• Anonym (besviken)

besviken på svärföräldrar

Jag väljer att vara anonym p.g.a. att mitt problem kan kopplas till mej och min blivande man.

Skulle verkligen behöva några uppmuntrande ord av er här på bröllopstorget. Jag har som helt tappat lusten att planera bröllopet...
    Problemet ligger delvis i vår ekonomi och delvis i mina svärföräldras oangagemang och ovilja att hjälpa till.

Vi gifter oss nu i sommar 2012. Vårt bröllop har varit planerat ända sedan slutet på 2010. Så inget kommer som en överraskning för någon.

Det som nu gör mej så irriterad, arg, ledsen, besviken och ändå en förståelse...alltså väldigt blandade kännslor. Är att mina svärföräldrar inte alls verkar bry sej om vårt kommande bröllop!
    Först så verkar de inte alls att bry sej och att visa nått intresse att hjälpa till eller erbjuda sej att hälpa finns inte alls!
    Det jag blir så besviken på är att vi har bett dem om hjälp, både med en liten ekonomisk summa och praktisk hjälp. Men de har inte ställt upp!
    Mina föräldrar har hjälpt oss väldigt mycket. De åkte ner till tyskland bara för att köpa alkohol till bröllopet, de planerar in sina semestrar bara för att kunna hjälpa till så mycket som möjligt, de har hyrt in en del saker, de ger oss ekonomisk bidrag o.s.v.

Det som nu har fått droppen att rinna ö ver var när vi senaste veckan frågade min svärmor om hon kunde hjälpa till att baka några tårtor till bröllopet. Och hon sade NEJ!!!

Är jag bara överdrivet naiv och tror att jag kan förvänta mej hjälp eller?
    Kan tilllägga att vi har en väldigt stram budget.

Skall jag helt sluta att förvänta mej att de skall hjälpa?
    Märker att även mina föräldrar börjar undra varför min blivande mans föräldrar inte hjälper med något.

har någon av er varit i samma situation?

Snälla,jag behöver några tips och kloka råd. För att ta mej ur det negativa tänkande om mina svärföräldrar. 

• Svar på tråden besviken på svärföräldrar
  • Anonym (besviken)

Tack för era åsikter. Har tagit dem till mej och "öppnat ögonen" för att det är två olika syner man kan ha på dilemmat.

Måste bara tillägga att vi aldrig förväntat oss nått stort bidrag. Vi uppskattar mera att få hjälp med det praktiska.
    Och det är enligt mej nått man ändå kan hoppas önska att få av sina föräldrar.

Tack för tipset om att mina föräldrar kan vara värdpar! Det kommer de att bli!

• Anonym (Håller med TS)

Jag håller nog med TS. Jag tycker att det är kutym att hjälpa till när ngn ska gifta sej. Det är ju det man har släkt och vänner till! På samma sätt som man ställer upp när ngn nära är ledsen eller behöver hjälp med ngt. Som blivande brud har man så himla mkt att tänka på - det borde svärföräldrarna förstå och då hjälpa till så gott de kan. Sen finns det ju de människor som alltid begär mkt av en och då kan man inte ställa upp på allt. 

Kan tillägga att jag är uppvuxen med en annan (ej svensk) kultur och jag tror att bröllop för mej är ngt "större" än för många svenskar. Det är iaf den känslan jag får när jag läser på bland annat detta forum. Det är lite svenskt att var och en ska klara sej själv. Jag har lärt mej att man hjälper till och man får hjälp när man behöver. På så sätt kan man klara av alla extra stressiga perioder i livet mkt bättre!

• 1700tal
    Aniara4 skrev 2012-01-22 15:53:47 följande:
    Men hon kanske inte ville/orkade jobba på/inför deras bröllop utan ville bara vara gäst? Beroende på hur många gäster det blir så kan det ju bli en jäkla massa tårtor att stå och baka.

Det är mkt möjligt att så är fallet men efter vad TS skrev så följde inte en sådan förklaring med utan hon sa helt enkelt nej. Och med "några tårtor" förutsätter jag att det handlar om 2-3 st, i min bok inte en alltför anstängande uppgift.

I övrigt har vi samma inställning som du Aniara men med den trygga vetskapen att våra föräldrar skulle ställa upp med självklarhet om vi behövde deras hjälp.

På det planet håller jag med "håller med TS", det är kutym att hjälpa sin närmaste familj om någon uttryckligen ber om och behöver hjälp. Så resonerar iaf vi, därmed inte sagt att man behöver eller vill ha hjälp.

• Anonym
    Anonym (Håller med TS) skrev 2012-01-22 16:55:02 följande:
    Jag håller nog med TS. Jag tycker att det är kutym att hjälpa till när ngn ska gifta sej. Det är ju det man har släkt och vänner till! På samma sätt som man ställer upp när ngn nära är ledsen eller behöver hjälp med ngt. Som blivande brud har man så himla mkt att tänka på - det borde svärföräldrarna förstå och då hjälpa till så gott de kan. Sen finns det ju de människor som alltid begär mkt av en och då kan man inte ställa upp på allt.

Kan tillägga att jag är uppvuxen med en annan (ej svensk) kultur och jag tror att bröllop för mej är ngt "större" än för många svenskar. Det är iaf den känslan jag får när jag läser på bland annat detta forum. Det är lite svenskt att var och en ska klara sej själv. Jag har lärt mej att man hjälper till och man får hjälp när man behöver. På så sätt kan man klara av alla extra stressiga perioder i livet mkt bättre!
    Jag tror att i de flesta familjer vill man hjälpa till! Vare sig det är ekonomiskt eller rent praktiskt, Jag kommer oxå från en kultur där bröllop är en stor sak, Men jag anser inte att man kan förvänta sig det! Jag gifter mig med en svensk, Och hans familj ställer upp till 100! Och frågar hela tiden om vad kan vi göra mer osv! MEN jag försöker att inte begära för mycket för det här är vårt bröllop alltså vårt ansvar!
  • Anonym (Håller med TS)
    Anonym skrev 2012-01-22 17:37:09 följande:
    Jag tror att i de flesta familjer vill man hjälpa till! Vare sig det är ekonomiskt eller rent praktiskt, Jag kommer oxå från en kultur där bröllop är en stor sak, Men jag anser inte att man kan förvänta sig det! Jag gifter mig med en svensk, Och hans familj ställer upp till 100! Och frågar hela tiden om vad kan vi göra mer osv! MEN jag försöker att inte begära för mycket för det här är vårt bröllop alltså vårt ansvar!
    Det är klart att man inte kan KRÄVA att alla ska ställa upp på allt men man har all rätt att bli besviken om ngn nära inte vill ställa upp. Jag förväntar mej personligen att mina nära ställer upp för mej för jag ställer upp för dem! Det är så relationer fungerar. Jag skulle bli jättebesviken om ngn i min närhet inte ville hjälpa till på mitt bröllop om jag frågar om ngt. Iaf om de inte har ngn bra anledning. Jag skulle tolka det som att de inte bryr sej om ngt som faktiskt är väldigt viktigt för mej. 

Jag tolkar inte TS som att hon kräver mkt, jag tolkar det som att hon är besviken för att svärföräldrarna inte ställer upp när hon ändå har tagit sej modet att fråga om ngt. För det krävs visst mod att be ngn om ngt också.

Bra att dina svärföräldrar ställer upp! Hoppas inte du tolkade mitt inlägg som att jag tror att svenskar inte bryr sej eller inte ställer upp alls. Jag menar bara att man värderar bröllop olika i olika kulturer och det påverkar nog en del. Jag är uppvuxen med en kultur där bröllop är typ det största som händer i ens liv och hela släkten är involverad i planeringen så min åsikt är "färgad". Därav min kommentar.
  • julle79

Jag resonerar så här de e vi som valt å gifta oss...alltså vårat probelm å lösa ekonomin å planera in när vi kan ha de beroende på vad vi kan spara osv vi har även 2barn och räkna in i alla planering.

Räknar verkligen inte med någon hjälp nånstanns ifrån men erbjuder sig folk så får dom gärna hjälpa till...jag har lagt upp planen så jag kan ro i land det själv om det behövs.

Visst kommer det ekonomiskt bidrag så e väl inte de ovälkommet jag vet att mina föräldrar har en asträngd ekonomi medans hans föräldrar inte har det. å varför ska dom behöva betala våra val...

Men hade jag bett svärmor om praktisk hjälp så tror jag säkert hon mer än gärna hjälper till

• Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2012-01-22 10:54:40 följande:
    Jag väljer att vara anonym p.g.a. att mitt problem kan kopplas till mej och min blivande man.

Skulle verkligen behöva några uppmuntrande ord av er här på bröllopstorget. Jag har som helt tappat lusten att planera bröllopet...
    Problemet ligger delvis i vår ekonomi och delvis i mina svärföräldras oangagemang och ovilja att hjälpa till.

Vi gifter oss nu i sommar 2012. Vårt bröllop har varit planerat ända sedan slutet på 2010. Så inget kommer som en överraskning för någon.

Det som nu gör mej så irriterad, arg, ledsen, besviken och ändå en förståelse...alltså väldigt blandade kännslor. Är att mina svärföräldrar inte alls verkar bry sej om vårt kommande bröllop!
    Först så verkar de inte alls att bry sej och att visa nått intresse att hjälpa till eller erbjuda sej att hälpa finns inte alls!
    Det jag blir så besviken på är att vi har bett dem om hjälp, både med en liten ekonomisk summa och praktisk hjälp. Men de har inte ställt upp!
    Mina föräldrar har hjälpt oss väldigt mycket. De åkte ner till tyskland bara för att köpa alkohol till bröllopet, de planerar in sina semestrar bara för att kunna hjälpa till så mycket som möjligt, de har hyrt in en del saker, de ger oss ekonomisk bidrag o.s.v.

Det som nu har fått droppen att rinna ö ver var när vi senaste veckan frågade min svärmor om hon kunde hjälpa till att baka några tårtor till bröllopet. Och hon sade NEJ!!!

Är jag bara överdrivet naiv och tror att jag kan förvänta mej hjälp eller?
    Kan tilllägga att vi har en väldigt stram budget.

Skall jag helt sluta att förvänta mej att de skall hjälpa?
    Märker att även mina föräldrar börjar undra varför min blivande mans föräldrar inte hjälper med något.

har någon av er varit i samma situation?

Snälla,jag behöver några tips och kloka råd. För att ta mej ur det negativa tänkande om mina svärföräldrar. 
    Bara ett litet påpekande: Man ska aldrig planera ett bröllop, eller något annat, utifrån att man måste ha hjälp av andra för att det ska gå att få ihop - såvida inte några redan under planeringen sagt att de kan och vill hjälpa till.

T.ex ska man inte planera att "Jamen tårtorna behöver inte bli dyra. De kan svärmor baka" utan att fråga henne och sedan faller budgeten ihop när hon inte vill/kan. Jag skulle själv säga nej faktiskt eftersom jag är usel på att baka, men jag hade nog erbjudit mig att hjälpa till med något annat redan från början.
  • Anonym (otacksamt)

Hör egentligen inte till tråden men jag känner att jag måste dela med mig.

Min bror skulle gifta sig, samtidigt som deras barn döptes (tvillingar).

Ekonomin var ganska skral så jag erbjöd mig att hjälpa till..

Jag sydde brudklänningen, två dopklänningar ( plus min egen klänning, o sonens kostym)  Egentligen så var det tänkt att jag skulle få betalt för brudklänningen men eftersom jag inte fick några pengar så sa jag att dom fick den i bröllopspresent av mig.

Jag var iväg och handlade en del av maten till buffen.

Jag var en av dom som dukade, och dekorerade festsalen.

Jag hade skrivit ett tal som jag höll i kyrkan till barnen samtidigt så var jag fadder till en av barnen.

Jag hade skrivit ett tal till brudparet som jag höll på festen.

Jag åkte iväg med bruden och köpte blommor till brudbuketten och tärnbukett. Jag gjorde bägge två.

Jag satte upp brudens och tärnans hår och sminkade dom.

Jag förberedde maten.. (med hjälp från andra )

På bröllopet var jag totalt slut... luften gick ur mig.

Det slutade med att brudens föräldrar blev fulla, hennes pappa sparkade till en marshall och stänkte stearin över hela min klänning. Samt att det blev liv eftersom tanken var att modern skulle passat barnen när brudparet var iväg över natten. Hon blev sur för att hon blev hindrad pga att hon var så onykter.

Det var ingen som tvingade mig utan jag erbjöd min hjälp eftersom jag kan dom där sakerna och jag brukar gärna hjälpa till om jag kan. Men Jag fick knappt ett tack. Det stod en liten rad i festhäftet. Jag begärde definitivt inte något stor uppståndelse eller någon ersättning för mitt arbete.. Men kanske en kram från min bror och hans fru.. och ett personligt tack från dom båda.

Säger inte attt alla uppför sig som dessa två gjorde.. men jag har definitivt inte någon större lust att hjälpa till om han skulle gifta om sig ( dom är skilda nu)

Vet egentligen inte varför jag skrev detta men kanske för att visa att det ibland kan bli tvärt om. Eftersom jag är snäll så hade jag nog hjälpt till ändå.. men ett tack är väll inte för mycket begärt iaf.

• TheD

Hm... Mina föräldrar sa "vi har funderat på en sak och vill vill bidra med XX SEK sen om det är till själva bröllopsdagen eller resan avgör ni själva." Dem var värdparet också, ingen snack om saken där inte haha.

Men älsklingens morsa....ja. Vi förväntade oss inget och ville inte ha något från damen heller. Och nej hon hjälpte inte till med något alls. :D

jag förstår dig det här med att föräldrar ska väl ändå bry sig. Tyvärr så gör inte alla det. Ett ekonomiskt bidrag ska man inte förvänta sig. Vad är det som säger att föräldrar kan ge 10.000:- bara sådär? (eller nu vilken summa ni vill sätta in där)

Som Brudiframtiden skrev; var glad att dina föräldrar ställer upp och var stolt att du har den familjen! I know I am ;)

• Joanna Marie

Jag kan förstå att man FÖRVÄNTAR sig en viss mån av hjälp från från nära familj och vänner för det gör jag med! Självklart planerar jag att tacka alla som hjälpt till på något sätt, kanske genom att köpa någon liten personlig gåva.
    För mig var det dock så att mina föräldrar insisterade på att betala maten och det som ingår i det för DE VILL INTE GÖRA NÅGOT PRAKTISKT. De vill inte stressa, baka eller laga något, inte städa eller pynta. De vill komma dit och njuta och därför betala de för att vi skulle ha råd med catering.

Jag skulle bli ganska paff om mina blivande svärföräldrar inte ställer upp, speciellt när mina föräldrar som definitivt inte har lika bra ekonomiskt ställt som de har. Men att mina föräldrar betalar careringen är deras bröllopsgåva till oss och om svärföräldrarna gör något blir det deras gåva till oss.

Men man kan självklart inte kräva något, men besviken får man bli.

Det här med bröllop är ganska stressigt! :)

Svar på tråden besviken på svärföräldrar