• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Milli

Här kommer bild på min senaste tårta jag gjorde för några veckor sen.. Ska även göra en tårta i övermorgon med Dora, samt en lucia-doptårta nästa vecka och på nyår ska jag göra en stor bröllopstårta till en kompis med vintertema =))

Bullarna är typ 5mm "stora" och tårtan ca 1,5cm.. Kommer inte ihåg exakt vad den fylldes med men tror de var kinderägg och ahlgrens bilar. Mer bilder och info finns i bloggen för den som vill se :)
  • snowstars
    Chicita skrev 2013-12-02 12:57:46 följande:
    Puffar upp den här tråden.
    Jag söker nämligen "världens bästa recept på lussekatter"
    Har du kanske det jag söker? Solig 
    Läst senaste buffé? Där fanns ett recept där de tydligen testat sig fram till den godaste lussebullen. En kompis hade provbakat dem och jag måste säga att de blev väldigt saftiga.
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-12-04 20:18:59 följande:
    Läst senaste buffé? Där fanns ett recept där de tydligen testat sig fram till den godaste lussebullen. En kompis hade provbakat dem och jag måste säga att de blev väldigt saftiga.
    Nej det har jag inte sett... Kanske kika lite i reklamhögen då Skrattande
  • Nettan69

Jag bakar oxå på för fullt här hemma! Det kommer bli denna chokladbotten med hallonmousse och dumlefluff överst, sen sugerpaste - endast två bottnar. Jag gjorde en med chokladsugerpaste - supergod! 

• Mawlinbry
    Milli skrev 2013-12-04 16:51:33 följande:
    Här kommer bild på min senaste tårta jag gjorde för några veckor sen.. Ska även göra en tårta i övermorgon med Dora, samt en lucia-doptårta nästa vecka och på nyår ska jag göra en stor bröllopstårta till en kompis med vintertema =))

Bullarna är typ 5mm "stora" och tårtan ca 1,5cm.. Kommer inte ihåg exakt vad den fylldes med men tror de var kinderägg och ahlgrens bilar. Mer bilder och info finns i bloggen för den som vill se :)
    ÅH! KINDERÄGG! ;D Recept på fyllningen? :D:D
    2/8 -2014
  • Milli
    Nettan69 skrev 2013-12-05 06:23:50 följande:
    www.ica.se/recept/saffranslangd-med-vit-chokl...

Jag brukar göra den här längden, brukar även göra den som bullar. SÅÅÅÅ goda! 
    Använder alltid vit choklad i min saffransdeg och tycker att de ger överlägset saftigaste lussekatterna ;) Tycker de med kesella osv är torra i jämförelse..
  • Milli
    Mawlinbry skrev 2013-12-05 08:44:08 följande:
    ÅH! KINDERÄGG! ;D Recept på fyllningen? :D:D
    2/8 -2014
    Du gör precis som vid vanlig fluff men byter ut chokladen till kinderäggschoklad.

3dl grädde + 200gram choklad. Smält chokladen i en kastrull med grädde, obs grädden får absolut inte koka för då skär den sig. När allt är smällt ska den svalna lite innan den sen ställs in i kylskpet minst 6 timmar (jag brukar ha den där över natten).  
  • Mawlinbry
    Milli skrev 2013-12-05 13:27:29 följande:
    Du gör precis som vid vanlig fluff men byter ut chokladen till kinderäggschoklad.

3dl grädde + 200gram choklad. Smält chokladen i en kastrull med grädde, obs grädden får absolut inte koka för då skär den sig. När allt är smällt ska den svalna lite innan den sen ställs in i kylskpet minst 6 timmar (jag brukar ha den där över natten).  
    Ska lätt provas! Kinderchoklad är ju bland det godaste jag vet.. xD
    2/8 -2014
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm