår...
    Då går diklofenaket rakt in i kroppen, släng på en härlig dos alkohol på det också!
  • AnnaJacob
    EeB skrev 2011-07-23 11:44:23 följande:
    Oj oj, här har vi taggarna utåt! :)

Allt jag vill säga är att Voltaren (diklofenak) är känt för orsaka problem med ökande blödningsbenägenhet,
    men kombinera gärna det med trånga obekväma (SKITSNYGGA!!!!) skor, få blåsor, öppna skavsår...
    Då går diklofenaket rakt in i kroppen, släng på en härlig dos alkohol på det också!
    Jag har absolut inga taggar utåt, jag tycker bara att det är löjligt att vara så överförsiktig. Man gifter sig ju bara en gång i livet (eller det är ju iallafall grundplanen =) ), och så tror jag inte precis att man dör av lite voltaren kräm som säljs receptfritt på apoteket i sverige (som är ett land med stränga regler när det gäller medicin).

Tycker bara att det måste vara så jobbigt att gå runt om vara så rädd för allt hela tiden..=(
  • 1700tal
    Rebekka 2012 skrev 2011-07-23 10:37:57 följande:
    Va skönt att höra att du hittat så fina skor trots att de är bekväma! Vart är det du fått tag i de här? Jag vill oxå väldigt gärna ha bekväma skor, men vill som du ha ett par som ändå ser brudiga ut Flört Ingen lätt kombination direkt... dessutom har jag st. 35 så det är inte det lättaste att hitta rätt skor!
    De är från dansshopen.nu. Deras skor verkar börja med strl 35, de har damskor ner till strl 33 ser jag. Dessutom har de halvnummer på de flesta skor.
  • bruden
    AnnaJacob skrev 2011-07-23 12:00:15 följande:
    Jag har absolut inga taggar utåt, jag tycker bara att det är löjligt att vara så överförsiktig. Man gifter sig ju bara en gång i livet (eller det är ju iallafall grundplanen =) ), och så tror jag inte precis att man dör av lite voltaren kräm som säljs receptfritt på apoteket i sverige (som är ett land med stränga regler när det gäller medicin).

Tycker bara att det måste vara så jobbigt att gå runt om vara så rädd för allt hela tiden..=(
    Är det inte bättre att vara överförsiktig och tala om riskerna än att chansa och kanske få men för livet? Du vet, alla är inte som dig. En del tål vissa saker annorlunda och det måste respekteras.
    Bara för att man är försiktig är det inte detsamma som att man är rädd för allt. Däremot har man respekt för farliga saker. 
  • Chicita

Jag tycker ju inte att det är att vara "överförsiktig" när man lyssnar på kroppens varningssignaler.

Om skorna gör så ont att man inte kan ha dom utan smärtstillande så är det något som är fel.
    Det finns snygga och bekväma skor. Dansskor brukar vara ett bra alternativ. Finns ju salsa-skor som brukar vara lite blingade.
    Dessutom om klänningen är rätt längd (om man har en lång klänning nu då förståss) så kommer ju skorna knappt synas.
    Är det verkligen värt att plåga sina fötter med skor som inte syns, men som gör förbannat ont? Bara för att man själv ska veta att man har snygga skor på sig?

Om det går så illa att du får microfrakturer (som är en stressfraktur) i fotbenen så kan det ta många månader att läka, och med troliga följdproblem.

Självklart är det upp till var och en.
    Men att lyssna på varningarna kan vara en bra idé faktiskt. Sen får man väl välja själv om det är värt risken eller inte

• Hoffsennanen Tottoplex
    AnnaJacob skrev 2011-07-23 04:40:23 följande:
    =)
    Jag har inte provat de plåster från schools, men jag tycker annars att compeed är bra. Hade tänkt köpa sådanna och ha i min "första hjälpen" korg på toaletten, men jag ska helt klart prova dem från Schools! Det finns ju inget värre än ont i fötterna!
    Jag TROR det är schools! haha..men de kanske heter compeed? De ligger i en blå lite oval ask i hårdplast

Och till er andra, kan vi inte bara sluta att förolämpa så? Visst ni har era sjukdomar och det är jätte tråkigt! Men jag tror inte jag får men för livet om jag EN dag använder Voltaren. Låt nu tråden istället fortsätta att disskutera tips istället för alla negativa reaktioner. TS ville ju faktiskt bara ge ett tips som funkar för henne.
    Och dessutom, detta med att leta skor som är bekväma, alltså då så sköna att man går på moln, är inte så lätt att hitta. Speciellt inte skor till ett bröllop. Och då får man ha lite andra trix för att orka gå i dem hela dagen. Och hur ofta är man inte slut i fötterna efter att ha gått i klackar hela dagen?  
  • EeB
    AnnaJacob skrev 2011-07-23 12:00:15 följande:

Jag är inte rädd, och jag är inte dum i huvudet heller.
    Jag är påläst om vad mediciner har för påverkan på våra kroppar, jag arbetar med missbrukare,
    och många missbrukar smärtstillande preparat.
    Jag tycker din inställning till medicin är osund, och jag vill påtala riskerna för dej.
    Men du kan ju alltid ta ett gäng alvedon också på din bröllopsdag, så du inte får ont i huvudet.
  • Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-07-23 13:07:16 följande:
    Jag TROR det är schools! haha..men de kanske heter compeed? De ligger i en blå lite oval ask i hårdplast

Och till er andra, kan vi inte bara sluta att förolämpa så? Visst ni har era sjukdomar och det är jätte tråkigt! Men jag tror inte jag får men för livet om jag EN dag använder Voltaren. Låt nu tråden istället fortsätta att disskutera tips istället för alla negativa reaktioner. TS ville ju faktiskt bara ge ett tips som funkar för henne.
    Och dessutom, detta med att leta skor som är bekväma, alltså då så sköna att man går på moln, är inte så lätt att hitta. Speciellt inte skor till ett bröllop. Och då får man ha lite andra trix för att orka gå i dem hela dagen. Och hur ofta är man inte slut i fötterna efter att ha gått i klackar hela dagen?  
    Förolämpa? Vem förolämpar?
    Visst får man ge tips, men det här är ett kontroversiellt tips och då får man räkna med att kanske få lite negativ respons.
    Och med negativ menar jag inte elak, bara att inte alla håller med en om att det är världens bästa tips...

Min fråga kvarstår i alla fall...
    Skorna syns för det mesta inte pga den långa klänningen. Varför då behandla sina fötter så illa bara för att själv veta att man har snygga skor på sig?
    Man har bara två fötter. Var rädd om dom. Och det gäller inte bara på bröllopsdagen faktiskt Flört
  • Amejuli
    Chicita skrev 2011-07-23 13:14:18 följande:
    Min fråga kvarstår i alla fall...
    Skorna syns för det mesta inte pga den långa klänningen. Varför då behandla sina fötter så illa bara för att själv veta att man har snygga skor på sig?
    För min del (som svar på din fråga) så skulle det kvitta hur sköna skor jag har eftersom jag har en neurologisk sjukdom som gör att jag får onte om jag står eller går för länge. Sjukdomen är varken farlig eller progressiv utan gör helt enkelt bara ont. Jag har fotriktiga skor men kommer alltså få ont ändå. Så mig passar det här tipset!
    Fast sen är det ju ganska många som får ont i sina fötter om man exempelvis går en hel dag på stan eller så även om man har gympaskor om man inte är van och jobbar i butik exempelvis.. I normala fall är det bästa då kanske att vila dem tills det känns bättre men jag kan förstå de som på sin bröllopsdag vill orka dansa hela natten och samtidigt undvika den typen av smärta i möjligaste mån.

Kan däremot hålla med om att det blir lite udda att ta på sig skor som gör ont så fort du sätter på dig dem och sen försöka motverka det med smärtlindrande kräm. Sen är ju inte smärtstillande kräm och bedövande kräm samma sak vilket ju också kan vara värt att tänka på om man vill använda sig av tipset. En variant kan ju vara att man har med sig krämen så att man har chans att uppfatta smärtsignalerna och undersöka sina fötter ordentligt för att se vad det är som gör ont innan man smärtlindrar. 

Ja, det var lite mina tankar kring din fråga.
Svar på tråden Slipp onda fötter!!