Aurelia skrev 2011-10-21 16:12:33 följande:
Ni som någon gång varit den som gjort slut på ett längre förhållande, vad hade ni för anledning? Funderade ni länge innan? Vad gjorde i så fall att ni vågade "ta steget" til slut? Ångrade ni er någon gång efteråt? Har ni kontakt med det exet? Och sen vore det kul att höra om ni hittat någon ny?
Jag är singel efter ett 5-årigt samboförhållande o skulle gärna höra andras erfarenheter.
Jag var tillsammans med mitt ex fem år och vi var även förlovade ett år. Vi var väldigt unga när vi träffades (15) och vi hade det bra tillsammans länge men tillsist växte vi ifrån varandra.
Jag var den som gjorde slut men det hade varit på väg att göra slut i nästan ett halvår men jag hade inte vågat ta steget. Sedan var jag med familjen på semester i 3 veckor utan honom och vi hördes knappt av och jag saknade honom inte heller.
Jag flyttade därefter hemifrån till min egen lägenhet och kände att nästa fas i livet var helt klart att vara singel och vuxen.
Så bara 1 vecka efter att jag flyttat bröt jag förlovningen. I början var det skönt, sedan träffade han en ny flickvän väldigt fort och då vart jag lite besviken.
Det varade kanske 1-2 veckor och sedan så var jag nöjd singel igen. Jag kände att jag gjorde rätt när jag gjorde slut, vi var totalt olika personer mot slutet och hade nästan inget gemensamt längre.
Vi hade kontakt som bekanta från och till under 2 år sedan har vi inte hörts sedan dess.
Jag var singel i 8 månader innan jag träffade mitt andra ex (jag hade ett stort behov av att vara singel, hade ju aldrig varit det i vuxen ålder).
Jag och mitt senaste ex var tillsammans nästan ett år och bodde ihop under hela tiden (vi hade varit vänner ett bra tag innan vi blev tillsammans). Vi var dock extremt olika från början och det var en av anledningarna till att det tog slut.. idag är vi dock vänner och har kontakt från och till... framför allt eftersom vi har gemensamma vänner.
Jag träffade min blivande man bara 4 månader efter det. Nu vet jag att jag har funnit rätt och det är en lättnad. Har aldrig känt mig så säker förut och det är skönt att bli bemött med samma säkerhet.