• Tokig

Oktober 2012

Tänkte att det kan vara trevligt att samlas och följa varandra fram till den magiska dagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-25 09:10
    Vi som (hitintills) är med i tråden är:

Pyttsan, 29/9, Åland
    Tokig, 6/10, Småland
    Caruba, 6/10, Arild
    Daludd, 6/10, Göteborg
    Soahl, 6/10, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-07 15:00
    Camilla837, 6/10, Öckerö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-10 14:43
    Lillama, 20/10, Öland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 08:48
    Meyita, 20/10, Värmdö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-25 08:27
    tinaalpfält, 6/10, Flen

TR?DSTARTARENS TILL?GGSKOMMENTAR 2012-08-07 17:13
    KochM, 13/10, Örebro

• Svar på tråden Oktober 2012
  • Camilla837

Hjälp jag har panik!

Vi ska gifta oss i en annan församling än den vi tillhör och när vi bokade kyrkan så frågade vi om de kunde ordna en präst åt oss med. Hon på församlingen svarade att det inte var några problem all och att hon skulle höra av sig när hon visste vilken präst som jobbade det datumet. Tiden gick och hon hörde aldrig av sig så i fredags så ringa vi upp henne. Hon hade tydligen fått reda på vilka som var i tjänst det datumet men inte haft tid att höra av sig. Den ena prästen utav två som var i tjänst hade tagit semester och den andra hade lagt in om semester. Så hon föreslog att vi fick ta kontakt med vår egen församling och påpekade att de inte hade någon skyldighet att ordna präst åt oss. Vår församling har tydligen inte heller någon skyldighet då vi gifter oss i en kyrka som tillhör en annan församling.

Vad ska vi göra nu? Vi har redan skickat ut inbjudningar och bokat lokal till festen som är betalld. Vi var ju så säkra på att allt var fixat hon sa ju att de skulle ordna präst och att det inte alls var några problem. Vi har ringt flera gånger och hon har då svarat att hon inte vet vilka som jobbar ännu men att vi hade en präst och att vi kunde vara lugna.

Kan inte förstå hur hon kan säga att de inte är deras skyldighet när hon har lovat oss och varför kunde hon i så fall inte sagt det med en gång så vi hade större chans att hitta en annan präst.

Är jätteledsen nu och känns som vi kommer få gifta oss borgligt istället. 

• tinaalpfält

Men fy vad jobbigt! Har er hemförsamling i princip vägrat med eller har ni inte hunnit prata med dem? Om det inte löser sig finns det väl tre möjligheter:
    1) Gifta er i er hemförsamling (dock har jag ingen aning om hur långt bort från den ni gifter er, det kanske inte går alls)
    2) Gifta er borgerligt i ett stadshus nära lokalen.
    3) Gifta er borgerligt i anslutning till lokalen eller någon annan fin plats.

Ni kan ju få en fin ceremoni även om vigseln är borgerlig men det blir ju ingen orgel och kristen touch.

• Camilla837

Vi har kontaktat vår egen församling men inte fått något rakt svar än. De skulle höra av sig men det lätt inte vidare possitivt.

Vår hemförsamling ligger ca 7 mil från festlokalen plus att den ligger på en ö. måste åka båt i mellan så skulle ta för lång tid att åka emellan.

Vill gärna gifta mig i kyrkan då det betyder mycket för mig men i värsta fall får det bli en borlig vigsel då vi inte kan flytta på datumet eller byta festlokal.

Vi hoppas på vår församling eller att den andra församlingen indser att de måste stå för vad de lovat.

Jag tycker att det är lite konstigt att man kan ta semester när man är i tjänst. Då är det väl inte två präster som är i tjänst? Eller är det jag som fattar fel?

HUr går det för er andra? Har ni träffat era präster ännu? 

• tinaalpfält

Nu har jag ingen direkt koll då jag själv inte är någon flitig kyrkobesökare men är det inte så att en kyrklig vigselceremoni egentligen inte har något med det juridiska äktenskapet att göra? Att kyrkor kan viga folk så att det blir juridiskt bindande är väl mest en rest från den tiden när staten och kyrkan satt ihop. Som jag har förstått det från kompisar med andra religioner måste de gifta sig två gånger...en gång borgerligt för att bli juridiskt gifta och en gång i valfritt "tempel" för att få den religiösa ceremonin.

Nu kanske jag har en helt crazy idé som inte går MEN om det ovanstående stämmer borde inte det gå att dela upp i en kristen kyrka med? I så fall skulle ni kunna ha en borgerlig vigsel med nära och kära i samband med bröllopet och sen en kristen ceremoni vid ett senare tillfälle i er hemförsamling.

Jag har en kompis som gjorde något väldigt likt...de gifte sig borgerligt med alla gäster närvarande en lördag och sen åkte de iväg dagen efter med bara familjen och gifte sig i kyrkan. Men hon är rumänsk-ortodox så det kanske passar bäst in i det första stycket här. Vet faktiskt inte riktigt...men värt att kolla upp kanske??

• tinaalpfält

Jag har inte hört nåt om vår vigselförrättare än. Hon som koordinerar sånt i Flens kommun, där vi ska gifta oss, är på semester så jag vet inte vem det blir än. Planen är väl att jag ska ha lyckats få veta nåt så att vi kan träffa den personen 31 aug när vi kommer vara i närheten av Flen...annars blir det så långt! Bor i Jönköping.

Hoppas verkligen att inget börjar strula där! Nu blir jag nästan lite nervös Rynkar på näsan

• caruba
    Pyttsan skrev 2012-08-06 21:45:52 följande:
    Fin klänning Caruba! Gillar färgerna ihop, den gröna blir helt underbar! 

Jag och min väninna har också funderat lite kring dekorationer och skippat ett större projekt till förmån för några mindre. Dessutom kom rara svärmor över häromdagen och hon hade tillverkat skyltar till vägen med söta brudpar på! Så att både bussar och bilister hittar rätt avtagsvägar. Mycket finare än om jag hade gjort dem själv!

Fästmannen har dessutom helt tagit över brudbuketten, corsage och nånting smått till näbbarna.
    Tack Pyttsan.

Vi kommer okcså att ha mindre dekerationer som jag berättat om innan, pumpor, löv, hästkastanjer etc.. Vad vi nu än kan hitta. =0)

Låter jättekul med skyltarna, om du kan får du gärna visa bilder. =0)

Intressant att din fästman tagit över blomdelen. Kul. =0)
    Jag har ju nästan hela tiden sagt att jag ska ha pappersblommor, men nu funderar jag på om jag inte ska ha löv istället för en bukett. ;0) Velig e man. *skrattar*
  • caruba
    Daludd skrev 2012-08-06 23:44:31 följande:
    Kul o se klänning! Tycker det ser bra ut med färgerna Caruba, knepigt o få en helt annan än den som är tänkt, det är svårt med färger. Men de passar ju ihop liksom och är så pass mörk att den inte ser hudfärgad ut. Fint :)
    Tack Daludd. =0)

Men man behöver ju inte ha temafärger heller om man inte vill.
    Vi kör inte så hårt på det även om vi följer höstfärgerna hyggligt. ;0)
  • Daludd

Vi ska träffa vår präst den 14 augusti. Vi gifter oss i en annan församling också, men vi får ta med oss prästen från vår hemförsamling, den vi bokade med fixade allt sånt. Däremot fick jag själv höra av mig för några veckor sedan för o få reda på vem det var, de glömmer sånt verkar det som. 

Låter ju hemskt att de säger att de inte är skyldiga till det, herregud, vad ska de annars jobba med om inte sånt här? 

• Daludd
    tinaalpfält skrev 2012-08-07 09:16:33 följande:
    Jag vet ju inte vad du har haft för andra färger på inbjudningskort och sånt men en idé kan ju vara att köra lite hösttema. D.v.s. lite rött, orange och gult med lite gröna blad. Då kan du ju ha de röda skorna till. De kommer troligtvis synas mer än en safir i låset på pärlhalsbandet. Speciellt om du inte har tänkt ha allt hår uppsatt.

Annars tror jag inte att du behöver oroa dig för att se ut som en amerikansk flagga...så länge du inte pryder klänningen och blommorna med 50 stjärnor Flört
    tack :) har funderat på rött gult o orange, men hittar ingen bild jag wowas av. Däremot orange och rosa hittar jag. Får fundera lite till. kan ju ha vita blommor med röda skor också så känns det inte så överdrivet matchat...

Tror jag mest hakat upp mig på konstigheter! 
  • KochM
    tinaalpfält skrev 2012-08-06 13:40:09 följande:
    Börjar också få lite panik över dem...jag har gjort en del research och så men ingenting har omsatts i praktik. Jag var inne på ett tag att vi skulle hitta på lite frågor och maila ut till alla gäster i samband med att de svarade på inbjudan och sen använda de svaren i festprogrammet istället för att hitta på egna saker om alla gäster, plus att jag funderade på att hitta bilder på dem istället för att bara ha namn. Dock har jag insett att båda dessa saker kommer att bli alldeles för tidskrävande. Dessutom finns det en risk att alla inte skulle svara på frågorna och då skulle det se jätteskumt ut i häftet.

Innehållet som det ser ut nu kommer vara:
    Roliga regler för kvällen
    Meny
    Beskrivning om gästerna
    tidslinje över mig och min m2b's liv
    en "intervju" med mig och en med min m2b (en av marskalkarna ska hjälpa till med det)
    Bordsplacering
    Ett egengjort korsord (fanns någon bra hemsida att göra det på som jag inte kommer ihåg just nu)
    Tacktext på slutet

Sen finns det såklart en hel del frågetecken...
    Hej brudar! 

Ska också gifta mig i oktober, den 13 är vår stora dag. 
    Hittade precis i en gammal tråd här på forumet tips om en bra hemsida där man kan göra egna korsord. Var väldigt enkelt och smidigt så tänkte ha med ett i vårt häfte puzzlemaker.discoveryeducation.com/
Svar på tråden Oktober 2012