Varför gifter ni er?
Igår offentliggjorde jag på min blogg att jag och min sambo ska gifta oss. Det tog ungefär två timmar innan någon, anonymt, hade kommenterat att vi bara gifter oss för att min kompis ska gifta sig. Jag vet ju att det inte är så - vi hade bestämt oss innan våra vänner sa något till oss, men de förlovade sig först och de kommer att gifta sig först (de gifter sig om exakt en månad idag) och då ser det väl kanske ut så utifrån. Framförallt eftersom vi är 20år allihop. Men jag blev så grinig på att någon, som måste känna både mig och henne (jag har inte nämnt det i bloggen nämligen), inte tycker att jag och min sambo har någon anledning att gifta oss.
Vi gifter oss väl mest av känslomässiga skäl - att vi älskar varandra och tänker vara tillsammans resten av livet och om vi ändå ska göra det - varför inte gifta sig? Vi vill båda gifta oss förr eller senare i alla fall.
Men sen finns det rent juridiska skäl också, så som att om en av oss skulle gå och dö så ärver vi faktiskt varandra (upplevde nackdelarna med att inte vara gift i vintras när pappas sambo gick bort) och förr eller senare ska vi väl skaffa barn och då känns det också bättre att vara gift..
Så jag blev ju nyfiken, varför gifter ni er? Varför "räcker" det inte att vara sambo?