Tokig skrev 2012-07-31 18:15:42 följande:
Är så otroligt ledsen.
Efter att ha varit i kontakt med PRV, Skatteverket och Riksarkivet... samlat ihop dokument, utdrag ur kyrkoböckerna etc. så fick jag idag beskedet att jag inte får ta min farmors flicknamn.
Detta beror på att jag inte att visa att två generationer har hetat det bakåt. MIn farmor flyttade hit från Tyskland under kriget så det finns ju inga papper på vad hennes föräldrar hette. Tycker att det vore nog med att visa vad hennes flicknamn var. Jag menar, ens flicknamn är ju det samma som minst en av föräldrarna.
Men tyvärr.. de var stenhårda.
Alternativet att försöka ansöka om det som ett nybildat efternamn känns också kört. Ingen heter namnet i Sverige men det finns en person som heter samma sak med ett s på slutet. Och då måste denna person ge sitt skriftliga godkännande om att jag ska få ta ett liknande namn. Och det känns ju ganska osannolikt.
Ansökan kostar 1800 kr så jag vill inte dumchansa heller... men det känns sjukt trist!
Vi har också haft strul med namn. Vi ville slå ihop våra efternamn, vilket gav ett namn som ingen i sverige hade, dock företag och varumärken. Vi ringde några av dem, men den som sa nej var innehavare av ett AB med det namnet + "solutions" som inte var aktivt, saknade hemsida, telefon och annan kontaktuppgift. Han var 30-årig "entreprenör" och hade "fått god feedback på namnet" och ville spara det för att KANSKE använda det i bolag i framtiden. Han ville inte öppna upp för möjligheten att någon av oss eventuellt skulle starta bolag med detta namn då. Min sambo är jurist nämligen så då blev han skraj.
Så fruktansvärt sniket och elakt, det är inte ens hans namn utan namnet på hans inaktiva företag som han inte vet vad han ska göra med. Dryga mansgris liksom, men men.
Nu ska vi försöka med att ta sambons farfars mammas namn vilket är Tapper, men jag vågar inte riktigt ropa hej än just pga huruvida papper finns för att visa på två generationer. Men det är ju ett soldatnamn så rimligen hette denna flickas pappa det. Hoppas iaf på det, det har tagit lång tid att hitta ett annat namn som "känns bra", då vi verkligen vill ha ett nytt namn för oss och vår familj och inte ta varandras.