• joråsåatt

Vi som letar diamant

Hej!

Vad sägs om att ha en gemensam tråd för alla oss som letar efter en lös diamant? Vare sig det är på nätet eller direkt i butik, USA eller Sverige :)

Själv tycker jag att det är svårt att få någon överblick över vad som finns där ute, hittar nya butiker varje dag känns det som. Och precis när jag tror att jag bestämt mig, så dyker något annat upp...

Men om vi hjälps åt att samla info och adresser till butiker/webshoppar här så kanske det blir lite enklare?

Jag börjar med att göra en lista själv med ställen jag har kollat på.

Webshoppar:

diamantia.com
    bluenile.co.uk
    jamesallen.com
    kaplans.se
    Sefina.se
    Lauritz.se

Har varit i kontakt med Anders (sweetrocks) genom e-post, men inte tittat på några stenar.

Så dela med dig nu av adresser och erfarenheter!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:08

Uppdaterar med fler webshoppar:

whiteflash.com
    briangavindiamonds.com
    77diamonds.com
    fancydiamonds.net
    goodoldgold.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:12
    Glömde skriva med riddeborg.se som jag också har kikat på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 19:27
    Och nu också:

pantbanken.se

• Svar på tråden Vi som letar diamant
  • KhiraLii

Jag är väl i stort sett klar med letandet men jag har bra erfarenhet av den amerikanska marknaden

Utöver jamesallen.com och bluenile.co.uk kan jag rekommendera följande stora kedjor

www.whiteflash.com
    www.briangavindiamonds.com

Vill man ha personlig och exceptionell service rekommenderar jag
    www.goodoldgold.com

Själv har jag handlat ifrån james allen och good old gold. Bluenile tec håller liknande priser som jamesallen men har inte samma service vad gäller att man får se bilder på diamanter osv. Bilder när man shoppar diamant över nätet är verkligen A och O!

• Aleta

Jag letade länge och väl efter naturligt färgade diamanter och hittade till sist de här:
    http://www.fancydiamonds.net/

De hade riktigt bra service och stenarna höll också måttet. (Kolla min avatar )

• meandmylove

Jag letar ingen sten eller ring. Jag såg att TS hade kollat Lauritz.com, rekomenderar till 100%! Jag köpte min princess diamant ring där på 1,00 ct bild finns på min sida!! Ringen var värderad enligt lauritz till ca 7000 kr (jag har noll koll på stenar o sånt men tyckte den var helt underbart vacker). Jag kammade hem den för ynka 3000 kr och gick sedan till min lokala guldsmed för att ta bort stämpel putsa o värdera (ca 500kr). Nu har jag ett värderingsintyg på ringen..... 47500 är den värd!!!! Summan av kardemumman är att de har inte stor koll på värderingarna på lauritz, underbar service o stor chans att fynda. Ps. Funderar på att sälja ringen o plussa på bröllopskassan istället.... Lycka till med diamantköpen!

• liley
    meandmylove skrev 2011-10-18 01:29:41 följande:
    Jag letar ingen sten eller ring. Jag såg att TS hade kollat Lauritz.com, rekomenderar till 100%! Jag köpte min princess diamant ring där på 1,00 ct bild finns på min sida!! Ringen var värderad enligt lauritz till ca 7000 kr (jag har noll koll på stenar o sånt men tyckte den var helt underbart vacker). Jag kammade hem den för ynka 3000 kr och gick sedan till min lokala guldsmed för att ta bort stämpel putsa o värdera (ca 500kr). Nu har jag ett värderingsintyg på ringen..... 47500 är den värd!!!! Summan av kardemumman är att de har inte stor koll på värderingarna på lauritz, underbar service o stor chans att fynda. Ps. Funderar på att sälja ringen o plussa på bröllopskassan istället.... Lycka till med diamantköpen!
    Wow! Fin ring och vilket fynd!! Vad är det för kvalité på diamanten?

Hakar gärna på denna tråd då jag själv letar. Har fått denna sida rekommenderad, men ej köpt därifrån själv: http://www.77diamonds.com/diamonds_online.html
  • joråsåatt
    meandmylove skrev 2011-10-18 01:29:41 följande:
    Wow säger jag också!! Den var dessutom jättefin, bra kap!!
  • meandmylove

Tack så jättemycket! Som sagt har jag ingen kunskap om diamanter utan vill ha den enbart för att den är så vacker! Skriver rakt av, 1st princessring 2,4gr 14k vg med 1st Briljant på ca 1,00 ct top cristal pice1. lycka till med era investeringar!

• joråsåatt

Wohooo!! Har ropat in en sten på lauritz.com :D Äntligen! Stenen sitter redan i en ring, men jag ska göra en ny som passar förlovningsringen. Så det blir en rödguld solitär med 0,6 ct, känner mig sjukt nöjd :) Och för riktigt bra pris fick jag den också :D

• Evelinas

Om någon är intresserad av en mindre diamant så har jag en till salu, har suttit i en vigselring innan, men är nu lös. Bara o maila i så fall.

x_evelina@hotmail.com

• meandmylove

grattis jodåsåatt!!!! hoppas du blir nöjd med ditt fynd! jag ska faktiskt kolla lite mer o kanske kamma hem någon mer ring till pangpris!!!

• Drömmaren
    joråsåatt skrev 2011-10-18 21:51:00 följande:
    Wohooo!! Har ropat in en sten på lauritz.com :D Äntligen! Stenen sitter redan i en ring, men jag ska göra en ny som passar förlovningsringen. Så det blir en rödguld solitär med 0,6 ct, känner mig sjukt nöjd :) Och för riktigt bra pris fick jag den också :D
    Grattis! Vad spännande!

Jag har äntligen också bestämt mig för en sten. 0,77 ct brilliant W/VS med idealisk slipning.

Kommer hämta den på Kaplans i början av november när vi tillsammans med säljaren får den värderad. Ska bli så spännande att höra vad de säger!
Svar på tråden Vi som letar diamant