• Anonym (Känslig?)

Svärmor?

Jag vet inte om jag är överkänslig, men det känns inte så.
    Jag anser mig ha hyfsat bra kontakt med min blivandes familj, och nu är jag lite arg.
    Vi har skickat ut våra inbjudningar och min mamma, pappa, mor och farföräldrar och närmaste kompisar svarade inom en vecka. Nu har det gått ett bra tag sen dom skickades ut och inte ett svar från hans sida.

Det har ifrågasatts från mig, för enligt mig är det en självklarhet att ens föräldrar vill vara delaktiga och jag själv skulle väl lyckas vänta ungefär en halvtimme efter att jag fått en inbjudan på att svara. Det svar jag fått är att svärmor kanske inte har råd.
    Och ja, det blir en kostnad att ta sig till bröllopet och andra saker, men dom har vetat om i över ett år att vi ska gifta oss och vart det kommer vara mm. Sen går dom och köper en hund i september för 6000+.
    Känns lite som att dom kunde väntat med det när dom visste vad som kommer..

Eller har jag fel? Är jag brud-löjlig?

• Svar på tråden Svärmor?
  • Marylojs
    MeaJ skrev 2012-04-19 09:57:10 följande:
    Det jag tycker är konstigt är inte att hon skaffar hund, utan att hon tackar NEJ till dem som erbjuder sig att låna ut pengar så att hon ska ha möjlighet att få närvara vi sin son bröllop.
    Sommarbrud 2013
    Hade det varit min svärmor och samma situation hade jag förklarat läget innan vi ens gick ut med inbjudningarna, och så hade jag på en gång sagt att vi räknat in i budgeten att bekosta hennes och småsystrarnas resa. 

• ThereseV

Problemet är att man aldrig kan göra alla nöjda. Säg att dom hade valt att ha bröllopet på mannens hemort, då hade dom ju kunnat haft exakt samma problem fast med andra släktingar inblandade. Diskussionen här hade nog sett likadan ut, förutom att någon troligtvis påpekat att det kanske inte varit så smart att låta sjuka resa och att dom borde ha haft bröllopet där dom kunnat erbjuda boende... Eller ska man kanske ha bröllopet halvvägs mellan orterna så alla måste resa, det hade ju blivit det mest rättvisa... Hoppas det löser sig för er!

• Marylojs
    ThereseV skrev 2012-04-19 11:39:46 följande:
    Problemet är att man aldrig kan göra alla nöjda. Säg att dom hade valt att ha bröllopet på mannens hemort, då hade dom ju kunnat haft exakt samma problem fast med andra släktingar inblandade. Diskussionen här hade nog sett likadan ut, förutom att någon troligtvis påpekat att det kanske inte varit så smart att låta sjuka resa och att dom borde ha haft bröllopet där dom kunnat erbjuda boende... Eller ska man kanske ha bröllopet halvvägs mellan orterna så alla måste resa, det hade ju blivit det mest rättvisa... Hoppas det löser sig för er!
    Rättvisa känns helt ointressant, däremot har det varit viktigt för oss att göra allt vi kan för att ekonomi inte ska bli en fråga om huruvida man kan komma på vårt bröllop eller inte. 
  • 123ost
    Marylojs skrev 2012-04-19 11:54:38 följande:
    Rättvisa känns helt ointressant, däremot har det varit viktigt för oss att göra allt vi kan för att ekonomi inte ska bli en fråga om huruvida man kan komma på vårt bröllop eller inte. 

Men då måste man nästan kunna kissa ut pengar? Om man ska bjuda ena släkten på boende och resa?
  • DittVackraJag

Håller med TS om att svärmors prioriteringar och val är mycket underliga!
    Speciellt när ni säger att ni ska stå för mat och boende men inte för resan dit, dock att ni kan låna ut pengar till detta..

Varför kunde svärmor inte nöja sig med en liten misse som kostar 100kr om hon nu kände sig ensam?
    För det är ju faktiskt så om man inte har det superbra ställt så måste man fundera vad man lägger pengarna på.
    Så gjorde jag, och min katt är min lilla kelgris! HjärtaKatt
    Men gjort är ju gjort och den där hunden är ju redan inköpt..

Vet inte riktigt om ni kan lösa det på något annat sätt än det ni faktiskt har erbjudit henne...
    Kanske acceptera att hon inte prioriterar sin M2B och skita i henne fullständigt och ha en trevlig dag tillsammans med dem som fakiskt visar att de vill vara med er på eran dag?

Tycker att ni ska sluta fokusera på henne och fokusera på er själva i stället, jag tror att det är mest hälsosamt för er. Lycka till med allt! Solig 

Love is in the air
  • Anonym

Håller med ts, det är ju ändå brudgummens mamma vi snackar om, inte någon kusin som han knappt snackar med. Har hon vetat om det i över ett år borde det inte varit så svårt att spara ihop de pengarna.

Jag och min m2b är också från olika orter, 50 mil mellan. Vi valde orten där vi bor och ingen har faktiskt klagat på att resa hit (inte öppet inför oss iaf), och vi betalar inte någon övernattning eller så för våra gäster. Så jag tycker att ni är väldigt generösa mot era gäster och det är tråkigt att din svärmor inte prioriterar sin son.

• ThereseV

Det jag skrev om rättvisa var inte så seriöst... Men är ekonomi viktigare än hälsa? Ekonomin går att lösa, genom att tex låna ut, men man kan inte låna ut en bättre hälsa.. I min värld känns det lättare att lösa problemet med att en/ett par personer inte har råd än att några inte kan resa pga hälsoskäl..

• Anonym (Känslig?)
    Marylojs skrev 2012-04-19 11:54:38 följande:
    Marylojs skrev 2012-04-19 11:23:01 följande:
    Hade det varit min svärmor och samma situation hade jag förklarat läget innan vi ens gick ut med inbjudningarna, och så hade jag på en gång sagt att vi räknat in i budgeten att bekosta hennes och småsystrarnas resa. 

Vad gör man då när svärmor inte vill ta emot hjälpen tycker du? Hon har inte råd själv, men vill varken låna eller få det betalt för sig.

Och du tycker inte att det räcker att vi redan betalar boende i två nätter för ca 15 personer?
    Jag tycker att det är fantastiskt att du är så rik så det är en självklarhet att ni betalar era gästers resa, boende och mat. Men var snäll och döm inte andra för att vi inte har dina resurser. 

Tack för allas svar =) Det är intressant och nyttigt att se hur ni alla tänker och resonerar.
  • SaraJoakim

Jag tycker inte att de verkar handla om varken pengar eller hund...? Känns mer som om det är känslor?
    De måste ju ha hänt något? Svärmor måste gå och vara bitter eller så över något?
    Du säger att ni haft en OK relation, så jag antar att beteendet är helt nytt? Något kanske har hänt?
    Har ni provat att bara prata med henne utan att prata om själva resan pengar etc? hon kanske har missuppfattat den minsta kommentar som någon fällt, men blåst upp den till något alldelest vidunderligt stort?

Håller med de flesta andra här ovan, jag skulle bli så sjukt furstrerad o ledsen .. 

• Anonym (Känslig?)

SaraJoakim- nej, hon är hur glad o trevlig som helst när man pratar med henne om annat. Allt är som vanligt.

• W2BE

Kan bara säga att det där låter äckligt likt min svärmor. Hon har aldrig råd till ett skit, det är det enda hon klagar på så fort vi ses. Men unna sig själv och köpa hårprodukter & papelinamattor (eller vad f-n det heter)

NEJ vet man om så långt i förväg så får man ta och skylla sig själv att man inte har sparat till sin sons bröllop!
    Och om hon inte kommer hon verkligen visa vilken genomrutten människa hon är. Då skulle jag säga morrs och hej till henne forever!

Själv sitter jag bara och väntar på att min M2b ska få nog på min svärmor. Hon är istället rosenrasande och snackar skit om oss för att hon får komma på bröllopsfesten och svärfar på vigseln (vi har delat upp det på två dagar och har särat på dom eftersom att de är som katt & hund)

Nu har "FÅR HON SE" om hon kommer på festen eller inte.
    Kärring, jag vill inte ha na där ens.

Verkar dock inte som att du har några andra problem med din svärmor än just detta. Men det kan vara nog så jobbigt.

Hoppas att det löser sig för er!

• Anonym (Känslig?)

Tack för stödet. Min blivande ringde henne o skällde lite, så han har fått ett definitivt "ja, suck, Jag kommer, Jag får väl lösa det på något sätt". Så det är ju bra. Att han blir nöjd.

Svar på tråden Svärmor?