• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • baby freeze

Jag tycker att man ska tänka på att man inte behöver köpa allt nytt bara för att. Min kille kommer inte att skaffa en ny kostym tex. Jag kommer använda gamla ärvda smycken (som jag tycker är finare än alla nya jag sett för övrigt) och ingådda skor. Sedan har vi ju ringarna, och vi tycker att våra silverringar är awesome! Till vigselring ska jag få en ny, men vi hittade en gammal sliten silverring bland min farmors smycken (antagligen hennes fars) som passar min blivande perfekt och passar jättefint till förlovningsringen, så den får han. Så det som är nytt blir då min ring och min klänning. Kanske kostar jag på mig ett par nya trosor också, haha!

Man kan alltid trixa lite om man är flexibel och inte helt fixerad vid idén att allt ska vara precis som man har tänkt sig. Ens gäster kommer antagligen att tycka att allt är perfekt ändå, så länge man bjuder på god mat och dryck och massor av leenden.

Ett annat konkret tips som jag fick av en kompis angående papperssaker är att lägga krutet på tackkorten eftersom det är dem man sparar som gäst. en inbjudan sitter uppe fram tills bröllopet, men ett vackert tackkort kan vara roligt att ha kvar.

• Kattpoet

Baby Freeze, det var så vi gjorde,  tackkorten var dyrare än inbjudan.  Inbjudan kostade en 2 rätters middag och tack korten  en 3 rätters middag och en surdegslimpa.

• Madelen867

Vi lagar maten själva, dock bara till 20 gäster.

Men det blir buffé och antagligen alldeles för mycket mat, men det gör inget.

Vi kommer ha kallskuren fläskfilé, kycklingfilé, pastasallad, potatissallad, grönsallad, coleslow, bröd, 2 såser, ost, kex och frukt.

Jag har skrivit upp samtliga kostander för bröllopet i excel. Vi ska handla alla grönsaker och frukt idag och hittills ligger kostnaden på 2000:-, inkl vin, champagne och godis. Det kan dock tilläggas att jag fått kyckling av mamma som jobbar på ett lokalt kycklingslakteri.

• Sara1291
    Madelen867 skrev 2011-09-29 06:56:03 följande:

Vi lagar maten själva, dock bara till 20 gäster.

Men det blir buffé och antagligen alldeles för mycket mat, men det gör inget.

Vi kommer ha kallskuren fläskfilé, kycklingfilé, pastasallad, potatissallad, grönsallad, coleslow, bröd, 2 såser, ost, kex och frukt.

Jag har skrivit upp samtliga kostander för bröllopet i excel. Vi ska handla alla grönsaker och frukt idag och hittills ligger kostnaden på 2000:-, inkl vin, champagne och godis. Det kan dock tilläggas att jag fått kyckling av mamma som jobbar på ett lokalt kycklingslakteri.

vi ska ha några vänner som kommer hjälpa oss med maten. men jag tror jag lämnar pengar åt dem så får de köpa, laga och trixa med det. vi ska nämligen ha 100 gäster hehe.. inte lika lätt att hålla koll på maten då. även om jag älskar att laga mat.
  • MyWeddingday

Fyndade mina skor på rea och gjorde om dom själv =)

• Imke1977

Åhh vilken superbra tråd!! Här är jag gärna med om jag får.

Vi gifter oss den 2/6 2012. Vi ska bjuda 62 pers och budgeten ligger på 60 000 kr.
    Verkligen alla tips för att dra in lite på kostnaderna är så välkomna

• RedHead

Jag ska ha vita converse på mig och gubben svarta... (under vigsel och festen) Gubben har redan ett par som han knappt använder och då behöver jag bara köpa ett par. Sparar 700kr :D

• Madelen867

Jag köpte mina skor på rea för 100:-

m2b använder sina gamla finskor och lillkillen fick ett par nya finare gympaskor för 450:-

• car1021

Jag har gjort egna servettringar ( ca 3 kr/st), köpt Joker fat på IKEA och dekorerat med pärlor, köpt 25 meter organza väv till bordslöpare på Ebay för ca 100 kr inkl frakt.
    Har även köpt rosenblad, vimpel, kristaller och värmeljus med brudpar på Tradera.
    Senast köpte jag mina skor på Ebay för 174 kr inkl.frakt! Jag är jätte nöjd med de. Såhär ser mina skor ut:

• Just Me

Nu måste jag berätta! Jag blev sååå glad igår!!

Jag har pratat med en frisör, hon sku ha ca 3500 för bruduppsättning inkl smink.
    Tyckte det var lite dyrt (??) så jag ringde andra frisörer..

Grejen är den att vi bor precis vid finska gränsen så jag ringde två frisörer i Finalnd. Den ena hade fast pris 85 euro (med dagens kurs 758 SEK) Den andra sade 30- till MAX 100euro (dvs MAX 892SEK). Förstår ni att jag blev lycklig eller??? Sparar ju hur mycket pengar som helst på att åka 500 m till Finland istället!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)