• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Sara1291
    Brudiframtiden skrev 2011-09-20 20:34:07 följande:
    Hej! Jag hoppar in i tråden jag med. Vi ska gifta oss 2013 då nvi varit ihop i 10 år! Vi blir strax över 40 gäster på bröllopet. Tänker oss grillbuffé och tårta mest troligt. Lokalen kostar i dagsläget 1500 och ligger inne i en skogsdunge. Jättefint!Läser med spänning på hur vi ska hålla kostnaderna nere..vill lägga MAX 40000, gärna inte mer än 30000. Ring har jag som ska sättas i en sten och graveras om (arvegods som jag gärna vill använda). har inte en susning om vad det kommer att kosta. Har en kompis som är amatörfotograf och helt fantastiskt duktig!! Hon tar idag ca 3500 för porträtts- och mingelfotografering! Andra priser har vi inte..Jagar en billig klänning för absolut max 5000, gärna med spets. Tips mottages tacksamt. Bor i nordvästra skåne i helsingborgstrakten..
    Välkommen :)

Kul med grillbuffé! Smart med arvegods, bra sätt att spara in pengar på. Du kan lätt hitta en billig och riktigt fin klänning för det priset o till o med under ;) Kika lite på de omnämna kinasidorna i de andra trådarna. Jag har varit inne på ebay o tittat där. De har också en himla massa fina klänningar för en billig peng ;)

Lycka till o lägg gärna upp bilder på billigt pyssel eller annat :)
  • Jessikad

Jag gifter mig den 11/11/11 och jag tror vårt bröllop kommer att gå på cirka 30 000. Senaste fyndet ser ni här!
    Vi ska ha silverljustakar i olika höjder och storlekar och Lagerhaus i Gbg sålde ut till 70% rabatt. Så det blev 15 ljusstakar i röd och grön metall, en burk sprejfärgi silver från Biltema. 176 kronor för de 15 stakarna och typ 60 kronor för färgen.

Resultatet blev svinbra, om jag får säga det själv... ;)

• Cicci90

Här kommer lite pysselbilder från mig!
    Jag tycker att det är ganska roligt att pyssla så jag har gjort det mesta till dukningen själv. :)
    Har gjort saker så att det räcker för 70 personer.

Servetter:  IKEA:s TEKLA handdukar, jag har klippt bort de röda ränderna och sytt två servetter av varje handduk.
    Kostnad: Tillsammans med kostnaden för sytråden har de kostat max 3 kr/styck! (Kommer även spraya dem med StärkSpray för att få lite mer "spänst" i dem, räcker med en flaska som kostar ca 40 kr.)

Placeringshållare: Ståltråd och silverspray från Biltema (köpte grön trädgårstråd eftersom den var mer formlig).
    Kostnad: 1,5 kr/styck

Placeringskort: 3 A4 papper som jag har rivit itu.
    Kostnad: 0,25 kr/styck ;)

Stenkulor: Köpte en burk med små kulor och en påse med stora på Ge-Kås.
    Kostnad: Tillsammans med sprayfärg från Biltema: 115 kr för alla. (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser" med en stor och sju små på varje plats)

De uppochnedvända glasen kommer jag ta från lokalen där vi ska vara. Blommorna är från en krukblomma och ståltråden i glasen är från biltema.
    Kostnad: ca 10 kr /glas (beroende på hur många krukväxer jag behöver köpa). (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser")

Sammanlagt har alla dekorationer för en fest på ca 70 personer kostat strax över 500-lappen.
    Kommer att köpa till två silverpennor för att skriva namnen med.
    Sen kommer jag göra om mina servettringar, kommer ha en slingrande ståltråd med ett par gröna och ett par silverfärgade pärlor på. Det kommer att gå på ca 1,50 kr/styck.

• annapanna88

Cicci90: Så himla fint! Du är riktigt pysslig du :)

• midsommarvigsel

Här är en till med budget på ca 40.000kr! Gärna mindre FlörtGud vad duktiga ni är på att pyssla tjejerSkrattande

• Tinzi
    Cicci90 skrev 2011-09-22 17:34:24 följande:
    Här kommer lite pysselbilder från mig!
    Jag tycker att det är ganska roligt att pyssla så jag har gjort det mesta till dukningen själv. :)
    Har gjort saker så att det räcker för 70 personer.

Servetter:  IKEA:s TEKLA handdukar, jag har klippt bort de röda ränderna och sytt två servetter av varje handduk.
    Kostnad: Tillsammans med kostnaden för sytråden har de kostat max 3 kr/styck! (Kommer även spraya dem med StärkSpray för att få lite mer "spänst" i dem, räcker med en flaska som kostar ca 40 kr.)

Placeringshållare: Ståltråd och silverspray från Biltema (köpte grön trädgårstråd eftersom den var mer formlig).
    Kostnad: 1,5 kr/styck

Placeringskort: 3 A4 papper som jag har rivit itu.
    Kostnad: 0,25 kr/styck ;)

Stenkulor: Köpte en burk med små kulor och en påse med stora på Ge-Kås.
    Kostnad: Tillsammans med sprayfärg från Biltema: 115 kr för alla. (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser" med en stor och sju små på varje plats)

De uppochnedvända glasen kommer jag ta från lokalen där vi ska vara. Blommorna är från en krukblomma och ståltråden i glasen är från biltema.
    Kostnad: ca 10 kr /glas (beroende på hur många krukväxer jag behöver köpa). (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser")

Sammanlagt har alla dekorationer för en fest på ca 70 personer kostat strax över 500-lappen.
    Kommer att köpa till två silverpennor för att skriva namnen med.
    Sen kommer jag göra om mina servettringar, kommer ha en slingrande ståltråd med ett par gröna och ett par silverfärgade pärlor på. Det kommer att gå på ca 1,50 kr/styck.

Hur gjorde du dina festhäften? :)
  • Cicci90
    Tinzi skrev 2011-09-22 20:09:28 följande:
    Hur gjorde du dina festhäften? :)
    Jag gör inte mina festhäften själv utan min blivande svägerska och hennes man gör dem, sen kommer min farbror trycka dem. Han är fotograf och håller på med lite tryckning också.
    Men det soim ligger vid bordet är bara inbjudan, hade med dem för att festhäftet kommer ha samma färg.. :) Men det kommer bli lite tjockare :p
  • queenelin

Så fina grejer alla gör! Silverljusstakarna tycker jag också blev fina, du får säga det!!

• queenelin
    RedHead skrev 2011-09-19 16:08:27 följande:

LAxrosa är också väldigt snyggt!

Men skönt! just vilka färger man vill ha är jobbigt! Först ville jag ha Oceanblått och Rött, gubben älskar blått och jag älskar rött, men sen tyckte jag det skulle blir konstigt. Sen ville jag ha blått och brunt, men sen insåg jag att turkost är snyggare till brunt men sen bestämde jag mig för Brunt, grönt och Ivory. Så det blir det!

Nu har ju du redan bestämt dig, och det låter jättefint, men vinrött och marinblått är ju annars väldigt tjusigt ihop! Och ser lite kungligt ut...
  • Kattpoet

Kanske för att vinrött  och marinblå var en dyr färg förr i tiden så endast kungar hade råd med den.  Orsaken att den var dyr var att  under medeltiden så nästan utrotades de växter här i Europa som gav  naturligt rött och blått.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)