• BettyBoop

    Barnfritt - hjälp med formulering!

    Vi har ett problem. Vår lokal tillåter "bara" 75 gäster och det i sig är inget större problem. Visst har vi fått banta gästlistan, men har lyckats få ihop det hela rätt bra ändå.

    Problemet är, att gästerna sins emellan har.. 40 barn!! Det går varken logistiskt eller ekonomiskt för den delen. Om vi ska tillåta barn så måste vi skära bort hälften av gästerna för att få plats och det vill vi inte. Barn är söta och rara men i de allra flesta fall så är det deras föräldrar vi har en relation till.

    Nu har jag förstått att ordet "barnfritt" väcker heta känslor bland folk. Ett fenomen jag inte helt förstår. Vi bjuder in och betalar då sätter vi också ramarna. Sedan kan man välja själv om de ramarna låter trevliga eller inte. Man väljer ju själv om man vill gå med andra ord. Jag tar inte illa upp om någon inte kommer därför att de inte vill lämna barnen ifrån sig och jag HOPPAS att ingen tar illa upp för att barnen inte är bjudna.

    Men hur formulera sig? Inbjudan kommer innehålla så mycket information och vill ju inte skicka ut en hel roman till folk..Vill inte heller göra folk upprörda och ledsna. Så vad skriver man?

  • Svar på tråden Barnfritt - hjälp med formulering!
  • AndroSid
    BlackWIngedAngel skrev 2011-12-18 21:44:51 följande:
    Jag fick lära mig, via tips från någon erfaren BT-medlem, att korrekt etikett är att inbjudan till föräldrar även innefattar minderåriga barn. Alltså är det inte fel av föräldrar att utgå ifrån att barnen är välkomna om man inte uttryckligen har skrivit barnfritt.
    Jaså, är det så? Det var mer än vad jag visste!
    Men än större anledning att tala klarspråk alltså...
  • Jag han

    Vi skrev bara enkelt och tydligt " vi firar vår dag i vuxet sällskap" Sen la vi självklart till att spädbarn var välkomna.


    Vi fick inga som ifrågasatte det. Vi hade ju samma problem som er. 61 vuxna. Med barn skulle det blivit minst 80. Fick inte plats i vår lokal för så många gäster.


    O det känns ju skönt att ha det som förklaring om man får gäster som ifrågasätter det hela. :)

  • lilly7

    Har inte haft några problem alls med våra närmaste vänner som tagit för givet att barn inte är välkomna. Sen får man se hur det går med resten...

  • Januaribrud

    Vi skrev: "Vi älskar barn, och era små har en speciell plats i våra hjärtan, men denna dag vill vi fira i vuxet sällskap. Små barn som ammar är givetvis välkomna att följa med."


     


    Våra vänner med barn har inte tagit illa upp. De har snarare tyckt att det skall bli kul att få komma iväg och umgås och äta i lugn och ro medan deras barn har det mysigt och roligt hos mor- eller farföräldrar. Vi har även sagt att de barn som är såpass stora att de själva vill och klarar av att sitta still under vigseln självklart är välkomna att vara med i kyrkan.

  • Mikina

    Vi kommer ha barnfritt och det beror varken på lokalen eller ekonomin egentligen, det är för att vi vill ha en fest i vuxet sällskap där alla gäster har fokus på gemenskapen och att vi faktiskt firar vårt bröllop, och inte ska behöva ta hand om sina barn eller gå hem tidigt osv. dessutom tror vi att barn har rätt tråkigt på bröllopsfester och att föräldarna kanske kan tycka det är roligt med en kväll med fest utan barn.
    vi kommer säkert stöta på patrull men så vill vi ha det.
    och vi formulerar oss mycket enkelt, nåt i stil med

    "vi ber er respektera vår önskan om en fest i vuxet sällskap" eller kanske "Vi älskar barn men ber er respektera vår önskan om en bröllopsfest i vuxet sällskap"..

  • Dejli

    Jag själv (iofs barnlös i ett halvår till) förstår inte varför det ska lindas in så väldans med rim och långa utläggningar... Jag tror att minst risk för missförstånd är om man skriver klartext, kanske något i stil med att "festen är barnfri/för gäster över 15 år med undantag för ammande spädbarn" (det finns ju de som ammar tills de är fyra, och det är kanske inte vad man tänkt), eller vad man nu har bestämt för gräns för deltagandet.

    Vill man förklara anledningen (vilket jag absolut inte tycker att man ska behöva göra) så kan man väl göra det i något bifogat infoblad där man skriver om eventuella övernattningsställen eller annan övrig info om man har tänkt att bifoga den typen av information. Annars får man väl ta den diskussionen över telefon när de inbjudna osa:r om de har åsikter om barnfrågan.

    Om det är ett så stort problem att festen är barnfri att man måste bråka om det så tror jag faktiskt inte på någon större förståelse från föräldrarnas sida oavsett anledning. Eftersom universum cirkulerar kring just deras barn så kan ni säkert ställa fram bara en enda extra stol till just deras barn, som ju förtjänar att få vara med på ert bröllop... typ...

  • 120530

    Vi skrev "Barn är en gåva men denna kväll får de stanna hemma och sova". Har fått flera kommentarer om att det var var en fint sätt att uttrycka det. Att ammande barn får följa med tror jag folk förstår, om inte så är det ju vänner och familj man bjuder och dem kan man ju prata med. I vårt fall rör det bara eventuellt ett barn och de har vi pratat med.


     


    Jag tycker inte alls att man skall behöva motivera varför man väljer barnfritt bröllop! Man skriver ju inte i inbjudan varför man han borgligt eller kyrkligt bröllop, varför eller varför inte man serverar alkohol, varför man har sittande middag eller buffe....

  • Juni 2012
    Red skrev 2011-12-19 12:57:30 följande:

    Jag tycker inte alls att man skall behöva motivera varför man väljer barnfritt bröllop! Man skriver ju inte i inbjudan varför man han borgligt eller kyrkligt bröllop, varför eller varför inte man serverar alkohol, varför man har sittande middag eller buffe....


    Precis. Vårt bröllop, vårt val.
    Att skriva "vi älskar barn" känns fel när de flesta vet att det gör vi inte alls, iaf inte jag. Min m2b är lite mer barnkär dock.
    Släkten skulle bar retsamt fråga...."Jasså, sen när då?"
  • På rosa moln

    Jag har tänkt att vi ska skriva någonting i stil med "Tysta och glada barn är varmt välkomna under vigseln, men under festen så tror vi att de barn som inte är så små att de behöver vara nära sina föräldrar hela kvällen har det roligare någon annanstans". På så sätt så förbjuder vi ju ingen uttryckligen att ta med sig sina barn, men förhoppningsvis så väljer de ändå att välja dem hemma då jag tycker att det borde framgå rätt tydligt att vi inte har planerat några aktiviteter åt dem (och vilket barn vill följa med på en lång middag där det inte finns något bra ställe att leka på?)  - men ni kanske vill ha en mer tydlig formulering än så? Kanske kan ni skriva någonting i stil med "Barn är underbara, men denna dag vill vi dela med våra vuxna vänner"?

  • Dejli
    Juni 2012 skrev 2011-12-19 13:26:40 följande:
    Precis. Vårt bröllop, vårt val.
    Att skriva "vi älskar barn" känns fel när de flesta vet att det gör vi inte alls, iaf inte jag. Min m2b är lite mer barnkär dock.
    Släkten skulle bar retsamt fråga...."Jasså, sen när då?"
    Nej, jag håller med... och varför ska man behöva förklara det oavsett om man gör det eller inte? Precis som Red skrev så behöver man ju inte förklara andra saker... "Vi älskar kyrkor, men vi kommer gifta oss borgerligt denna gång", "Vi tycker kyckling är jättegott men idag kommer vi servera nöt", "Vi tycker att alla våra gästers föräldrar är jättetrevliga men idag är bara våra egna inbjudna".

    De som förstår varför man vill ha ett barnfritt bröllop kommer inte bry sig om saken så länge den är normalt formulerad, och de som är obstinata i barnfrågan kommer tycka att ni är dumma i huvudet oavsett om ni skriver att ni gillar barn eller inte.

    Man lämnar ju andra förutsättningar för festen i inbjudan (plats, tid, datum), förutom sin gästlista. De flesta normalbegåvade ifrågasätter ju inte andra saker som står (även om korkade undantag såklart finns) så varför ska man börja motivera varenda val man gör?
Svar på tråden Barnfritt - hjälp med formulering!