• izredam

Varför gifter ni er?

Igår offentliggjorde jag på min blogg att jag och min sambo ska gifta oss. Det tog ungefär två timmar innan någon, anonymt, hade kommenterat att vi bara gifter oss för att min kompis ska gifta sig. Jag vet ju att det inte är så - vi hade bestämt oss innan våra vänner sa något till oss, men de förlovade sig först och de kommer att gifta sig först (de gifter sig om exakt en månad idag) och då ser det väl kanske ut så utifrån. Framförallt eftersom vi är 20år allihop. Men jag blev så grinig på att någon, som måste känna både mig och henne (jag har inte nämnt det i bloggen nämligen), inte tycker att jag och min sambo har någon anledning att gifta oss.

Vi gifter oss väl mest av känslomässiga skäl - att vi älskar varandra och tänker vara tillsammans resten av livet och om vi ändå ska göra det - varför inte gifta sig? Vi vill båda gifta oss förr eller senare i alla fall.

Men sen finns det rent juridiska skäl också, så som att om en av oss skulle gå och dö så ärver vi faktiskt varandra (upplevde nackdelarna med att inte vara gift i vintras när pappas sambo gick bort) och förr eller senare ska vi väl skaffa barn och då känns det också bättre att vara gift..

Så jag blev ju nyfiken, varför gifter ni er? Varför "räcker" det inte att vara sambo?

• Svar på tråden Varför gifter ni er?
  • Paper Feed

För oss känns det som ett naturligt steg i vårt förhållande. Ett slutgiltigt bevis på att vi faktiskt vill leva med varandra resten av livet. Visst funkar det att vara sambos men vi vill endast ha ett efternamn på ytterdörren, vi vill heta samma sak. Samma för framtida barn, de ska ha samma namn som både mamma och pappa. Och sen så förenklar det allting rent juridiskt. Nu slipper vi ju göra faderskapstest när barnet kommer eftersom vi kommer att vara gifta, ett faderskapstest som hade känts kränkande för oss båda. Det är några få anledningar till varför vi gifter oss, skulle egentligen kunna skriva en hel bok om det, men stannar där.

Vi skulle ha gift oss borgerligt, bara vi två och ett par vittnen om det inte hade varit för att släkt och vänner prompt ville vara med, så nu blir det ett bröllop istället. Och en fest är ju alltid roligt.

• izredam
    Paper Feed skrev 2011-08-03 10:20:58 följande:
    För oss känns det som ett naturligt steg i vårt förhållande. Ett slutgiltigt bevis på att vi faktiskt vill leva med varandra resten av livet. Visst funkar det att vara sambos men vi vill endast ha ett efternamn på ytterdörren, vi vill heta samma sak. Samma för framtida barn, de ska ha samma namn som både mamma och pappa. Och sen så förenklar det allting rent juridiskt. Nu slipper vi ju göra faderskapstest när barnet kommer eftersom vi kommer att vara gifta, ett faderskapstest som hade känts kränkande för oss båda. Det är några få anledningar till varför vi gifter oss, skulle egentligen kunna skriva en hel bok om det, men stannar där.

Vi skulle ha gift oss borgerligt, bara vi två och ett par vittnen om det inte hade varit för att släkt och vänner prompt ville vara med, så nu blir det ett bröllop istället. Och en fest är ju alltid roligt.
    Så hade vi också tänkt - att vi kan gifta oss idag om det skulle vara så men vi är lyckliga och vill gärna dela det med vår omgivning...
  • förlovadflicka

För oss innebär giftermål hela bo ihop-kitet också, iom att vi inte vill bo ihop innan vi är gifta. Det är ju en helt underbar bonus som båda längtar efter, att ha någon att komma hem till osv. Fast jag skulle inte säga att det är anledningen, det är mer en direkt konsekvens, haha :) Första gången jag träffade min fästman (när jag var 13) blev jag dökär och visste att han var den jag skulle gifta mig med. Sedan träffades vi inte på tre år eftersom vi inte bodde i samma stad och vi glömde bort varandra. Men nästa gång jag träffade honom igen visste jag även då att han var den rätte. Vi har varit ihop i 2,5 år nu och för varje dag känner jag mer och mer hur jag uppskattar hans inre kvaliteter. Han bryr sig verkligen om mig och andra i sin omgivning, han är arbetsam, rolig och uppskattar och älskar verkligen mig. Han har lång stubin och älskar att skämma bort mig. Och han gillar att planera bröllop ;)

För oss känns det självklart att gifta oss, varför skulle vi inte?

• Sarkastisk ljubicica

Vi gifte oss av samma anledningar som du; dvs. att vi älskar varandra och vill vara med varandra resten av våra liv + alla de juridiska skälen. Livet ihop blir enligt mig enklare om man är gift.

• Kattpoet

Kärlek är ju den största orsaken att man gifter sig.  Vi gifte oss för att vi kunde inte vara ihop om vi inte gjorde det.  UK och Sverige må vara nära varandra men när man inte har pengar är det svårt att hålla  ett förhållande levande.   Vi hade en chans,  lite extra pengar som kom in, vi tog den chansen för att få vara  tillsammans.

• Chicita

Vi gifter oss eftersom vi ser både förlovningen (som vi klarade av för ca 8 år sen eller nåt) och giftemål som kärlekshandlingar.
    Vi vill visa varandra och resten av världen att det är VI och att vår kärlek är värd att fira.

Sen finns det ju fördelar med att vara gift och inte sambo rent juridiskt. Men det var inte därför vi valt att ta steget...

• Pinkgrape

Vi gifter oss för att vi älskar varandra, vill leva ihop resten av våra liv och då vill "visa upp" det för alla andra ;P Vi vill att det ska.. finnas på papper, så att säga, typ. De juridiska fördelarna spelar stor roll, speciellt nu när vi har barn tillsammans. Det känns som ett naturligt steg i vårt förhållande helt enkelt :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • SnuttisSessan

Vi gifter oss för att vi älskar varandra, vill ha den juridiska tryggheten och känslan av att man lovar varandra att kämpa lite mer och lite hårdare när det knakar i förhållandet. Det ska inte bara gå att ge upp. Sen vill vi ha barn framöver och tror det är en stor påfrestning men att veta att vi har gett löften till varandra, att vi kan komma att tänka tillbaka på bröllopet i svåra stunder och när allt är jobbigt. . .

• Tessann

Ja av kärlek givetvis.. men till STOR del det juridiska.

Vi har mina, dina och våra barn.. och skulle någon av oss avlida nu så blir konsekvenserna hiskeligt stora om vi inte är gifta.

Bara skriva testamente hade inte funkat helt ut i vårat fall.. det blir inte samma som vid giftermål. Nu måste man ändå skriva testamente men det blir betydligt enklare.

Och att jag vill heta samma efternamn :)

• ClaraH

För att vi älskar varandra. Inte av juridiska skäl då vi båda har barn sedan innan, inga gemensamma.

Svar på tråden Varför gifter ni er?