• AnnaJacob

Slipp onda fötter!!

Detta kanske är ett tips som många känner till, men jag hade aldrig hört om det innan, och tycker att det är super. Om man smörjer in sina fötter med smärtlindrande kräm innan man tar på sig skorna, så får man inte ont i fötterna. Blir det en lång dag och natt så kan man behöva smörja in dem igen, men det är väl det man har tärnor till!?..=)

Jag har provat, var nämligen lite rädd för att jag skulle tappa all känsel i fötterna, men det kändes som vanligt, bara ingen smärta!! =)

• Svar på tråden Slipp onda fötter!!
  • bruden
    AnnaJacob skrev 2011-07-24 13:37:52 följande:
    Jag vet inte om du kanske missat det, men jag skrev i inlägg nummer 2 att det är en bra ide att prova krämen innan, så man kan se om man tål den...=)

Men sen utgår jag från att de personerna som är inne på detta forum är vuxna och då kanske man inte måste skriva allt in i minsta detalj, utan jag hoppas iallafall att folk kan tänka lite själva...
    Har inte missat inlägget utan jag tycker det är bra om man är tydlig och gärna upprepar det alt. skriver det i ett tillägg till sin TS. Det är lätt hänt att det annars försvinner bland andra inlägg.
    Det skadar inte att vara nog så tydlig. Man ska aldrig utgå från att alla ordnar det för sig så en hjälp på traven är aldrig fel  Detaljer är det inte snack om men väl lite substans från båda hållen där man tar upp både det som är bra och det som är mindre bra. Upplysning har inte varit skadlig vad jag vet.
  • Chicita
    AnnaJacob skrev 2011-07-24 13:42:05 följande:
    Amen snälla människor, läs hela dialogen om ni nu ska påpeka vad som have blivit sagt och inte har blivit sagt!!!
    Men nu får du väl ge dig?
    Här ber jag om ursäkt för att jag missat en bit, ger dig beröm för att du har tagit upp det, och ger dig ett tips för att inte andra ska missa den biten som tydligen är brännpunkten och du går i taket med massa utropstecken och "snälla människor".

Är du ute efter att bråka eller vad är det frågan om?
    Du taggar då igång väldigt fort i alla fall.
    Dags att slå om till koffeinfritt kaffe tror jag Foten i munnen
  • Future Mrs S

Tack ts för ett super bra tips! :D 
    Jag får ALLTID ont i fötterna av nya skor, och nu snackar vi att om jag ska "gå in" ett par skor så jag garanterat inte får ont i fötterna så är halva skon borta av slitage ;) Så det är liksom inget fungerade alternativ för mig. 

Du har just gjort ett STORT problem mkt mindre för mig så återigen tack!
    Jag har just köpt voltaren och ska testa så jag tål det *håller tummarna*. Om jag inte tål det kan jag ta typ diklofkack eller något då? :S

Jag är inte ett dugg orolig för att jag ska bli beroende eller för att jag ska "missbruka" tabletter för att jag använder smärtstillande en dag.  

Och för alla funkar det inte med eccoskor eller några andra som ska vara snälla mot fötterna, för mig spelar det ingen roll om det är nya eccoskor eller morfars morfars träskor liksom, jag får ont ändå. 

• AnnaJacob
    Chicita skrev 2011-07-24 13:48:52 följande:
    Men nu får du väl ge dig?
    Här ber jag om ursäkt för att jag missat en bit, ger dig beröm för att du har tagit upp det, och ger dig ett tips för att inte andra ska missa den biten som tydligen är brännpunkten och du går i taket med massa utropstecken och "snälla människor".

Är du ute efter att bråka eller vad är det frågan om?
    Du taggar då igång väldigt fort i alla fall.
    Dags att slå om till koffeinfritt kaffe tror jag Foten i munnen
    Hehe..jag är verkligen inte sur, men jag tycker bara att om man nu ska klaga på brister i folks inlägg, så kanske man ska läsa vad personen har skrivit innan. Sen håller jag fast vid att jag tycker att folk har lite eget ansvar, och jag utgår ifrån att man är så pass smart att man testar krämen innan, och inte smetar på den för första gången på sin bröllopsdag.

Jag är inte alls ute efter att bråka. Och jag dricker inget kaffe...=)
  • bruden
    Future Mrs S skrev 2011-07-24 14:43:34 följande:
    Jag har just köpt voltaren och ska testa så jag tål det *håller tummarna*. Om jag inte tål det kan jag ta typ diklofkack eller något då? :S
    Om du läser på FASS http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607005149&DocTypeID=7 så ser du att Voltaren innehåller diklofenak så att ta något annat med samma substans är väl inte att rekommendera.
  • bruden
    Future Mrs S skrev 2011-07-24 14:43:34 följande:
    Jag är inte ett dugg orolig för att jag ska bli beroende eller för att jag ska "missbruka" tabletter för att jag använder smärtstillande en dag.  
    Vem pratar om tabletter?
  • Future Mrs S
    bruden skrev 2011-07-24 15:21:34 följande:
    Om du läser på FASS www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.... så ser du att Voltaren innehåller diklofenak så att ta något annat med samma substans är väl inte att rekommendera.
    Hmm.. du menar om det är just diklofenak jag är allergisk mot antar jag, jag tänkte mer på de andra ämnena i gelen, jag vet att jag tål diklofenak i tablettform men det behöver ju inte betyda att jag tål gelen, frågan är om tål jag inte gelen kan jag då ta tabletter och det funkar det oxå? 
    bruden skrev 2011-07-24 15:22:38 följande:
    Vem pratar om tabletter?
     ...jag? :S
  • Iseika

Jag är hyfsat van vid NSAID-preparat, både i tablett- och krämform och hittills har jag aldrig stött på en kräm som helt tar bort smärta eller ens dämpar den så pass att man inte längre tänker på det. Att ta NSAID-tabletter i onödan istället för kräm är inte heller att rekommendera eftersom väldigt många är väldigt känsliga för dess effekter på magen. Det är kanske inte så skoj att må illa hela bröllopsdagen eller i värsta fall kräkas...

• AnnaJacob
    Iseika skrev 2011-07-24 23:50:11 följande:
    Jag är hyfsat van vid NSAID-preparat, både i tablett- och krämform och hittills har jag aldrig stött på en kräm som helt tar bort smärta eller ens dämpar den så pass att man inte längre tänker på det. Att ta NSAID-tabletter i onödan istället för kräm är inte heller att rekommendera eftersom väldigt många är väldigt känsliga för dess effekter på magen. Det är kanske inte så skoj att må illa hela bröllopsdagen eller i värsta fall kräkas...
    Jag provade Voltaren för några dagar sen, när jag visste att jag skulle gå med höga klackar hela dagen, och det funkade perfekt för mig. Klart att mina fötter inte blev helt bedövade, men det var en stor skillnad från hur ont jag normalt har om jag gått i höga klackar en hel dag,

Jag tycker inte heller att man ska ta en massa tabletter i onödan, men tipset gick ut på att smörja lite kräm på fötterna, och att prova detta ett  tag innan bröllopet, så man kan se hur man reagerar. Det hade ju verkligen varit hemst om man mår dåligt på sin dag, så om man vet med sig att man är lite känslig, så tycker jag ju inte att man ska ta krämen.
  • Kattpoet

Använd inte Voltaren:

Om du är överkänslig (allergisk) mot diklofenak eller mot något av övriga innehållsämnen i Voltaren gel (se innehållsförteckningen i början av bipacksedeln).

Om du fått överkänslighetsreaktioner av läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra eller andra icke-sterioda antiinflammatoriska läkemedel (NSAID). Fråga din läkare eller apoteket om du är osäker. 

Symtom på en allergisk reaktion mot dessa läkemedel kan innefatta: astma, pipande andhämtning eller andfåddhet; nässelfeber eller hudutslag; svullnad av ansikte eller tunga; rinnsnuva.

Om du har eksem, akne, infektioner eller öppna sår på behandlingsområdet.

Under graviditetens sista tre månader.

• Darling Daisy

Jag ger mig inte in i diskussionen om krämer. Jag berättar istället hur jag gjorde och hoppas att någon kan ha nytta av det.

Jag köpte mina skor i mars eller så och hade sen dom ståendes på jobbet. Gick lite i dom varje dag (typ till o från toaletten de första veckorna och sen mer och mer). När bröllopet närmade sig (2 juli) kunde jag ha dem hela dagen utan obehag och de var perfekta.
    Detta funkar självklart inte för alla, vet att det finns många olika sorters jobb (jag hade tex inte kunnat göra så här om jag jobbat kvar som djurskötare!! ) och många som inte hittar sina skor så tidigt som jag osv.

• passionsblomman

Helt oavsett hur alla väljer att göra för själva bröllopsdagen, så vill jag bra skicka in en brasklapp, apropå vad min granne råkade göra;

Hennes lilla dotter hade väldigt fula och väldigt många mygbett av en dimension som helt klart var plågsamt för lilltjejen. Mamma smörjer flickans ben med Zon, eller om det nu var Voltaren-det är väl typ samma sak. Vad hon glömmer att läsa och notera, är att man inte får exponera huden för sol efteråt, och att det gäller i två veckor efter insmörjandet! Flickan fick vad man bara kan beskriva som brännskador av krämen och givetvis blev allt hundra gånger värre med hennes ben. Mamman i fråga slet sitt hår och kved "och jag som är sjuksköterska och allt!!!"

Så, om ni ska gita er på sommaren eller planerar en resa till varma trakter, är detta nog något att tänka på, innan man smörjer med sådana krämer.

Detta är alltså inte ett inlägg för att vare sig vara negativ eller jävlas, utan bara en omtänksam varning från en som såg de där värkande benen både före och efter krämen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Slipp onda fötter!!