• Anonym (lycklig!)

tips till "kul" bröllop??

I fredags bokade min älskade kyrka Skrattande superlycklig!

Nu en liten grej som jag funderar över.... Har ni några tips om hur man ska lägga upp bröllopsfirandet?? Det är så att vi har bestämt oss för ett litet bröllop (jag drömmer om ett ganska stort bröllop egentligen men då sambon inte vill det men ändå vill gifta sig PLUS att jag är en sån som vill ha allt, alltså resa, hus o.s.v i framtiden har vi båda kommit fram till ett litet bröllop med bara familjen) och nu undrar jag om det finns några mer som ska ha ett "litet" bröllop? Hur gör men ett sådant roligt om ni förstår vad jag menar?

Många säger nu säkert att det kan va roligt med bara familjen med, och jag håller med, men ibland kan det faktiskt bli så automatiskt att ju mer folk, desto mer surr och mingel och mer feststämning. Vill ha ett roligt och speciellt bröllop, vill inte att middagen ska va över när alla ätit klart och så. Man gifter sig bara en gång och jag vill verkligen fira den hela dagen!

Tips någon??

Ska tilläggas att sambon inte är så värst mycke för det där med att ha  stora fester ändå, så någon fest lite senare vid ett enskilt tillfälle för vännerna är uteslutet, många gör ju så vad jag vet Glad

• Svar på tråden tips till "kul" bröllop??
  • Chicita

Alltså festen blir vad ni gör den till.
    Lägg lite tid på att ordna bra musik. (Kör ni egna skivor eller spotify så tänk på att alla åldrar ska kunna dansa. En bra mix är A och O)
    Gästerna är lika mycket ansvariga för att det ska bli en trevlig och uppsluppen stämning.

Utse en toastmaster oavsett om ni inte är så många. Och be denne uppmuntra till spex, sång och annat som kan höja stämningen.
    Tänk på bordsplaceringen. Blanda om era gäster ordentligt. Känner alla varandra redan?
    Jamen då är det läge att köra en sån där lek där man ska finna sin bordsdam.
    Ge alla damer en mutter och alla herrar en skruv (givetvis ska det bara finnas ett par av varje) och gör en bordsplacering där bara herrarnas platser är utskrivna.
    Sen får dom skruva sig fram för att hitta sin bordsdam...

• Anonym (lycklig!)

Tack för svar Chicita! Ja alla känner varann redan, det är föräldrar, syskon och deras respektive och barn. Ja jag vet att festen blir vad man gör det till, men jag är rädd att det kan bli lite lamt med "bara" middag även fast det säkerligen blir trevligt. Men ja, jag får spåna vidare! tack för tipset.

Fler tips mottages varmt!

• Eileme

För det första, Grattis! :)

Vi ska också ha ett ganska litet bröllop. Jag är dessutom ganska mån om att det ska vara avslappnat och familjärt...de flesta känner varandra sedan innan men när det är bröllop så finns ju risken att det kan bli lite stelt ändå...

Vi hoppas kunna skapa den stämning vi vill ha genom att för det första träffas redan dagen innan bröllopet. Vi kör en 3-dagars variant helt enkelt.
    Dagen innan bjuder vi gästerna på grillmiddag, det finns möjlighet att gå ner till sjön och bada eller bara att umgås som man själv vill.
    Dagen för bröllopet bjuder vi på lunch innan vigseln, då hinner alla träffas igen innan det är dags för själva bröllopet.

Under middagen efter vigseln har vi valt att skippa alla "de riktiga" reglerna vad gäller bordsplacering och så. Vi har istället satt folk som vi själva vill och som känns bra utifrån vilka personer det är.
    Vi kommer också att ha en överraskning efter huvudrätten...då ska nämligen alla tjejer få resa sig och byta plats.
    Detta fixar vi genom någon variant på skruv-mutter grejjen som Chicita nämde.

Efter middagen blir det bröllopsdans, även detta ett annorlunda inlag då vi valt att dansa Charleston istället för klassisk vals :)
    Vi hoppas på att kunna få igång festen ordentligt iom det...

Kanske kan du sno någon av våra ideér, men annars så tror jag på att hoppa över lite av alla vett & etiketts regler....jag inbillar mig att det blir mer avslappnat och uppsluppet då. (Det måste naturlgtvis inte vara så, det kan bli avslappnat ändå...men jag vet att i vårt gäng så kommer det att göra mycket för att få till den rätta känslan som vi vill ha!)

• Oniq

Kan varmt rekommenera konversationskort för att få igång pratet bland gästerna. Våra gäster mutades visserligen med guldstjärnor, men många kommenterade att de aldrig har haft så mycket sjuka och roliga diskussioner NÅGONSIN.
    Extrasurr och mingel uppkom av att många konversationskort gick ut på att leta reda på någon eller prata med någon från ett annat bord.

Några av våra kort ligger uppe som pdf på hemsidan (länken nedanför)  [känns som om jag spammar...]

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Mirjami

Vi hade eldshow och det blev oerhört uppskattat!

Sen hade toastparet gjort en tipspromenad med tex:

*Vem vet var verktygen finns?

*Vem rensar avloppet?

*Svensktoppen spelas på radion, vem byter kanal först?

*Brudparet får bensinstopp, vem går de två milen till närmaste bensinstation? 

osv. Sen svarade vi efter middagen genom att stå med ryggarna mot varandra med varsin sko i händerna. Om jag ansåg att svaret vara Jag, då lyfte jag min sko och var det Han så lyfte jag hans. Vi var ense om alla utom två och då beslutade toastparet om vad som var rätt. Vi ansåg tex båda att vi själva var den i förhållandet som la mest pengar på onödiga saker :)

Många i hans familj chockades över att jag var den som visste var alla verktyg fanns, jag var den som rensade avloppet och mekade med saker och även att jag skulle gå de två milen. Men jag gillar ju sånt (utom bensinpromenaden då) och inte han så där bär jag byxorna av oss, ha ha.

Det var en rolig del och det fanns även en skiljefråga- hur långa vi var tillsammans. Den som hade flest rätt och närmast skiljefrågan vann. Det var småsaker, som pizzaskärare, godispåsar och sånt. Mycket uppskattad lek bland gästerna!

Min halvbror som inte ens känner mig hade alla rätt och t.o.m rätt på skiljefrågan! Ha ha

Sen är ju festprogrammet en rolig sak för att pigga upp bröllopet. Glöm dock inte att om du ändrar bordsplaceringar och ändrar nummer i festprogrammet, tänk på att ändra infon om partner, tex: "Brudens mor, gift med 10".

Jag glömde detta så folk var partners och gifta med lite vem som helst. Oj vad folk hade kul åt detta hela kvällen! Fast jag ser det som ett roligt minne att det blev så tokigt, ha ha :D

• Margaux
    Oniq skrev 2011-08-15 10:57:40 följande:
    Kan varmt rekommenera konversationskort för att få igång pratet bland gästerna. Våra gäster mutades visserligen med guldstjärnor, men många kommenterade att de aldrig har haft så mycket sjuka och roliga diskussioner NÅGONSIN.
    Extrasurr och mingel uppkom av att många konversationskort gick ut på att leta reda på någon eller prata med någon från ett annat bord.

Några av våra kort ligger uppe som pdf på hemsidan (länken nedanför)  [känns som om jag spammar...]
    Jag vill gärna har tips på konversationskort......... Tittade lite på din hemsida men hittade nog inte rätt!
  • Oniq
    Margaux skrev 2011-08-15 12:03:36 följande:
    Jag vill gärna har tips på konversationskort......... Tittade lite på din hemsida men hittade nog inte rätt!
    *haha* Ja, för att krångla till det så heter det äventyrskort på hemsidan.
  • Josefin521

Mitt tips är att inte låta din M2B bestämma allt. Det är er bådas bröllopsdag och om du har fantiserar och drömmer om en ordentlig fest borde inte du ge upp allt det bara för att han "inte är så mkt för fest". Vill han bara bjuda 15 peronsoner och du 40 kan Ni väl lägga Er på 25? Tips är att även hoppa över barn under middag och fest då föräldrar ogärna vill festa till det med barn i närheten. Tänk på att det är en dag/natt som Ni aldrig kommer kunna göra om. Om Ni även kan tänka Er att vänta några extra månader med bröllopet så har Ni ju tid att spara mer pengar och kan då ha en större fest.

• Margaux
    Oniq skrev 2011-08-15 12:16:24 följande:
    *haha* Ja, för att krångla till det så heter det äventyrskort på hemsidan.
    Jag har fått sjukt mkt bra tips från er hemsida... Tack så mkt!!!!
  • HerrFruAskling
    Oniq skrev 2011-08-15 10:57:40 följande:

Vi tittade på eran länk och vart grymt inspirerade, riktigt kul läsning! :)
  • LindaochJohn

En annan rolig grej om man ska ha 3-rätters middag är att låta folk få sitt apå 3 olika platser! På så sätt får man prata med många!

• fruhgan

När vi gifte oss var det våra familjer dvs föräldrar,syskon med respektive och syskonbarn, vänner med respektive och så min moster och hennes man, totalt 25 personer.
    Vi hade bröllopsmiddag efter vigseln och alla hade jättetrevligt.
    Vi hade tvårätters middag och tårta,kaffe och avec och eftersom vi ville ha ett litet bröllop med de allra närmsta så kunde vi bjuda på allt och det fanns inga regler om antal glas vin till maten för gästerna, alla fick så mycket mat och dryck och tårta de ville.
    Det var personligt,avslappnat och kärleksfullt. Vi hade slopat alla regler om bordsplacering - vi placerade folk så att de hade sin respektive framför sig, en bekant på en sidan och en ny bekantskap på andra sidan och placerade folk så att de skulle bredvid någon som vi trodde att de skulle roligt tillsammans med.
    Våra mödrar och en vän agerade lite toastmaster, de hade gjort eget festprogram med sånger som de drog igång och höll i lekar och läste både riktigta telegram som släkten skickat och påhittade telegram - jätteroligt
    Mellan varmrätten och tårtan hade vi tipspromenad med frågor om om mig och mannen och hade prisutdelning efter tårtan. I vårt festprogram hade vi roliga beskrivningar av gästerna och det  skapade lite samtalsämne bland gästerna och eftersom vi själva var avslappnade, rörda till tårar, utsövda och lyckliga så smiitade det nog av sig på gästerna. Jag tror också att eftersom det bara var 25 personer så blev det lätt för de flesta att prata med varandra redan innan vigseln, det är ju lättare att gå runt och hälsa och prata lite med kanske 20 personer än med tex 100 andra människor.

Svar på tråden tips till "kul" bröllop??