• Anonym (Rultiga Rut)

MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!

Vad fasen - jag älskar mig själv och hur jag ser ut. Jag är tjock, men jag är ändå vacker. Jag gifter mig om 3 månader och folk i min närhet antyder att jag ska börja banta. Jag har redan köpt min klänning efter hur jag ser ut idag, och jag vill varken ner eller upp innan jag gifter mig.

Min blivande älskar mig för hur jag ser ut - det är därför vi gifter oss. Men alla andra verkar tycka att jag är för fet för att få gifta mig.

Varför får man inte bara se ut som man gör? Och jag drar mer 50 i storlek, inte 38/40 som ni andra "plusbrudar" här inne gör.

Finns det någon här inne som är riktigt plussize och är stolta över det? Precis som jag och som VÄGRAR att vara med i bantningstrådarna här inne och säger emot folket i er närhet som tvingar er att banta.

/Rultiga Rut 

• Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!
  • Chicita

Du är inte ensam, du har bara inte sett dom trådarna än Flört

Eftersom jag sydde min klänning själv så vet jag inte riktigt vad det blev för storlek i slutänden. Men nånstans runt stl 48 tror jag väl eftersom det är därikring jag ligger normalt sett...

Nu vill jag i och för sig gärna gå ner i vikt, men inte pga att jag känner mig ful och att min make inte älskar mig för den jag är. Utan för att jag har problem med knäna och en fot (och har haft länge, vilket är en bidragande orsak till vikten)

• daniiel

NEJ!

Jag är inte en storlek 50, gifte mig i en klänning i storlek 42 och kände mig otroligt vacker, som en prinsessa. Jag tycker inte att man måste banta. Absolut inte. Huvudsaken är väl att man själv trivs och känner sig fin :) Jag tycker det är så tråkigt att andra inte kan acceptera att människor i alla storlekar kan känna sig bekväma med det. Alla vill inte vara en storlek 34, oavsett vad andra tror. Jag vet att även jag kanske är lite för liten (även om alla i min omgivning tycker att jag är en jätte) för att egentligen "få" yttra mig (eftersom du bad om brudar i storlek 50 och uppåt), men jag har ändå en åsikt om detta och tycker det är synd att det ska vara sådan "bantningshets" bland brudar. Självklart förstår jag om man vill vara så fin man kan på sin stora dag, men om man känner sig fin som man är, så ska man inte känna tvingad av andra att ändra på sig.

• Anonym (Rultiga Rut)
    daniiel skrev 2012-02-05 14:26:06 följande:
    NEJ!

Jag är inte en storlek 50, gifte mig i en klänning i storlek 42 och kände mig otroligt vacker, som en prinsessa. Jag tycker inte att man måste banta. Absolut inte. Huvudsaken är väl att man själv trivs och känner sig fin :) Jag tycker det är så tråkigt att andra inte kan acceptera att människor i alla storlekar kan känna sig bekväma med det. Alla vill inte vara en storlek 34, oavsett vad andra tror. Jag vet att även jag kanske är lite för liten (även om alla i min omgivning tycker att jag är en jätte) för att egentligen "få" yttra mig (eftersom du bad om brudar i storlek 50 och uppåt), men jag har ändå en åsikt om detta och tycker det är synd att det ska vara sådan "bantningshets" bland brudar. Självklart förstår jag om man vill vara så fin man kan på sin stora dag, men om man känner sig fin som man är, så ska man inte känna tvingad av andra att ändra på sig.
    Jag menade inte att brudar under storlek 50 inte får yttra sig, men jag har sett brudar som har storlek 38 som är riktigt smala och fina som ser sig som överviktiga och plussize. Jag ÄR verkligen plussize, det är det jag menar. Självklart för hälsans skull så är det inte bra att vara stor, det vet jag, men jag förstår inte trycket som alla lägger på en. Klart att jag skulle vilja gå ner 40 kilo innan mitt bröllop men jobb, familj osv. gör det inte lätt att träna och äta rätt. Jag har inte tiden och just nu älskar jag den jag är och hur jag ser ut.

Det är folket runt omkring som jag stör mig på.... 
  • Bröllop201206

Nej absolut inte! Det bestämmer bara du och ingen annan, inte din man och inte andra utomstående, utan bara du. Försök att inte lyssna på vad utomstående säger. Jag kan förstå om utomstående vänner kanske vill att du ska ner till en hälsosam vikt för din hälsas skull och välmående, men inte bara för att vara smal när man ska gifta sig. Jag tror varför många fokuserar på att träna inför sitt bröllop beror på att man har en till motiverande anledning att ta tag i sin vikt och börja träna inför bröllopet av den anledningen. Men gör som du själv vill och orkar. Alla är vi olika, även i kroppstorlekar, hårfärg och val å smak av klänningar, å tur är väl det, för vad tråkigt det hade varit om alla var exakt likadana med samma smak å utseende.

• vinterbrud120106

Vill bara säga att jag kännde som du inför mitt bröllop.
    Varför ska alla börja och banta när dom ska gifta sig?
    Om man inte är nöjd med sig själv så är det helt ok att banta, men det ska inte vara för att man ska gifta sig utan för att man vill det/ behöver det.
    Och vill man gå ner i vikt så gör man det oavsätt giftemål eller ej.
    Annars är det ju inte mig som han gifter sig med om jag bara går ner för giftemålet.
    Falsk marknadsföring. :)

• Jalle

Helt ärligt vilka j-vla människor det finns! Ursäkta kraftuttrycket men jag blir så upprörd när jag läser trådstarten. Hur kan man säga till någon annan människa att man bör banta?

Om nu du Chicita som skrivit här ovan drar strl 48, har sett ditt bröllopskort som du lagt ut här på BT. Måste säga att du är en av de vackraste brudarna som florerar här. Kolla in det kortet om du finner det TS. Så NEJ, man behöver INTE banta!

Själv drar jag storl 42 och räknas väl inte som plussize direkt, men jag är inte smal heller. Tänkte först banta ner mig en storlek till bröllopsdagen, men har kommit fram till att jag skiter i det!

• Chicita
    Anonym (Rultiga Rut) skrev 2012-02-05 14:40:27 följande:
    Det är folket runt omkring som jag stör mig på.... 
    Nästa gång dom kommer och säger nåt sånt så säg att "ja jag hade funderat på om du ville vara med och köra ett race? Du kanske också vill tappa några kilo till bröllopet?"

Det brukar göra susen att slänga något tillbaka på folk som är ohyfsade. Hellst deras egna ord Flört
  • förlovadflicka

Tycker absolut inte att man måste banta för att kunna vara vacker. Däremot verkar det vara många överviktiga som opponerar sig mot bantning och börjar förespråka övervikt för att det är jättebra... Men det är det ju inte! Om vi ska vara ärliga så är det ju extremt ohälsosamt, ja, går det för långt kan det ju till och med bli ens död!

Så min slutsats är- det finns ingen mening med att hetsbanta inför bröllopet om man ändå är nöjd med hur man ser ut, men i längden är det ändå bäst att gå ner i vikt för hälsans skull... :)

• Chicita
    Jalle skrev 2012-02-05 15:12:20 följande:

Helt ärligt vilka j-vla människor det finns! Ursäkta kraftuttrycket men jag blir så upprörd när jag läser trådstarten. Hur kan man säga till någon annan människa att man bör banta?

Om nu du Chicita som skrivit här ovan drar strl 48, har sett ditt bröllopskort som du lagt ut här på BT. Måste säga att du är en av de vackraste brudarna som florerar här. Kolla in det kortet om du finner det TS. Så NEJ, man behöver INTE banta!

Själv drar jag storl 42 och räknas väl inte som plussize direkt, men jag är inte smal heller. Tänkte först banta ner mig en storlek till bröllopsdagen, men har kommit fram till att jag skiter i det!

Oj tack Solig

Jag tror att det viktigaste är att man hittar en klänning som sitter snyggt.
    Och som passar ens figur. För oavsett storlek så har man en figur. Sen om det är timglas, päron eller äpple är inte det viktigaste...
    Om man stör sig på att man ser ut som en julgran på ryggen (vilket man kan göra även i storlek 36 liksom) så finns det underkläder som slätar ut.
    För om man har en klänning som smickrar en, och som man känner sig vacker i så spelar det ingen roll vilken storlek man är. För det är vad man utstrålar på den stora dagen som är det som alla minns, och det är det som kommer fram på bilderna också
Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!