Anonym skrev 2012-04-18 12:33:00 följande:
Är det bara jag som kan förstå att ts svärmor kan tycka att det är roligare att köpa en hund, än att åka på ett bröllop som kostar så pass mycket att åka till? Hur prioriterad känner hon sig när man bestämmer sig för att hålla bröllopet långt ifrån henne? Man får försöka sätta sig in i hur hon tänker om man vill försöka förstå henne. Det verkar inte som att man har så tät kontakt med svärmor, det kanske är därför hon inte är så entusiastisk?
Lika lite som ts glädjer sig åt svärmors nyinköpta hund, kanske svärmor glädjer sig åt bröllopet? Det har sagts många gånger och det måste tydligen sägas igen: det är inte självklart att omgivningen tycker att andras bröllop är det största som händer i det egna livet. Inte ens om man vetat om det i ett helt år, faktiskt. :-P
Och eftersom denna svärmor tydligen inte har jobbat på många år, kan det väl inte vara en överraskning för bruden att ekonomin är ansträngd? Är det bara hon som är bjuden, eller ska svärmor bekosta resan för blivande makens småsyskon också?
För mig är 1300 väldigt mycket pengar att lägga på någon annans bröllop och jag hade helt klart hellre lagt dem på en hund, om jag nu ville ha en sån. 1300 på en enda dag, eller 6000 på en vän som man har i mer än tio år? Valet är nog lättare för fler än ni vill se, ni som är inne i att planera bröllop och därmed har lite grumliga "glasögon" på.
Slutligen, om nu ts och blivande maken har råd, varför vill då inte ts bjuda svärmor på resan? Det verkar en aning småaktigt, med tanke på att man verkar ha råd, och med tanke på att man ändå valt att lägga bröllopet så att ts familj och eventuella släkt får billigare resa? Eller har jag fattat fel där? Är det själva boendet, så kanske man kan ordna det genom att hon får bo hemma hos brudparet? Eller någon annan som har utrymme?
När man planerar bröllop, fattar man beslut om var det ska hållas, och i slutänden får det konsekvenser för de tilltänkta gästerna. Det är rimligt att inse att dessa val får konsekvenser för gästerna och att inte alla kan eller vill närvara. Det kan väl inte var svärmors ansvar att se till att blivande maken ser fram emot bröllopet lika mycket som blivande bruden?
Det ansvaret ligger väl mer på bruden isf? Kanske är blivande nedstämd och tystlåten för att han känner sig överkörd i planeringen? Kanske han hellre hade gift sig nära sin familj? Det är väldigt lätt att kvinnor tar över och kör över, när det handlar om bröllop.
Så mitt råd är att försöka prata med blivande om det inte går att lösa detta på ett sätt som gör att både brud och brudgum får en lika bra dag. Om det är en principsak som gör att bruden inte vill betala för svärmors resa, tycker jag att det är väldigt sorgligt. I ett förhållande får man lära sig att jämka, vare sig det handlar om ett par, eller ett förhållande mellan svärmor och svärdotter.
Jag skulle hålla med om det handlade om en mer avlägsen släkting eller vän. Men hennes SON ska gifta sig!
Glädjer man sig mer åt en hund då, så måste ju nånting vara fel! Antingen så tycker hon inte om hans val av livspartner eller så är deras relation ansträngd av någon annan anledning.
Jag tycker inte att TS överreagerar.
Jag och min pappa har en ansträngd relation bland annat på grund av att hans "nya" fru har varit "svartsjuk" på mig sen de träffades, då jag var 13-14. (hon hade svårt att få barn). Sen bor vi väldigt långt ifrån varandra (olika länder), så vi träffas kanske 1 vecka/år - och inte ens den veckan får jag vara med honom i fred, för hon blir hysterisk om han är hemma senare än 9, och ringer konstant under dagen och jobbigt på ett antal andra sätt! Nu när de fått ett barn så hoppades jag att relationen skulle bli bättre, men icke.... Min pappa har fortfarande inte varit i Sverige, trots att jag bott här snart i 15 år. Han var inte på studenten, 20-årsdagen... både på grund av henne, men även på grund av ekonomiska problem.
Nu när jag ska gifta mig, så blev det så klart disskussion uppstartad av hans fru - för de har ju ett "litet" (2 år i juli) barn och jag tänkte mig inte för och kan jag inte vänta! Måste dock sägas att när de försökte bli gravida så sa jag till de båda att jag funderar också på barn väldigt snart och han visste att jag ville gifta mig innan det!
Jag trodde att han inte skulle komma, för de har många sjukhusräkningar och ekonomin är väldigt dålig.
Jag ville inte ha någon disskussion, för jag gjorde inte saker för att förarga henne eller göra det obekvämt för henne så jag valde helt enkelt att låtsas att jag inte bryr mig. (men det är klart att man bryr sig!)
Han ringde mig för någon vecka sen och sa att han bokat biljetter och att han kommer ensam. Första gången han satte sig emot vad hans fru säger!
Så jag tycker inte att TS överreagerar. Min och min pappas relation har varit ansträngda och ändå väljer han att komma. Det handlar ju om ens barns bröllop! Det måste ligga en stor "grej" i grunden för att man ska inte värderar sitt barns bröllop över en hund!