• teddy

cirkapris för hemlagad buffé? hjälp!

sitter här och försöker göra nån slags budget... men nu behöver jag er experthjälp! :)

tanken är att vi ska göra maten själva, en buffé.
    har inte bestämt vad exakt än, de får vi ta lite pö om pö beroende på priser, hur pass lättillgängligt det är och svårighetsgrad att laga det osv...
    men buffén ska i alla fall räcka till ca 80 personer och det ska såklart finnas både kött och vegetariska alternativ.

ni som vet... hur mycket ska jag räkna med att maten kommer kosta? är 5000 kr totalfel att räkna på? jag vet inte alls va de kostar att göra sånna här stora buffeér!

tacksam för alla tips! både på billiga enkla rätter och pristips! :) 

• Svar på tråden cirkapris för hemlagad buffé? hjälp!
  • teddy

Någon me bra "mat-erfarenheter" måste de väl finnas Flört

• MagicBride

vi gjorde en (kall) buffé till vårt bröllop i våras. 40 gäster och maten gick på ca 3000, så 5000 för det dubbla ska ju inte vara omöjligt. Vi bjöd, förrutom på olika typer av sallader, på kyckling, varmrökt fläskfilé och varmrökt lax (för att ge en bild av vad vi fick för pengarna). Och vi fick MYCKET mat över.

• Tinzi

Vår buffé till 88 personer kommer gå på 3500:-

Vi har rätt billig mat. dvs krämig pastasallad, potatissallad, kycklingspett, och rökt lax. Tomat och mozzarella sallad.
    Jag har räknat ihop allt på en lista, men just pasta å potatis är ju billig mat, och kycklingen går inte på alltför mkt heller. Räknar på 2-3 mindre spett per person.

• teddy

ååh va bra!
    de låter ju itne som att det skulle vara något helt omöjligt då! :)
    har också tänkt kall buffé med bland annat då pasta o potatis o kyckling... alltså lite billigare varor!
    då ska jag bara börja planera de då! :)
    tack! 

• Tinzi
    teddy skrev 2011-11-13 12:13:40 följande:
    ååh va bra!
    de låter ju itne som att det skulle vara något helt omöjligt då! :)
    har också tänkt kall buffé med bland annat då pasta o potatis o kyckling... alltså lite billigare varor!
    då ska jag bara börja planera de då! :)
    tack! 
    Ja och kycklingspett kan man göra 2-4 veckor innan och frysa in, och sen värmas i ugn innan servering :)
  • Cosy

Vår buffe hamnar runt 100kr per person
    Totalt hamnar vi på 220-250 per person (Brudskål; buffe, effterrätt, dricka)

We did it on DreamHack. Geeky love
  • ClaraH

Vår mat som jag gjorde själv (drinktilltugg, förrätt, varmrättsbuffé - lax och oxfilé - efterrätt och tårta samt mousserat, rött och vitt vin, efterrättsvin och avec + korv med bröd till vickning) gick på ungefär 330 kr per person. Vi blev 75 personer.

• goyan

Vår "buffé" kommer gå på cirka 2500 kr för 70 personer. Men vi kommer ha få saker på menyn, då jag inte gillar stora bufféer med en massa krimskrams. Det blir två varmrätter, två tillbehör samt olika sallader, såser/röror och bröd.

• sandraochdaniel

vi kommer nog ha sittande förrät och efterrätt samt en buffé till huvudrätt. Har vart på ett bröllop som hade så och det var toppen! Lagom mycket mingel men även smidigt när folk ska hålla tal osv.

Vår meny kommer nog se ut så här:
    förrätt- antingen västerbottenostpaj toppad med cremefraiche,löjrom och räkor.
    buffé- tunnskivat lamm och marinerad fläskfilé. lime & chili laxspett och kycklingspett. 2 olika potatissallad.
    ena med fetaost,ruccola,lök och soltorkad tomat och den andra med valnötter, parmesan och färsk sparris. röror och såser, hembakat bröd och ostar.
    efterrätt kommer vi gjort vitchoklad och mörkchoklad pannacotta i långpanna fast man gör den i 2 etapper så den blir skicktad och toppa den med riven choklad och färska bär.

Till ca 85 pers tror jag inte det kommer gå på mer än 6000:- med lite planering och smarta inköp Skrattande 

• LiveForever
    sandraochdaniel skrev 2011-11-25 11:41:20 följande:
    vi kommer nog ha sittande förrät och efterrätt samt en buffé till huvudrätt. Har vart på ett bröllop som hade så och det var toppen! Lagom mycket mingel men även smidigt när folk ska hålla tal osv.

Vår meny kommer nog se ut så här:
    förrätt- antingen västerbottenostpaj toppad med cremefraiche,löjrom och räkor.
    buffé- tunnskivat lamm och marinerad fläskfilé. lime & chili laxspett och kycklingspett. 2 olika potatissallad.
    ena med fetaost,ruccola,lök och soltorkad tomat och den andra med valnötter, parmesan och färsk sparris. röror och såser, hembakat bröd och ostar.
    efterrätt kommer vi gjort vitchoklad och mörkchoklad pannacotta i långpanna fast man gör den i 2 etapper så den blir skicktad och toppa den med riven choklad och färska bär.

Till ca 85 pers tror jag inte det kommer gå på mer än 6000:- med lite planering och smarta inköp Skrattande 
    Det var ju en lite kul idé! Tål att tänkas på... 
    ♥ 2012-08-04 gifter vi oss ♥
Svar på tråden cirkapris för hemlagad buffé? hjälp!