• Future Mrs S

Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S

Vi ska ha buffe på vårt bröllop, exotisk planka med potatisgratäng och vi har tänkt ha sallad till.. tänkte en vanligt grönsallad men nu känns det lite tråkigt? eller?

Hade tänkt isbergssallad, gurka, tomat... men det känns faktiskt tråkigt.. Vad kan jag göra för att "piffa" upp den lite? Rädisor? :S Paprika känns inte aktuellt, inte majs heller.

Någon som kan tipsa mig? :)
    Jag vill alltså inte ha bulgur eller pasta eller något sånt i utan bara grönsaker.. :) 

• Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S
  • ClaraH

Vi kommer faktiskt att skippa själva sallaten i vär sallad och göra en sallad på olika sorters tomater, gurka, gul paprika, oliver och fetaost. Sedan serverar vi en vinegrette vid sidan om. Något jag tycker at gott att ha i är förvälld grän sparris, men jag vill inte lägga det på kökspersonalen, då de egentligen bara ska lägga upp maten inte laga den, det gör jag själv och sparris blir inte gott att göra dagen innan.

• jenniejummie

Det finns ju jättemycket fräscha skott och groddar, vitlöksgroddar är jättegoda, likaså rödbetsskott. Testa röda och gula mangoldskott, de är också jättefina...och goda.

Lycka till!

• ClaraH
    jenniejummie skrev 2011-08-17 21:29:05 följande:
    Det finns ju jättemycket fräscha skott och groddar, vitlöksgroddar är jättegoda, likaså rödbetsskott. Testa röda och gula mangoldskott, de är också jättefina...och goda.

Lycka till!
    Ja, det kör jag mycket med till vardags, hämtar på landet. Jättegott. Råa sockerärtor, delade  är gott också. Ibland har jag i lite mynta och basilika också.
  • Joanna86a

Såg att du har fått en del svar. Men keso är grymt gott i sallad, det blir också matigare, speciellt med lite avocado och god vinegrett till.

Jag brukar mixa
    1 vitlök
    1 tsk honung
    1 tsk senap
    olja och vinäger
    salt och peppar
    Om man vill piffa upp den så kan man ju ha lite finhackad eller fryst persilja i eller andra örter.

• Joanna86a
    Kattpoet skrev 2011-08-17 19:30:49 följande:
    Future MRS, kollas Zetas hemsida, de har massor med vinegrätt recept med.   Min pesto dressing är  typ 1 dl turkisk  youghurt,  3 msk pesto och 1 msk oliv olja och lite salt.
    Gud va gott det lät! Är det röd eller grön pesto?
  • Joanna86a

Åh! Förlåt ts att jag bombar tråden. Men jag kom på att jag åt en riktigt god sallad i somras.

ruccola
    hackad salladslök (som fått ligga i vatten för att tappa lite av styrkan)
    vindruvor
    Chevreost
    rostade pinjenötter
    Sen bara vinäger och olja över

Annars är även grönt äpple gott i sallad!

• Future Mrs S
    Kattpoet skrev 2011-08-17 21:22:49 följande:
    Vad finns på plankan?
    grillad fläskfile, grillad kycklingfile och antingen rostbiff eller pastrami, och frukter typ ananas, melon vindruvor osv :) 
  • Future Mrs S

bomba på!!!!! :D jag har 2,5 månad kvar till bröllopet så jag har tid att testa flera olika varianter! :D

• Kattpoet

Future, då skulle jag hålla mig undan från gele eftersom du redan har det söta genom frukten.   Vad ska ni ha för sås?

Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S