• raring

Seriöst - finns det verkligen inget BRA läppstift??? Börjar ge upp :-(

Nu har jag provat massor med läppstift, men alla - ALLA - rinner ut efter en stund. Jag vill gärna ha ett riktigt rött läppstift och har provat tex MAC Russian Red (matt som som ska sitta länge) och nu senast Elizabeth Arden Ceramide Ultra Lipstick i färgen Brick.

Jag är inte 50 år med fullt av veck runt läpparna men ändå dröjer det inte länge innan läppstiften börjar blöda. Detta även om jag använder läpppenna och pudrar emellan och alkla "vanliga" tricks. Det från MAC är väl någorlunda kyssäkta dock vilket är bra med läpparna blir torra som fnöske efter ett par timmar. Det från Arden är inte kyssäkta på något sätt. Däremot kladdar det inte av sig på glas.

Nu - ge mig era bästa _beprövade_ tips! Det måste ju finnas något som funkar...

• Svar på tråden Seriöst - finns det verkligen inget BRA läppstift??? Börjar ge upp :-(
  • baby freeze

yasse tipsade precir här ovan om något som låter som det jag menar, ska kolla på mus idag eller imorgon.

Jeni skrev 2011-10-15 13:37:55 följande:
    Så att sminket inte blir kladdigt eller rinner? nej har inte testat men jag har hört om någon liknande spray som make-up artister använder. Vet du vart man får tag på penselgrejen du pratar om?
  • raring

Någon som provat primer från bodyshop?? Den är ju ganska billig jämfört med andra primers jag sett. Men man får kanske vad man betalar för?

• mariefarah se

Hej hej!
    har inte lästa alla svar så jag vet inte om ngn redan har rekommenderat, men Make up store har ett nagelacksliknande primer som man tar runt läppkonturen, så kletar inte läppstiftet ut. Det heter "Lipstick sealer" Lycka till!
    Marie

• raring
    mariefarah se skrev 2011-10-17 12:46:16 följande:
    Hej hej!
    har inte lästa alla svar så jag vet inte om ngn redan har rekommenderat, men Make up store har ett nagelacksliknande primer som man tar runt läppkonturen, så kletar inte läppstiftet ut. Det heter "Lipstick sealer" Lycka till!
    Marie
    ah! bra tips! det ska jag prova!! har du provat denna själv?
  • raring
    förlovadflicka skrev 2011-10-14 16:47:07 följande:
    Ohh, tack vad glad jag blir, jag sminkade nämligen mig själv!! Nyansen jag hade då heter Glistening, den är svagt röd med en aning skimmer i. Fyndade den för 60 kr och de andra nyanserna jag har har jag också köpt på rea. Det verkar som att just de med två steg är på väg ut ur sortimenten, så passa på! :)
    Hej! Nu har jag köpt Glistening som du tipsade om och den sitter absolut fast utan att kladda och den smakar i mitt tycke inte heller illa. Dock så fanns det ingen lipfinity i den nyansen jag skulle vilja ha till bröllopet men denna blir toppen till vardags! Nu blir det till att prova sån där "sealer" också
  • Anny

Nouba har ett om heter Millibaci (=tuen kyssar/pussar) för att få bort den får man rengöra med olja eller liknande Tungan ute
    Vet att ett av de är riktigt rött.

• Jane
    Anny skrev 2011-10-17 19:08:26 följande:
    Nouba har ett om heter Millibaci (=tuen kyssar/pussar) för att få bort den får man rengöra med olja eller liknande Tungan ute
    Vet att ett av de är riktigt rött.
    vart hittar man det? Låter sk*tbra! Glad
  • Anny
    Jeni skrev 2011-10-17 19:51:01 följande:
    vart hittar man det? Låter sk*tbra! Glad
    Tro det eller ej, men det säljs på Apoteket. (det statliga) Finns även på apoteket.se men bilder på datorn gör det inte riktigt rättvisa.
  • Aleta

Kanebo Lasting Lip Colour tycker jag är bra.
    Konturpenna, pensla på läppstift, pudra, på med mera läppstift. 

• Jenne

På Make Up Store finns det en produkt som heter Lip sealer. Denna gör att du kan/äta dricka utan att det ens syns lite på dina läppar.

Rekommenderar starkt detta när man vill ha "knalliga" läppar =) 

• Emelie 87

MAC Red har faktiskt aldrig gjort mig besviken. Det hade jag på mitt bröllop. :)
    I vilket fall som helst finns det vissa åtgärder man kan vidtaga för att läppstiftet ska sitta och inte blöda.

1 - Exfoliera läpparna. Smörj in läpparna med vaselin eller lypsyl innan du lägger dig. Sedan exfolierar du läpparna på morgonen med din tandborste. Har alltid funkat för mig.

2 - Fukta läpparna och lägg på en foundation.

3 - Rama in läpparna med konturpenna.

4 - Måla på med läppstiftet, blotta på en bit papper, måla en gång till.

5 - Stoppa pekfingret i munnen som en isglass och dra ut det, så att du undviker läppstift på tänderna. 

En man, två barn, oändligt med kärlek
  • raring

Idag ska jag till stan och köpa den där lipstick sealern! Hoppas att den funkar bra nu, för jag vill kunna använda mina snygga ( och dyra) läppstift utan att se ut som en clown efter en timme. Undrar varför det flyter ut på vissa men inte på andra. Jag har provat alla trix med puder och pennor och allt möjligt. Kanske har jag varmare läppar än vanligt och smälter läppstiftet?

• LouiseB

Du har inte provat något från orflame?dom har många bra läppstift!

• chabar
    raring skrev 2011-10-22 14:29:51 följande:
    Idag ska jag till stan och köpa den där lipstick sealern! Hoppas att den funkar bra nu, för jag vill kunna använda mina snygga ( och dyra) läppstift utan att se ut som en clown efter en timme. Undrar varför det flyter ut på vissa men inte på andra. Jag har provat alla trix med puder och pennor och allt möjligt. Kanske har jag varmare läppar än vanligt och smälter läppstiftet?
    Ge gärna en recension sen, jag är nyfiken!

I övrigt håller jag nog med det som sagts tidigare -lipfinity är bra och håller väldigt länge, men luktar ju lite spunkigt. Läppenna är bäst, men bör nog kombineras med genomskinlig lip sealer, E.L.F har en som jag har hemma men jag har inte hunnit prova den ännu. Och jag håller med om att Liå Tint är asgrymma! Sitter skitbra! Eftersom dom är rätt knalliga så får man ha med sig och fylla på om man äter/dricker mycket, men fina färger som sitter väldigt bra.

Måste köpa hem nouba.. grymt märke tycker jag i vanliga fal, har dock inte hunnit prova millebaci än.
  • raring

Här kommer en liten sammanställning av mina tester i jakten på det perfekta röda läppstiftet som SITTER hela dagen utan att rinna, har perfekt färg och känns bekvämt:

++++ Chanel Läppstift, Rouge Allure Velvet, nyans: 39.
    Omdöme: Jättefin och elegant färg som inte rinner och som  känns hyffsat bekvämpå läpparna. Håller inte hela dagen utan behöver bättras på efter att man ätit. Plus för att det inte gör märken på kaffekoppar eller blivande makar

+++ MAC Läppstift, Matte, nyans: Russian Red.
    Omdöme: Sitter relativt bra även och behöver inte direkt bättra på under dagen, men det känns tort och ganska obehagligt på läpparna som blir fnasiga framåt eftermiddagen. Är inte heller helt nöjd med färgen. Den är väldigt röd och känns som att den passar bäst på en 22-årig rocktjej och inte på en 33-åring på ett bröllop.

++ MaxFactor tvåkomponentsläppstift, Lipfinity, nyans: Glistening.
    Omdöme: opålitlig då den vissa dagar sitter fantastiskt och ser jättesnygg ut och är helt problemfri medans den andra dagar smular och flagar av och rynkar sig. Nyansen är naturlig och fin, fast inte riktigt röd. Den är fullständigt kyssäkta och känns inte uttorkande vilket är ett stort plus.

++ Elizabeth Arden Läppstift, Ceramide Ultra Lipstick, nyans: "Brick".
    Omdöme: Den finaste nyansen av röd och den känns väldigt behaglig och trevlig på läpparna, men den flyter väldigt snabbt ut även om man använder läppenna, redan inom en halvtimme har läppstiftet vandrat iväg. Läppstiftet sitter överlag dåligt och man får bättra på ofta om det ska se okej ut. Lämnar dock inte avtryck på glas eller sambo, konstigt nog.

++ MAC Läppenna
    Omdöme: Att ha bara läppenna gör läppnyansen lite "död" i färgen och det känns fruktansvärt torrt och otrevligt redan efter en kort stund. Flyter inte ut, men passar bäst sur-dagar eftersom det är för obekvämt att le :-/

Test av komplement:
     ++ Make Up Store, Lip sealer (penslas på konturerna för att förhindra att det flyter ut)
    Omdöme: Hindrar absolut att läppstiftet flyter ut. När man lägger på det så suddas kanten på läppstiftet ut en liten aning så får underkänt om man vill ha en väldigt skarp kontur. Känns obehagligt att ta på. Om man har det tillsammans med ett läppstift som inte sitter så bra så får man passa sig så att man inte ser ut som en clown efter en stund med _bara_ en läppkontur kvar på läpparna när man käkat upp själva läppstiftet :-/
    Har provat att pensla över hela läpparna, men det fungerade inte.

om ni andra har bra "testfakta" så fyll gärna på! 

• Tokig

Jag väcker denna tråden till liv.

Jag tror att jag hittat "min nyans" Vill ha Face Matte Evita på mitt bröllop men det vore kanon om någon har fler tips. Älskar vackert röda läppar och om ni har tips på bra läppstift eller produklter som gör att det sitter bättre så kan vi ju hjälpas åt här.

Svar på tråden Seriöst - finns det verkligen inget BRA läppstift??? Börjar ge upp :-(