• Annika611

Sjunga solo på sin egen vigsel?

Hej!

Vad tycker ni om att bruden (eller brudgummen) sjunger solo på vigseln? Är det romantiskt eller verkar det som om man inte hittade någon annan solist som duger? Jag har sjungit en hel del på andras vigslar och skulle gärna vilja sjunga Kärleksvisan för min man på vigseln, men jag kan inte bestämma mig. Har ni varit på bröllop där bruden sjungit själv och hur upplevde ni det i så fall?

• Svar på tråden Sjunga solo på sin egen vigsel?
  • andersson1970

Jag tycker sånt är superromantiskt. Funderar på att sjunga "utan dina andetag" till mitt hjärta.
    Blir ju mkt mer personligt om man själv framför en sång, än att någon utomstående gör det.

• Sörön10

Jag är också sångerska och fick panik när vår solist hoppade av. Ville verkligen inte "jobba" på mitt eget bröllop... Ville bara vara brud! =) Däremot sjöng jag på festen! Och ja, vi hittade en solist i sista sekunden!

Men det kan vara romantiskt! Speciellt om sångaren är duktig!  

Lycka till med ditt val! 

Och ja, sång är min passion, men jag ville vara 100% fokuserad på att vara brud, därför ville jag inte sjunga!  

• hedvig007

Jag tror också att jag ska sjunga, även om jag inte är skolad eller någonsin jobbat med sång, utan bara tycker att det är kul, även om jag nog sjunger lite småfalskt ibland, och för att jag har lust att sjunga till min man. (Gästerna får lida sig igenom det, det är vårt bröllop!) Men vi har solist också och kommer inte att vara i kyrkan, så det blir ganska familjärt och inte så högtidligt.

• Future Mrs S

Alla gör som dom vill men jag personligen avskyr när bruden eller brudgummen börjar skråla ut "det vackraste" eller "du är allt" och dom inte kan... det är liksom gjort tycker jag.. jag gillar det inte alls. 
    OM man KAN sjunga och väljer något som säger något (och inte samma som "alla" andra) så kan jag tycka att det är helt ok men inte mer än ok...

• Iseika

Jag tycker att det är väldigt fint och gjorde det själv på vårt bröllop. Jag kan sjunga och har sjungit på andras vigslar och dop och på spelningar med ett band. Jag vet inte om det var därför jag heller inte var nervös.

För övrigt sjöng jag "Utan dina andetag". I princip alla gäster grät. Min man grät nästan och jag inte alls  

• andersson1970
    Future Mrs S skrev 2011-08-24 18:30:41 följande:
    Alla gör som dom vill men jag personligen avskyr när bruden eller brudgummen börjar skråla ut "det vackraste" eller "du är allt" och dom inte kan... det är liksom gjort tycker jag.. jag gillar det inte alls. 
    OM man KAN sjunga och väljer något som säger något (och inte samma som "alla" andra) så kan jag tycka att det är helt ok men inte mer än ok...

Ja håller med, det förutsätter ju att man inte är helt tondöv. Då blir det bara pinsamt.
    Jag anser mig, och andra oxå, tillhöra den skaran som kan sjunga.
  • zvartaliljan

Jag sjöng "you´re still the one" fast på festen efteråt...till vigseln hade vi 5 solister och på festen ja...det var väl ett dussin olika uppe på scenen...med många musikervänner så fanns inte alternativet att sjunga vid vigseln, då skulle jag "bara" vara brud Så jag tog det på festen efteråt, som en överraskning såklart. Min man överraskade också, sjöng o spelade munspel. Alla verkade tycka att det hörde till, eftersom vi alltid uppträtt o sjungt på alla andra tillställningar så hade det nog varit mer konstigt att inte göra det även på vårt eget bröllop.
    Så om du kan sjunga och det betyder mycket för dig, så gör det absolut!

• Annika611

Tack för alla svar! Lite blandade åsikter även om de flesta tycks tycka att det är okej att sjunga själv, om man kan. Jag skulle gärna sjunga på festen i stället, men vi har ett mycket litet bröllop och äter middagen i ett kabinett på en restaurang, så jag tror inte att det finns några instrument tillgängliga. Tja...får  se hur jag gör, men tack för era åsikter!

• Annika611

Hej! Nu har jag i alla fall bestämt mig för att inte sjunga på vigseln. Där vill jag nog bara vara brud och slippa vara nervös för att sjunga. Vet ju inte ens om jag skulle klara av att sjunga för risken är att jag skulle bli för rörd av situationen. Nu måste vi bara fixa en annan solist då...

• Sörön10
    Annika611 skrev 2011-09-04 13:04:56 följande:
    Hej! Nu har jag i alla fall bestämt mig för att inte sjunga på vigseln. Där vill jag nog bara vara brud och slippa vara nervös för att sjunga. Vet ju inte ens om jag skulle klara av att sjunga för risken är att jag skulle bli för rörd av situationen. Nu måste vi bara fixa en annan solist då...
    Jag tror det kan vara ett klokt beslut! Man får en chans att bara vara i nuet, få gråta om man vill, hinna registrera alla intryck utan att behöva fundera över "det där man snart ska göra ((sjunga))". Jag själv har en massa rutin men jag tog samma beslut som du! Vill få vara "ego" nog och bara vara brud! Inte så "bara" dock, det är himla många nerver å pirr i magen!

Sjung in sången och ge honom som morgongåva istället kanske? 
  • Annika611
    Sörön10 skrev 2011-09-04 13:50:33 följande:
    Jag tror det kan vara ett klokt beslut! Man får en chans att bara vara i nuet, få gråta om man vill, hinna registrera alla intryck utan att behöva fundera över "det där man snart ska göra ((sjunga))". Jag själv har en massa rutin men jag tog samma beslut som du! Vill få vara "ego" nog och bara vara brud! Inte så "bara" dock, det är himla många nerver å pirr i magen!

Sjung in sången och ge honom som morgongåva istället kanske? 
    Wow! Vilken bra idé! Det ska jag försöka göra! Jag har en kompis som har en liten inspelningsstudio, ska kolla med honom!
  • Sörön10
    Annika611 skrev 2011-09-04 13:55:49 följande:
    Wow! Vilken bra idé! Det ska jag försöka göra! Jag har en kompis som har en liten inspelningsstudio, ska kolla med honom!
    Kul att du gillade den! =) Tror man kan hitta bakgrunden till den sången på nätet nånstans, kommer inte ihåg var bara men googla! Då kan du ju bara lägga ett sångspår på den! =)
  • Annika611
    Sörön10 skrev 2011-09-04 14:10:40 följande:
    Kul att du gillade den! =) Tror man kan hitta bakgrunden till den sången på nätet nånstans, kommer inte ihåg var bara men googla! Då kan du ju bara lägga ett sångspår på den! =)
    Måste ännu en gång tacka dig Sörön10 för den fantastiska idén! Jag har förverkligat den nu. Igår besökte jag min kompis som är musiker och har en liten studio. Vi spelade in Kärleksvisan och det blev så himla bra. Jag ser så fram emot att ge skivan till min älskling, så jag vet knappt hur jag ska hålla mig från att avslöja det hela innan bröllopet. =) Jag är så glad!
  • niamh

Jag hade egentligen tänkt att sjunga för min manly man, fast på festen. Jag sjunger ganska ofta på vigslar, invigningar och andra events, men trots att vi varit tillsammans i fyra år så har han ALDRIG hört mig sjunga! Därför tänkte jag det kunde vara kul, men när jag nämnde att en kompis till mig ska sjunga på sin egen vigsel för några vänner och släktingar tyckte de det var hur konstigt och fjompigt som helst :/ Vet inte hur jag kommer göra, men min åsikt är i alla fall att det är jättefint om bruden eller brudgummen sjuger något liten för sin kärlek :)

• niamh
    Annika611 skrev 2011-09-11 12:22:25 följande:
    Måste ännu en gång tacka dig Sörön10 för den fantastiska idén! Jag har förverkligat den nu. Igår besökte jag min kompis som är musiker och har en liten studio. Vi spelade in Kärleksvisan och det blev så himla bra. Jag ser så fram emot att ge skivan till min älskling, så jag vet knappt hur jag ska hålla mig från att avslöja det hela innan bröllopet. =) Jag är så glad!
    Åh, vilken härlig idé! Snacka om att han kommer bli glad :D
  • Sörön10
    Annika611 skrev 2011-09-11 12:22:25 följande:
    Vad glad jag blir! Himla kul att du förverkligade idén och att det GICK! Jag menar, inte alla som har en kompis med studio!

Är bombis på att din blivande kommer bli fantastiskt glad åt presenten! Du får berätta om hans reaktion sedan!

• hedvig007
    niamh skrev 2011-09-11 12:25:54 följande:
    Jag hade egentligen tänkt att sjunga för min manly man, fast på festen. Jag sjunger ganska ofta på vigslar, invigningar och andra events, men trots att vi varit tillsammans i fyra år så har han ALDRIG hört mig sjunga! Därför tänkte jag det kunde vara kul, men när jag nämnde att en kompis till mig ska sjunga på sin egen vigsel för några vänner och släktingar tyckte de det var hur konstigt och fjompigt som helst :/ Vet inte hur jag kommer göra, men min åsikt är i alla fall att det är jättefint om bruden eller brudgummen sjuger något liten för sin kärlek :)
    Jag sjöng, men vi hade som sagt var ett mycket litet bröllop och ingen kyrklig vigsel, och jag fick bara positiva kommentarer efteråt.
  • Aleta
    niamh skrev 2011-09-11 12:25:54 följande:
    De som tycker att det är hur fjompigt som helst kanske inte kan/skulle våga själva?

Första gången jag var med om det så grät jag så det skvalade. Bruden vände sig till sin man under vigseln och sjöng  "I folkviseton" för honom. Det var väldigt vackert.

Jag och min man sjöng en duett under vår vigsel, helt enkelt för att vi ville. Musik är jätteviktigt för oss, det är något vi alltid vill hålla på med. Det var för vår skull och inget vi gick och oroade oss över innan (inte mer än allt annat man kan oroa sig över inför en vigsel i alla fall. )

Sjung du på festen om du vill och strunta i vad andra tycker. Man kan aldrig göra alla nöjda.
    Dessutom: Visst vill man att allt ska vara fint för gästerna, men är det en föreställning där man bara tänker på publiken eller en ceremoni där huvudpersonerna är viktigast även om alla deltar? 
Svar på tråden Sjunga solo på sin egen vigsel?