• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Förälskade skrev 2013-10-31 10:25:31 följande:
    TACK, chicita. Ska göra bottnarna idag. Men nu så kläckte idioterna ur sig att det behövs vara laktosfritt. Jag vet att det finns laktosfria produkter men har någon här inne använt det och blir det skillnad i bakningen?
    Förälskade skrev 2013-10-31 11:08:00 följande:
    Och gluten *suck*
    Jag har bakat med laktosfria produkter. Det viktigaste är ju att kolla om dom tål upphettning om du ska göra fluff eftersom man smälter godiset i grädde...

Glutenfritt har jag inte testat än. Men måste göra snart. Det tror jag är svårare att få riktigt bra dock...
  • Chicita
    Milli skrev 2013-10-30 13:41:51 följande:
    Jättesnygg som vanligt Glad

Nästan så jag kan sluta lägga upp bilder på mina Flört
    Har ju inte fått en enda kommentar på dom senaste 2 tårtorna här Tungan ute
    (men det är ok, jag är inte ute efter att ni ska leta på dom och börja prisa dom, för det skulle inte kännas riktigt äkta ändå nu Flört)
  • Principisessan

Chicita: hahaha fast dina ÄR ju jättefina. Tycker allas är det som lägger upp här :) 
    Ibland sitter jag och dreglar lite avundsjukt men blir avbruten av barnen och glömmer kommentera.

Förresten, hur gör ni med era tårtor, gör ni egen eller köper ni sugarpaste? Brukar själv alltid köpa för att det känns bökigt att göra själv men det kanske inte är så vansinnigt svårt  

• Chicita
    Principisessan skrev 2013-11-01 22:11:24 följande:
    Chicita: hahaha fast dina ÄR ju jättefina. Tycker allas är det som lägger upp här :) 
    Ibland sitter jag och dreglar lite avundsjukt men blir avbruten av barnen och glömmer kommentera.

Förresten, hur gör ni med era tårtor, gör ni egen eller köper ni sugarpaste? Brukar själv alltid köpa för att det känns bökigt att göra själv men det kanske inte är så vansinnigt svårt  
    hehe... ja jag var inte så särskilt seriös i min "klagosång" Flört

Jag har köpt sockerpasta eftersom jag inte haft någon hushållsassistent förut. 
    Men nu när jag har köpt en sån så ska jag försöka göra egen.
    Jag tänkte börja med att göra marsmallow fondant faktiskt, för det känns enklast Glad 
    Jag provade att köpa sån nu senast jag handlade för jag hade ingen aning om hur den smakade eller kändes. Och den känns som om den är mer trögjobbad. Svårare att kavla ut helt enkelt. Men annars var den smidig och bra och sprack inte så lätt heller Glad 
  • Milli
    Chicita skrev 2013-10-31 16:56:47 följande:
    Jättesnygg som vanligt Glad

Nästan så jag kan sluta lägga upp bilder på mina Flört
    Har ju inte fått en enda kommentar på dom senaste 2 tårtorna här Tungan ute
    (men det är ok, jag är inte ute efter att ni ska leta på dom och börja prisa dom, för det skulle inte kännas riktigt äkta ändå nu Flört)
    Tack! Förstår ditt tänk, jag har ju bara fått 2 kommentarer här och de är ju inte många mer än 0 =) Men jag har ju mellan 1000-1300 besökare varje dag i bloggen och även massa på facebookgruppen men trots de så är de ofta som jag aldrig får någon kommentar å de är såklart jättetråkigt men så gör jag de ju inte för att få kommentarer heller utan för att jag tycker de är roligt och vill visa vad jag gjort och kanske inspirera andra :)

Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare eller inte kommeterat dina tårtor men jag kollar ofta BT på mobilen och jag tycker de är så krångligt att svara där för jag ser inte hela meddekanderutan när jag skriver så de känns som att skriva i mörktet typ och man får chansa på att man skrivit rätt överallt ;) Men den tårtan du har i startinlägget älskar jag, den är verkligen skitcool :) 
  • Milli
    Principisessan skrev 2013-11-01 22:11:24 följande:
    Chicita: hahaha fast dina ÄR ju jättefina. Tycker allas är det som lägger upp här :)  Ibland sitter jag och dreglar lite avundsjukt men blir avbruten av barnen och glömmer kommentera. Förresten, hur gör ni med era tårtor, gör ni egen eller köper ni sugarpaste? Brukar själv alltid köpa för att det känns bökigt att göra själv men det kanske inte är så vansinnigt svårt  

Jag har provat att gjort egen 4-5 gånger och har även lagt ut testresultaten i ett inlägg i bloggen. Men jag tycker inte de är lika smidiga att jobba med som köpt, sen blir de lite bubbligare eller frynigare i ytan (om man är väldigt petig som jag är) ;) Och sen tar de ju en himla massa tid och jag som kanske använder 10kg på en månad orkar verkligen inte göra allt de (har inte tid heller för den delen) så jag köper alltid. Dock köper jag alltid 8 eller 12kg åt gången men gör man bara någon tårta i månaden eller varannan så kunde man säkert lagt lite tid på att göra egen sp för man sparar ju massa pengar på de.. 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-11-03 20:52:51 följande:
    Tack! Förstår ditt tänk, jag har ju bara fått 2 kommentarer här och de är ju inte många mer än 0 =) Men jag har ju mellan 1000-1300 besökare varje dag i bloggen och även massa på facebookgruppen men trots de så är de ofta som jag aldrig får någon kommentar å de är såklart jättetråkigt men så gör jag de ju inte för att få kommentarer heller utan för att jag tycker de är roligt och vill visa vad jag gjort och kanske inspirera andra :)

Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare eller inte kommeterat dina tårtor men jag kollar ofta BT på mobilen och jag tycker de är så krångligt att svara där för jag ser inte hela meddekanderutan när jag skriver så de känns som att skriva i mörktet typ och man får chansa på att man skrivit rätt överallt ;) Men den tårtan du har i startinlägget älskar jag, den är verkligen skitcool :) 
    Äsch jag var inte särskilt seriös Flört
    På min hemsida går det inte ens att kommentera tårtorna - om man inte går in och skriver ett gästboksinlägg Glad
    Och jag har ju även valt att inte lägga ut hemsideadressen här. Jag är lite försiktig och vill inte att någon ska tro att jag gör reklam liksom. Jag tycker att det är jättekul att se allas tårtor och andra bakverk här i tråden. Oavsett vilken nivå det ligger på. Jag tycker nästan att det är för få gräddtårtor med fruktdekorationer (såna där vanliga "födelsedagstårtor" som är standard i de flesta hem) och bullar, kakor osv 

Tack Glad 
    Det är en av mina favorittårtor...
    Skulle vara en tårta för en vuxen med en "Nemo". Så jag ville försöka använda lite lugnare färger än vad man gör på en barntårta. Och jag tyckte att det blev riktigt bra i slutänden Solig 
  • aminis

I helgen bakade jag och blivande svärmor äntligen bröllopstårtan på prov. Den blev helt fantastiskt god! Rekommenderas varmt och t.o.m. vi som aldrig bakat något sånt här förut lyckades! Hon är iofs duktig på att baka allt möjligt annat men hon hade aldrig bakat en sånhär tårta förut :)

Uppbyggnaden är:
    Browniebotten
    Jordgubbssylt
    Limemousse
    Chokladtårtbotten
    Jordgubbssylt
    Vit chokladmousse
    Chokladtårtbotten
    Vit chokladsmörkräm
    Sugarpaste (som vi bara köpte ett paket av vilket inte räckte över hela tårtan då den blev ganska hög, hehehe)

Här kommer en liten bild också, men vi dekorerade ju ingenting denna gång och som sagt räckte inte sugarpasten heller så det blev inte världens finaste, men kanske världens godaste!? Inte alls så mäktigt som man skulle kunna tro med alla de där lagrena. MYCKET NÖJD TJEJ HÄR! Skrattande Solig

• Chicita
    aminis skrev 2013-11-04 14:39:52 följande:
    Den såg god ut Glad
    Det syns att ni har försökt få sockerpastan att räcka längre än den ska, den ser nämligen lite tunn ut...
    3-4 mm tjock skulle jag rekommendera att ni försöker hålla den Glad 
  • Chicita

Puffar upp den här tråden.
    Jag söker nämligen "världens bästa recept på lussekatter"
    Har du kanske det jag söker? Solig 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm