• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • perlan

Har du något recept du kan dela med dig av eller gäller det att googla? ;) Lät väldigt gott. Inser ju att man lär prova en del fyllningar man gör själv innan man hittar rätt kombo kanske :) Är det smartast att göra likadana fyllningar om man har tre tårtor tex?  

• Chicita

Jag skulle göra likadana fyllningar om jag ska göra tre likadana tårtor. Annars måste du göra dom extra stora så att alla får en möjlighet att ta en liten bit av allt Flört

Googla för mousserna.
    När jag gör staplade tårtor så använder jag dom färdiga tårtmousserna som bas (de man kan köpa på typ kakburken) och tillsätter smakämnen för att dom ska smaka mer.
    När jag gör vanliga mousser så är det i princip grädde, smakämne och eventuellt gelatin.

Chokladmousser gör du genom att smälta chokladen i grädde och låta stå kallt över natten, sen vispa som vanlig grädde och tillsätta gelatin. (prova dig fram eller googla, jag varierar lite från gång till gång när jag gör själv så jag har inget favoritrecept där).

Mousser på kalla ingredienser som bär exempelvis gör du genom att vispa grädde och blanda ner bären (mosa och låt dom rinna av lite, värm upp gelatin i vätskan du får ut av bären för att ta tillvara på smakerna)

Ganash har jag provat flera olika recept, men det är också i princip bara att smälta choklad i grädde, men mer choklad och mindre grädde än till moussen, ibland kan man ha i smör också för att få en bra konsistens.

Den vita chokladsmörkrämen fick jag här inne i gruppen (receptet alltså) och den är enkel

1 del smör smälts ihop med 1 del vit choklad, vispa sedan ner 1 del philadelphiaost.
    1 del kan vara 100 gram, 200 gram osv. Du tar alltså lika delar av allt. 

• perlan

Tusen tack! Ska ta o prova så snart jag får tillfälle :)

• Cakemaker

Den första tårtan av två den här helgen :) Traktortårta på ljusa bottnar fylld med jordgubbssylt, gräddkräm och banangrädde. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekor gjord i sugarpaste.

• Cakemaker

Idag blev det en Nalle Puh-tårta till ännu ett barnkalas :) Vanliga bottnar fyllda med citronmousse och hallonmosse!

• aminis

Ska om någon/några veckor provbaka min bröllopstårta. Tror ni det blir gott med vit chokladmousse och limemousse, med jordgubbar i, på browniebotten, spacklad med vit chokladsmörkräm (som chicita skrivit om) och sedan täckt med sugarpaste? Blir det "för mycket"? Jag kan ingenting om tårtor så det är svårt för mig att tänka mig om det kan tänkas bli gott.

• Chicita

Jag tycker att det låter rätt ok aminis. Det enda jag funderar på är om jordgubbsbitarna i limemoussen kommer till sin rätt.
    Jag skulle nog hellre skivat jordgubbar och lagt under den vita chokladmoussen, alltså inte blanda i...Glad 

• aminis

Bra tips!! Det ska jag göra. Blir fint i "snittet" då också :) tack!

• frkmaria

Kan ni som har inte lägga upp lite recept! Blir så grymt sugen på att baka lite! :D

• Milli
    aminis skrev 2013-09-30 20:55:34 följande:
    Ska om någon/några veckor provbaka min bröllopstårta. Tror ni det blir gott med vit chokladmousse och limemousse, med jordgubbar i, på browniebotten, spacklad med vit chokladsmörkräm (som chicita skrivit om) och sedan täckt med sugarpaste? Blir det "för mycket"? Jag kan ingenting om tårtor så det är svårt för mig att tänka mig om det kan tänkas bli gott.
    Tycker de låt jättegött ja :)
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm