• mrsK

Någon som kan hjälpa mig och beräkna maten?

Vi planerar ett bröllop, dit vi ska laga maten själva. 
    Ca 100 gäster.

Är det någon som kan hjälpa mig att beräkna maten till middagen?

Det är varmrätten jag har svårt att beräkna.

Det blir ugnstekt lax "på vårt vis" (dvs med vår egen kryddning)  med potatisgratäng  och sallad. 

Vi kör på färdig potatisgratäng, bara att krydda lite och värma upp. Den är rätt krämig så tror inte att det behövs någon sås - men vad tror ni?  

Hur mycket lax ska jag räkna att det går åt / person?
    Hur mycket potatisgratäng / person?
    Hur mycket sallad / person ?

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?  

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig och beräkna maten?
  • FelizLane

Jag tänker mig att det går åt 1 sån där laxbit/person.... så plus lite spill. och någon som kanske äter lite mer. Potatis... ja, då kanske det 15-20 påsar gratäng? Tror det inte äts så mycket sallad på såna här tillställningar. Men jag tycker nog ni ska ha sås. Även om potatisgratängen är krämig så blir det lite extra med sås i alla fall.

• Juni 2012
    FelizLane skrev 2012-01-15 11:09:02 följande:
    Jag tänker mig att det går åt 1 sån där laxbit/person.... så plus lite spill. och någon som kanske äter lite mer. Potatis... ja, då kanske det 15-20 påsar gratäng? Tror det inte äts så mycket sallad på såna här tillställningar. Men jag tycker nog ni ska ha sås. Även om potatisgratängen är krämig så blir det lite extra med sås i alla fall.
    1 laxbit tycker jag låter lite, iallafall om min karl hade varit en av gästerna. Tungan ute
  • drömmer

Kul att det är fler än vi som ska laga mat själva till 100 gäster . Vilken potatisgratäng ska ni köpa? Vi hade tänkt att göra egen. En långpanna räknar vi till ca 15 personer och då kan de ta mycket. Dit räknar jag ca 5kg potatis och 1,5 liter grädde och så 1-2 stor gul lök och kryddor.

Vi kommer ha en varm kantarellsås (ska ha fläskfilé och kyckling) och en kall sås av turkisk yoghurt. Tycker också det blir "mer" med sås. 

• drömmer

Sallad
    glömde jag.... Vad ska ni ha för ngn? Jag har räknat på en vanlig enkel sallad....
    Till 15 pers: 1 stort huvud isbergssallad, 1 stor gurka, 1 påse majs (400gr), 2 stora paprikor, 2 förp cocktailtomater. Sedan kommer jag slänga i lite mechesallad och ev rödlök och äppelbitar och kommer då räkna den till ca 20 personer...

Om ni undrar varför jag räknat på 15 personer så räknade jag ut sist vi hade det till middag här hemma så man vet på ett ungefär .
  • Catering i Eskilstuna

Hej!

Jag driver en cateringfirma och vi brukar beräkna ca 180 gram lax som en huvudrättsportion (restaurangstorlek). Om man köper färdiga portionsbitar brukar de ju oftast vara små, ca 100-120 gram, lite mer "lunchstorlek".  Men har man trerätters kan man kanske eventuellt dra ner lite på laxstorleken då folk brukar bli mätta ändå, det beror ju mycket på sällskapet.

Potatis beräknar vi ca 220 gram till gratäng, då det är en ganska tung rätt och kräver lite mindre potatis än lättare potatisrätter. Tänk på att det kan ta mycket längre tid att göra en stor sats än en mindre (En plåt gratäng tar i vår ugn ca 2 timmar och räcker till ca 20 stora portioner).

Sallad är svårare, men jag tycker att Drömmers mängder lät rätt bra.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig och beräkna maten?