• Future Mrs S

Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S

Vi ska ha buffe på vårt bröllop, exotisk planka med potatisgratäng och vi har tänkt ha sallad till.. tänkte en vanligt grönsallad men nu känns det lite tråkigt? eller?

Hade tänkt isbergssallad, gurka, tomat... men det känns faktiskt tråkigt.. Vad kan jag göra för att "piffa" upp den lite? Rädisor? :S Paprika känns inte aktuellt, inte majs heller.

Någon som kan tipsa mig? :)
    Jag vill alltså inte ha bulgur eller pasta eller något sånt i utan bara grönsaker.. :) 

• Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S
  • AnnaAK

recept på det finns säkert på internet. vissa tycker om vanlig vinägrette eller vad det heter. med typ vitlök, olja och vinäger och kryddor.
    Sen kan man köpa smaksatt olja och ha i flaska brevid. finns citron som jag sa innan och valnöt (dock inte bra för allergiker) och massa andra smaker tror jag. Eller bara vanlig olivolja är gott.
    Sen finns ju oxå gräddfilssåser, kolla det oxå på internet och se vad som låter gott.
    är ni osäkra gör en testomgång hemma till middagen :)

• Kattpoet

Jag brukar göra två olika dressingar och ha på bordet.  Maken påminde mig om en som jag gör med pesto och  youghurt och oliv olja, enkelt och väldigt gott. 

• Future Mrs S

Jag har ingen aning om dressing.. :S Vi äter sallad varje dag isbergssallad+gurka och tomat ingen dressing.. haha vilken variation va? ;D

Men kanske skulle vi ha en vinegrätt och en lite tjockare eller vad tror ni?

pesto gott!!! :D
    Ska testa recepten ovan och se vad som passar!

citron gillar vi det oxå! och vitlök! :D nu kanske vi blir värsta dressingfanatikerna här hemma :) 

• Kattpoet

Future MRS, kollas Zetas hemsida, de har massor med vinegrätt recept med.   Min pesto dressing är  typ 1 dl turkisk  youghurt,  3 msk pesto och 1 msk oliv olja och lite salt.

• Margaux

En lite tjockare och enkel och god dessing är:

dijonsenap, vispa i olivolja och vitvinsvinäger, en liten klick med honung, lite pressad citron salt och peppar. Kan smaksättas med hackad/pressad vitlök om man vill.... Jättegott! Färska örter piffar till lite, typ dragon, timjan, basilika, mynta etc.

Ska ni göra till många människor hade jag nog försökt komma upp i en liter dressing, det går mer än man tror. Då hade jag nog tagit bas i 0.5 dl senap och ca 0.6 liter olja. Jag brukar aldrig recept så det blir dessvärre lite luddigt detta! Föreslår att du provar till middag en dag hemma......

Till salladen så tycker jag inte det är tråkigt med grönsallad, prova att blanda flera salladstyper. Romano, ruccola, marche och issallad...... Tunnt skivad rödlök är gott i och vill du ha mer färg kan du ju slänga i körsbärstomater!

• Kattpoet

När det kommer till körsbärstomater och finkläder så  är det bäst dela tomaterna annars kan tomaterna  spruta.

• polkapinne

Jag brukar piffa upp den men gul Kivi. Så gott.

• förlovadflicka

Orkade inte läsa allt, men fetaost är gott till i princip all mat om man tycker om det. :D Carambola kanske piffar till det lite? Och det finns ju små tomater i massa olika färger, typ randiga och så, det är jättefint :)

• Future Mrs S

Tack för alla tips nu tror jag att salladen kommer se lite roligare ut faktiskt :D

Kan slänga in en liten extra fråga, vi ska ju som sagt ha exotisk planka+potatisgratäng (sallad+bröd), sen ska vi ha sås till (vi är såsmänniskor haha) ska vi ha gele till oxå? :S Vad tror ni? 

Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S