jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:17:54 följande:
Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?
Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?
Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.
Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.
Kram
Spelar det någon roll vem som betalar vad bara räkningarna blir betalda?
Om man köper lägenheten när man är tillsammans så spelar det ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som betalar vad när räkningarna kommer. Det är ändå bådas lägenhet.
Om han ägde lägenheten när dom flyttade ihop däremot så är den hans i alla fall tills dom gifter sig, om dom inte skriver äktenskapsförord där lägenheten specificeras som hans egendom.
Jag gillar inte tänket att man ska dela exakt lika på allt. Eller att man måste betala en viss bit av varje sak.
Gemensam ekonomi behöver inte betyda att man delar exakt lika på alla utgifter (eller procentuellt sett beroende på hur mycket man har i lön).
Om han betalar hyran så kanske hon betalar mer på något annat...
Eller jag vet inte hur dom har delat upp det. Men jag reserverar mig för "ditt och mitt"-tänket.
Här hemma har vi "vårat". Det spelar ingen roll vem som drar in pengarna, den som har pengar på kontot när räkningarna ska betalas eller när vi är och handlar - den betalar.
Jag sparar mycket mer än maken, men jag har även betydligt lägre inkomst. Så han betalar det mesta löpande.
Men så fort vi reser någonstans så är det ju det jag sparat till som går till resan. Det är ju därför jag sparar.
Och jag ser inte det sparade som
mina pengar. Det är
våra för han har ju faktiskt betalat andra saker och därför gjort möjlighet för mig att spara. (om du förstår hur jag menar
)