lurigmumin skrev 2012-08-13 21:08:08 följande:
Hur fyller jag en tårta med mousse? Jag menar alltså inte en moussetårta utan t.ex. en våningstårta med moussefyllning. tycker det känns svårt men det känns som det är en bra fyllning om man vill kunna skära sen.
Jag gav ett tips lite högre upp.
Använd samma formar som du bakade bottnarna i, lägg i gladpack så det hänger utanför kanten (minst 20 cm utanför när det är nertryckt i botten). Lägg i den botten du ska ha högst upp i våningen, sen fyller du i moussen som du vill ha högst upp, lägg på mittenbotten och stoppa ner en remsa av lite stadigare papper / mjukare kartong mellan gladpacken och formen och fortsätt sen fyll med den mousse som du vill ha underst. Till sist lägger du på botten.
Vik över gladpacken och se till att den täcker hela botten (högst upp alltså
![Flört Flört](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
) och ställ in i kylen över natten så att moussen hinner "sätta sig".
Dagen efter tar du ut formen, plockar bort pappkragen och viker ner gladpacken.
Lägg ett pappfat (engångstårtfat) uppepå det som nu ska bli botten på tårtan och vänd sen hela alltet.
När du lyfter gladpacken så lossnar formen väldigt lätt.
Ta en tårtspade, smörkniv eller stekspade eller nåt och skrapa kanten runt om så den blir jämn och fin.
Sen är det "bara" att spackla med smörkräm och täcka med sockerpasta, marsipan eller grädde eller vad du nu vill använda.
Om du vill ha en "staplad" tårta och inte en ställning så behöver du någon form av pinnar (blompinnar funkar) som du sticker ner i alla utom dom minsta bottnarna, så att dom bär tyngden av våningarna ovanför.