• Nyår2012

Vintageklänning och vinterbrudar?

Hej!

Nyårsafton 2012 så ska jag bli fru och det ska bli helt fantastiskt underbart! Har så smått börjat leta efter klänning men måste erkänna att jag har jättesvårt att hitta något i min smak. Tubklänning i all ära men det känns inte aktuellt för mig. Jag har tyvärr ingen glasklar bild över vad jag söker men tänk vintage, gärna armar, spets, kvinnligt, vinter...

Jag är ganska lång och smal och vill inte ha någon tantig modell. Är det någon mer än jag där ute som är inne på samma spår som jag och som kanske dessutom har tips om affärer eller webbsidor där man kan hitta liknande. Tacksam för hjälp.

Lägg gärna upp bild på er klänning om ni har någon i denna stilen. TACK!

• Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?
  • Willow

Du kan ju alltid gora lite re-search och kolla upp det. Jag tror inte att det ar helt omojligt, dem brukar ju vara duktig pa 'beading och broderi' i Kina, sa varfor inte. Och t.ex Alice Temperly klanningen, den i spets tror jag sakert att du skulle kunna fa uppsydd, aven i Sverige, den ar ju liksom lite lattare eftersom det ar spets och modellen borde inte vara nat problem for en kunnig sommerska och da far du ju bade prova den och kanna pa tyget innan Far man fraga vad din budget ar? Tankte om jag kunde komma pa nat mer tips som passar. Jag gjorde mycket re-search innan jag hittade min klanning och stott pa lite av varje, bade billigare och annu dyrare an Jenny Packham. 
    Den har ar lite liknande Temperly, du skulle kunna lagga till liknande armar pa den oxo...?
    kittyanddulcie.com/city-slicker-cheap-wedding-dress.html

• IkaMus

Underbara klänningar! Jag var helt inne på en spetsklänning, men det blev en enkel i siden istället från Johanna Johnson som är en australisk designer. Jag bor just nu i Sydey, men är på väg hem och eftersom förlovningen var här kändes det speciellt att ha en klänning härifrån. Vi bor fem minuter från affären där jag har köpt klänningen och går förbi där i stort sett dagligen. Just nu väntar jag på att den ska sys klart. Det är ingen brådska, bröllopet är inte förrän i maj 2013. Det är inga budgetklänningar direkt och de har ingen återförsäljare i Sverige, men det går att beställa online. Ta en titt om ni är nyfikna. www.johannajohnson.com/

• Silent Ninja

Den här tycker jag är jättesnygg! Vill ha!!
  • Goabullen

Vilka fantastiska klänningar ni hittat! Den här tråden skulle jag behövt förut innan jag köpte - hihi. Jag har själv svårt för de klassiska tubtoppsklänningarna som finns att köpa på de flesta brudklänningsaffärer. Så svårt att hitta nåt annat här i Sverigetycker jag.

Jag ska själv ha lite vintagetema men som det är nu har jag råkat köpa två klänningar. Det finns en fantastisk designer - Claire Pettibone - som gör makalöst fina klänningar clairepettibone.com/bridal/    

Tyvärr finns de inte i Sverige så jag chansade och köpte på nätet. Det ena är en begagnad Claire Pettibone Larissa.

www.joydevivre.net/Joy_de_Vivre/Blog/Entries/2011/1/4_Claire_Pettibone_Dress_for_Sale.html

www.lovemydress.net/blog/2011/06/claire-pettibone-enchanting-and-ethereal-woodland-shoot.html (längre ner i länken..)

Den är underbar. Inte så vintage som Claires övriga modeller men superfin. Behöver bara sys till lite över bysten.

Den andra ska sys upp av en säljare från Etsy som är inspirerad av denna.. www2.perfectweddingmag.com/product/kristine    clairepettibone.com/blog/2010/10/amanda-abramowitz-in-kristene/

Så den ena är ju mer vintage än den andra. Tyvärr såg jag den som sys upp innan jag köpte den andra och jag kände att jag var tvungen att sy upp något liknande för att se om den sitter lika  bra som jag tror den skulle göra.. Svårt sen när den kommer i april och bestämma sig .  De är ju lite dyrare oftast såna här klänningar.. Den från Etsy-säljaren går på ca 5500 kr och den andra gick på drygt 9000. Den sistnämnda som är original har ett urpsrungspris på 2500 dollar.  Så liite dyra är de..

Annars kan jag tipsa om att få en klänning uppsydd i Stockholm. Min systers nära vän sydde upp en brduklänning i vintagestuk - tror det var hos Karin Säby... Hon betalade 3-4 tkr kanske... Om du är intresserad kan jag fråga!

• sofiasmamma

Jättefina klänningar och vad kul med så många sidor med tips!

Jag vill inte heller ha en sådan klänning som de flesta har idag och nu har jag bestämt mig för denna, ska ha en vit sidenjacka med ståkrage till. Denna är från KiK som har jättefina klänningar.

tt

• Willow

Va roligt att det finns flera stycken Svenska brudar som ar intresserade av vintage!! Jag borjade tro att jag var valdigt ensam om det och vagade ju nastan inte namna det... Hela vart brollopstema gar at vintage hallet, lite rustikt vintage, eftersom vi valt att ha mottagningen pa en gammal Hälsingegard och sjalva festen kommer hallas pa den gamla hölogen. Jag har alltid alskat vintage och gamla filmer och Old Hollywood (Audrey Hepburn, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Garbo etc) sa det var nog darfor jag blev sa fast for min klanning. Kommer stylas med 30-40 tals har och har midnattsbla skor i krossad sammet. ( jag har lagt ut den i en annan trad, men tankte dela den med er oxo)

• sofiasmamma

Oh vad fin!

Var i Hälsingland ska ni ha festen? Har rötter och stuga i Arbråtrakten. :)

Jag skulle haft mammas (-66, ser ut som Silvias) eller mormors (ca 1940) klänning om jag hade kommit i dem. Har även min fasters från tidigt 60-tal, min kollegas mammas från 50-talet, en annan 50-tals i spets och en jättehäftig från -77.
    Men själv ska jag alltså ha den ovan från KiK, köpte/hämtade den idag och är så lycklig!!

Willow skrev 2012-02-23 19:02:46 följande:
    Va roligt att det finns flera stycken Svenska brudar som ar intresserade av vintage!! Jag borjade tro att jag var valdigt ensam om det och vagade ju nastan inte namna det... Hela vart brollopstema gar at vintage hallet, lite rustikt vintage, eftersom vi valt att ha mottagningen pa en gammal Hälsingegard och sjalva festen kommer hallas pa den gamla hölogen. Jag har alltid alskat vintage och gamla filmer och Old Hollywood (Audrey Hepburn, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Garbo etc) sa det var nog darfor jag blev sa fast for min klanning. Kommer stylas med 30-40 tals har och har midnattsbla skor i krossad sammet. ( jag har lagt ut den i en annan trad, men tankte dela den med er oxo)

Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?